Režie:
Paul HaggisKamera:
J. Michael MuroHudba:
Mark IshamHrají:
Sandra Bullock, Don Cheadle, Matt Dillon, Jennifer Esposito, William Fichtner, Brendan Fraser, Terrence Howard, Ludacris, Thandiwe Newton, Ryan Phillippe (více)Obsahy(1)
Věci nejsou černobílé. Někdo to zjistí, až když pořádně narazí. Během šestatřiceti hodin se v Los Angeles protnou osudy několika zcela odlišných lidí. Třebaže jsou všichni odlišní, přece jen je spojuje víc než jen místo jejich bydliště. Všichni se totiž nějak potýkají s rasovými či etnickými předsudky. Dvojice černošských zlodějíčků využívá barvu pleti jako omluvu pro své kriminální jednání. Bílý prokurátor využívá rasovou problematiku pro svou kariéru, zatímco jeho psychicky labilní manželka nachází v okolí samé důkazy pro oprávněnost svých rasových předsudků. Perský obchodník je přesvědčen, že představitelé zákona jej diskriminují kvůli jeho původu. Bělošský policista bez skrupulí zneužívá svých pravomocí k ponížení noblesní černošské ženy před očima jejího manžela. Několik náhod, ve kterých sehraje roli autonehoda, výstřel ostrého nebo naopak slepého náboje, však každého z hrdinů postaví tváří v tvář pravdě o jeho vlastních slabostech a temných stránkách… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 246)
No konečně!!!! Ale že to trvalo (mně!) než jsem pochopil že Sandra Bullock je herečka... Kaju se.... Víc než zajímavý film o rasismu pod pokličkou... Být rasistou proti své vůli, být skrytým rasistou atd. Kdo nezažil nepochopí.. Zpravidla největší antirasista je ten, který žije ve své tvrdě segregované čtvrti a hraje si na milovníka všech ras na celém světě... do té doby než je konfrontován... Haggis mě do světa vtáhl jednak proto že umí, jednak proto, že je reálný... A to je celé. V tom je celá síla tohoto příběhu, který si rozhodně nepouštím naposledy... ()
"Děkuju pane policajt. Vy jste tak hodnej na nás chudáky černochy. Klidně mi dejte vědět, až zase budete chtít strkat prsty do kundy mý ženy." Nevyhledávám dramata, který se tváří, že jsou nejdramatičtější ze všech dramat na světě a nemusím ani filmy o rasismu. Tady je obojí a funguje to skvěle. Svět tady totiž není černobílej, ale pekelně barevnej a každej v něm má nějaký problémy. Někdo větší, někdo menší. A někdo je nezvládá. Toho je pak snadný odsoudit a naopak těžký pochopit. Crash se o to snaží. Předkládá příběhy, ve kterejch je na první pohled všechno jasný, ale na ten druhej už to vypadá trošku jinak. Těch příběhů je tady hodně, ale ten o rasistickým poldovi a sprostý podezřelý je naprosto dokonalej. A holčička v neprůstřelným neviditelným plášti je nezapomenutelná. Já tedy při filmech zásadně nebrečím, protože jsem přece hroznej tvrďák, ale tady jsem měl několikrát slušně našlápnuto. ()
// Solidně natočené se solidní hudbou a solidními herci. Jenže tomu chybí ještě to pověstně "něco" co by film přehouplo přes hranici solidnosti a dostalo ho do sféry filmů, které mě jak se říká "dostaly". Je to škoda, ale co se dá dělat. Každopádně nedá mi to, abych si trochu nepostěžoval na tu prvoplánovost, protože mi příjde opravdu hloupé že z x miliónů lidí, kteří žijí v LA se sejde 20, kteří spolu mají něco společného a všichni jsou tak zajimaví, že si zasluhují být ve společném filmu, už jen jak to zní. A slepé náboje, záchrana ženy z hořícího auta, černoch co seřve kupu policistů, ani ho nezastřelí, panička co spadne ze schodů a vyvázne z výronem kotníku, ale notak ! Alespoň že ten mladej, nadějnej policista, co poslouchá country sebere kuráž a odstřelí toho černocha, kterýho ještě před pár minutami chtěl svézt, protože si šáhl do kapsy...jasně, protože "takhle" to přece obyčejně chodí. Chápu pojem rasová nenávist, chápu že na ní film chce poukázat, ale nejde mi do hlavy, proč postavy ve filmu musí být takový hlupáci, aby to divákům mohli předvést v praxi. ()
Silný v celku, omamující v momentech. Crash Paule Haggise je jedním z těch úžasných filmů, které neždímou emoce, ale doslova je z diváka vyrazí. Syrovost, s jakou Haggis k postavám v úvodu přistupuje, mu dává dostatečně živou půdu v následujícím dění, kdy si dovolí prakticky cokoli. Nechává postavy se střetávat v absurdních náhodách, které však v jeho vedení nepůsobí strojeně, ale přirozeně... takový ten malý příběh, který ukazuje absurditu života, jak ho známe. Citlivá práce s tématem rasismu je zde dovedena k naprosté dokonalosti, protože žádná z postav, i přes své očividné názory, není v konečném zúčtování tak charakterově černobílá, jak by se mohlo zdát. Přesto se věrně vykreslují problémy současné společnosti. Chytrý příběh je dokreslen hudbou, která má podobně podmanivou sílu, jako třeba nedávný soundtrack ke Collateralu. Crash je jedním z nejlepších a nejpůsobivějších filmů, které jsem kdy viděl. Tyto filmy většinou nabídly nějakou unikátní scénu, která zařídila danému filmu nesmrtelnost a díky které divák nemohl ještě mnoho nocí vzrušením spát. Crash má takové scény hned dvě, jedna diváka ohromí tak, že nebude schopný dýchat a druhá ho srazí k zemi a donutí k upřímnému pláči... kvůli takovým kouskům, jako je Crash, miluji film... ()
Od známého jsem slyšel, že je to "detektivka", no, zmást jsem se nenechal :-) Jde o ten typ snímku, který popisuje problémy "zevnitř", ale nepůsobí stylem, že hází špínu. Objevuje se zde způsob "lehké ruky", což znamená, že vše plyne velice přirozeně a nemáte pocit nějaké křeče či zjednodušených charakterů. Vše se pozná až v mezních situacích. UŽ JSI NAŠEL SVÉHO BRATRA? ()
Galerie (32)
Zajímavosti (36)
- Zpěvačka Bird York, jejíž píseň „In the Deep“ byla nominována na Oscara, se ve filmu objeví v roli policistky, která předá hlášení Grahamovi (Don Cheadle). (Tygrys)
- Keďže Los Angeles je dôležitou postavou filmu, Paul Haggis trval na tom, aby sa nakrúcalo tu, napriek tomu, že producenti chceli nakrúcať v Toronte, aby sa ušetrili peniaze. (klayman)
Reklama