Reklama

Reklama

Muž na radnici

(seriál)
Československo, 1976, 11 h 30 min (Minutáž: 54–72 min)

Scénář:

Jaroslav Dietl

Hrají:

Zdeněk Buchvaldek, Jan Hartl, Jiřina Bohdalová, Milena Steinmasslová, Martin Růžek, Míla Myslíková, Josef Bláha, Jaroslav Moučka, Jiří Štěpnička (více)
(další profese)

Epizody(11)

František Bavor je aktivním poslancem a funkcionářem Městského národního výboru ve Starém Kunštátu. Je to obětavý člověk, který prožívá s městem jeho radosti i starosti. Jeho rodinu postihne tragédie – při dopravní nehodě ztratí manželku a matku svých dětí. Tím víc se pak věnuje své práci. Má v plánu zmodernizovat a přestavět město. V jednotlivých příbězích sledujeme i jeho soukromý život, problémy se synem Přemyslem a dcerou Bohunkou. Poznáváme i práci členů občanských výborů, poslanců a funkcionářů národních výborů, kteří se starají o rozvoj města. (TV JOJ)

(více)

Recenze (138)

anderson 

všechny recenze uživatele

V dobe svojho vzniku som bol nastavený na tvorbu kapitalistickej cudziny a apriori som odmietal podobné propagandistické pamflety, nakoľko im chýbala remeselná zručnosť "majora zemana". Po rokoch poplyšákovej televíznej tvorby bolo ale zhliadnutie tohto dielka nanajvýš zaujímavé. Jednoznačne môžem konštatovať, že súdruhovia v tomto prípade podcenili formálnu stránku a vyflákli sa na špeciálne efekty. To znamená, že napríklad tragická nehoda Bavorovej ženy je načisto diletantsky nakrútená a ja som sa úplne cynicky musel na jej zaranžovaní uchechtávať. Takisto zavŕšenie megalomanského Bavorovho projektu je korunované niekoľkými úbohými zábermi na jednu "králikáreň". Dietlov prínos ale z tejto propagandy vytŕča a stavia Muža na radnici do absolútne nadčasovej roviny. Seriál je "narvaný" dejovými turbulenciami, ktoré Bavora - ako kovaného straníka - majú evidentne poľudštiť (smrť manželky, nepodarený syn, nabúchaná dcérenka, zmija Jitka - mimochodom ultimátna Bohdalka, intrigán Chovanec...) a rozhodne nebudú zhovievavého diváka nudiť. Mašinériu komunálnej politiky však Dietl postihol tak dokonale, že si za straníkov stačí dosadiť dnešných korupčných papalášov a voila, divák zistí, že prevracači kabátov síce zmenili svoju stranícku knižku, ale maniere im zostali. Za to prvá hviezdička. Tá druhá je za absolútne skvele zahranú úlohu cholerického tajomníka Pepu Hlavicu v dokonalom podaní Josefa Bláhu, ktorému Dietl napísal najlepšie scény a aj najlepšie hlášky. A tretiu hviezdičku si dovolím udeliť za sexicu Evu Jakoubkovú, ktorá by samozrejme na Bavorovom mieste bola aj mojou konečnou voľbou. (4.2.2021) ()

waits odpad!

všechny recenze uživatele

Nemastný neslaný Buchvaldek hraje nevýrazného soudruha, ktery prosadi bourání starých činžovních domů (kdo by se s tim historickým harampadim opravoval, že) a postavi domy nové, panelové! Ruku na srdce, neni to skvělá sonda do realného socialismu? A když si to spojime s obsazenim nesmírně špatného Buchvalka do hlavní role - nebyl on ten soudruhy protěžovaný Sokolovský nakonec záškodníkem?:) říjen 2011: Pro osvěžení paměti jsem dal úvodní díl, vysílaný na Barrandově. Doufám, že milovníci starých pořádků dávali dobrý pozor, jak se opravovaly okapy, jak vypadaly fasády a jak byla vybavena místní samoobsluha. Milovníci hereckého umění se zase museli rochnit při scénách, ve kterých Buchvaldek fandí u televize fotbalu (televizi Dianu jsem měli doma!) nebo když je sklíčen žalem při nehodě manželky. Peklo ložený, vážení. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Tento seriál je obludnou adorací pozdně stalinistické normalizace. Postavy i charaktery jsou agitační virtuální zrůdy, legenda o krásné mravní tváři zločince, který chtěl nezištně prospívat svému okolí i za cenu jeho naprosté záhuby. Beroun je dodneška příkladem města bez vlastní tváře podobně jako Kladno. Hlavní postavu seriálu si lze představit jako dorostlého Pavlíka Morozova, neblaze proslulé dítě-udavače raného stalinismu třicátých let. Bohužel nezávisle na všech těchto skutečnostech je rovněž nepříjemnu pravdou, že seriál je natočen na slušné řemeslné úrovni a v tomto ohledu převyšuje většinu současné původní tvorby. ()

krokodlak 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Muž na radnici znamenal oproti Nejmladšímu z rodu Hamrů značný posun v kvalitě Sokolovského režie, která zde již plně odpovídá potřebám televizního seriálu, byť jeho unikátní zálibu v častém prudkém zoomování utrápených tváří za doprovodu dramatické Liškovy hudby divák časem přestane sdílet. V prvních pěti dílech to byl překvapivě zábavný a snesitelný sitcom o trablích komunálního politika (který na samém počátku seriálu musí řešit dokonce i to, že babce uletěli z domu vrabci), přičemž potřeba zdůraznit neutěšenost výchozího stavu vedla k bezděčnému pojmenování (zčásti dodnes povědomých) problémů s nedostatkem bytů či pomalostí výstavby. Od šestého dílu se však seriál zvrtl v otravnou reklamu na nestvůrně megalomanský asanační projekt. Jedinečnost seriálu oproti jiným normalizačním dílům spočívá v odvážném obsazení téměř neznámého divadelního herce a funkcionáře Zdeňka Buchvaldka do vzorově propagandistické titulní role předsedy Bavora, neboť jeho pečlivá ideologická výbava nedokázala překrýt značné nedostatky v hereckém projevu (pořád stejná intonace a výraz opravdu působí v takové roli kontraproduktivně, ledaže bychom to považovali za geniální sellersovské převtělení do podivína), a tak by se seriál klidně mohl jmenovat "Všeho dříví král". Dokonce jsem od legendy českého ústavního práva dr. Jiráskové slyšel příhodu, že když byla v Buchvaldkem řízeném Realistickém divadle členkou volební komise, kdosi jeho jméno s titulem muž na radnici recesisticky připsal na volební lístek. Oproti tomu naprosto virtuozní výkon předvedl spornému scénáři navzdory Josef Bláha v roli tajemníka Hlavicy, který se v jeho expresivním podání změnil v naléhavou obžalobu určitého obludného typu funkcionářů, jelikož Bláha dokázal elegantně zkombinovat nevyzpytatelnou cholerickou povahu, úlysnou bodrost, přezíravou misantropii, ideologický fanatismus, kulturní barbarství (jeho orgastická reakce na asanační plán je zřejmě nejsilnějším momentem celého seriálu) a nezřízený hédonismus s jemnými náznaky sexuálního predátorství. Potěšil též prvorepublikově noblesní Ladislav Boháč v roli neschopného a mstivého architekta Drápala, jenž je jedním z hlavních škůdců asanačnímu projektu. Záhadná je motivace tvůrců k barvitému vykreslení Bavorova rodinného života, neboť se blíží jakémusi psychoanalytickému peklu. Neostalinismus patrně selhal při pokusu o jeho implementaci do výchovy dětí, a tak má Bavor doma neuvěřitelně rozmazlenou submisivní princeznu, která se díky skleníkové výchově nechá oblbnout prvním hochštaplerem na obzoru (vskutku politováníhodná Milena Steimasslová coby nezdravější obdoba Ivany Andrlové v Majoru Zemanovi), s níž navíc zejména v prvních epizodách Bavor interaguje takovým způsobem, že to latentně evokuje incest, a rebela bez příčiny (odvážně proti typu obsazený Jan Hartl). Při některých domácích hovorech není jasné, zda pronášení dobových frází ze strany dětí je projevem jejich ideologické deformace nebo naopak záměrným výsměchem otci. Stejně výživné jsou Bavorovy milostné vztahy, neboť se záhy po smrti své rázné ženy (Svatava Hubeňáková) nechal svést agresivně psychopatickou kamarádkou z dětství (nebezpečně přesvědčivá Jiřina Bohdalová), aby nakonec své city k dceři přenesl na obdobně plaše vychovanou mladou učitelku (Eva Jakoubková). () (méně) (více)

Všežrout 

všechny recenze uživatele

Evža Sokolovskejch s Jardou Dietlem nám servírují další ryzí lidské osudy orgánů lidové moci. Soudruh Bavor, u kterého jsou dveře vždy otevřené a jenž funkci předsedy NV ochotně obětuje i soukromý život, nám dává zářný přiklad uvědomělého soudruha, jehož pilná politické práce, boj i indiferenty a osobní angažovanost pozvednout celý Kunštát. A když už se někdy dostane do obtížné situace, je vždy nablízku, s dobrou radou a vlídným slovem, předseda MěV KSČ Brandejs (Moučka). Projekt mladého architekta Mikuláše (Němec) se i přes počáteční hradbu odporu prosadí a lidé začnou konečně bourat všechny ty "barabizny". Vždyť i to "živnostenské náměstí bez ceny" je pouhé "muzeum raného kapitalismu". A oblíbenou hospodu na Símalce si štamgasti dokonce rozbourají po silvestrovské tancovačce sami a s nadšením! Berana za to budovatelské martyrium čeká zadostiučinění v podobně slov chvály, uznání a soudružských ovací (plus dechové zábavy v novém kulturním domě). A v dokončené bytovce si nedopřeje jen první zde upečenou buchtu, ale nalezne i pravou lásku. Ach. P.S.: V celém seriálu je nadmíra pozdravu "dobrý večer", kterým se častují i postavy v rámci jedné rodiny (kdy jindy také potkat tvrdě pracující orgán, který se dřív jak za tmy domů nevrací, že?). Tradiční rozdělení rolí je samozřejmost, stejně jako to, že si u vás návštěva klidně zapálí v obývaku bez dovolení. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (34)

  • Hokejový komentátor Luděk Brábník v televizním přenosu mluví o tom, že oplácení nesportovních zákroků v zápase nikam nevede. Stejné téma v předchozím obraze řešil Bavor (Zdenek Buchvaldek), když měl potřebu se mstít. Vyplývá z toho, že komentátor tato slova namluvil účelově pro tento díl. (sator)
  • Na závěr epizody Silvestr (1976) zazní, že stavba byla zastavena pro neujasněnost dálniční přípojky, ale na začátku této epizody, že pro neujasněnost železniční přípojky. (sator)
  • Bavor (Zdeněk Buchvaldek) bydlí na adrese Pivovarská 11, Beroun. Kateřina (Eva Jakoubková) bydlí na adrese Příčná 1, Beroun. Bohunka (Milena Steinmasslová) chodí randit do lokality Na Černém vršku v Berouně a později do stejné lokality jezdí s kočárkem. Vít (Jiří Štěpnička) má svou dílnu na adrese Pivovarská 220. Továrna se točila na adrese náměstí Míru 191, Králův Dvůr. (sator)

Související novinky

Zemřel herec Jaroslav Moučka

Zemřel herec Jaroslav Moučka

27.12.2009

Krátce po úmrtí herečky Mileny Dvorské, odešel do pomyslného hereckého nebe také její kolega Jaroslav Moučka. Došlo k tomu v sobotu 26. prosince. Dnes to oznámilo Vinohradské divadlo, jehož členem… (více)

Reklama

Reklama