poster

Okres na severu (TV seriál)

Drama

Československo, 1981, 13x52 min

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Moučka, Jiřina Švorcová, Petr Svojtka, Jarmila Švehlová, Renáta Doleželová, Josef Bláha, Jiří Štěpnička, Martin Růžek, Alois Švehlík, Josef Bek, Zdeněk Řehoř, Jan Teplý st., Jiří Holý, Petr Haničinec, Lenka Termerová, Ludmila Roubíková, Milan Novotný, Jaroslava Obermaierová, Karolina Slunéčková, Mirko Musil, Josef Langmiler, Zdeněk Kutil, Petr Oliva, Roman Hemala, Josef Mixa, Miriam Hynková, Ilja Prachař, Jiří Vala, Soběslav Sejk, Věra Koktová, Ota Sklenčka, Václav Mareš, Svatopluk Beneš, Václav Fišer, Miloslav Homola, Josef Patočka, Jan Šváb, Jiří Zahajský, Vladimír Zoubek, Ferdinand Krůta, Břetislav Slováček, Josef Čáp, Svatava Hubeňáková, Karel Koloušek, Viktor Maurer, Vít Pešina, Libuše Štědrá, Karel Urbánek, Zora Jandová, Jan Přeučil, Adolf Filip, Dalimil Klapka, David Vejražka, David Prachař, Jiří Adamíra, Eva Klenová, Vladimír Ráž, Zdeněk Ornest, Eva Svobodová, Jana Paulová, Čestmír Řanda st., Oldřich Musil, Jiří Knot, Jaroslav Kotrba, Vlastimil Slezák, Jan Kuželka, Josef Chvalina, Otakar Brousek st., Karel Houska, Bedřich Prokoš, Václav Švorc, Karel Peyr, Vladimír Krška, Jana Břežková, Jiří Plachý ml., Jiří Krampol, Ladislav Pešek, Václav Sloup, Zdeněk Žák, Petr Štěpánek, Bohuslav Ličman, Josef A. Stehlík, Karel Hovorka st., Miroslav Vladyka, Milan Mach, Jiří Hálek, Josef Velda, Vlastimil Hašek, Václav Kaňkovský, Jaroslav Mareš, Rudolf Vodrážka, Svatopluk Skládal

Komentáře uživatelů k filmu (152)

  • Tsunami_X
    odpad!

    Public Affairs and External Communication Director Josef Pláteník je sen, který končí potleskem.(26.5.2011)

  • Tosim
    odpad!

    Všechny atributy dementnosti, které splňuje tvorba Evžena Sokolovského, tenhle seriál má, zde ale přibývá něco navíc - z úst soudruha Pláteníka po většinu času děje zaznívá teoretický metodický vzdělávací proslov, jak socialismus funguje a vypadá - samozřejmě, že ve skutečnosti je to naprosto jinak.(23.11.2010)

  • Radek99
    odpad!

    Tohle se dá hodnotit a komentovat jen jako smysluprostá propaganda, i když Jaroslav Moučka si tu zahrál svou životní roli, jeho dobrácký soudruh Pláteník mi dodnes zůstal v paměti... A mimochodem je dobré si uvědomit, že zjevně i tohle je ona scenáristická práce všude tak opěvovaného Jaroslava Dietla...(27.4.2011)

  • zputnik
    odpad!

    Při vyslovení názvu seriálu OKRES NA SEVERU se mi vybaví mé dětství, 80. léta minulého století, nedělní dopoledne, doba po „dětské kultovce“ (STUDIO KAMARÁD) a „chvilce pro diváky propadlé sázení“ (SPORTKA) ale především se mi vybaví „čisto-čistá-a-ničím-neředěná“ NUDA. Tento seriál jsem fakt nemusel - znuděně jsem odcházel a raději si hrál s angličáky nebo s plastovými indiány, a těšil se na chvíli až zase poběží nějaký „akčnější“ seriál (HŘÍŠNÍ LIDÉ MĚSTA PRAŽSKÉHO, PANOPTIKUM MĚSTA PRAŽSKÉHO etc.). Dnes bych s největší pravděpodobností jednal úplně stejně (vyjma těch angličáků a plastových indiánů).(14.9.2003)

  • Bart
    **

    Když tenhle seriál srovnám s jeho (téměř) souputníkem Mužem na radnici, tak musím říct, že se Okres na severu mnohem více povedl a to po všech stránkách. O hlavním hereckém představiteli není třeba hovořit, protože J. Moučka dobrým hercem byl a J. Švorcová jakbysmet. Seriál pro mě není úplným ideologickým odpadem, jako jiné. Z prostého důvodu. Pilný divák, který vydrží a shlédne seriál dokonce, musí uznat, že ne všechno bylo v seriálu poplatné režimu. Byly postavy (P. Svojtka), které se modelu socialistického člověka vymykali a přesto nebyli vykresleny negativně. Poměrně často se v seriálu objevovali narážky na skutečnost, že na západě "TO" dělají lépe a že bychom si z nich měli vzít příklad, protože jsme zaostalejší. V seriálu vystupují také postavy příkladných straníků, kteří i přes svojí čistou morální minulost sešli na zcestí a dopouštěli se chyb (zpronevěry, podvody). Je zde přeci jenom znát rukopis Jaroslava Dietla, který se snažil o trochu objektivity, ale v rámci určitých mezí, tak aby to schvalovatelům šlo pod vousy. A ono bohužel nešlo. Seriál měl při schvalování problémy. Soudruhům se právě nelíbila ta rozličnost charakterů a určitá míra sympatií a pochopení soudruha Pláteníka s těmi "negativními" rysy špatných soudruhů. Nakonec ale seriál prošel. Snad si soudruzi cenzoři mysleli, že to bude vypadat, že strana přiznává, že ne vše je dobře, ne všichni komunisti jsou příkladní, ale že vše se dá napravit. Každopádně role v seriálu se dávali zřejmě za odměnu. Svědčí o tom nepřeberné množství herců, kteří přesvědčenými straníky opravdu byli. Např. Moučka, Švorcová, Sklenčka, Růžek, Bek, Řanda, Prachař, Mixa, Krulišová, Švorc, Haničinec a další.(15.10.2007)

  • igi B.
    odpad!

    Sračky sráčům srát!... A co >zasloužilých umrlců< se v tom tenkrát vysralo... :-( - - - Více bez komentáře.(13.2.2006)

  • dobytek
    *

    Původně jsem chtěl napsat pár slov ke každýmu dílu zvlášť, ale to je celkem zbytečný. Všechny díly jsou totiž jak přes kopírák. Pořád nějaký schůze, soudruzi se tam občas dokonce pohádaj, ale stejně nic nevyřešej (mam takovej pocit, že timhle tempem by se ten socialismus nevybudoval ani za 1000 let), pořád strana tohle, strana tamto, občas nějaká narážka na rok 1968, že příjezd "přátelských" armád bylo snad to nejlepší, co se mohlo stát, atd... Seriálu moc nepřidá ani to, že se po většinu času odehrává ve stále stejnejch interiérech, natočený to je tak nějak bez nápadu - v každý trochu vážnější situaci se spustí "dramatická" hudba a následuje nájezd kamery na xicht nějakýho soudruha a to se opakuje třeba 10× za 1 díl. Seriál se navíc má odehrávat v rozpětí asi 3 let a někteří soudruzi po celou tu dobu dokonce nosej stále stejný oblečení. Prostě taková přiblblá agitka, která snad nemohla ani tenkrát fungovat. Jinak je teda fakt, že některý postavy nejsou tak úplně černobílý a ten socialistickej ráj taky neni úplně bez chybičky, ale kdyby to viděl George Orwell, tak si u některejch scén možná bude trhat vlasy, že ho něco takovýho nenapadlo, když psal 1984, protože některý hlášky o straně jsou fakt brutální. Jinak pro Moučku byl soudruh Pláteník nejspíš jeho životní role. On to hraje s takovou samozřejmostí, že byste mu skoro i drželi palce. Soudruh Pláteník vám prostě nakope prdel!(6.6.2008)

  • Segrestor
    odpad!

    Každá doba, každá vláda, každý režim vyvine určité úsilí na svou propagaci, to je zkrátka jasné jak houska na krámě, ale je škoda, že s sebou stáhne i kvalitní herce a zničí člověka. A tak se stalo, že vedle soudruha strýčka Fida Moučky, který umí snad akorát čerty, se trapně natřásala elita české herecké školy. Otřes na severu musel být pro tyhle lidi, kterým tím přikládali soudruzi nůž na krk, zatěžkávací zkouška a velmi těžké období a něco, proč se museli stydět. Ano, stydět. Já se stydím za svou zem dodnes. Už ta skutečnost, že komunisti, ty rudý zrůdy, jsou legitimní a docela úspěšná strana. A to mi takhle jednou přijde do schránky předvolební leták od těch neomalených neobolševiků, kde je napsáno Čeká nás společná budoucnost! To vidím rudě. Jakoby nestačilo těch 40 let příšerné totalitní minulosti. Letáky se soudruhy jsem ihned hodil do kamen. Ale světe div se, moderní bolševik je nezničitelný. Soudruzi se začali kroutit a bobtnat a víc jsem neviděl. Komín se ucpal a všemi savými otvory kamen se začal valit ven štiplavý dusivý dým. Začal jsem se dávit a sotva se doplazil k oknu. Když pomyslím, co asi provedli hercům, aby se ztrapnili v Otřesu na severu, je mi jich tuplem líto.(15.10.2012)

  • sportovec
    ***

    Vystupňovaná alegorická idyličnost domu lásky, kde ve jménu územního pracoviště ministerstva pravdy každý každého má tak nějak po svém rád - asi jako Vejřík Pláteníka - , je ve skutečnosti dokonalou perzifláží práce stranické předlistopadové dramatické tvorby. I zde lze nalézt některé až zlidovělé, byť pozapomenuté scény: mj. i tu o tom, jak moc si vedoucí tajemník musí dávat pozor na to, co říká, aby bezděčně neubližoval lidem. Stejně tak za zmínku stojí rozverný vztah obou heterosexuálních tajemníků zidealizovaného okresního kremlu. Duplicita a absurdnost těchto orgánů je natolik zřejmá, že ani několikanásobná cenzura vědomou problematičnost tohoto Dietlova díla nedokázala potlačit. V tehdejších stranických kruzích, zejména na okresní a krajské úrovni, proto tato hanobící oslava aparátníků vyvolala mimořádnou nelibost. .(25.8.2007)

  • Ej Hlemýžď
    ***

    Seriál poplatný době a na oslavu KSČ, jak vše dobře prostřednictvím okresního tajemníka Pláteníka (J. Moučka) na okrese řídí a a řeší problémy lidu, které by ovšem nenastaly, kdyby KSČ nebyla u moci, proto je špatný. Našlo se však dost lidí, kteří tento seriál velmi prožívali. Llíbí se mi historka, kdy Petr Oliva hrající úlohu Vejříka, byl napaden kdesi v hospodě po odvysílání dílu, kde se ucházel o post okresního tajemníka a mohl tak odstranit spravedlivého Pláteníka. Vzhledem k velmi dobrým hereckým výkonům kvalitního obsazení dávám ***, jinak je to na odpad.(8.9.2003)

  • Ony
    ***

    Jo jo, terapie Pláteníkem byla jedna z nejúčinnějších, co jsem zatím podstoupila.(11.5.2013)

  • paascha
    odpad!

    Soudruhů jak nasráno, samá čest, samá práce, proč to potom nedopadlo s těma komoušema rudejma dobře? A takoví hodní lidé to byli, soudruh Moučka, soudružka Švorcová, súdružky a súdruhovia...blééé(6.6.2008)

  • NinadeL
    ****

    13/13 * No Woman, No Cry... ♫(3.7.2013)

  • Jacinda
    odpad!

    Jaroslav Moučka a Jiřina Švorcová...možná se mi to zdá, ale z mého pohledu jsou to právě tihle dva, kteří snad nemohli chybět v žádném pěkném komunistickém díle... Hezká filmografie(14.10.2009)

  • LiVentura
    *

    ..další propagační český blud.!(4.8.2008)

  • WANDRWALL
    ****

    Byli špatní komunisti a dobří komunisti. Jsou špatní lidé a dobří lidé. A to se dělo, děje a bude dít. "Já jiné lidi nemám, mohu pracovat jen s těmi, které mám. A nikdo mi jiné lidi nedá!" Komunimus si vzal velké břemeno na svá bedra, a to uspokojit člověka. Člověk je tvor věčně nespokojený a to za každého režimu, takže pokus komunismu selhal. Katolíci byli vychytralejší. Dobře se budete mít až po smrti, tohle je slzavé údolí a tak zde vládli díky Habsburkům od roku 1628 - 1781. A všichni jinověrci měli padáka. Jak krásně je to filmově vyobrazeno třeba v seriálu F.L.Věk. A že Komenský, učitel nejen našeho národa musel prchat kam se dalo, utíkat před katolíky, to asi každý ví. Kdo napsal "Okres na severu" je asi všem jasné a budoucnost tohoto scenáristu stále dostatečně oceňuje. Uměl, věděl o lidech mnohé, dokázal to i sdělit prostřednictvím seriálů či filmů.(24.9.2010)

  • Aky
    odpad!

    Jestliže je v zadání agitka a ve výsledku se očekává umění, skončí to vždycky jako blamáž - jsem napsal u Muže na radnici. Tohle je ještě horší.(14.5.2011)

  • Zazie
    odpad!

    Pohádka o hodném soudruhu okresním tajemníkovi. Takový název dali diváci seriálu při jeho prvním uvedení a není divu: i Princezna se zlatou hvězdou je míň idealizovaná. I když se mi z té agitační slátaniny zvedá žaludek, jedno se musí nechat: natočit příběh ze života partajního funkcionáře tak, aby si divák pustil i další díl, je už opravdu kumšt. Ovšem v době, kdy mu mohla na 2. televizním programu konkurovat tak maximálně debata o boji o zrno našich zemědělců, byli lidé vděčni prakticky za cokoliv.(6.11.2006)

  • kingik
    *

    Neznámý muž vysokého postavení k tajemníku KSČ Pláteníkovi: "Soudruhu Pláteníku jak je možné, že má tolik lidí připojení na internet a hodnotí na CSFD odpadem práci soudruha Dietla?!" Pláteník podrážděně: "Nedovedu si to vysvětlit a nestíhám to odpojovat, ten neřád se zkrátka rozlezl". Neznámý muž: "Berte to jako osobní selhání. Strana Vám jednou dala důvěru a Vy jste pochybil. A nyní k Vám mluvím jako k herci Moučkovi. Chcete snad do smrti hrát čerty jako Dvořák hrál vodníky, protože stačí, abych informoval vedení a v televizi ani ve filmu si ani neškrtnete. Oproti Vám pak bude takový Kuželka hrát hlavní role, to chcete?!" Pláteník a Moučka dohromady a velmi rozezleně se oboří: "Nechci, ale kurva nedá se to stíhat odpojovat, zkrátka jsme prohráli". Neznámý muž velmi důrazně: "Nikdy už neříkejte, že strana něco vzdává nebo dokonce prohrála. Jsme silní a náš seriál ovlivnil generace soudruhů, ale nikdy se nesmíříme, že dokonalý obraz socialismu je degradován. Pláteník s Moučkou už lhostejně: "Však jsem jeden z mála, který vstoupil do strany a ještě máš kozy. Jdi se vysrat pokud se ti něco nelíbí. Projednáme to jindy. Mám ještě schůzi. Čest." Pláteník zavírá dveře a odchází. Vysoce postavený muž vytahuje ze skrýše notebook, banány a serfuje po netu.(3.7.2013)

  • Marthos
    *

    Jedna z nejemblematičtějších vlajkových lodí československé normalizační televizní obrazovky tvoří další hyperbolovou část nevyrovnané tvorby spisovatele a scénáristy Jaroslava Dietla, jehož seriály se v době svého premiérového uvedení setkaly s velkou odezvou u diváků. Třináctidílná odysea nás zavádí do pomyslného okresního kremlu, kde vládne lidský, upřímný a poctivý vedoucí tajemník Josef Pláteník. Příběh je neustálou šňůrou schůzí a ideologických porad, které mají být kompenzovány i druhou stranou, to znamená osobním životem hlavních protagonistů. Schůze a porady jsou inscenovány jako závažná rozhodnutí, je jim dána priorita před dalšími událostmi a vlastně na jejich podkladě se odvíjí následující situace. Pláteník v nich vystupuje jako přirozená autorita, dobře obeznámená s problémem, rozhodný a vyrovnaný, pevný v názorech a komunistickém přesvědčení. Jedná pouze v zájmu strany, která je pro něho posvátnou mekkou lidské moudrosti. V soukromém životě je posilován spolehlivou manželkou, která pomůže s nesnázemi a dokáže poradit i ve chvílích těžkého rozhodování. Divákovi nemůže uniknout dominantní motiv sebekritiky »ve vlastních kádrech«, ale každá taková scéna slouží zároveň jako demonstrace toho, že strana se dokáže s neposlušnými služebníky rázně a odpovědně vypořádat (v tomto směru se mi vybavuje například rozpuštění předsednictva SSM, jehož zástupci jsou představeni jako skupinka povrchních frajírků; tuto linii zastupuje i ideologická tajemnice, která musí opustit funkci, protože její syn kšeftoval s valutami nebo ředitel dolu, který skončil ve vězení za rozkrádání podnikových financí a pořádání bujarých večírků). Objeví se tu i prvek, odkazující na kritický rok 1968 v podobě vyhozeného šéfredaktora (v hereckém podání Martina Růžka). Vědomá lež, stavěná s neskrývaným potěšením a patřičnou monumentalitou na odiv televizním divákům, se nakonec paradoxně stala zbraní proti jejím strůjcům. Tehdejší vládní špičky vylekal obsah Dietlova seriálu natolik, že celý rok a půl nejprve projednávali jeho možný dopad, než jej do vysílání prosadil tehdejší tajemník ÚV KSČ Vasil Bil'ak. Herecké obsazení se i přes sebehvězdnější renomé jednotlivých protagonistů ocitlo v propasti ideologického marasmu a navíc zůstává objektivní pravdou, že většina z nich byla i v reálu přesvědčenými straníky (Švorcová, Vala, Svojtka, Oliva, Bek, Řehoř, Holý, Haničinec, Řanda, Langmiler, Prachař, Sklenčka a další). Představitel titulní role Jaroslav Moučka, za svůj výkon oceněný Státní cenou Klementa Gottwalda, sám kdysi prohlásil: "V Josefu Pláteníkovi jsem chtěli oslavit funcionáře naší strany, opravdového současného revolucionáře s jeho nenápadným hrdinstvím. Je to vyspělý moudrý komunista, jakého bychom chtěli vidět na mnoha odpovědných místech kolem sebe. Nedělá nic pro sebe, slouží myšlence, o které je přesvědčen, že je správná. Nedeklamuje ji, on v jejím duchu jedná. V tom je obdivuhodný, svou lidskou prostotou přesvědčivý." Jistě měl v něčem pravdu, ale zůstává otázkou, nakolik je ona lidská prostota v případě komunistického tajemníka slušností a nakolik zločinem. Ať už vědomým nebo nevědomým.(23.5.2010)

<< předchozí 1 2 3 4 5 6 8