poster

Vykoupení z věznice Shawshank

  • USA

    The Shawshank Redemption

  • Slovensko

    Vykúpenie z väznice Shawshank

Drama / Krimi

USA, 1994, 142 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • KevSpa
    *****

    I přes to, že se film odehrává ve vězeňském prostředí, nese v sobě tolik lidskosti jako málokterý jiný film. Frank Darabont by mohl klidně točit už jen adaptace "nehororových" knih Stephena Kinga a přesto by se stal nesmrtelným. Jedním slovem - KRÁSA.(16.5.2002)

  • H34D
    *****

    Když vás film omámí natolik, že ani pořádně nevíte, co o něm vlastně říct, když vás film svou poutavostí přiměje zapomenout na čas, když vás film uhrane svou neopakovatelnou atmosférou, když vás film přechytračí svou geniální pointou, když vás film zmrazí v napětí jedné z nejočekávanějších chvil celé kinematografie, když vám film předvede lidskost na místě, kde byste to nejméně čekali, prostě když vám film doslova vyrazí dech, tak nezbývá nic jiného, než říct: "Děkujeme Franku"... 10/10(1.12.2007)

  • Subjektiv
    ***

    Po čtyřiceti letech bloudění na pouštním, vězničním buzerplace bankéř vyvede do zaslíbené země Mexika Žida, teda Ira Freemana, čímž z něj udělá freemana. Doufám, že to nemusím interpretovat politicky... Pokud mě k tomu nikdo nebude nutit, tak se raději budu tvářit, že jsem se koukal na pohádku o vytrvalosti, naději, drobnostech, co pomáhají přežít další den a božích mlýnech, co melou pomalu, ale když se jim pomůže, tak jistě. +++++ V pohádkách se zlo dává poznat ihned a zlem zůstává, dobro se někdy musí hledat, ale nakonec se najde. Občas přitom trpí, občas zlu nezabrání působit utrpení, ale nakonec, za doprovodu melancholického, někdy až tesklivého klavíru, vítězí. Jeho prohry i finální výhra se umí strefit do diváka, až zaslzí. Pomáhá v tom i životní moudrostí nasáklý vypravěč s hlasem Freemana. Škoda, že chvílemi ujiždí ve svých promluvách k mudrování, jež jakoby se inspirovalo motivačními příručkami a new age guruy. Shawshank je dojákem, jemuž hrozí pád ke kýči, ale precizně odvyprávěným, sice s ploššími záporáky, ale slušně navrženým hlavním hrdinou, navíc s ucházející fabulí. Darabont (nebo King?) si v některých případech příliš lacině hraje s umísťováním (hádám zpětným, tj. po vymyšlení příběhu) náznaků, např. Monte Christem, nebo "rekontextualizací" (Brooks was here / Red was here). Takhle se vodí divák v dětství. Škoda, v rámci dojáků na mě Shawshank zabral nadprůměrně. A mohl i lépe.(4.10.2014)

  • tron
    *****

    „Teším sa, že uvidím dávneho priateľa. Teším sa na Tichý oceán. Dúfam, že je taký modrý, ako sa o ňom hovorí.“ Darabont prvýkrát sfilmoval dielo spisovateľa Kinga v skutočnosti už v 80. rokoch, ale jednalo sa „iba“ o krátkometrážnu ŽENU V IZBE. Práve vďaka nej si ho King všimol a keď neskôr písal novelu o nádeji „Rita Hayworthová a Vykúpenie z väznice Shawshank“, umiestnil do nej postavičku menom Darabont. Takže žiadne prekvapenie, keď Frank neskôr dostal práva na sfilmovanie príbehu za bránami nedobytnej mainskej väznice. V titulných úlohách atmosférického príbehu (kamera, hudba) podávajú silné herecké výkony Morgan Freeman ako Red („Asi preto, že som ryšavý.“) a tvárny Tim Robbins (HRÁČ). Ani vedĺajšie úlohy nie sú ochudobnené (Bellows, Brown, Gunton, Sandler, Whitmore). Príbehom, naoko sa tváriaci bezútešne, nás sprevádza rozprávač, plynúci naprieč desaťročiami (skvelé masky, mimochodom). Film (oplývajúci nečakanou záverečnou dvadsaťminútovkou) na Oscaroch proti silnému konkurentovi FORRESTOVI GUMPOVI nemal šancu. Ani v kinách komerčne nezaujal (Freeman to v rozhovore pre českú Cinemu čudne odôvodnil vypustením Rity Hayworthovej z názvu... no neviem). Diváci si ho však následne začali odporúčať a snímka sa vďaka VHS a TV stala jedným z najoceňovanejších filmov americkej kinematografie 90. rokov. Darabont neskôr nakrútil aj ďalšie kingovky (ZELENÁ MÍĽA, HMLA). Plagáty, práčovňa, Biblia, kilometrové potrubie, autobus, lúka so stromom, dechtovanie strechy fabriky na výrobu dopravných značiek a zaujímavý názor, že chlap chlapovi na topánky nikdy nepozerá (čo sa Andymu rozhodne hodilo).(24.10.2004)

  • Cervenak
    *****

    Najsilnejšia záverečná katarzia v dejinách kinematografie. Vždy s otvorenými ústami, slzami v očiach a mierne priblblým úsmevom na tvári sledujem túto filmárčinu v najdokonalejšej podobe, do ktorej je zároveň vložených toľko úprimných emócií, že to snáď ani nie je možné. Myslím, že Darabont sám dodnes nedokáže pochopiť, aké geniálne filmové dielo sa mu podarilo natočiť.(1.4.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace