Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)

(více)

Recenze (468)

Radiq 

všechny recenze uživatele

Zásada č. 1: udělat si mezi podezřelými pořádek. Zásada č. 2: vnést mezi podezřelé zmatek. Zásada č. 3: je-li na místě činu univerzální dědic, vyšetřování prakticky skončilo. Zásada č. 4: nesnažit se být chytřejší, než inspektor Trachta. Zásada č. 5: k závažnějším případům policista zásadně nepřibírá rodiče. Zásada č. 6: i nesprávný příkaz je příkazem. Zásada č. 7: vyžaduje-li to situace, neplatí zásada č. 5 Zásada č. 8 (která neplatí jenom u policie): na světě je to tak, že jedni orají a vláčejí a druzí sklízejí. Vražda v salónním coupé je fakt dobrá, ale tohle, to je prostě parádní. Základní myšlenka je tady rozvinuta do skvělého detektivního příběhu a legendární inspektor Trachta tu má dostatek prostoru ukázat, jakej je to borec. Jeho metody jsou vskutku geniální. A nemusí ho hrát ani žádnej typickej vtipálek - Jiří Zahajský se do role perfektně hodí a nemusí se pitvořit a dělat fyzické gagy, aby byl vtipný. A vtipnej a originální je už název filmu - Rozpuštěný a vypuštěný, to prostě normální člověk nevymyslí. Hodně jsem slyšel, že si lidi stěžujou na obsazení Marka Brodského do role Hlaváčka, ale podle mě to je nesmysl. Já si v žádné roli nedokážu představit nikoho jiného (a to není nedostatkem představivosti), protože mi to přišlo dokonalé. Marek Brodský tu nesmělost snad ani nehrál (no, on ji doopravdy asi nehrál, chch). A těch hlášek, situací a dialogů, které jsou pro mě kultovní, je opravdu spousta. Jedna lepší než druhá. Jen zmíním pár: • "Držím ti palec." "Tenhle?" "Můžeš si vybrat." • Ječný, Ziegler, jak se drží za ručičky, chchch. • "Obavy, nervozita. Marné bušení na dveře koupelny. A potom kdosi navrhl - tuším, že jsem to byl já - aby se vylomily dveře." • "Teď mám, pane inspektore, pocit, že mi teče do bot." • Hodnocení Hlaváčka před rodiči jak při třídních schůzkách: "Taky pendrek mu moc nejde." • "Pán nemá cukr, Ferdo. Pozor, ať vás nekopne, přece jenom vás nezná." • "Bedříšku, proveď pány." "Kachny." • "Vy jste si teda vybral den. Zrovna když je tady zájezd. Eskymáci, za čepice už ne." • "Poznáte ho snadno, pánové. Nosí čepici tak na stranu, že jsem to v životě neviděl." Nejspíš nejznámější role Zdeňka Srstky je známá hlavně tím, že říká jen "Kachny", ale ve skutečnosti má ještě jakousi průpovídku na konci. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Je to fakt výborné, nicméně na plný počet to prostě nějak není. Nevím ani vlastně proč, ale prostě není. Humor je opět naprosto neskutečně geniální, herci jsou fantastičtí (až na Marka Brodského, který nijak fantastický není) a inspektor Trachta je navíc naprosto dokonalá postava a je škoda, že o něm Jára Cimrman nejspíš už nic dalšího nenapsal. Závěrečné zatýkání je taky lahůdka, stejně jako prohlídka kachní farmy v režii Srstky, Svěrákovo líčení osudné noci a každé slovo, které pronese Jiří Zahajský. Geniální záležitost, ale v porovnání s dalšími filmy dua Smoljak - Svěrák bohužel přecejen trochu zklamává. 88%. ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

S tímhle filmem mám a vždycky jsem měl dva zásadní problémy. A ten první problém je Cimrmanovská hra Vražda v salóním kupé, ze které tenhle film vychází. A proč je to problém? Protože všechny vtipnosti, které jsou ve filmu i ve hře společné, mnohem, ale mnohem lépe fungují ve hře (popis výslechu "hledej šmudlo" např). A ten druhý problém jsou pro mě herci v hlavních rolích - insp. Trachta a prknt. Hlaváček - jsou hrozně špatně obsazení, Jiří Zahájský se jako Trachta sice snaží, ale v mnoha scénách mi přijde hrozně mimo charakter postavy (respektive postavy, kterou mám zažitou z div. hry), ale Marek Brodský je pro mě hrozně špatně obsazen a jeho jeho podání naivního, nezkušeného ňoumíka vypadá spíš jako idiocie kombinovaná s obrnou lícního nervu. Takže jakkoliv je tu spoustu dobrého (herci, kachny, kachny, kachny...), tak to mínusy nevynahradí. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Tohle byl asi nejslabší Smoljak / Svěrák. Film má sice originální zápletku a skvělého pana Hrušínského a pana Čepka, ale to je vše. Cimrmanovi jsem ještě plné hodnocení nedal a neudělám to ani v tomto případě. Naopak, já ještě hodnocení snížím. Naprosto otřesný Marek Brodský a celkem monotónní výkon pana Zahajského, to mi zkazilo celý film. Zasmál jsem se asi dvakrát (kde mám koberec? kde mám stůl?) a to je na komedii (i když s přízviskem krimi) málo. Cimrmanovi však dám ještě šanci. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Přemíra absurdního humoru má na svědomí jistou rozpuštěnost a vypuštěnost tohoto filmu. Když by se ubralo na absurdním pojetí a více se pracovalo se serioznějším pohledem na vyšetřovací metody pánů kriminalistů Trachty a Hlaváčka, nebylo by co řešit. Film na to v mnoha ohledech měl zaděláno. Skvělá výprava, kamera, režijní přístup a v neposlední řadě maximální Zahajský s mladým Brodským, to vše se postaralo o dokonalé vykreslení doby v půvabném stylu Hříšní lidé města pražského. Jenže nedílnou součástí filmu je také scénář, a tam už bych viděl přepálenost největšího kalibru. Film se totiž chtěl přiblížit současnému divákovi a potřeboval se s ním skrze specifický Svěrákův a Smoljakův humor konfrontovat. Nevychází to úplně podle mých představ. Dějová linie se prodírá absurdnem a ad absurdum je jeho vyvrcholením. Humorně absurdní pojetí převládá, ale stejně tak z toho mohl být skvělý detektivní film. Nevyšlo z toho ani jedno. Tedy ne tak, aby byl s výsledkem max spokojený. Vzájemně si totiž ve filmu obojí překáží. Zvláště, když jen 80. minutový film se vlivem natahovaných humorných scének jeví o hodně delší, a to zajímavější je odsunuto do pozadí. Rozpuštěný a vypuštěný však své místo v české kinematografii má, ale pro mě až v druhé linii. 60% ()

Galerie (14)

Zajímavosti (35)

  • Zdeněk Srstka ve své roli Bedříška řekne pouze 6krát za sebou slovo "kachny", poté "dobrý" a "jó", v závěru pronese nesrozumitelnou repliku a na pozadí si stěžuje zatýkajícímu policistovi slovy: "Podívejte, co mi to udělali." (rakovnik)
  • Film je natočen podle divadelní hry Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka „Vražda v salonním coupé“. Smoljak se ve filmu objevuje jako listonoš v Jelínkově (Zdeněk Svěrák) dokumentárním filmu. (Olík)
  • Záběry s parním vlakem, který jede proti drezíně, jsou převzaty z filmu Páni kluci (1975). Pouze byly zrcadlově obráceny. (Braddy)

Související novinky

Zemřel herec Jaroslav Weigel

Zemřel herec Jaroslav Weigel

05.09.2019

Ve věku 88 let zemřel známý cimmermanovský herec Jaroslav Weigel. Weigel se kromě herectví věnoval také grafice, malířství a scénografii. Byl dlouhodobým členem divadla Járy Cimrmana, kde za více než… (více)

Reklama

Reklama