Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (468)
Celovečerní film Rozpuštěný a vypuštěný natočil v roce 1984 režisér Ladislav Smoljak podle divadelní hry Vražda v salónním coupé. Osobně si nemyslím, že by to oba představitelé hlavních rolí zahráli tak špatně, jak to na první pohled vypadá, spíše byly jejich postavy napsány dost nelíbivě, ale typologicky se podle mě do svých rolí hodili a své si odvedli. Netřeba zapomínat, že je zde také zastiňují jiná herecká esa té doby ve vedlejších rolích (například Hrušínský, Abrhám, Svěrák, Čepek nebo Vlastimil Brodský). Rozpuštěný a vypuštěný pro mě vždycky byl a asi i zůstane dobrým filmem - tak na ty 3 hvězdy. Solidní děj obohacují občas vtipné momenty, jako nápisy na plakátech, ty pak ale zase střídají ty přestřelené, jako voda v botách a podobně. I přesto, že se jedná o dobře zvládnutý odpočinkový film, jen tak po něm nesáhnu a když si chci pustit českou komedii, zvolím raději jinou. 60% ()
Klasickou českou komedii mám rád, stejně jako Zdeňka Svěráka a částečně i mytologii okolo Járy Cimrmana (kupříkladu hra Dlouhý, Široký a Krátkozraký). Je tedy pro mě nemilým překvapením, že tento film moji osobu nějak minul, zasmál jsem jen třikrát, což je v kontextu se zmíněnými oblíbenými prvky dost malé číslo. Jednu hvězdu dávám za dobře napsaný scénář, druhou za vtipnost filmu jako takového. ()
Ano ano, svatá pravda, jedni sejou a vláčej a druzí sklízej. A pánové Svěrák a Smolijak by měli dokonce života už jenom sklízet, protože to co vytvořili, nemá v dějinách humoru obdoby. Filmový přepis Vraždy v salóním kupě je určitě mnohem lepší než tato nejslabší cimrmanovská hra. Kachny, kachny i Václav se povedli na jedničku, ale k dokonalosti Jáchynme, hoď ho do stroje! přecejen trocha chybí. ()
Pokud s odstupem času velkoryse přehlédnu topornost Brodského Hlaváčka (Bruknerova vrozená naivita to zkrátka není) a připočtu si dálkové řízení vozidla kulovnicí ("Já to řídím prvně"), všudypřítomné kachny ("Co to tady máte všude za ptáky?"), uzrávání podezřelých ("Šiju klobouky z pašovaného filcu"), rozdvojení Trachty s Václavem či deduktivní práci v křesle ("Jestli vás nějak rušíme, tak my odejdeme" - "My už pracujeme" - "Dobře si synek vybral"), tak dopadlo přenesení divadelní hry na filmové plátno k mé naprosté spokojenosti. ()
Vražda subdominantního melancholika sice není zločinem, ale... "Obavy, nervozita. Marné bušení na dveře koupelny." S Vraždou v kupé hezký srovnávací materiál na téma Tvorba televizního scénáře. Důkladná detektivní cesta Nerudovkou a Karlovkou až na nádraží, od vražedné kyseliny k vyšetřovacím zásadám. Neortodoxní policejní metody sehraného dua. Kdo také jiný po Bertoldim a Klečkovi? Obsazení: šmudla Jindra s rodiči, Růženka (à la limonádová Olga Schoberová), Vilma, Trachta, Václav, Bierhanzel, Oulík, sprostí podezřelí a ... Franta Jetel. Takhle brzo jsi nás nečekal, viď, Oulíku? Navíc ♫ Skoumalova retro-atmosféra a vybrané epizodní scény z psychiatrie - grošák, účetní, průvodčí a další pacienti s věrnými partnerkami. "- Inspektor Klečka dostal novou kancelář a líbil se mu Váš koberec. - (...) a nechce si vzít moje boty ?!! - Neříkal, pane inspektore." Využitá stylově trpká Zahajského životní příležitost. "Na světě je to tak, že jedni orají a vláčejí a druzí sklízejí." ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Rolu policajného praktikanta Hlaváčka (Marek Brodský) si mal pôvodne zahrať Petr Brukner, neskôr Miloň Čepelka. Nakoniec Čepelka vo filme nehral vôbec a Brukner si zahral malú rolu Kreibicha alias Podozrivého číslo 8. (Raccoon.city)
- Malou roli bordelmamá přijala Jaroslava Adamová, aby udělala radost manželovi, velkému ctiteli Divadla Járy Cimrmana. (BoredSeal)
- Scénka chytania dreziny zo zviazanými väzňami do hromady perín bola v skutočnosti nárazom dosť tvrdá a holohlaví štatisti z opakovania tejto scény rozhodne nadšený neboli. (Raccoon.city)
Reklama