poster

Rumový deník

  • USA

    The Rum Diary

  • Slovensko

    Rumový denník

Komedie / Drama / Romantický / Thriller

USA, 2011, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Sobis87
    ***

    Johnny Depp zavání po tom samém vyčpělém rumu, který z něho už tolikrát táhnul v Pirátech z Karibiku a na zlatou éru, kdy býval prvotřídní ozdobou indie filmů, tu dává vzpomenou jen velmi zřídka. Naštěstí tu je ještě famózní Giovanni Ribisi, pohledná Amber Heard a něco z ducha Huntera S. Thompsona, takže Rumový deník přeci jen stojí za zhlédnutí. Tak či tak Strach a hnus v Las Vegas je úplně jiná liga...(6.3.2012)

  • Rosaviva
    ***

    Mohl by to být velmi zajímavý příběh, teda alespoň ten materiál mi na to přišel, ale podle mě to režisér nepojal příliš dobře, protože jsem se místy docela nudila. Ale zase na druhou stranu tam bylo pár naprosto nezapomenutelných a hrozně vtipných scén. Například ta scéna s "rozbitým" autem naprosto neměla chybu :D Celkem to byl průměr, vylepšený Johnny Deppem v hlavní roli, ale víc jak 3* tomu prostě dát nemůžu.(10.12.2011)

  • Avalon820
    ****

    Alkoholový opar je v tomto filmu doslova hmatatelný a ačkoliv jsem byl zcela střízlivý, film se mi skutečně líbil. Vystřízlivět by měla spíše zdejší, chvílemi dosti zdrcující kritika. Já jsem měl pocit, jako bych se díval na pokračování Ohňostroje marnosti, jen chytřejší, vtipnější, hezčí, v jiném prostředí, s jiným příběhem a jinými herci. Speciálně pak ležérní Johnny Depp vyzdvihl tento snímek o úroveň výš, o nahrávačích Rispolim a Ribisim nemluvě. Jen ten Aaron Eckhart se tam tak nějak míhal a ve výsledku jako by tam ani nebyl... Neubráním se srovnání Rumového deníku s další Thompsonovou perlou, jíž není nic jiného než Strach a hnus v Las Vegas. Oproti vegasskému hnusu je portorický deník značně umírněnější a sluší mu to o poznání více. Komická složka plynule odstupuje částem dramatickým, chvílemi až thrillerovým a naopak. Ne, nebudete se válet smíchy a ne, nebudete si kousat nehty napětím, ale právě ona nadžánrovost a lehkost činí tento film o to zajímavějším. I když (jak tak koukám) tato forma nebude nejspíš příliš doceněna.(12.12.2011)

  • Matty
    ***

    Kdyby existoval subžánr alkoholických filmů, režijní debut Bruce Robinsona Withnail & já by mohl být uváděn jako typický zástupce. Kultovní britská komedie o dvojici kamarádů, kteří dělají vše pro to, aby nevystřízlivěli, bývá charakterizována adjektivy jako „drsná“ a „dekadentní“. Na Robinsonův čtvrtý film tyto příměry při nejlepší vůli vztáhnout nelze. Alespoň ne za střízliva. ___Thompson pochopitelně trošku zdramatizoval, čeho byl tehdy v Karibiku skutečně svědkem. Právě pozorování je činností, kterou jeho filmové alter ego tráví nejvíce času. Jeho snaha moc se nezaplést a zachovat si odstup, generuje většinu konfliktů opovážlivě nedramatické podívané. Kemp nejdříve poznává nové prostředí, následně se jej snaží pochopit, aby v závěru pochopil, že stejně nepochopí. Jediná od začátku rozvíjená zápletka, související s osobou podezřelého podnikatele Sandersona, namísto dramatického rozuzlení vyzní do prázdna. Uspokojivější není ani vedlejší milostná linie, připsaná zřejmě kvůli možnosti vpašovat do filmu několik záběrů Amber Heard. ___ Struktura filmu má nejblíže v názvu obsaženému deníku, v němž rovněž není pravidlem, aby na sebe jednotlivé zápisky navazovaly. Namísto uceleného příběhu sledujeme řadu různé obskurních příhod, z nichž většina souvisí s alkoholem, některé s drogami a v té nejbizarnější účinkuje černá magie, kohout a žába. Protagonista okolní dění pozoruje, ale příliš do něj nezasahuje, spíše se nechává vést ostatními, výraznějšími postavami. Nekoherentní vyprávění se tvůrci poněkud zoufale snaží zachránit závěrečným textovým vysvětlením, podle nějž náleží Kempovu karibskému popíjení iniciační povaha, tudíž by bylo troufalé očekávat lépe prokresleného hrdinu s jasným cílem a motivací. Kemp teprve hledá cestu, po níž se bude dále v životě ubírat. ___ Závěrečné sdělení zároveň zpětně osvětluje, že byl film zamýšlen jako pocta Thompsonovi. Není divu – ze všech postav pouze Kemp projeví pro situaci Portoričanů určité pochopení a namísto toho, aby velkého bílého muže poslechl, staví se vůči němu do opozice. Odmítnutím cynického kolonialistického přístupu v období soumraku kolonialismu dává najevo svou prozíravost. Soudobý politický kontext filmu není zcela lhostejný, ale stejně jako většina ostatních motivů zůstává pouze naznačen a nerozpracován. ___ Odbíhání od již tak nejasně vymezené hlavní dějové linie je příčinou dvou stěžejních nedostatků, kvůli nimž si Rumový deník nelze prostě jen tak užít, nestálého tempa a nekoherentní atmosféry. Ospravedlněním obojího by mohla být snaha tvůrců napodobit Thompsonův „gonzo“ styl. Síla každého nového emočního prožitku rozbíjí ucelenější strukturu a znemožňuje práci s dopředu daným konceptem. Dění v Portoriku je s přihlédnutím ke Kempově dobrodružné povaze neodhadnutelné, proto lze filmu co chvíli přisoudit jinou žánrovou nálepku. Pestrost žánrů se projevuje také na nestejnorodosti vizuální stránky. Pohlednicové záběry krajiny kontrastují s detailem Kempových krví podlitých očí nebo s brutálním zápasem kohoutů. Film je chvíli jednoduše líbivý, následně nepříjemně autentický. ___ Dramaticky rozdrobený film bez jasného žánru a uspokojivého vyústění rozhodně není velkým diváckým lákadlem. Rumový deník nikam nesměřuje, postrádá hlavní téma a o nic zásadního v něm nejde. Třebaže může jít o přesné vystižení toho, jak Karibik na Thompsona v 60. letech působil, za kvalitní film bych se tuto snůšku dojmů zdráhal označit. 55% Zajímavé komentáře: movie, jojinecko, Zeebonk, Dreadd(30.9.2013)

  • Terva
    **

    CITÁT - Snažím se vyhýbat alkoholu..........když to jde........... Záběr ve 20 minutě je - prostě rumový. Jedná se o povedenou scénu z bowlingu. CITÁT - Jak může někdo vychlastat 90 minilahviček alkoholu denně ?........... Postava šéfa novin se jménem Lotterman je zajímavá a ne nepodobná šéfovi jiných novin a to Daily Planet. Kemp pak tak trochu svým jménem připomene Kenta. Jo a nebojte bude i Lois. Ale zpět k Lattermanovi. Je vtipný ani netuší jak, pravdomluvný, někdy až moc a snaží se zachránit noviny - no, tak to prostě je. Ve filmu zazní jedna krutá a velice pravdivá věta - CITUJI - Půda (pozemky), ti kdo ji mají, mají Boha. A Bůh jsou peníze........... Černá je hodně tmavý odstín bílé. Zpět k příběhu. Hlavní postava Kemp (Johnny Depp) je alkoholik, přesto dostává práci a hotel. Jenže díky alkoholu je z hotelu vyhozen ( z práce ne) a přestěhuje se. Ke dvoum alkoholikům. Co jiného si může přát ? Vlastně pardon, on chce přestat. CITÁT - Nic pro společenského pijáka......... Situace se začíná komplikovat, když Kemp začíná vidět nejen problematiku lidí v Puerto Ricu, ale když začíná vidět dvakrát. Zatím co byl přesvědčen, že s novou prací přestane pít, opak se stává pravdou. CITÁT - Ten popelník i solničku vidím dvakrát........... Situace se vyhrotí ještě víc, když Kemp prohlásí, že už se nikdy nedotkne alkoholu. CITÁT - Dáš si pivo ?......... Jako mávnutím kouzelného proutku začne bez alkoholu jít do prdele všechno. Zatím co si jako alkoholik užíval práci, měl peníze, dokonce i lásku si našel (ne alkohol, ale tu Lois), tak teď se to vše hroutí. V šedesáté minutě však přijde jedna moc a moc vtipná scéna. Jízda v dvojsedu ve Fiátku městem je určitě tou nejlepší scénou. Johnny Depp opět pokořuje Karibik. A tady začíná ten rozpor. Krásná žena, snoubenka jednoho milionáře se z nějakého divného způsobu zamiluje do obyčejného novináře alkoholika. Alkoholik má práci, peníze, lásku a kurva já chci být alkoholik, měl bych se líp než teď. CITÁT - Od všeho znaj cenu, ale ne hodnotu....... Tyhle rozpory nějak nemůžu spolknout. Asi se stanu alkoholikem a seženu si práci v Karibiku. Je to vlastně ráj alkoholiků. CITÁT - .....a ještě došel RUM........ Konec příběhu mě rozesmál. Aneb jak se z jedné noci bez alkoholu stal z novináře zdatný mořeplavec. Film je věnován památce Hunter S. Thompsona (1937 - 2005), novináři a spisovateli, který napsal stejnojmennou knihu, podle které je natočen tento film, a který zemřel sebevraždou, údajně ze zoufalství z bolestných a chronických onemocnění.(9.6.2012)

  • - Produkce filmu trvala téměř 10 let a mezi kandidáty na hlavní roli se mimo Johnnyho Deppa prostřídali také Nick Nolte, Benicio del Toro nebo Josh Hartnett. (danielosbourne)

  • - Film je věnován památce spisovatele Huntera S. Thompsona, který žil v letech 1937-2005. (MeanWhile)

  • - Natáčení mělo původně začít už v roce 2004. (MeanWhile)