Reklama

Reklama

Jeden díl novinařiny, tři díly rumu. Americký novinář Hunter S. Thompson (1937–2005) byl významnou postavou kontrakultury šedesátých let a představitelem tzv. gonzo žurnalismu, vyznačujícího se extrémně subjektivním pohledem na zobrazované události. Dvě z jeho autobiografických knih se staly předmětem filmového zpracování a u obou byl iniciátorem a hlavním představitelem novinářův blízký přítel Johnny Depp. V režii Terryho Gilliama vznikl snímek Strach a hnus v Las Vegas (1998), účtující s hnutím hippies, protesty proti vietnamské válce a všeobecným psychedelickým šílením šedesátých let, v němž s Deppem hrál Benicio Del Toro. S dvanáctiletým odstupem byl pak zfilmován jeho Rumový deník (2010), líčící zážitky svérázného novináře, který v roce 1960 nastupuje do krachujícího deníku v portorickém San Juanu. Většinu času tráví v alkoholovém či jiném opojení a snaží se psát o potenciální korupci amerických financí, jež na ostrov začínají proudit. Barvotisková krása turistické destinace se tu střetává s bídou místních obyvatel, kteří Američany nemají rádi, ač k nim v podstatě sami patří. Film režíroval anglický herec Bruce Robinson (*1946), který se uvedl jako režisér pozoruhodným autobiografickým příběhem dvou nezaměstnaných herců Withnail a já (1986) a psychothrillerem o stíhání sériového vraha Jennifer 8 (1992). Deppovou hereckou partnerkou ve snímku je Amber Heardová, která pak byla dva roky jeho manželkou (rozvedli se v lednu 2017). (Česká televize)

(více)

Videa (6)

Trailer 1

Recenze (407)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Poměrně dost nešikovně udělaný. Film pajdal mezi žánrama na jedný straně v dnešní době neuvěřitelně aktuální téma nezávislost žurnálů na druhý straně ty komický prvky jako by vypadly s nějaké němé grotesky, viz jízda ve zničeném Fiatu. Jako ono to vtipný bylo, ale celistvost filmu to spší drobilo než tužilo. Samozřejmě ten chlast jsem cítil z plátna až k má sedačce a docela jsem litoval, že jsem se na projekci nevyabil flašulkou Morgenka, poněvadž troucha sounáležitosti s filmem nikdy neškodí. Johny Depp dobrej jako vždy pacholek jeden hnědookej, ostatní po herecký stránce taky pohoda. Atmosféře přidává exotické prostředí jenže to zase naršuje bohémskost postav a vlastně i celého příběhu a tak je to furt dokola. Řada dobrých věcí, která se neumí chytnout za ruku a držet pohromadě. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Kdyby existoval subžánr alkoholických filmů, režijní debut Bruce Robinsona Withnail & já by mohl být uváděn jako typický zástupce. Kultovní britská komedie o dvojici kamarádů, kteří dělají vše pro to, aby nevystřízlivěli, bývá charakterizována adjektivy jako „drsná“ a „dekadentní“. Na Robinsonův čtvrtý film tyto příměry při nejlepší vůli vztáhnout nelze. Alespoň ne za střízliva. ___Thompson pochopitelně trošku zdramatizoval, čeho byl tehdy v Karibiku skutečně svědkem. Právě pozorování je činností, kterou jeho filmové alter ego tráví nejvíce času. Jeho snaha moc se nezaplést a zachovat si odstup, generuje většinu konfliktů opovážlivě nedramatické podívané. Kemp nejdříve poznává nové prostředí, následně se jej snaží pochopit, aby v závěru pochopil, že stejně nepochopí. Jediná od začátku rozvíjená zápletka, související s osobou podezřelého podnikatele Sandersona, namísto dramatického rozuzlení vyzní do prázdna. Uspokojivější není ani vedlejší milostná linie, připsaná zřejmě kvůli možnosti vpašovat do filmu několik záběrů Amber Heard. ___ Struktura filmu má nejblíže v názvu obsaženému deníku, v němž rovněž není pravidlem, aby na sebe jednotlivé zápisky navazovaly. Namísto uceleného příběhu sledujeme řadu různé obskurních příhod, z nichž většina souvisí s alkoholem, některé s drogami a v té nejbizarnější účinkuje černá magie, kohout a žába. Protagonista okolní dění pozoruje, ale příliš do něj nezasahuje, spíše se nechává vést ostatními, výraznějšími postavami. Nekoherentní vyprávění se tvůrci poněkud zoufale snaží zachránit závěrečným textovým vysvětlením, podle nějž náleží Kempovu karibskému popíjení iniciační povaha, tudíž by bylo troufalé očekávat lépe prokresleného hrdinu s jasným cílem a motivací. Kemp teprve hledá cestu, po níž se bude dále v životě ubírat. ___ Závěrečné sdělení zároveň zpětně osvětluje, že byl film zamýšlen jako pocta Thompsonovi. Není divu – ze všech postav pouze Kemp projeví pro situaci Portoričanů určité pochopení a namísto toho, aby velkého bílého muže poslechl, staví se vůči němu do opozice. Odmítnutím cynického kolonialistického přístupu v období soumraku kolonialismu dává najevo svou prozíravost. Soudobý politický kontext filmu není zcela lhostejný, ale stejně jako většina ostatních motivů zůstává pouze naznačen a nerozpracován. ___ Odbíhání od již tak nejasně vymezené hlavní dějové linie je příčinou dvou stěžejních nedostatků, kvůli nimž si Rumový deník nelze prostě jen tak užít, nestálého tempa a nekoherentní atmosféry. Ospravedlněním obojího by mohla být snaha tvůrců napodobit Thompsonův „gonzo“ styl. Síla každého nového emočního prožitku rozbíjí ucelenější strukturu a znemožňuje práci s dopředu daným konceptem. Dění v Portoriku je s přihlédnutím ke Kempově dobrodružné povaze neodhadnutelné, proto lze filmu co chvíli přisoudit jinou žánrovou nálepku. Pestrost žánrů se projevuje také na nestejnorodosti vizuální stránky. Pohlednicové záběry krajiny kontrastují s detailem Kempových krví podlitých očí nebo s brutálním zápasem kohoutů. Film je chvíli jednoduše líbivý, následně nepříjemně autentický. ___ Dramaticky rozdrobený film bez jasného žánru a uspokojivého vyústění rozhodně není velkým diváckým lákadlem. Rumový deník nikam nesměřuje, postrádá hlavní téma a o nic zásadního v něm nejde. Třebaže může jít o přesné vystižení toho, jak Karibik na Thompsona v 60. letech působil, za kvalitní film bych se tuto snůšku dojmů zdráhal označit. 55% Zajímavé komentáře: movie, jojinecko, Zeebonk, Dreadd ()

Reklama

T2 odpad!

všechny recenze uživatele

Rozpočet $45miliónovTržby USA $13,109,815Tržby Celosvetovo $30,000,000Tržby za predaj Blu-ray v USA $798,734 //počet predaných kusov 38,982Tržby za predaj DVD v USA $3,707,411 //počet predaných kusov 215,183║ No kus otrasne nudného filmu, vydržal som pri tom 50minút a keď sa to nikam neuberalo a pre poctivo nadobudnutú suchopárnosť som to vzdal, tomuto sa len vyhnúť, Johnny Deep ide dobre ku dnu, za posledné roky(2009-2012) mu vyšili len Verejní nepriatelia, nič iné. ()

verbal 

všechny recenze uživatele

To bych v životě neřekl, že to i po rumu může být taková hrozná otrava. Asi jsem udělal tu chybu, že jsem si k tomu neotevřel flašku Božkovské rzi, po které bych tento tupý, dvouhodinový notorikův cestopis po Portoriku šedesátých let, jenž přesně naplňuje otřepanou definici "naprosto o ničem", zajisté lépe snášel. Poté, co se Džony komerčně zaprodal a začal se plavit v Bruckheimerově žoldu, jde to s ním od desíti k pěti. Bude sice pěkně ve vatě, ale je zralý na to, aby mu jeden flustnul na jeho herecký hrobeček s nápisem Jump street. Avšak na druhé straně se mu moc nedivím, protože mít doma tu francouzskou obludu co on, taky chlastám první ligu a hraju v kdejaké sračce, jen proto, abych, proboha!!, nemusel být doma. Ještě párkrát někdo prokleje Černou perlu a Tim musí dostat totální deppku, protože z takové letargie už ho podruhé nevytáhne ani on. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Sladkokyslá exotická oddychovka, z ktorej si zapamätáte pekný dom na pláži, diamantovú korytnačku a neskutočnú femme fatale Amber Heard. Film hrá skôr na euforický zážitok zo spontánnych a nepredvídateľných scénok, než na rozum. Alkoholový a drogový opar mu nechýba, no aby mohol byť naozaj zábavný, musel by dôvtipnejšie pracovať s bohémskymi figúrkami okolo Deppa (a s Deppom samotným). Z filmu cítiť, že režisér pred kamerou vidí radšej luxusný pár Eckhart+Heard, než otravných Deppovych flákačov. Neviem, na čom stavala knižná predloha, ale filmu to neprospieva. ()

Galerie (85)

Zajímavosti (15)

  • Díky filmovému střihu je možné během podepisování kontraktu o mlčenlivosti Paula Kempa (Johny Depp) se Sandersonem (Aaron Eckhart) zaznamenat mizejicí cigaretu, kterou si Paul zprvu zapálí, aby mu v následujícím kamerovém záběru úplně zmizela. (Conspi)
  • Původní knihu napsal Hunter S. Thompson, s nímž se v jeho pozdějších letech přátelil Johnny Depp, který ztvárnil ve filmu hlavní postavu. Při přípravě na roli v jiném filmu dle Thompsonovy předlohy Strach a hnus v Las Vegas (1998) byl Depp u něj doma a náhodou nalezl jím zapomenutý rukopis „Rumový deník“, který si nadšeně přečetl a přesvědčil Thompsona k vydání. (Nin)

Reklama

Reklama