Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americká herečka Frances Farmerová (1914-1970) patřila k nejrozpornějším zjevům Hollywoodu 30. a 40. let. Její kariéra měla strmý vzestup a po krátké době také stejně prudký pád, neboť Frances Farmerová nebyla ochotna podřídit se požadavkům tehdejší komerční tvorby. Spíš než po laciném pozlátku filmové slávy toužila po úspěchu na jevišti, ale to se jí podařilo jen částečně. Z 15 filmů, jež natočila, odolal zubu času prakticky jediný - Děvče z baru (1936) Howarda Hawkse a Wiliama Wylera. Tvůrci filmu Frances, jenž vznikl v produkční společnosti známého komika Mela Brookse, věrně vyšli z jejího skutečného osudu, pouze přikomponovali fiktivní postavu jejího přítele Harryho Yorka. Vzniklou biografii lze určitě zařadit mezi nadprůměrné ukázky svého žánru, především díky vynikajícímu hereckému výkonu Jessicy Langeové, která za něj byla nominována na Oscara a obdržela hereckou cenu (ex aequo) na XIII. MFF v Moskvě 1983. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (70)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vysokým hodnocením na CSFD jsem byl řádně naladěný a snad i proto mě výsledek vcelku zklamal. Nejde sice o vyloženě špatný film, ale porovnám-li jej s tématicky blízkým snímkem Přelet nad kukaččím hnízdem, pak ten Formanův kousek drtivě vítězí. Zatímco Přelet je nadčasový film, ke kterému se dá stále vracet, Frances je na jedno pokoukání. Scénář je daleko plošší a jediná věc, která Frances zvedá, je přítomnost Jessicy Lange v hlavní roli. O tom, že jde o vynikající herečku, jsem věděl dávno, přinejmenším od doby, kdy jsem sledoval Tramvaj do stanice Touha, a tady dostala příležitost, kterou v maximální míře využila. Pravda, tu šestnáctiletou holku jsem jí nevěřil, ale ani maskér nemůže udělat zázraky. Tam, kde Přelet nad kukaččím hnízdem dokázal na příkladu zkázy jednoho nekonformního jedince ukázat netoleranci společnosti, represivnost a manipulaci, tam Frances sklouzává do škatulky rodinného dramatu a líčí konflikt dcery s dominantní matkou. Celkový dojem: 60 %. ()

jhrasko 

všechny recenze uživatele

Frances je čisto 4 * film. Režisérsky, príbehom ani spracovaním nič objavné. Herecky je to ale geniálna záležitosť a preto 5 *. Jessica Lange čoby Frances Farmer je pre mňa tým najviac strhujúcim výkonom, aký som kedy videl..Moja prvá frajerka, Petra, po tomto filme opakovane stála pred zrkadlom a skúšala byť hysterická ako Jessica, čo jej ale, opakovane, proste nemohlo ísť. A že to bola dobrá herečka:-) Ale i keby tam stála Meryl, ono by to proste nešlo. A preto sa hnevám na Akademikov, resp. nehnevám, ale od týchto Oskarov som skeptický, pretože Akademici zalepili Jessice pusu Oscarom za Tootsie, kde bola síce sexy, ale nijak herecky zaujímavá a Oscara dali Meryl za zvláštne bezfarebnú Sophiu v Sophiinej voľbe. Čo je asi prvýkrát, čo stojím proti Meryl, ale filmová Sophiina voľba podľa mňa vyťažila z vynikajúcej predlohy, ktorú ale nikam neposunula, práve naopak, potlačila v nej napätie, dramatickosť a erotické dusno, tak zásadné pre komplexné pochopenie všetkého, o čom Styronova kniha je. Takže späť k Frances: vďaka nej som Jessicu celú svoju pubertu miloval a je mi ľúto, že dnes nedostáva role adekvátne jej talentu. Fenomenálne ju dopĺňa Kim Stanley v úlohe jej vyšinutej matky. Frances vďaka nim nie je priemerným životopisom, ale zaujímavou úvahou i na tému rodičia a ich nekonečné ambície mať deti podľa obrazu svojho. Pod čiarou: ako tenista viem presne, o čom píšem:-) ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Dílo, které vyráží dech. Poznání, že i nejkomerčnější herci hollywooodské továrny na sny jsou až na na nečetné výjimky mistry svého oboru je pro převládající komerční ráz tvorby směřující do kasaštyků pro laika krajně nesnadné. Mrazení vzbuzující výkon Langeové plyne nesporně z úrovně, kterou se reprezentuje další velká osobnost filmu, kterou je zcela neznámý režisér Graeme Clifford. Obvyklá unylá limonáda kalifornského původu, která je obvykle při takových příležitostech servírována, se prostě nekoná. Rozporuplný osud jistě nesnadné velké herecké osobnosti, na níž byl spáchán nesporný zločin, likvidující velkou tvůrčí osobnost, osudově poznamenanou svou deprivantskou matkou a vůlí být sama sebou, otřese divákem i dnes. Regulace za každou cenu, účelová záměna skutečné asociálnosti za tvůrčí krizi (rutinu a průměrnost nelze soudit ani odstranit, je možné ji jen eliminovat) by měly být varovné i pro náš dnešek. Mechanismy se změnily a zplošťování nejenže nepomíjí, ale naopak sílí. Třicet let starý film si stále uchovává své ponuře burcující poselství. ()

mm13 

všechny recenze uživatele

S "hollywoodom" nezápasí len hlavná hrdinka filmu, ale aj samotný režisér, ktorý akoby strašne rád dve veci naraz - vzdať hold konvenciami doby nespútanej povahe i osloviť čo najširšiu divácku obec, prípadne aj samotnú akadémiu. Zatiaľ čo presvedčená Francis (presvedčivá Jessica) ide bez zaváhania hlavou proti múru, Graeme Clifford iba čo tu vystrčí rožky, tam pohladí proti srsti, nikdy však nie do tej miery, aby dvíhal zo stoličky či dokonca privádzal do mrákot. Umiernená neposlušnosť, tlmený výkrik, predstieraný protest a v konečnom dôsledku nefunkčná, totálne neškodná správa o bezohľadnom strachu konzervativizmu. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Působivý příběh o herečce Frances Farmer (dobrá Jessica Lange). Nemá cenu spekulovat o tom, jak moc se příběh drží skutečnosti a co je přidáno. Beru to jako příběh o ženě, která měla své touhy, svá přání, svůj názor na život, který se dosti rozcházel s tím, co od ní každý očekával. Je to působivý příběh o tom, že když nezapadáte do role, kterou vám ostatní přichystají a odmítáte se poddrobit, oni neváhají, aby zlomili vašeho ducha a poddrobili si vás násilím. Je to o naprosté netolerantnosti k tomu, co druzí chtějí, je to o kruté pomstě, která se snaží zadupat lidskou osobnost, aby byla přetvořena v to, co se od ní očekává. Naprostý rozklad lidskosti, který je nahrazen falešnou společenskou morálkou a bojí se jakékoliv odlišnosti, byť je jen v chápání života a pohledu na něj. Lidé si tak libují ve své krutosti, pokud je uražena jejich pýcha. Další zajímavé postavy: Lillian (dobrá Kim Stanley), Francesina matka, kerá se snaží realizovat a dát životu důležitost skrze svoji dceru. Když se ale Frances rozhodne pro jiný směr, neváhá jí několikrát poslat do blázince, aby se stala poslušnou ovečkou. Ernest (Bart Burns), Francesin otec, který miloval svoji dceru, ale nedokázal zastavit svoji ženu. Harry York (Sam Shepard), jedinný Francesin přítel, který jí miloval takovou jaká byla a jediný, kdo ji vždy nezištně pomáhal. Dick Steele (Christopher Pennock), herec a manžel Frances, který si samolibě užíval její popularity. Clifford Odets (Jeffrey DeMunn), scénarista a autor divadelních her, velká Francesina láska, který jí však odkopl hned, jak pro něj přestala být užitečná. Doktoři psychiatři Doyle (Woodrow Parfey) a Symington (Lane Smith), kteří s velkou chutí dělali z nepřizpůsobivých poslušné ovečky a dělali pro to vše. Na závěr snad jen otázka: není psychiatrie jen násilné přeměňování na poslušné stádečko, není to jen věda, jak zlomit lidského ducha, a to jakýmkoliv způsobem, aby "řádná" společnost nebyla pohoršována? Kdo je blázen? Ten, komu se nelíbí, jak společnost funguje? Nebo ten, kdo tupě dělá jen to, co je správné a nemá vlastní názor? Není společnost a státní útvary na prahu svého konce úpadku lidského ducha? Nebo se pořád nachází tolik lidí, kteří touží ovládat a vést ostatní a falešnou morálkou a homofobií ničit druhé? ()

Galerie (72)

Zajímavosti (10)

  • Výkon Jessicy Lange ve filmu označil Anthony Hopkins jako jeho neoblíbenější ženský herecký výkon. (..Lucas..)
  • Herečka a spisovatelka Lois Kibbe, která spolupracovala s Frances Farmer na knize o jejím životě, u filmu pracovala jako konzultantka. (..Lucas..)
  • Harry York, především fiktivní postava, kterou hrál Sam Shepard, byla založena na politickém radikálovi Stewartu Jacobsonovi, který tvrdil, že byl milencem Frances Farmer. Lidé, kteří si byli s Frances blízcí, ale tvrdí, že se nikdy ani nesetkali. (..Lucas..)

Reklama

Reklama