Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 363)
Clint Eastwood během několika málo let dokázal zaplavit stříbrná plátna slušnou řádkou kvalitních filmů, které možná řadě divákům nesedly kvůli oscarovým masážím, jimž se díky svým kvalitám pochopitelně nevyhly. Nejinak tomu je i v případě Výměny, která vyniká svou příjemnou retro-atmosférou a hereckými výkony. Film stojí a padá s výkonem Angeliny Jolie, jejíž sex-appeal je po celou dobu ukryt pod neproniknutelnou hradbou make-upu, o kterém se může tvůrcům Stmívání jen zdát. Silné líčení může také za zazdění většiny emocí, které hlavní hrdinka prožívá. I přesto jí ale divák fandí v jejím boji proti všem, kdo se k ní otočil zády. Výsledný dojem kazí přílišná doslovnost, kdy každá postava má nějakým způsobem uzavřenou svoji linii ať už více či méně uspokojivým způsobem. Eastwood umě spojuje křehký příběh jedné ženy se soudním dramatem a dramatem z prostředí psychiatrické léčebny. Novým snímkům Finchera, Mendese ale i Eastwoodovi podráží nohy nestřídmost v podobě délky jednotlivých filmů. Slibný rozjezd Výměny se poté v poslední půlhodině poněkud vleče. I přes těch pár výtek stojí výměna za pozornost. 8/10 ()
Angelině sice tentokrát Oskara před nosem vyfoukne Kate, avšak to na faktu, že zahrála asi nejlépe od Narušení, nic nemění. Christine Collins je velice silná a cílevědomá žena, která si jde bez přestání za svým - role jako stvořená pro Angelinu a jí podobné. Kdo mi však učaroval ještě více, byl Michael Kelly (CJ z Úsvitu mrtvých), který snad jako jediný (Donovanovo přehrávání jsem schopen zkousnout ve Statusu: Nežádoucím, ale sem se to nehodí) bez přehnaných gest odehrál svůj part s naprostou lehkostí a u scény s rekapitulováním děje, co se stalo na ranči, jsem zažíval přesně to, co jeho postava. Zbytek obsazení jsem ani nezaregistroval (jen na chvíli Malkoviche, Feore opět nevýrazný) a tak se dostávám ke Clintovi, jenž se rozhodl pověsit herectví na hřebík a věnovat se pouze režii. No, jestli to takhle půjde s jeho filmy dál, s Clintem režisérem nebudu mít problém. Trochu mi vadilo časté míchání žánrů, které jsou samy o sobě skvěle zpracovány, ale dohromady působí strašně nekompaktně. Pomoci tak musí technická stránka - kamera a hlavně výprava mi učarovala, stejně jako kostýmy, jen ta Angelina se do těch dvacátých let nehodila. Ale ty výtky neberte příliš vážně, on příběh napsal sám život a jestli to nešlo natočit jinak, tak byl nejspíše žánrový mix jedinou možnou cestou. ()
Eastwood a nejpevněji držený vzorec. Příběh, který by se dal převyprávět třemi větami, natáhne přes dvě hodiny, ale fascinujícím talentem přinutí diváka si onen čas náramně užít. Každá emoce působí opravdově, Angelina překonává svoje herecké hranice a dobová atmosféra útočí na všechny moje smysly. Nebýt celý film prodchnut velmi věrohodným, nepříjemným a neustupujícím nádechem nelidství, mohlo být ještě lépe. ()
BAFTA Awards - 8 nominacii: Rezia / Herecka v hl. ulohe Angelina Jolie / Kamera / Kostymy / Strih / Scenar / Vyprava / Zvuk _______ Nedavno som videl od Eastwooda GRAN TORINO (2008) a to som si myslel, ze ma tymto filmom dostal, ale netusil som, ze Vymena sa mi bude pacit este viac. Sokujuce zmiznutie syna a zaroven falosne policajne tvrdenia, ze jej syna ma v skutocnosti doma a co si musela Angelina Jolie este vytrpiet je naozaj hodny na Oscara a teda aspon nominaciu si urcite zasluzila. Tentokrat jej Oscara sice prebrala Kate Winslet za dramu PREDCITAC (2008), ale jedneho uz ma doma od roku 2000 niekde na policke a to za dramu NARUSENI (1999) s Winonou Ryder. Na Vymenu dlho nezabudnem a to uz skutocne svedci o tom, ze je to velmi kvalitny film a okrem ineho sa mi pacila uloha razantneho reverenda Johna Malkovicha. _______ Angelina Jolie - (Christine Collins) +++ John Malkovich - (Reverend Gustav Briegleb) +++ Gattlin Griffith - (Walter Collins) +++ Michelle Gunn - (Sandy) +++ Frank Wood - (Ben Harris) +++ Colm Feore - (James E. Davis) +++ Devon Conti - (Arthur Hutchins) +++ Produkcia: Clint Eastwood, Brian Grazer, Ron Howard +++ Hudba: Clint Eastwood +++ ()
Kdo by to před nějakými 40 lety řekl, že nejdrsnější pistolník divokého západu bude na stará kolena točit tak jemná emocionální dramata i se špetkou pečlivě zabaleného citového vydírání uvnitř jako je Gran Torino nebo Changeling? Zatímco Gran Torino je lineární, avšak vyzrálé a přímo rozlučkové (co se Eastwooda jako herce týče) drama, Changeling prochází skrz několik žánrů (ovšem stále zůstává čistě mainstreamové a imho ani není podvratné). Kombinuje emocionální prožitek mateřské lásky, navíc postupně obměňované za sílu odhodlání a boje za spravedlnost s historickým dramatem faktu o tristním fungováním policie a navrch s jednou "bolavou" krimi zápletkou, při jejimž rozluštění se zase vracíme zpět k těm emocím. Přechody jsou plynulé a uhlazené, ale snad díky tomu vyhýbání se extrémům není ani celkový požitek... Tolik extrémní. PS: Angelina sice onu pro sebe netypickou polohu předvedla dostatečně procíteně, ale na zlatou sošku to stačit nebude. 8/10 ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Věta: „Nikdy boj nezačínej, ale vždy jej dokonči,“ je stejnou, která zazní v seriálu Babylon 5 (1994–1998), který také napsal scénárista J. Michael Straczynski. (HellFire)
- Ve filmu nebylo zmíněno, že se spolu na vraždách podílela i matka vraha Sarah Louise Northcott, která se k vraždám také přiznala, včetně vraždy devítiletého Waltera Collinse. Později však výpověď stáhla stejně jako to udělal Gordon Northcott, který se přiznal k pěti vraždám chlapců. Po návratu z Kanady byla Sarah Louise obviněna za vraždu Waltera Collinse. Vyšší soud ji odsoudil k doživotí 31. 12. 1928, byl k ní šetrnější, protože byla žena. Sarah Northcott sloužila ve věznici Tehachapi a byla podmínečně propuštěna po téměř 12 letech. Během ukládání trestu Sarah tvrdila, že její syn je nevinný a podala různorodé bizarní výpovědi na původ svého syna Gordona. Například, že její syn byl nemanželský, že je anglický šlechtic, že byl výsledkem incestu mezi jejím manželem a jejich dcerou Feorfe Cyrus Northcott. Také uvedla, že jako dítě byl Gordon pohlavně zneužíván celou rodinou. 8. 2. 1929 27denní soud v Kalifornii skončil. Gordon Northcott byl odsouzen za vraždy mexického chlapce (6 let) a bratry Lewise a Nelsona Winslowa (12 a 10 let). Bratři byli ohlášeni jako pohřešovaní z Pomona 16. 5. 1928, nicméně stále se věřilo, že Gordon měl možná až 20 obětí. Porota slyšela, že Gordon unesl, obtěžoval, mučil, zabil a roztrhal tyto a další chlapce během roku 1928. 13. února 1929 odsoudil soudce George Freeman Gordona k trestu smrti oběšením. Rozsudek byl vykonán 2. 10. 1930. (PATTXA)
- Kino, které vidíme na konci filmu, uvádí film Stalo se jedné noci (1934). (zigot7)
Reklama