Režie:
Robert ZemeckisScénář:
Robert ZemeckisKamera:
Robert PresleyHudba:
Alan SilvestriHrají:
Jim Carrey, Gary Oldman, Robin Wright, Colin Firth, Cary Elwes, Molly C. Quinn, Bob Hoskins, Daryl Sabara, Fionnula Flanagan, Samantha Hanratty, Fay Masterson (více)Obsahy(4)
Ebenezer je lakomý, starý lichvář, který nenávidí všechny a všechno, včetně Vánoc nebo svého synovce Freda. O sedm let později, je opět Štědrý den, Ebenezer odmítá Fredovo pozvání na vánoční večírek a odmítá přispět na charitu. Jde domů, kde se mu zjeví duch jeho zemřelého partnera, který ho varuje, aby se zřekl života lakomce a začal dělat pokání, jinak ho čeká v posmrtném životě tvrdý trest. Také mu řekne, že ho navštíví tři duchové. Stařec je vyděšený, ale nakonec tomu všemu moc nevěří. Jenže v noci se mu zjeví Duch minulých Vánoc, který ho bere na cestu zpátky v čase, do jeho mládí, kdy dal přednost penězům před láskou. Za další hodinu přichází Duch současných Vánoc, který mu ukazuje radosti a spokojenost všech, kteří milují Vánoce. Za chvíli přichází i Temný stín, Duch Vánoc budoucích. Ten bere Ebenezera do budoucnosti a ukazuje mu, co se bude dít po jeho smrti. Duchové Vánoc mu otevřeli oči a odkryli pravdy, kterým nikdy nechtěl uvěřit. Dřív než bude příliš pozdě, musí otevřít své srdce a odčinit všechno špatné, co v životě udělal. (TV Nova)
(více)Videa (7)
Recenze (701)
|| Scenár: Robert Zemeckis / Predloha: Charles Dickens - A Christmas Carol | Hudba: Alan Silvestri | Produkcia: Jack Rapke, Steve Starkey, Robert Zemeckis | Distribúcia: Walt Disney Pictures, ImageMovers Digital | Štúdio: Walt Disney Pictures Motion Pictures | Rozpočet: 200 miliónov $ | Tržby: 325,286,646 $ || Antianimák, aký tu ešte nebol. Zo začiatku ma tá formálna stránka tak odpudzovala, že som bol na pochybách, či to budem pozerať ďalej. Zemeckis však pojal látku Dickensa tak osobne a jedinečne, že si ma nakoniec zatiahol úplne do deja a podmanil si ma i svojou divnosťou. Je priam neuveriteľné, že sa niečo tak nehollywoodské vôbec dokázalo vynoriť z komnát Disney zámku. Faktom je, že rodinný trhák sa z toho stať nemohol. Jednoznačne záležitosť pre starších. 78% | HD, THX, EN DTS | ()
„Poslední tři filmy Roberta Zemeckise jsou jako ta stará známá bonboniéra, kde vždycky víš, co ochutnáš.“ Vůbec by nebylo od věci, kdyby se Robert Zemeckis příští nebo přespříští rok přihlásil o slovo s klasicky natočeným hraným filmem. Nebo mu z toho 3D začne dočista šplouchat na maják. A divákům postupně taky. Trilogie naanimovaná za pomoci technologie motion capture – Polární expres, Beowulf a teď čerstvě Vánoční koleda je bezesporu zajímavým kinematografickým experimentem, ale těžko ji lze milovat. Možná proto, jak hluboce jsou do sebe jednotlivé filmy zahleděné.Zemeckis dusí lehkost svých posledních filmů těžkopádnou animací. Největším záporným znaménkem se v případě Zemeckisových posledních snímků může zdát být opomenutí příběhu. Klade čím dál větší důraz na 3D-efekt a ve výsledku baví jen na začátku a na konci. Prostřední část je jako kdyby vzal lehce poletující peříčko z Forresta Gumpa a jeho let převedl do trojrozměrné podoby a nechal jej vlát ve větru 45 minut. Prostě nuda. Postava Scrooge Jima Carreyho, tak ve výsledku pořád někam lítá nebo padá – vše ve prospěch kýženého efektu. Až se dere na mysl představa Supermana v důchodcovském věku s artrózou a mrzutou povahou. Ve vánoční koledě je toho opravdu hodně, ale duch Vánoc chybí, ačkoliv se ve filmu objevují dokonce dvě postavy představující onoho ducha. ()
Vo "Vianočnej kolege" okrem rolničiek, zasneženej krajiny a pekného vianočného príbehu 3D vizuálizácia pracuje ako samostatný jav. Sugestívne zachytáva nálady, obrysy, farby... postavy a efekty kmitajú mimo projekčnú plochu, na tvárach postavičiek vidno aj tú najmenšiu vrásku...čím živší vizuál, tým lepší zážitok. Vianočná koleda rozhodne v 3D! ()
Tohle je zklamání. Předpokládal jsem, že s takovým vysokým rozpočtem by se mohlo jednat o jednu z nejkvalitnějších verzí dickensovské klasiky, ale opak je pravdou, vysoký rozpočet tomuto filmu asi spíše ublížil, nežli pomohl. Začátek je v pohodě, je tu perfektně bezútěšná atmosféra tehdejšího Londýna, nic veselého, nic optimistického, Scrooge je přesně takový, jaký by měl být, všechno sedí a já jsem nadšený. Jenže po příchodu Scrooge domů začíná pekelná nuda a režisér Zemeckis rozehrává akční podívanou, která tomuto klasickému příběhu neskutečně ubližuje a nudí. Dá se říci, že zde jsou efekty a akce na úkor příběhu a kvality. Ale zatímco sekvence s duchy minulých a přítomných Vánoc se daly skounout relativně bez problémů, tak s dějovou linií kolem ducha budoucích Vánoc jsem měl velký problém, tam mě to nebavilo, nudil jsem se a říkal jsem si, co je tohle proboha za kravinu. Závěr už byl sice zase příjemný a byl jsem stejně jako na začátku spokojený, ale to bohužel nemohlo odčinit mé zvláštní a rozporuplné pocity z toho, co jsem viděl předtím. A co Zemeckisovi nemohu odpustit je výrazná absence jakékoliv vánoční atmosféry, která se z filmu úplně vytratila. Výsledkem je tedy fakt, že tohle je jedna z nejnudnějších a nejméně atraktivních verzí Vánoční koledy, které jsem kdy viděl. V jednu chvíli jsem dokonce uvažoval i o dvou hvězdách, ale nakonec uděluji slabší tři hvězdy. ()
SPOILER. Film s jednouduchým, ačkoliv samozřejmě důležitým poselstvím na motivy novely Charlese Dickense z roku 1843. Je to film především pro děti, ale nudit nebude asi žádnou věkovou skupinu. Ačkoliv je tedy dost dlouhý. V některých momentech je to dokonce docela strašidelné....pro děti. Snímek o starém morousovi a o tom, jak se změnil, je šikovně promyšlený, na čemž má hlavní zásluhu Dickens. Tím, že duchové Vánoc ukážou anti-hrdinovi (a čtenáři/divákovi) jeho minulost, si postava získá naše sympatie, měl přece tvrdé dětství... (Chybí mi ale důkladnější vysvětlení, proč propadl mamonu zlata a stal se chorobně lakomým.) Když pak duchové Vánoc ukážou Vydřigrošovi jeho budoucnost, je to šikovný krok, jak ho přimět se nad svým životem zamyslet. Je jasné, že se ten starej skrblík polepší, to neni ani žádnej spoiler. ___ Hlavními ingrediencemi filmu je trojrozměrnost, performance capture & Jim Carrey a příběh. Nutno říct, že první dvě položky jsou výrazně dominantní a příběh, nebo spíš jeho ztvárnění se mu ve všem podřizuje. Tak jako Dickensova novela je o hlavně o napravení lakomého starce a Vánoce jsou jen jakousi berličkou, tak v tomto filmu jde především o triky a trojrozměrnost, přičemž příběh a s ním i Vánoce jsou jen podružné. V první řadě jde prostě o exhibici trikové zručnosti filmařů, což divák pochopí už během prvních několika minut, kde kamera "prolétává" co nejblíže různým překážkám či rohům, prostě tak, jak to dokáže jen CGI film. To samozřejmě není nic špatného, jen prostě v mnoha, mnoha situacích snímek působí asi jako kdysi na diváky působilo This is Cinerama!. Mám na mysli především honičku s vozkou smrti, let do vesmíru atd... Film není tak moc zábavný, na to je ústřední myšlenka Dickensovy předlohy moc vážná až pochmurná, takže chápu mnoho těchto (samoúčelných) veselých ozvláštnění, ale stejně je ten výsledek takový rozpolcený. Vymoženosti Performance capture jsem naopak ocenil na zobrazení města v době před 150 lety a na postavě smrtky (ačkoliv na to vlastně tato technika nebyla potřeba). Hudba Alana Silvestriho je výborná, závěrečná skladba se zpěvem Andrey Bocelliho je na můj vkus ale příliš patetická. ___ Fakt, že Carrey kromě ústřední postavy (v každém věku) ztvárnil i duchy Vánoc, je ještě pochopitelný, netuším proč proboha hrál Gary Oldman jak Boba Rastra tak i Vodrala? Jak, kdy, proč se vlastně Vydřigroš stal tak posedlý penězi? Proč všechny postavy promlouvají tak podivnou řečí? Proč je duch Vánoc přítomných ztvárněný jako obr v kožichu s vavřínovým věncem na hlavě, který se neustále směje??? A kdy Vydřigroš zemřel?:) __ Je to tak 70%... ()
Galerie (37)
Photo © Walt Disney Studios Motion Pictures
Zajímavosti (15)
- Nad krbem v domě Boba Rastra (Gary Oldman) visí obraz autora "Vánoční koledy" Charlese Dickense. (HappySmile)
- Tržby ze severoamerických kin byly 137,9 milionu amerických dolarů, součet těch celosvětových 325,3 mil. (Zdroj: ČSFD)
- Tato verze je velice věrná Dickensově knižní předloze, přesto se zde najde i pár odlišností: V knize strávíme více času v přítomnosti - hlavně v domech Vydřigrošova (zde Jim Carrey) zaměstnance a synovce. Kniha nám také ukazuje, jaké sváry se dějí po celé zeměkouli (v jeskyních a na lodích), které jsou díky vánočnímu veselí usmířeny. A také celá scéna s budoucností, v níž je Vydřigroš honěn koněm, a potom se zmenší, není vůbec součástí knihy. Ve skutečnosti se v knize Duch příštích Vánoc skoro nehýbe, jen ukazuje prstem. (HappySmile)
Reklama