Reklama

Reklama

Harry Potter a Relikvie smrti - část 2

  • Velká Británie Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 (více)
Trailer 3
Dobrodružný / Drama / Rodinný / Fantasy
Velká Británie / USA, 2011, 125 min

Režie:

David Yates

Předloha:

J. K. Rowling (kniha)

Scénář:

Steve Kloves

Kamera:

Eduardo Serra

Hrají:

Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Helena Bonham Carter, Bonnie Wright, Maggie Smith, Evanna Lynch, Robbie Coltrane, Alan Rickman (více)
(další profese)

Potterovská fantasy sága se uzavírá, tímto dílem nelítostný zápas dobra se zlem vrcholí. Trojice věrných kamarádů - Harry, Hermiona a Ron - plní úkol, který po zásahu smrtící kletbou nemohl splnit moudrý Albus Brumbál. Na trojlístek hrdinů číhají nebezpečné nástrahy na každém kroku, ale ani v nucených úkrytech neztrácejí podporu oddaných přátel. Vypátrání a zničení viteálů je jedinou zárukou jejich vítězství. Harryho čeká rozhodující bitva s lordem Voldemortem, která rozhodne o osudu čarodějnického světa a školy v Bradavicích. (TV Nova)

(více)

Videa (22)

Trailer 3

Recenze (2 341)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Předchozí díly pod režijním vedením Davida Yatese přestaly být zajímavé z estetického hlediska a nabývaly na pozoruhodnosti svým zaměřením se pouze na - nesmírně početnou, nutno poznamenat - fanouškovskou skupinu. Narativní doťuknutí celé ságy už ale nestojí za pozornost ani z tohoto hlediska, protože se od fanouškovského diskurzu upustilo, a začíná být hodno zájmu až díky kritickým ohlasům, na nichž se výrazně podepsal hype "epického zakončení vyprávění pro celou jednu generaci". Zatímco první část posledního dílu by se s trochou nucené snahy dala obhájit jako odvážný narativní experiment, "dvojka" selhává jako samostatné vyprávění, jako završení příběhu kouzelníka s jizvou na čele i jako adaptace. Syndrom druhých polovin se zde projevuje velkou měrou, protože film nemá začátek, prostředek i konec a přechody mezi jednotlivými akty jsou až příliš nucené a neobratné. Nevadilo by to, kdyby daný přístup byl opodstatnitelný v rámci série, ale na místo strukturování vyprávění do větších celků mají sekvence podobu uzavřených adventurních úkolů s jasnými deadliney. Na předchozí díly se odkazuje jenom situováním na konkrétní místa a užitím stejných záběrů ve flashbacích. Je ode mě jako nečtenáře posledních dvou knih odvážné tvrdit, že ve výsledku nejde ani o dobrou adaptaci, ale pokud kvůli neukázáním scén úmrtí kladných postav postrádají činy přeživších během bitvy motivické opodstatnění a nezmínily se věci, které se zde najednou objeví a zužitkovávají, nemůže jít o ukázku dobrého převodu textu z jednoho média do druhého. A i ten vyzdvihovaný styl, který se vyznačuje netradičními úhly záběrů (rakurzy), decentralizovanou kompozicí a "nahrazení" konvenčního snímání dialogových scén (záběr/protizáběr) obkroužením postav v prostoru, se stalo v posledních letech v rámci blockbusterové kinematografie normou (viz batmanovská sága od jinak hodně stylisticky konzervativního Nolana, oproti němu formální progresivnost Abramse). Je dobře, že Harry skončil, protože až na výjimky z pravidla představoval zpátečnického představitele blockbusterové kinematografie, přizpůsobujícího se tak leda moderním trendům (opravdu je poznat, která akce má narativní opostatnění a která slouží jen jako atrakce kvůli 3D). ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Bavila jsem se víc než u předchozího dílu s pracovním názvem 'reklama na britské lesy'; za to ty tři hvězdy. To je ale asi tak začátek a konec kladné části mého komentáře, protože ono 'velkolepé finále' si v mnoha ohledech představuji naprosto jinak. Místo jakéhosi stupňovaného napětí tu máte akci, která neustále v průběhu filmu začíná a končí, místo inteligentních, byť možná lehce patetických promluv ze sebe postavy chrlí jen stokrát omleté fráze, místo emocionálně vypjatých úmrtí některých hrdinů se na konci 'jen mezi řečí' dozvíte, kdo vlastně zemřel. Spojte si to dohromady s milionem logických zádrhelů, kterými trpí již předloha (Pokud Harry slyší vitály, proč k němu nemluvil již deník nebo Brumbálův prsten? Pokud v bance Gringottových nefunguje magie, jak může Hermiona všechny zachránit vznášecím kouzlem?), desítku nevtipných hlášek a několik 'hollywoodských' scén (polibek uprostřed bitevní vřavy), které bych se styděla zařadit i do filmu béčkové kvality; a možná pochopíte, proč i tříhvězdičkové hodnocení je více než laskavé. První část Relikvie smrti měla pár slušných scén, celkově se v ní však nic nestalo a byla více než zdlouhavá. Druhý díl má více zápletek, díky kterým příběh pořád někam směřuje a vyvíjí se, jejich zvárnění mi ale kvalitou připomíná onen děsivý epilog s 'Albusem Severusem'. ()

Reklama

Falko 

všechny recenze uživatele

Dufal som po piatej a siestej casti, ze Yates nepochova Pottera ako stare uspesne zabudnute fantasticke dobrodruzstva spred desiatich rokoch, ale ze poslednou castou poriadne prida na pilu, budu v nej poriadne nebezpecne boje, pri ktorych moze zomriet ktokolvek a ze nebudu v nej chybat ani nostalgicke a pre niekoho aj dojimave spomienky na stare casti. Tych poslednych 5 minut nemalo chybu, jednoducho krasa. Yates ma dokazal velmi prijemne prekvapit, avsak tu si myslim, ze nebola to len Yatesova zasluha, ale pri poslednej casti vsetkym tvorcom velmi zalezalo na tom, aby bola co najdokonalejsia, aby sa fanusikom pacila a nastastie mali aj dostatok casu az do tohto leta. Mnohi kritizuju 3D, kedze je cely film temny a v tme, ale ja som v nemeckom kine nemal ten pocit, ze by mi 3D nejako vadilo, skor naopak, bol som rad, ze som to videl v tejto verzii. Uz prva cast tejto siedmej casti sa mi pacila omnoho viac, ako 2 predchadzajuce, ale kedze na mnohe Potterove filmy si uz len matne pamätam, urcite si velmi rad vdaka tejto poslednej casti zopakujem vsetky predchadzajuce. Ale to este nejaku dobu potrva. Mimochodom knihy som nikdy necital, takze som sa nechal vzdy unasat iba filmami. (Videl v 3D kine 19.07.2011) ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Prvé pozretie u mňa zaznamenalo menšie sklamanie, pretože ma značne iritovalo prehnane tmavé obrazové zafarbenie, ktoré neumožňuje hlbšie vnímať jednotlivé detaily a dosť pomalý rozbeh v prvej polhodinke. Po viacerých pozretiach sa však tieto pripomienky vytrácajú a konečne sa dokážem odosobniť od úžasného fantastického dobrodružstva prvých dielov a oceniť aj Yatesove komorné predispozície. S Harrym som rástla, znamená pre mňa veľa, a preto ho posudzujem značne nostalgicky. Táto posledná časť je druhým najlepším Potterom (po 3 - Väzeň z Azkabanu) , ktorá disponuje znamenitým súbojom medzi dobrom a zlom, tradične vynikajúcimi hercami, geniálnou hudbou Alexandra Desplate (dominujú "Statues" a "Severus and Lily"), brilantnou - a dovolím si tvrdiť aj najsilnejšou z potterovskej série - scénou Snapeovho "odhalenia", ktorá oplýva neskutočným emocionálnym rozmerom. Harry Potter je sériou plnou jasných osobnostných čŕt (dobrí a zlí), ale Rowlingová nezabudla ani na psychologický aspekt a vytvorila fenomenálne konfliktnú postavu (Snape), zmietanú vlastnými vnútornými rozpormi. A navyše, Potter celé roky vzniká pod záštitou filmárskych profíkov, preto ide jednoznačne o najfantastickejšiu (odhliadnuc, samozrejme, od Pána prsteňov) sériu posledných rokov. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Nesourodost Harryho Pottera je daná hlavně předlohou, která s každým dílem znovu posouvá a nově vytyčuje paradigma celého kouzelnického světa. Od třetího dílu tak filmové sérii pouze ujíždí rychlík. V době marvelovské by na to dnes i produkce šla určitě jinak. Co se jevilo jako obyčejný kalkul a filmová degradace, dnes vidím jako jediné správné řešení - Harry Potter měl být seriál s povinným dvoudílem prakticky na každou knížku. Posledním dílem toho mnoho nedožene, ale tohle tempo mu svědčí mnohem lépe. Tak se třeba za 10 let nějakého toho remaku na Netflixu dočkáme. ()

Galerie (260)

Zajímavosti (111)

  • Většina událostí filmu – od vloupání ke Gringottovým až po bitvu o Bradavice – se odehrává během jednoho dne. (sima275)
  • Celosvětová premiéra proběhla 7. července 2011 v Londýně. (Varan)
  • Scéna vloupání ke Gringottovým byla nejprve natočena s Emmou Watson, ze záznamu se pak Helena Bonham Carter (Bellatrix) učila její chování, aby pak zahrála roli Hermiony autenticky. (Thanoris)

Související novinky

Čeká Hollywood historické spojení dvou studií?

Čeká Hollywood historické spojení dvou studií?

22.12.2023

Americký filmový průmysl v blízké budoucnosti možná čeká spojení obřích firem, které by se zapsalo do historie. V první polovině tohoto týdne totiž v New Yorku proběhla jednání mezi šéfy studií… (více)

Fantastická zvířata mají stopku

Fantastická zvířata mají stopku

27.10.2023

Přestože David Zaslav, nový šéf Warner Bros. Discovery ustavičně tvrdí, že studio nesáhlo na značku Harryho Pottera od konce Relikvií smrti (a i tak si ty uplynulé roky od premiéry trochu plete),… (více)

Barbie má miliardu

Barbie má miliardu

07.08.2023

Ačkoliv Margot Robbie studiu Warner Bros., když pro projekt sháněla financování, slíbila, že Barbie může vydělat miliardu, sama tomu příliš nevěřila. Měla ale pravdu. Komedie na motivy ikonické… (více)

Marvel čelí rekordnímu propadu

Marvel čelí rekordnímu propadu

26.02.2023

Před týdnem jsme se ptali, jestli je Marvel imunní vůči kritice, když třetí Ant-Man přes špatné recenze za první víkend vydělal přes 225 milionů dolarů, na poměry hmyzího superhrdiny skvělý výsledek.… (více)

Reklama

Reklama