Reklama

Reklama

Šípková Růženka

(festivalový název)
  • Austrálie Sleeping Beauty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

V psychologickém australském filmu režisérky Julie Leigh se seznamujeme s Lucy (Emily Browning), tajemnou dívkou a mladou univerzitní studentkou, kterou pronásledují neustále životní problémy. Její život nabere jiný směr poté, co se přihlásí na inzerát tajemné agentury, která svým zákazníkům poskytuje erotický servis. Lucy se noří do světa spánku a jako novodobá Šípková Růženka slouží jako prapodivný spící společník klientům agentury. (ČSFD)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (127)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Na spící krásce je zajímavé především to, že je spící – totiž pořád, nejenom při kšeftech. Ta dívka spí. Nemá žádný vztah k svému tělu, k svému nitru ani k okolnímu světu. Není ani prázdná ani plná, není dávající ani beroucí. Není hluboká a není ani povrchní. Je spící. Nezávazně solidární sympatičnost je ještě tak „nejžhavější“ cit, který může chovat k jinému člověku. Pokud by někdo čtoucí tyto řádky nevěděl, o jaký film jde, mohl by se domnívat, že se jedná o nějakou psychologizující sociální baladu ze života prostitutky. Není tomu tak. Je chybou vnímat postavu Lucy jako „prostituující studentku a kam až to vede“. Spící kráska je pohádková figura, archetypální objekt. Jaký div, že je sama vždy už předem v rezignaci na svou subjektivitu? Jako subjekt se teprve má (možná) probudit, film ji ukazuje coby předmět zájmu, nositelku jistého žádaného určení – mladické krásy. Ne náhodou odpovídá vzhledem typově dysneyovskému zvířátku, panence sotva čtrnáctileté, jejíž pochva je pod ochranou mocné víly (zde kuplířky) – jakkoli jde o dospělou studentku, u níž autorka co nejdůrazněji ukazuje, že veškerý takový protektorát je apriorní marnost („moje vagína není chrám“). Dál spoilery. Spící scény se staříky jsou celkem tři (vyjma tu finální) – a každý z těch tří staříků přistupuje k bezvědomému kolouškovi po svém, každý z nich ale nějak typicky: první se k ní přivine, druhý „vymrdám tě, děvko“, třetí ji používá k tomu, aby ji jako chrabrý jonák nosil v náručí. Všem třem je nejen lékem na stáří, ale i věčnou náhražkou a ovšemže pro něco, na co už je beztak pozdě. Ne, není tady nic perverzního, nic šokantního, spíše se v provokativní konstelaci ukazují typické mužské sexuální postoje. (A právě přímočaře antiintimní nakládání hrdinky s tím, co bývá eufemisticky označováno jako "intimní život", ukazuje druhou stránku zásadní iluzornosti celé transakce.) Skomírající nemohoucnost přestárlých mužů, hojících se iluzorní erotikou, je však až druhé dějství. V tom prvním je vidíme jako bohatou smetánku, vládnoucí třídu, která si může koupit cokoli, kdežto ostatní se musejí prodávat. Jejich protějškem je mladý přítel/kamarád Lucy – mladý, nemocný, snad drogově závislý, nic nechtějící, nepracující – neprodávající se. Nicméně skomírající, chorobný. A spící kráska? Střídá brigády, v nichž je levnou manuální silou, bydlí v podnájmu s protivnými společníky. Poté, co to vezme za správný konec, nastěhuje se do exkluzivního izolovaného bytu vysoko nad městem. Ale není to ten starosvětský luxus jejích klientů – ten je společenský. No zkrátka – pěkně roztříděné to autorka má, lze nad tím dumat do různých stran. Vlastní předností jejího filmu je právě průzračnost, úplná separovanost jednotlivých složek sdělného komplexu. Za hlubší rozbor mi ale tento film nestojí. Vizuálně vytříbený, ponoukající k zamyšlení o našem světě, tématicky promyšlený, odvážný, s originálním jádrem – vcelku film nikoli nezajímavý. Přesto film plochý, umělecky tuctový, k jednomu zhlédnutí dobrý. Film, jemuž podráží nohy mdlost jeho originality, poslušnost, s jakou dostává konvenčnímu požadavku „být nekonvenční“. Chce něco naznačit, v čemž si vede skvěle (co do obsahu i formy) – ale nad to nic. Navíc se některé momenty, zvláště v závěru, zdají být ne právě šťastně řešené. Na druhé straně je to především závěr, který nastoluje otázku, jak je to tedy dnes s námi, k čemuž je záhodno pojmout Lucy a jejího mladého přítele jako dvousložkovou jednotu, a k tomu ještě přibrat tu high society jako starobní klub. Doporučená četba: Scaevola, asLoeReed. Pokud jde o libidózní vztah starého muže k věčně mladému ženství, tak z jiné strany (totiž zevnitř) viz Švankmajerův Přežít svůj život. () (méně) (více)

Radko 

všechny recenze uživatele

Ukazuje sa, že veľa dnešných vzťahov a/alebo stykov funguje len cez nejaké prídavné látky. Od alkoholu cez peniaze, amfetamíny až po sladkospavé oblbováky. Kto si to môže dovoliť, vyberie si formu povoľnosti svojho partnera. A ochotných otrokýň lásky je stále dosť. Lebo peniaze. Nejaký veľký príbeh psychologógie sa tu neodohráva, skôr je to také všeobecne tézovité, avšak ak schematizmus ladí s osobným pohľadom na svet, tak sa film stáva skvelým zážitkom. O to viac, o čo je opojnejšia celková chladne tajomne odťažitá atmosféra filmu, nedopovedanosť situácií, charakterov postáv. Ak sa k tomu pridá skvostná kamera nad nadpriemerným hodnotením neváham. Pretože rovnako neváham si tento zážitok po čase zopakovať. ()

Reklama

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Mám z toho takový neurčitý pocit... ani příjemný ani znepokojující. Místy mi bylo blbě - když si rvala ten katetr (nebo jak se to jmenuje, nejsem odborník) do krku, protože z toho grglaní, jak jí samotné natahovalo, bylo špatně i mě. Místy jsem měla svraštěné čelo - třeba když jsem nechápala, co to je za záležitost/vztah mezi ní a Birdmanem. Místy jsem zírala s nevěřícným pohledem - ano na úplném konci, jakože tohle je konec? No a zbytek času jsem prostě necítila nic. Podle mě si akorát film hraje na něco oduševnělého a těžko uchopitelného, že nám přináší složité vztahy a porozumění psychice hlavní hrdinky a nejen její. Ve skutečnosti se tu neděje nic jiného, než že holt holka má matku alkoholičku, otec asi nezvěstný, nedokáže navázat pořádný vztah, tak má akorát divného kamaráda, který si dává müsli s vodkou a o němž vlastně nic nevíme (co je zač, odkud se spolu znají, ani jaký mají spolu vztah). Musí se živit sama a tak má řadu prací a mimojiné objeví job, kde se v prádle promenáduje a nalívá drinky. To ji dovede k tomu, že za peníze se napije zázračného lektvaru, po němž nahá usne a nic kolem nevnímá a neví, co se dělo. Hmm super a co jako já s tím. Tenhle snímek byl velké zklamání. ()

becki_tu 

všechny recenze uživatele

Radši ani nechci vědět, kde k takovému perverznímu námětu paní režisérka přišla. Celý film má pomalé až ubíjející tempo, kterému ještě "pomáhá" nudná režie, nulová charakteristika jednotlivých postav, spousta explicitní erotiky, spousta zbytečných nicneříkajících scén, absence hudby a tak dále. Tohle byl omyl. ()

Remedy 

všechny recenze uživatele

Srovnání s mistrovským Eyes Wide Shut sice není úplně na místě, ale v něčem se mu neubráním. Kubrick si tehdy vzal na paškál lidskou sexualitu a zpracoval ji ve svém posledním filmu bravurně, s neuvěřitelnou citlivostí a zkušeností. Co víc, celý snímek měl vynikající psycho-erotickou atmosféru a držel diváka v permanentní pozornosti. Sleeping Beauty láká svým plakátem, láká castingem Emily Browning, láká neobvyklým a výstředním námětem. Absence jakéhokoli momentu napětí, neobjasnitelné konkrétnější motivace hlavní hrdinky a vůbec celého snímku, ve kterém působí všechny postavy až příliš strojeně a „ukázněně“ (ve vztahu ke svým rolím) – tohle všechno zabíjí možné poselství a činí ve výsledku ze Sleeping Beauty pseudoumělecký úlet s naprosto mimózním a nesmírně trapným závěrem. Potenciál byl a nebojím se říct, že velký. Zůstal ale kdesi utopen. Jak by to pojal třeba takový Lars von Trier, Roman Polanski či Gaspar Noé! Emily Browning má sice nádherný kukuč a půvabné tělo (pokud nejste na prsatky), ale v pasážích filmu, kde není nahá či polonahá, hraje naprosto průměrně a bez špetky charismatu, což by jistě nevadilo třeba u romantické komedie. Tohle mělo být drama. Bohužel se jedná o tragikomedii. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (2)

  • Film byl v roce 2011 vybrán do hlavní soutěže na filmovém festivalu v Cannes. (acsmp)

Související novinky

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

02.12.2020

Ve věku 73 let včera opustil filmový svět australský herec Hugh Keays-Byrne. Informaci zveřejnil jeho zástupce a později ji na svém facebookovém profilu potvrdil i dlouholetý přítel a spolupracovník,… (více)

Reklama

Reklama