Reklama

Reklama

Tora! Tora! Tora!

  • USA Tora! Tora! Tora! (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svého nepřítele nikdy nepodceňuj! Tora! Tora! Tora! – tak zní japonský signál k útoku na nepřítele. Stejnojmenný slavný americko-japonský válečný velkofilm vypráví o jedné ze zlomových událostí druhé světové války, útoku Japonců na americký přístav Pearl Harbor na Havajských ostrovech v roce 1941 a přibližuje události, které k němu vedly. Zatímco japonská vláda a vojenské velení pečlivě připravují svůj útok, jenž má ochromit protivníka, vláda USA, představitelé její diplomacie i nejvyšší válečná generalita tuto možnost zcela ignorují. Přitom námořní kontrarozvědka má zprávy o utajovaných zvýšených vojenských aktivitách Japonců a blížícím se nebezpečí. Také některé důležité signály zachycené radarem zůstávají bez patřičného povšimnutí, stejně jako přítomnost japonské ponorky v mořském prostoru blízko Pearl Harboru. A najednou přichází okázalý a zdrcující úder japonské armády... Režisérem filmu byl známý americký filmař Richard Fleischer (Fantastická cesta, Bostonský případ, 20 000 mil pod mořem, Ničitel Conan), v mimořádně náročné mezinárodní koprodukci pak japonské sekvence realizovali filmaři Tošio Masuda a Kindži Fukasaku. Tvůrci se důsledně drží historických pramenů, čemuž jsou přizpůsobeny i charaktery postav a scénář. Drama, které patří mezi nejlepší válečné historické tituly, zaujme na svou dobu ohromující výpravou, realističností akcí a stále strhujícími leteckými bitvami. Snímek získal Oscara za vynikající filmové triky (A. D. Flowers a L. B. Abbott). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (165)

stub 

všechny recenze uživatele

Slabé 4. Jednoznačně nejlepší ze známějších filmů o Pearl Harbor. Koncepce japonsko-americké spolupráce, kdy každý točí "své" scény, je poměrně funkční, přesto film nic převratného nepřináší. Je škoda, že za japonskou stranu nezůstal v křesle režiséra sedět A. Kurosawa (údajně po něm zbyly nějaké stopy ve scénáři), který by měl velkou šanci překročit hranice prostého válečného snímku. Rys, jenž mi poměrně vadí, je proamerická tendenčnost - frašku kolem PH zná dnes již opravdu každý (částečnou omluvou může být pro film jen doba jeho vzniku). Souhrnem: snímek je po technické stránce krásně zpracovaný, zkreslení historie je (na svůj žánr) v mezích příčetnosti (největší faktický problém vnímám ve vyobrazení důvodů americké nepřipravenosti - snímek opakovaně naznačuje, že šlo vlastně jen o lemplismus, což je samozřejmě zcela směšné); celkově je to poměrně mělké (v tomto směru bych oproti *** za US scény, dal i **** a půl za japonské). ()

monolog 

všechny recenze uživatele

"Slavný americký válečný velkofilm" a šel úplně mimo mě. To, že děj je v tomto typu filmů vždycky rozdělen na nudný uvozující začátek a následný průběh vojenských příprav či nepříprav a na konci se ve dvaceti akčních minutách všichni rozemelou na kaši, to mi nevadí a taky jsem to čekal. Jenže tentokrát mi to nesedělo. Možná to je i tím dabingem (v průměru všechny postavy měly hlasy tak o třicet let mladší, než byly samy - dabing Čt z 2006), nebo tím, že už jsem přeci jen válečných filmů viděl víc a tak mě ty jejich klišé, kdy se proti možnosti odhalit předem japonskou invazi nepostavil jenom Osud, ale i Satan a Bůh v přátelském objetí, kdy je jeden člověk uvědomělý, jenže mu házejí pod nohy příliš klacků, nikdo mu nevěří, všichni velitelé jsou o nejmíň jednu hodnost výš, než na jakou mají schopnosti a veškeré pozorování je vyhodnoceno naprosto opačně a špatně, než jak by mělo... To je na mě přeci jen příliš. Rozdělení na japonský a americký tvůrčí tým bylo podlě mě výtečné řešení, protože ta japonská část je oproti té americké mnohem lepší, skutečnější a i herecky přesvědčivější. A tak se mé díky za tento film obracejí pouze směrem k východu a k japonským režisérům a hercům, ale i tam mám výhrady, i když spíš dle scénáře. To si vážně nemohli odpustit tu pitomou, propagandistickou větu o buzení spících obrů? Ještě bych měl malou vsuvku k tomu označení zákeřný útok. Kurva když chci na někoho zaútočit překvapivě, mám mu poslat rekomando do vlastních rukou týden předem? ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziseri Kindzi Fukasaku mi teda nic nehovori, a Richard Fleischer /Call from space, Natlak 1959, Bostonsky Pripad/ uz predsa cosi jo, ale na poli vojnovych filmov /Where Eagles dare, Nejdelsi Den, Bitva o Midway, Bitva o Britanii/ ide o nadpriemerne dielo, ktore sa rozhodne oplati vidiet. Najme pre herecke osadenstvo ako Joseph Cotten /Obcan Kane, 3rd man/, Martin Balsam /legendarny inspektor Arbogast vo filme Psycho/ a Susumu Fudzita /Velka Legenda Judo1943/ + kopa japonskych hercov. Tematicky ide o utok Japoncov na pristav Pearl Harbour, takze divak sa ani chvilu nebude nudit. 75 % ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Slávný válečný film popisující přípravy a útok na Pearl Harbor. První část film (popisná) je místy zdlouhavá a nudá. Ovšem ve druhé části se dostáváme k útoku a film rázem začíná i bavit. Zejména si užíváme na svou dobu nevídaných efektů. Trochu trapně působí zavěrečná propagandistická věta o buzení spícího obra. Samozřejmě si to Amíci mohli dovolit, vzhledem k tomu jak válka dopadla. Ale přece nikdo nevěří tomu, že se Japonci najednou začali bát. Věděli přece od samého začátku do čeho jdou! K tématu útoku na Pearl Harbor doporučím Odtud až na věčnost (1953). ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Klasický válečný velkofilm dopodrobna rozebírá všechno, co předcházelo japonskému útoku na Pearl Harbor, kterým také vrcholí. Zejména pro ty, kdo považují za skutečnost cokoli z Bayova spektáklu, by bylo přínosné se na něj podívat. Hlavní důraz film klade na chování důstojníků na nejrůznějších stupních velení. Tedy lidí, kteří měli přístup k informacím a aktivně rozhodovali o průběhu událostí. Sice netvrdím, že jsem si u mnoha postav pamatoval, kdo čemu velí, ale i tak je to zajímavá perspektiva. Snad až na drobné úlitby typu černocha s kulometem je navíc celý film až nebývale věrohodný. ()

Galerie (52)

Zajímavosti (29)

  • Na filmu se pracovalo již od roku 1966. (Kulmon)
  • Citát o vzbuzení spícího obra Yamamoto nikdy z úst nevypustil. (Kulmon)
  • Pro účely natáčení filmu bylo zakoupeno a zničeno: 1 americký křižník s eskortou, 5 létajících pevností typu B 17 a 40 japonských letadel. (raininface)

Související novinky

Tak dlouho se chodí se džbánem...

Tak dlouho se chodí se džbánem...

09.06.2006

Není to vůbec dávno, kdy tu byla řeč o potřebnosti remaků a dnes by se to dalo zopakovat. Další film, který dostal jednoho bratříčka už od původních tvůrců, bude předělán na koukatelnější, nešikmý a… (více)

Reklama

Reklama