Reklama

Reklama

Lech Walesa je podobně jako u nás Václav Havel symbolem pádu totalitního režimu. Oba byli ve vězení, oba dokázali burcovat davy. Andrzej Wajda je nejúspěšnějším polským režisérem všech dob a je tedy pochopitelné, že Walesův životní příběh do filmu převedl právě on. A udělal z něj divácky nejúspěšnější polský film minulého roku. Ve svém portrétu se nevyhýbá kontroverzi, především ale ukazuje klíčové momenty vzestupů a pádů opozičního odborového hnutí Solidarita, které Walesa se svými kolegy vybudoval. Odkud se tento hrdina vzal? Kde bral pro svůj boj inspiraci a sílu? Kdo byli jeho přátelé a protivníci? Odpovědi Wajda nabízí v klasickém vyprávěném filmu, kde hlavní důraz nespočívá jen na jedné historické postavě, ale především na boji za spravedlnost, rovnost a lepší budoucnost... (Artcam Films)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (82)

d.beseda 

všechny recenze uživatele

Ani režisérská verze mě nezklamala. Stejně jako po první projekci (viděno na Febiofestu 2014) mě zaujalo mírně hořce komediální ladění filmu, které snad ani nebylo režisérovým záměrem, ale vyplynulo z někdy až absurdních událostí, které přinášela tato doba v kontrastu s nebojácným, tvrdohlavým a živelným Lechem Walesou. Naprosto úžasný herecký výkon Roberta Wieckiewicze, který pod taktovkou Wajdy ztvárnil postavu jedné z nejvýraznějších evropských osobností druhé poloviny 20. století, naprosto přirozeně a bez zbytečné glorifikace. Snažil jsem se najít v režisérské verzi přidané scény a myslím, že se mi podařily pouze tři. Jednalo se např. o scénu kdy se manželka Walesy teoreticky připravuje na slavnostní převzetí Nobelovy ceny, kterou si manžel nemohl vyzvednout osobně, nebo scéna se sochou Lenina, apod. Odvážně natočený snímek, kterému mohu jen zatleskat. Mé hodnocení: 85%. Viděno: 49. MFF KV (světová premiéra). ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Z dokumentárního a časosběrného hlediska dobrá práce, ale jako medailon význačné osobnosti polských dějin je to jako kdybyste si rozstřihli knihu vejpůl a chtěli po té jedné polovině plnohodnotný obsah. Maličko úzkoprsé, maličko tendenční, veterán Andrzej udělal jen to, co polská veřejnost potřebovala. Mimochodem, tenhle film měl dost krátký distribuční život - v polských kinech v říjnu, krátce po Novém roce v televizi a někdy teď už i na dvd... Více v externí recenzi pro kult. na konci března. ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Okrem skvelých dramatických kvalít filmu som sa aj dosť dozvedel, napríklad, že to začalo už niekedy v roku 1970. V dvoch časových obdobiach striedavo vidíme dve rôzne tváre Lecha Walesu, prvú nesmelú s obavami a druhú úplne sebavedomú po desiatich rokoch na čele odborov. Rozumiem, že film o ňom vytvára zidealizovany obraz, ale to k takýmto osobnostiam v hraných filmoch patrí, podobne ako humor, ktorý nechýba ani vo vypätých situáciách. Obdiv patrí aj Walesovej žene, čo tá musela všetko vydržať. Výborne sa do filmu hodila poľská punková hudba, tú by som vo Wajdovom filme určite nečakal. Skvelý záver trojice filmov Človek z ... o ľuďoch, ktorí niečo dokázali. –––– Podepište. Občas přijdete na pohovor, takovou výměnu myšlenek, aby se předešlo další tragédii. Chcete přece ven, nebo ne? –––– Ve vězení se dobře přemýšlí, člověk je tam zavřenej a není tam hluk. –––– Postávají, debatují a po pěti hodinách dojdou ke stejnému závěru, k jakému já dojdu za pět vteřin. Nepřipadám vám namyšlený? ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Skvělý, naprosto skvělý film! Téměř 90. letý Wajda má sebevědomí a jistotu režiséra o generace mladšího. ____Příběh průměrného chlapíka, který v sobě našel tolik neústupnosti a vychytralosti, že dokázal pohnout komunistickým blokem, je pomníkem, který tomuto obyčejně neobyčejnému muži Wajda vystavil. Je to pomník, který nezastírá negativní stránky gdaňského elektrikáře a ukazuje jeho vážné zaváhání v počátcích, kdy se jeho duch vzdoru teprve rodil a předvádí i jeho nafoukanost a sebestřednost, kdy si vysloveně užíval roli vůdce. Možná mu právě tohle vyhřívání se v obdivu mas dodalo potřebnou sílu pokračovat v tažení proti moci. ____ Wajda skvěle střídá dokumentární záběry s pseudodokumentárními i s hranými scénkami. Dynamický střih podkresluje parádně rozjetá hudba. Humorné momenty přesně rozbíjejí vyprávění, které by jinak mohlo sklouznout k patosu. Wajda ale není sentimentální, i když je jasné, že Walesovi nepokrytě fandí. Jeho osudy ukončuje před tím, než se sám Walesa stal vrcholným představitelem státu, protože to už by nebylo o boření zatuchlého režimu, ale o stavbě nového uspořádání, což je vždy obtížnější a vzbuzuje víc kontroverzí. _____ Herecké výkony jsou perfektní. Postava Walesovy manželky dokázala i na menším prostoru vzbudit snad ještě větší obdiv než Walesa sám. ____ Na tenhle film by komunisti a jejich voliči měli jít povinně, ale myslím, že snímek s tímhle tématem moc českých diváků nepřitáhne. Škoda. Ale i já jsem ho viděla jen proto, že nás na Febiofestu poslali do špatného sálu - za což jsem teď pořadatelům vděčná. Jen jsem pořád musela myslet na to, že podobný snímek o Havlovi by si u nás nikdo netroufl natočit, protože by ho ukamenovali. Zvláštní, jak si byly osudy obou mužů podobné, i když byli tak rozdílní. Neústupnost introvertního intelektuála a zaťatost uvědomělého dělníka, který by byl Leninovou noční můrou, nakonec pomohly zbourat režim, který měl být na věčné časy. /24. 3. 14./ ()

Slarque 

všechny recenze uživatele

Možná je to tím, že jsem čekal zkostnatělý pomník od režisérského veterána, ale tenhle film mě po všech stránkách pozitivně překvapil. Třeba už jen tím jaký to má švih a že se Wajda nebál do filmu dát slušnou porci z absurdity doby vyplývajícího humoru. Robert Więckiewicz je samozřejmě opět výborný a jelikož jeho Walesa není plakátově dokonalý, ale má i svoje mouchy, tak působí nebývale autenticky. ()

Galerie (47)

Zajímavosti (5)

  • Búrlivých ovácií sa dočkali skutoční manželia Walesovci, hneď po ich príchode na premiéru filmu v talianskych Benátkach na MFF v roku 2013. (MikaelSVK)
  • Pôvodným názvom filmu mal byť anglicky názov We, the People... (MikaelSVK)
  • Orianu Fallaciovú, známu taliansku reportérku, ktorá sa vo filme objavila, mala pôvodne stvárniť Monica Bellucci. Kvôli jej vysokým finančným požiadavkám ju však nakoniec nahradila Maria Rosaria Omaggio. (MikaelSVK)

Související novinky

Startuje BEST FILM FEST

Startuje BEST FILM FEST

10.07.2014

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a Mat pořádá od 10. do 16. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Reklama

Reklama