Režie:
Scott FrankScénář:
Scott FrankKamera:
Mihai Malaimare Jr.Hudba:
Carlos Rafael RiveraHrají:
Liam Neeson, Dan Stevens, David Harbour, Boyd Holbrook, Ólafur Darri Ólafsson, Astro, Mark Consuelos, Adam David Thompson, Sebastian Roché, Laura Birn (více)Obsahy(2)
Matt Scudder (Liam Neeson) je bývalý newyorský policista a vyléčený alkoholik, který pracuje jako soukromý detektiv bez licence pro ty, kdo z jakýchkoliv důvodů nemůžou jít za policií. Jedním z takových je i drogový dealer Kenny, který si detektiva najme, aby našel ty, kdo mu unesli a brutálně zavraždili ženu. Scudder začne postupně odkrývat stopy vedoucí k únoscům a zjišťuje, že tento zvrácený zločin není jediným a rozhodně ani posledním, který v ulicích New Yorku spáchali. Sérioví vrazi se chystají opět zaútočit a pro Scuddera, stojícího mimo zákon, se tak rozehrává nelítostný boj s časem. (A-Company CZ)
(více)Videa (5)
Recenze (603)
Tak akci tu tedy vubec nehledejte, za to celkem dobrý příběh a hodně temnou atmosféru ano. Neesona jsem viděl zatím jen v akčních filmech a čekal jsem, že tohle bude taky, což nebylo a na jednu stranu jsem rád, že jsem si ho mohl užít i v jiným žánru. Příběh občas nudí, ale nebylo místa, kde by mě to donutilo to vypnout. Ve finále se mi to nakonec líbilo a za tu výbornou atmosféru dávám hvězdu navíc. ()
Vyladěná temná kriminálka s přesvědčivým Neesonem, proměnlivě dobrými záporáky a vynikající noirovou devadesátkovou atmosférou a exteriéry. To studené velkoměsto plné podivínů a vrahounů je leckdy atraktivnější, než herci a jejich dialogy. Celé je to prapodivně umírněné/pomalé/rozvážné a místy můžete vidět zajímavý mix cynizmu, klidu a brutality. Jedna, dvě akční scény ok, ale zdaleka nejsou nosný prvek filmu. Zdánlivě to vypadá jako rychlovka na vydělání peněz, ale není tomu tak. Poctivý kus filmařiny, která je s péčí natočená. ()
Solídna temná, takmer goticky-tadená detektívka s poctivo vybudovanou atmosférou, kde Liam Neeson, stelesnenie charizmy, prichádza opäť ukázať ako sa to robí. Tentokrát však bez akejkoľvek hi-tech hračičky, pekne staromódne, no o to tvrdšie a razantnejšie. Na pleciach temná minulosť, pred sebou len možnosť napraviť svoje hriechy. Scenár je pomerne jednoduchý, zvratov je málo, no sú o to intenzívnejšie. Pre tých, ktorí ešte nezanevreli na staré dobré krimi, tí budú slintať blahom nad poctivými vyšetrovacími metódami, diárom v rukách, telefónnymi búdkami, či systematickou metodikou vnímania detailov. Ak vám to znie ako nuda, rýchlo od filmu ruky preč a nekazte tu radosť ostatným negatívnymi komentármi! 80%. ()
Liam Neeson je opět prvotřídní ass-kicker, jen oproti Billu Marksovi už zdolal svůj alkoholismus (akcentovaný zde přesto víc než v knize) a oproti Bryanu Millsovi dává větší prostor dušezpytu a diplomacii. Okem diváka chtivého další zběsilé akční rubačky by to dokonce mohlo vypadat, že Oskar Schindler bude tentokrát násilnické psychopaty ukecávat k smrti. Osobně jsem ale důslednost hard-boiled stylizace uvítal, třebaže s sebou nese zredukování žen na pasivní oběti. Poté, co jsou na nich napáchány brutální sexuální zločiny, je muži mohou pomstít a v jistém smyslu se tím vykoupit (dost násilně je motiv vykoupení popostrčen do popředí ve finále, kdy si musíme vyslechnout všech 12 kroků Anonymních alkoholiků). Ženské utrpení tak slouží pouze jako záminka k hrdinským skutkům a mravní očistě (po)chybujících mužů. Jediná aktivnější ženská postava z knihy (Scudderova přítelkyně Elaine) byla v zájmu plynulejšího vyprávění vyškrtnuta. Jistě, klasické noirové filmy nebyly v nakládání se ženami ohleduplnější, ale nestačilo zůstat u klasiky na rovině stylu? Právě ten vyvolává delšími, z velké části statickými záběry a klaustrofobními kompozicemi spolu s odtažitými barvami a ponurým soundtrackem potřebu úniku do jiného, barevnějšího a milostivějšího světa. Předkládaný obraz zkažené společnosti s převrácenými hodnotami je ale prohnilý do takové hloubky, že nejlíbivější scény filmu jsou zvrácenými fantaziemi sériových vrahů (první vidíme během úvodních titulků). Podobně naladěný film přirozeně nebylo lze zakončit happy endem, ačkoli tak poslední scéna napoprvé může vyznít. V kontextu bezprostředně předcházejícího dění, nejzásadněji se odchylujícího od knihy (zřejmě kvůli přisouzení aktivnější role Scudderovi, jehož postava je jinak paradoxně založena na pasivním přijímání násilí), však „superhrdinská“ tečka budí hlavně znepokojení, zda z věčného cyklu násilí, které inspiruje jen další chování podobného typu, existuje východisko. 75% ()
Neeson, takový jak ho máme rádi...nebo ne? Spíše ne, Mezi náhrobními kameny sází spíše na atmosféru než na bitky, což je ale škoda. Byl jsem o Štědrém večeru naladěn na pořádný krvák, dostal jsem však nadprůměrnou detektivku, jež do nadprůměru vyzdvihuje až závěrečný akt, který je témeř perfektní. Liam Neeson si nevybral roli špatně, jen je ho pro podobné filmy škoda...60% ()
Galerie (18)
Zajímavosti (18)
- Do role TJ-e byl zvažován Michael Iluma. (PanZahadnyCZ)
- Natáčelo se od 3. března do 8. října 2013 v New Yorku. (Varan)
- Při závěrečném zápase Matta (Liam Neeson) s Albertem (Adam David Thompson) je na zem shozen počítač, klávesnice a myš. Klávesnice pak během záběrů mění pozici – nejdříve pravým okrajem leží na desce rozbitého pingpongového stolu, v dalším záběru již leží zcela na zemi, pravým okrajem dobrých 15–20 centimetrů v zákrytu desky stolu, a nakonec, když Albert vstává ze země, leží klávesnice celá předsunutá před deskou. (Anyk)
Reklama