Reklama

Reklama

Klauni

Trailer 1

Obsahy(1)

Na počátku kariéry vytvořili OSKAR, MAX a VIKTOR klaunskou skupinu Busters. Jejich klauniády představovaly ostrůvky svobody uprostřed nehybné bažiny rezignace v komunistickém režimu bývalého Československa. Pak se však mezi třemi klauny cosi vážného odehrálo. Jak se ukáže, národem milovaní klauni se mezi sebou nedokážou vystát. Nyní se Oskar vrací po třiceti letech z emigrace, aby v Praze uzavřel svoji uměleckou kariéru. Setkání s bývalými přáteli vede k nevyhnutelné vzájemné konfrontaci. Osud jim tak nabízí ještě jednu šanci, jak to naposledy pořádně roztočit. I po třiceti letech otázka zůstává stále stejná: Kdo se bude smát naposled? (Falcon)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (193)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Není asi mnoho českých filmů z předchozí dekády, kterým bych bez zahávání udělil plný počet, ale tento mě velmi mile překvapil a potěšil. Když jsem si četl vyjádření k tomuto snímku od Jerryho Schatzberga, který tak krásně opěvoval (v době vzniku) nový český film, říkal jsem si, že to musí být něco! ...a ono taky jo! :) Můžeme namítat, že jde jen o další z řady titulů, které zachází do minulosti v podobě komunistického režimu, ale ta v tomto případě tvůrcům posloužila pouze jako kulisa k dramatu ze současnosti, rozehraného v osobní, lidské rovině, včetně hlubšího se vyrovnávání se vzájemnými křivdy. Klauni jsou příkladem toho, co mě ze současné domácí tvorby dokáže oslovit asi nejvíce: působivé, dobře vystavěné drama na zajímavé téma, citlivě zpracované v osobitém stylu. Naštěstí se najdou tvůrci, kteří to dokážou a Viktoru Taušovi patří poklona i za zrealizování netradiční koprodukce, která je příjemnou a svěží změnou. Přestože jsou Klauni v první řadě silným dramatem, Taušovi se podařilo ukočírovat styl ve skloubení s komickými scény a humornými momenty, že se tu ve výsledku drama a komedie dobře doplňují, zvláště v druhé polovině (velmi pěkně v tomto směru fungují i závěrečné, humorně stylizované scény s hlavní trojicí pohromadě). I když nejsem milovníkem pantomimy, překvapivě jsem se bavil i u scén v tomto duchu, včetně vrcholné scény z divadelní zkoušky a ústřední herecká trojice Flamand – Kaiser – Lábus odvedla skvělou práci jak v této humoristické, tak i v těch dramatických či charakterních partech svých rolí. Osobitě musím vyzdvihnout ještě Kati Ouninen, kterou začínám s každým dalším filmem obdivovat stále víc, její výkon v roli ženy s Alzheimerovou nemocí, ztvárněný s minimem slov, je přímo dechberoucí. Moc se mi líbila i hudba, velmi pěkná hlavně v těch hravých či poetičtějších momentech a celkově nemám, co bych vytýkal. Nečekaný, ale rozhodně příjemný zážitek. [90%] ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Autorská nerozhodnosť v zásadných veciach (český alebo koprodukčný film, príbeh o klaunoch bývalých alebo súčasných, chuť baviť alebo snaha doviesť k zamysleniu, postaviť film na hercoch alebo vizuálnej stránke) a nezáživná hra na umenie (divákom zriedkavo rezonujúca formálna stránka). Chladný konštrukt, ktorý hýri farbami a chvíľami teší prácou s kamerou (početné odrazové scény, interiérové nápady - je preto škoda, že mnohé vzniká len pozorným odpisovaním odinakiaľ a zaváňa snahou film zatraktívniť), ale vo výsledku sa vynára otázka - kde je v tom všetkom človek? Na ľudskosť, ktorá k téme prináleží, Tauš a Jarchovský akosi pozabudli. Práve preto výsledok pôsobí ako vypočítavý ťah na bránku - a u mnohých, zdá sa zafungoval. Nie však u mňa. 40% ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Moderný český film sa v určitých prípadoch uberá zvláštnym smerom, a Viktor Tauš je s celou svojou tvorbou typickým príkladom. Nechýba pre neho charakteristická kamera zo zvláštnych uhlov, nejasný príbeh, pridlhé scény, všetko pre mňa dosť znechucujúce. Klauni je film s veselými pánmi o neveselých veciach. A dokonca s jednou (jedinou) vtipnou scénou, s hrebeňom a česaním, ale prevažujú scény nechutné a nezaujímavé. ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Jen houšť, chtělo by se zvolat. Nemám ale na mysli svoje strniště na bradě, nýbrž komorní artový snímek, do kterého se prachobyčejnému Čecháčkovi podařilo zaplést polovičku Evropy. Jenom nerozumím tomu, proč jednou Borise Hybnera slyším v rádiu naříkat nad tím, jak je z filmu zklamaný, a o týden později na tiskové konferenci básní o husí kůži na zádech... A přitom bych řekl, že právě jeho hodnocení je ze všech nejdůležitější. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Drť přitažlivě snímaných – tu (leckdy i mimořádně) silných, onde spíše podbízivých – scén(ek), intuitivně skládající snový příběh návratu na místo, na němž jediném lze začít znovu. Tauš zde stejně jako v Kanárkovi nedokázal distancovat své osobní téma a namnoze zůstalo u hypertrofovaných osnovných bodů: například ústřední klaunské trio ztvárnili tři skvělí herci – nepochopitelně – jako bezživotné komiksové karikatury, přičemž nevidomému režisérovu uniklo, jak přes meze scénáře začínají prozařovat jejich jiné, hlubinné tváře (zvláště v případě Lábusově); anebo: francouzská divadelní skupina kolem Oskara se ani v civilním životě nechová jinak než na scéně: osvojené herecké či artistické dovednosti se musejí projevit v kterémkoliv okamžiku – i za cenu, že rozpláčí dítě, místo aby je rozesmály. Této dýchavičnosti odpovídá i reklamní kamera, schematická architektura interiérů a – ta příliš nepravděpodobná Praha. Vrcholným je ovšem naprosté nepochopení klaunství, které se projevuje v tom, jak se mimická zručnost proměňuje v dialogu s bližními ve frázi: cosi, co je v nejužším spojením s prvním ohledáváním a vyjadřováním světa, se přihlouplým scénářem stává banální, vyprázdněnou formulací, která se snaží zvrátit lež v pravdu, smutek v radost, zívnutí v kýchnutí a nevímco v nevímcojiného. Vzhledem k tématu překvapuje i ta přebujelá metaforická užvaněnost, s níž tři klauni bilancují. Jako by se ti, kteří si osvojili schopnost vyslovit se tím nejprostším, nedokázali vyjádřit jinak než adept státní ceny za literaturu. A aby toho nebylo málo: sentiment smíchaný s patosem. Exploatace. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (11)

  • Když se film kvůli financím odkládal, Lábus Taušovi údajně slíbil, že Klauny s ním natočí i za deset let a na Sibiři. [Zdroj: kultura.idnes.cz] (hippyman)
  • Jiří Lábus strávil v maskérně každý den před natáčením čtyři hodiny. Lábusovu tvář nejprve nafotili, udělali odlitek a vymodelovali nový obličej, kde několik želatinových vrstev "zařídilo" více brad, jiné tváře. Navíc dostal "lennonovské háro".  Někdy musel herec do maskérny i víckrát, želatina totiž po čase přebírá teplo těla, lze pod ní hýbat každým milimetrem kůže, ale musí se točit od blízkých detailů a kameru poté vzdalovat, než se maska rozpadne. V Hollywoodu, např. ve filmu Hitchcock, se používá silikon, ale je dražší než želatina. Na druhou stranu průkopníci filmu to jistě měli složitější, například ještě Orson Welles užíval na masky rybí tuk. [Zdroj: kultura.idnes.cz] (hippyman)

Související novinky

21. Český lev - nominuj svého favorita!

21. Český lev - nominuj svého favorita!

22.01.2014

Česká filmová a televizní akademie vyhlásila nominace na 21. ročník výročních cen Český lev. Vybírala z 29 celovečerních hraných a animovaných filmů a 17 celovečerních dokumentů, uvedených do… (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Reklama

Reklama