Režie:
Viktor TaušScénář:
Petr JarchovskýKamera:
Milan ChadimaHudba:
Petr OstrouchovHrají:
Didier Flamand, Oldřich Kaiser, Jiří Lábus, Julie Ferrier, Kati Outinen, Eva Jeníčková, Taťjana Medvecká, Ivana Uhlířová, Juraj Nvota, Zuzana Kronerová (více)Obsahy(1)
Na počátku kariéry vytvořili OSKAR, MAX a VIKTOR klaunskou skupinu Busters. Jejich klauniády představovaly ostrůvky svobody uprostřed nehybné bažiny rezignace v komunistickém režimu bývalého Československa. Pak se však mezi třemi klauny cosi vážného odehrálo. Jak se ukáže, národem milovaní klauni se mezi sebou nedokážou vystát. Nyní se Oskar vrací po třiceti letech z emigrace, aby v Praze uzavřel svoji uměleckou kariéru. Setkání s bývalými přáteli vede k nevyhnutelné vzájemné konfrontaci. Osud jim tak nabízí ještě jednu šanci, jak to naposledy pořádně roztočit. I po třiceti letech otázka zůstává stále stejná: Kdo se bude smát naposled? (Falcon)
(více)Videa (5)
Recenze (192)
Tak zoufale nevtipnou tragikomedii jsem už dlouho neviděl. Zasmál jsem se přesně…ano, ani jednou (a čemu taky? Synovi, který říká otci vole? Studentovi, co „komicky“ vypadává z auta? Či „roztomilosti“ holčičky s plnou pusou…nebo snad takovému setkání Maxe a Oskara na prknech? To bylo pro mě snad nikdy nekončícím utrpením). Jenže o moc slavnější to nebylo ani co se týče dramatické složky filmu, i když pár míst bylo dobrých, to nepopírám. A snaha o mezinárodní spolupráci je pěkná, ale…takový Flamand je v pohodě jen do té doby, než se mu zadíváte na rty a je vám trapně, jak mu do nich nadabovaná čeština „krásně“ nesedí, podobně je to s Outinen, která rozhodně ve své roli zaujme, jen nesmí otevřít ústa (jako by snad bylo nutné, aby její postava mluvila). Podtrženo, sečteno, za technickou, vizuální stránku + sem tam nějakou podařenější vážnou scénu či herecký výkon dávám ještě 2*. ()
Klauni jsou hodně zvláštní film. Viktor Tauš si v rámci své režie užívá naprosto perfektní filmařinu a kolikrát ještě krásnější kameru, která zabírá krásné kouty naší země, ale i Finska nebo Lucemburska. Horší už je to se samotným příběhem, ke kterému chvíli trvá, než se divák dostane. Není totiž divákovi úplně otevřený a tak tomu je třeba dát čas. Je třeba si zvyknout na praštěnou Finku Kati Outinen, která se naučila Česky nebo na melancholickou dvojku Kaiser, Lábus, potažmo na jejich třetího kolegu, kterého zde hraje Didier Flamand, a který už je pro změnu dabován. Jakmile to ale všechno dopadne, tak po asi hodině sledování Vám ten příběh začne sedat. Uvědomíte si, že tenhle film je opravdu významnou celo evropskou událostí a právě i Češi, náš maličký národ, na tom měl pořádný kus účasti, což potěší. To Vám ihned vyhrkne slzy do očí stejně tak, jako průběh samotného příběhu, ke kterému jste si nakonec dokázali udělat osobní vztah. A o tom tenhle film přesně je. Je komplikovaný, cesta k němu je trnitá, ale výsledek je nezapomenutelný. ()
Viem, že sa nepatrí hodnotiť film, keď ho človek nevidí do konca, no napriek tomu si dovolím urobiť výnimku. Ak ma raz niekto priviaže o stoličku a donúti ma pozerať tento film a ja od nudy nezomriem, určite rád prehodnotím. Klauni sú tak nudný film, že aj tých štyridsať minút, čo som vydržal v kine sa javilo ako niekoľko svetelných rokov. Nesúhlasím ani s komentármi, ktoré tvrdia, že za všetko môže len zlý Jarchovského scenár (bez debaty horší ako sloh notorického prepadlíka na základnej škole), pretože čo som stihol vypozorovať z daného fragmentu, tak napríklad réžia je na tom rovnako zle. WTF digitálny záber prechádzajúci z interiéru auta do exteriéru ako od Cuaróna je síce technicky dobre spravený, ale naskytuje sa otázka, čo tam robí a prečo má takú šialenú choreografiu, kde sa z krivých podhľadov prechádza do širokého makrodetailu Lábusovej obéznej tváre. Takýchto na sebaupozorňujúcich nijako však vzájomne kompaktných záberov je tam množstvo a pôsobí to ako režisérova mechanická snaha vyskúšať si nové pohyby kamery aniž by sa zamýšľal nad ich motiváciou. No a okrem tejto kameramanskej avantgardy tam nie je narežírované absolútne nič. Lábus sedí za stolom, okolo neho krúži kamera a on päť minút popisne prednáša vysvetľovací monológ. Prvé krátke pantomimické číslo prišlo po úmornej pól hodine. Ale na pantomímu chodím rád do divadla. ()
Tenhle film mi vůbec nepřijde jako český, což myslím jako pochvalu. Nápaditá kamera, dobré vyprávění, pečlivě promyšlené scény a záběry. Speciální kapitolou jsou herci, Lábus i Kaiser mají konečně po dlouhé době šanci zahrát si pořádnou vážnou roli a pochmurná atmosféra filmu díky tomu většinu času funguje. Otravná je dějová linka s emigrantovou dcerou, ale kromě ní mi delší stopáž filmu nevadila. Konečně se u nás podařilo natočit vážný film, aniž by byl trapný nebo vás svými nedostatky neustále nevytrhával z diváckého soustředění. ()
Pro mě osobně velmi silný snímek, který mi v hlavě zůstane ještě hodně dlouho. Někteří uživatelé zde píšou, že je nechytil příběh - sto lidí, sto chutí. Mě film chytil hned od začátku a nepustil až do konce. Pravdou ale zůstává, že Eva Jeníčková je sice ketyna, nicméně mi v této roli moc neseděla. Ale i nad tím mávnu rukou. Faktem je to, že nám tu vznikl supr český film, na kterém paradoxně tvůrci v kinech prodělali, co mohli. Proč? Věčná škoda hned z několika důvodů. 1) Příběh vychází ze skutečnosti a je prostě všední, lidský - tak to prostě v tom životě chodí. 2) Nádherná kamera - konečně člověk, který nad tím vším přemýšlel, viděl to a pohrál si s tím. Některé záběry byly fakt z vizuálního hlediska radost pohledět. 3) Úžasné herecké výkony. Trochu mrzel dabing Flamanda, ten teda rval uši, ale budiž. To, co předváděl Oldřich Kaiser, z toho mi padala brada. 4) Humor - inteligentní, žádný buransko-fekální kombinát typu Babovřesky a Kameňáky a za to v téhle době dávám obrovské plus. A to všechno prostě skvěle drží pohromadě, což když si uvědomím, že se jedná o nový český film, tak to smekám hodně hluboko. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (11)
- Scénář napsal Petr Jarchovský podle námětu uznávaného mima Borise Hybnera, s nímž Tauš pracoval už na své prvotině Kanárek. [Zdroj: kultura.idnes.cz] (hippyman)
- Původně se do kina snímek chystal už v říjnu 2013, jenže se strhla tlačenice, stejný měsíc si totiž vybraly k premiéře i české filmy Přijde letos Ježíšek?, DK, Příběh kmotra, Všiváci či Kameňák 4. Proto Klauni svůj start posunuli na konec listopadu. [Zdroj: kultura.idnes.cz] (hippyman)
- Kati Outinen se svou roli poté, co viděla nasazení Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábuse, rozhodla naučit v češtině. (JoranProvenzano)
Reklama