Režie:
Alice NellisScénář:
Alice NellisKamera:
Matěj CibulkaHudba:
Vašo PatejdlHrají:
Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Sabina Remundová, Zuzana Bydžovská, Kristína Svarinská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Miroslav Noga (více)Obsahy(1)
Pohádkový příběh vychází z klasické pohádky Boženy Němcové "Sedmero krkavců". Mladá dívka na sebe bere těžký úkol. Musí se pokusit zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně uvrhla jejich matka. Je to příběh o odvaze, vytrvalosti, ale také síle slova, pravdy a opravdové lásky... Hlavní hrdinkou je mladá dívka Bohdanka, která se narodí do utrápené rodiny pekaře, jehož žena před lety v návalu vzteku proklela sedm svých synů a z těch se stali krkavci. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Od místní čarodějky se jí dostane rady, že musí svým bratrům ušít košile. Ale ne lecjaké - sama bez pomoci musí natrhat kopřivy, zpracovat vlákna, utkat látku a ušít každý steh. Bohdanka se vydává na dlouhou cestu za záchranou svým bratrů. (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (592)
Tak ten plakát je úplně mimo. Pohádka samotná celkem pěkná. Odhlédnu-li od pitomých a zbytečných komentářů v úvodu a v závěru, jde vcelku o velmi dobře napsanou, ale dost slabě natočenou pohádku (nechceme-li za "silnou režii" považovat velkolepě vyhlížející scény a výpravu, která ovšem skutečně je jednou ze silných stránek tohoto filmu a mezi čes. fil. pohádkami za posledních x let bezesporu patří k nejlepším). Některé momenty či dialogy vyloženě vypadají, jako by nechápavý režisér zazdil celkem chytrou myšlenku. Byl jsem tudíž velmi překvapen zjištěním, že ten nadaný scénárista a slabý režisér je jedna osoba. Na druhou stranu ale nelze přehlédnout, že scénář, jakkoli nadprůměrný, coby adaptace Sedmera krkavců svědčí o nepříliš silném pochopení látky, která arci musí lákat každého skutečného tvůrce mezi filmaři, jdeť o psychoanalyticko-existencilální pohádku par excellence, hlasitě vyzývající k silné autorské seberealizaci jak obrazově, tak akčně a verbálně, ať ponorem do jednotlivých motivů či jejich interpretačním skloubením - jedna z možných odpovědí na tuto výzvu je hezky znát ve starším Rážově zpracování, celkově sice slabém, ale s vynikajícím způsobem pojatým vztahem královských sourozenců a prakticky všeho, co souviselo s princovou sestrou (např. Chrt!). U Nellis je zlá královna naopak nejslabším článkem, k čemuž ovšem především přispívá herecky zcela zoufalá Remundová. O tom, že Nellis asi příliš necítí klíčové momenty, svědčí na jedné straně ztvárnění této postavy a dosti klopotně konstruovaná (byť logicky obhajitelná) strategie jejího jednání, na druhém konci příběhu zase plytké provedení rodičů (a zvláště samotného aktu kletby), ale třeba i laciný trik se čtením myšlenek pomocí hřebenu, který postavám trochu moc usnadňuje spění za rozuzlením. Obrazové ztvárnění pak (mám na mysli náladu i výběr a střih záběrů) sice není nijak zlé, ale pro vyznění, výpověď i zapamatovatelnost této pohádky je jeho umělecká hodnota téměř nulová. Uvedené výtky jsou, jak si správně všímáte, podstatné. Nepodstatnými jsou dost příšerný výběr herečky, která představovuje mladou Bydžovskou (příšerný nikoli proto, jak jí je nebo není podobná) a snad dobře myšlený, ale v efektu spíš rušivý násilně civilní projev samotné Bydžovské, která ovšem i přesto působí ve své roli velmi dobře a nasadit její postavu místo trojice Slunce, Měsíc, Vítr je určitě chvalitebným tahem (jen ten moment, kdy si k ní Bohdanka jen tak na chvilku odskočí ze zámku, diváka trochu rozhodí). Oba princové jsou napsáni i zahráni velmi sympaticky, krkavčí bratři jsou v pohodě, takže už nám zbývá jen samotná Bohdanka, jejíž představitelka poté, co si zvyknete na vzhledem k této postavě poněkud (s prominutím) pokročilý věk, je tím hlavním (nikoli jediným!) faktorem, proč tuto pohádku přes všechnu nedostatečnost řadím mezi to nejlepší, co v tomto žánru za posledních dejme tomu 25 let vzniklo. Čím dále děj postupuje, tím je Issová skvělejší, stehující Bohdanka působivější, drama strhujícnější a moment dokončení košil je skutečným vrcholem celého filmu. Takže i vzhledem k tomu, že veškeré ostatní hlubinné motivy jsou přebity šikovnou a scelující, nicméně nadbytečnou zápletkou mezi dvěma královnami, považujme motiv uložené mlčenlivosti a nutnosti jí navzdory včas dokončit daný úkol za ten hlavní důraz Nellisina pojetí a z toho vycházejme při případném opětovném zhlédnutí - předpokládám, že efekt filmu bude za této podmínky přirozeně silnější (ještě jsem si to ale nevyzkoušel). Každopádně myslím, že si autorka zaslouží tohoto krásného Janotu: https://www.youtube.com/watch?v=HfvHm2s24qg () (méně) (více)
Tak klobou dolů před Alicí, že konečně je na světě další pohádka, která se může směle řadit k těm nejlepším českým pohádkovým klasikám. Sice příběh je místama velmi temný, jako tomu bylo v předešlých verzích, ale dobro přeci musí zvítězit. :-) Chvílema jsem byl docela "mile" překvapen co jsem viděl a od této pohádky rozhodně oči neodtrhnete. Lepší čtyři! ()
Takřka dvě dekády nám bylo u českých pohádek trapně. Nellis to i díky citu pro výběr herců a dravé kameře změnila. Její Sedmero krkavců se bude na špici žánru vyhřívat ještě hodně dlouho. Issová je živel, takže její obsazení do skoro němé role se přímo nabízelo. Příjemnou změnou je absence pitvořících se pablbů. ()
I kdyby Bohdanka mohla mluvit, nebo dokonce ječet na celé kolo, těžko by vysvětlila, proč je tuzemská kinematografie v kondici, v jaké je. Alice Nellis rezignovala na to přinášet zajímavé látky a natáčí tak trochu to, co si publikum žádá. Ale aspoň díky tomu má co točit, protože na náročné osobní výpovědi příliš producenti neslyší. Moc fajn je výprava, kamera působí majestátně, herci jsou docela slušní, Martha a její situační komika ještě víc. Jen to ale ve výsledku není nic, co bych si chtěl o Vánocích ještě někdy pustit. Vždycky dám raději přednost Čertům, s kterými nejsou žerty, prostitutce Vivian nebo nerudnému revizorovi Gustavu Andělovi. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (12)
- Scény z dediny boli natáčané v Múzeu oravskej dediny, v obci Zuberec. (ti88na)
- Jana Oľhová a Marián Geišberg, kteří ve filmu ztvárnili manžele, jsou ve skutečnosti sourozenci. V české verzi je nadabovali Taťjana Medvecká a Svatopluk Skopal. Dalšími slovenskými herci a herečkami, kteří se ve filmu objevují a tím pádem je museli tvůrci nechat nadabovat. Kristínu Svarinskou (služebná Marie), nadabovala Petra Horváthová, Miroslava Nogu (vévoda) Petr Pospíchal, Csongora Kassaiho (farář), Vladimír Javorský, Braňa Bystrianskeho (kovář) Otmar Brancuzský, Máriu Breinerovou (sousedka) Jana Boušková a vedlejším postavám dvěma vesničanů pak propůjčili své hlasy Karel Richter a Jana Postlerová. (funhouse)
- Hned první natáčecí den se hladový krkavec místo na štábem nabízené kuřátko vrhl na herečku Sabinu Remundovou (Alexandra) a klovl ji mezi oči. (raininface)
Perfektní pohádka znovuvzkřísila mistrovství starších českých filmových pohádek, které v posledních letech produkovaly (téměř výhradně) jednu slabomyslnou chcíplotinu za druhou. Tak tohle v případě Sedmera havranů nehrozí, protože jim předešlé neumětelské pokusy nesahají ani po pařátek. _____ Film je velkoryse pojatý s okouzlující kamerou, která snímá nádhernou přírodu i stavby (díky, Slovensko!), kostýmy jsou poctivě ušité a krásné, triky do děje zapadají hladce, hudba dotváří atmosféru příběhu. Precizní filmové řemeslo dýchá z každého záběru. ___ Snímek působí moderně (herecké výkony, projev, scénář) a přitom je klasickým vyprávěním o boji dobra se zlem, které se, pokud je podané takto kvalitně, nikdy neokouká. ____ Výborně zvolení jsou herci, casting se vyvedl. Martha Issová coby dívka, která musí zvládat čím dál těžší osvobozovací misi, působí přesně vyváženou silou roztomilosti i odhodlání, aby jí divák uvěřil, že opravdu dokázala holýma rukama vytrhat pole plné kopřiv. Což není práce pro nějakou křehuli. Když musí mlčet, jsou její posunky a grimasy výmluvnější, než kdyby cokoliv řekla._____ Princ Lukáše Příkazkého je zpočátku akorát tím správným koktavým ňoumou, každému leda pro smích, pak ale překvapí přerodem v rozhodného budoucího krále, který se dokáže prosadit a dokonce i okouzlit. V některých scénách působil jednoznačně sexy. Princ a Bohdanka spolu tvoří dynamický pohádkový pár, který se perfektně doplňuje a prožívá svoji milostnou romanci se stejnými rozpaky, blbnutím i vážnějšími momenty jako skoro každá jiná soudobá dvojice, která se poprvé zamilovala. ___ Z výraznějších postav ještě zaujme čarodějnice, která nikdy nepředkládá jasná řešení, královna, která má velice promyšlený důvod pro své chování a princ krasavec bez mozku, který není ani tak zlý, jako spíš opravdu hloupý. ____ Dialogy konečně nejsou obtěžkány nějakou pseudohistorizující mluvou, mluví se běžnou češtinou a navíc často velice trefně a opravdu vtipně – a to, aniž by se ve filmu vyskytovala jediná parazitující komická postavička (supr, někdo konečně dokázal, že to jde natočit i bez blekotajících čertů a popletených rádců!). _____ Velkou výhrou filmu je scénář, který z pohádky o ušití sedmi biokošil dokázal vytáhnout překvapivě dramatický příběh. Někteří si stěžují, že prý málo akční. Já si to nemyslím, jen se nedají čekat boje s trolly. Ale způsob, jak Nellis zobrazila Bohdančino krvavé rvaní a zpracovávání kopřiv, útěk pod palbou kukuřičným polem, kde se schovává divoké prase nebo prostá cesta potemnělým lesem za čarodějnicí, ukazuje, že strašidelně se dají zobrazit i věci, které jsou na dosah naší ruky. Autorka scénáře dokázala pohádkové předloze dodat věrohodnost, přehledně vysvětlit motivy, které jsou v původní pohádce jen naznačené (proč ty košile, proč to mlčení, proč výměna dětí v kolébce) a doplnila to o zajímavou hru na pravdu, která se snad ve skutečnosti nikdy nedá vyjádřit slovy – proto musí Bohdanka při osvobozování bratrů mlčet a princ zase koktá – oběma to způsobily dávné události, o kterých už nikdo nechtěl mluvit, což je vždy marný pokus o zapomnění – traumatické události z minula se dřív nebo později znovu připomenou. A čím víc se o nich mlčí, tím hlasitěji. Viny rodičů se přenášejí na potomky.___ Tohle je ale spíš pro větší děti, ty menší to nepoberou. Stejně jako konec, kdy jde obraz do příkrého rozporu s komentářem, takže vidíme, co se skutečně stalo (dost reálné zakončení) a přitom v komentáři slyšíme, co si o tom později lidé vyprávěli (heroizující legendu).____ Možná v závěru se nakupí až příliš mnoho vysvětlení naráz, ale to je jediná drobnost, kterou bych filmu vytkla. ____ Na Sedmero krkavců se nevyplatí čekat do Vánoc a sledovat je na umrněné obrazovce. Snímek si zaslouží velké plátno. A to říkám já, která jsem si myslela, že tahle pohádka je nezfilmovatelná (předchozí pokusy na tenhle motiv mi to jen potvrzovaly) a navíc trpím ornitofobií! _____________P. S. Je skutečně nechutné, že se skupina mulťáků (či snad jeden hodně aktivní a nenávistný?) schválně snaží film hned zkraje potopit dáváním odpadů, aby uměle snížili jeho hodnocení. Profily založené před pár dny s jen dvěma stovkami ohodnocených filmů a všichni najednou dávají téhle pohádce nejnižší možné ohodnocení? A navíc hned po sobě? To je vážně hnusná manipulace na stránkách, které by měly sloužit fanouškům a ne k vyřizování osobních účtů a hlavně asi i k ubohému pokusu o likvidaci mnohem kvalitnější filmařské konkurence. () (méně) (více)