Režie:
F. Gary GrayKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Joseph TrapaneseHrají:
Jason Mitchell, Corey Hawkins, O'Shea Jackson Jr., Aldis Hodge, Neil Brown Jr., Lakeith Stanfield, Paul Giamatti, Orlando Brown, Allen Maldonado (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Ulice kalifornského Comptonu bývaly jedním z nejnebezpečnějších míst v Americe. Právě tady, v místě, jehož život řídily drogové gangy a pravidelné policejní šťáry, se narodila pětice kluků, kteří odsud dokázali vypadnout. Ze své frustrace, nenávisti a naštvání se rozhodli vyzpívat. Stvořili žánr zvaný „gangsta rap" a skupinu N. W. A., která patří k nejkontroverznějším hudebním sestavám historie. Režisér F. Gary Gray o ní natočil nekompromisní životopisné drama plné skvělé muziky a ostrých textů. (Cinemart)
(více)Videa (9)
Recenze (325)
(1001) Řekněme, že by mi nevadilo, že film předkládá v podstatě fiktivní verzi kapely, kdyby byl upřímný ve svém poselství a pevný ve filmařských kramflecích. A to on není. Prolog byl extrémně navnazující, ale poměrně brzy se ta iluze nekompromisnosti začala bortit. Celý film svírá podivná schizofrenie a projevuje se to na více úrovních. Na té nejširší nebo všeobjímající mi není jasné, o čem film vlastně chce vyprávět. Protože chvílemi (zhruba tak první polovinu) vypadá jako zajímavý a potřebný sociálně-politický příspěvek do debaty, která je v Americe horká dodnes a pořád přihořívá, protože když dělali svou hudbu a bojovali za právo ji dělat, byla jsem za film i za ně nejšťastnější. Potom tenhle aspekt úplně vymizí a zůstane jenom ten nejstandardnější biopic včetně obvyklých atributů jako je manipulace historie a libovolné vynechávání lidí přítomných reálným událostem, zapojení portrétovaných do výroby a s tím související pofidérní výběr zobrazovaného (smrt Dreho bratra nemá žádnou funkci vzhledem k vyprávěnému příběhu, ale přesto je jí dán prominentní prostor, kdežto například jeho mlácení partnerek je "cesta, kterou se filmaři rozhodli nejít") a mix pietní úcty a zuboženého zeslaboštění zesnulého člena, který se sám nemůže vyjádřit a za kterého jedná vdova. A přitom právě Eazy-E udává tempo celému výtvoru, je představen jako první a jeho životní oblouk supluje dramatický oblouk filmu. (A Jason Mitchell také podle mého předvedl zdaleka nejlepší výkon. Co si budeme nalhávat, když jel autem a koukal na bilboardy, tak mi i slzička ukápla, jak byl krásně smutný, ale zase skutečný Eazy-E byl prý spíš "fuck you" než že by ronil slzy, ach jo.) Na ten jeho oblouk jsou podivně roubovaná křišťálově vyčištěná promo videa pro Ice Cubea a Dr. Dreho, kulminující v doslovu a v tom, jaká videa se rozhodli o sobě na konec zařadit - je to až trošku legrační. O filmovém řemesle toho potom nemám moc co říct, protože film se formálně nijak nesnaží najít a vynalézt a ničím se nevymyká ze zažitých zvyklostí a obvyklostí. Konec se rozpadá, protože o hudbu už nejde a ústřední trio je od sebe izolované. Film ztrácí půdu pod nohama a tempo jde do kytek (viděla jsem jenom kratší kinoverzi a nedovedu si představit, že by dvacet minut navíc dokázalo všemu tomu potácení dodat řád, spíš bych řekla, že se to musí táhnout ještě víc, ale kdo ví), ačkoliv tvůrci měli šanci alespoň naznačit, že zpomalování a rozpad děje zrcadlí rozpad kapely a ochlazování vztahů. A právě jakákoliv absence sebereflexe a nadhledu znamená, že film si možná dobře vede jako produkt zábavního průmyslu, ale nemůže se prosadit v tom uměleckém. ()
[extended] Na tomhle Comptonském Bratrstvu kočičí pracky si rytmicky přikyvovalo spousty filmařského talentu a je potom trochu škoda, že většina z něj šla na minimalizaci klasických neduhů životopisného filmu, pokrývajícího delší časové úseky. Jinými slovy opět se tam toho snaží být co nejvíce a na nic z toho není pořádně čas. Druhým strajkem jest dohled a háj-fájv policy s reálnými předobrazy, který se potulovaly na place a dávaly bacha, aby náhodou někdo neprofackoval jejich pozici utiskovaného talentovaného umělce, který uspěl nehledě na hostilní bělošské prostředí USA na počátku devadesátých let. Zejména MUDr. Dre musel dle všeho rozdávat sluchátka na všechny strany, aby z toho vyšel jako černošský Rikitan celého cirkusu, kterému byly veškeré excesy přeci tááákhle vzdálené. Jenomže i přes nemilosrdnou stopáž ten film prostě jede a co je nejdůležitější, nesnaží se přizpůsobit bělošskému vnímání, neomlouvá se a mluví svou vlastní řečí. ()
Nejsem velký fanoušek Hip Hopu a Rapu, ale nevadí mi. F. Gary Gray vnesl do filmu ducha a v tomhle žánru natočil definitivně nejlepší film. Na jednu stranu gangsterka o černoších, kteří to nemají v Americe lehké, na druhou stranu zrod nynějších hvězd na Hip Hopové scéně. Junior Ice Cube táhne celý film, ale potěší i mladý Snoop Dog či Doctor Dre. Hodně se zde nadává, příběh je poutavý a samotné akce na hotelích po koncertu jsou správně divoké. Drsný, smutný, poutavý příběh, který pár krát vyvolal husí kůži. Fuck the Police. Vyjímečný zážitek, který musím zaplatit zlatem. 90% ()
Príbeh z čias, kedy bol hip hop vyjadrením osobného názoru rapperov a ich životného štýlu, respektíve prostredia, v ktorom žijú. A tento prechod od "černochov s názormi" po komerčnú mašinu sa scenár snaží zobraziť. Ale chlapci z N.W.A. tento prerod od úprimnosti ku kalkulu prekukli a tak vidíme pomerne čiernobielo stvárnený film, kde sú producenti tí zlí, policajti anonymná násilná masa a obyvatelia ghetta viac menej obete. Niečo na tom rozhodne bude a Gary Gray to podáva tak, že sa na túto vlnu pohodlne naladíte a cestu za úspechom kapele budete úprimne priať. Aj Ericovi ten nezáväzný sex. Scenár taktiež elegantne dokázal zahrnúť do deja rasové nepokoje v L.A. počiatkom deväťdesiatok a účasť nastupujúcich tvári Snoop Dogga a 2 Paca (samozrejme hercov ich stvárňujúcich) je takou šľahačkou na palacinke. Ide o obdobie, kedy rapperi skutočne rapovali a nielen mumlavo recitovali popri vrtiacich sa ritiach vo videoklipoch a vyzerá to tak, že minimálne debut si vypočujem. Film mi ale pripadal natočený príliš konvenčne, ničím špeciálnym ma neprekvapil a vlastne som dostal zhruba to, čo som čakal a čoho som sa aj obával. Dĺžka neprekážala. ()
Celovečerní film o známé hiphopové skupině N. W. A. je energickým životopisným dramatem, které se vzdaluje pojetí akademické honby za výročními cenami. Straight Outta Compton ukazuje, že i z potenciálně nezajímavého hudebního životopisu může být mainstreamově přístupný a zábavný film, který bude divák s chutí sledovat i dvě a půl hodiny a necítit se, že mu čas strávený v kině nepřinesl více než přečtení si o historii interpretů na Wikipedii. Více v recenzi Martina Bubrína. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (85)
- O'Shea Jackson Jr. sa pripravoval na svoju rolu 2 roky, čiastočne aj preto, lebo Ice Cube nechcel byť obvinený z nepotizmu. (Real Tom Hardy)
- Aj napriek tomu, že jedným zo zakladateľov skupiny NWA bol aj raper Arabian Prince, vo filme sa jeho postava vôbec nevyskytuje. Samotný Arabian Prince si vo filme zahral menšie cameo bez kreditu. Uviedol však, že s tým nemal osobne žiadny problém. Nakoniec uviedol, že keby bol film podľa reality, bol by minimálne aspoň v 50% scénach. (Real Tom Hardy)
- V scéne, kedy Suge (R. Marcos Taylor) prichádza do Death Row Records, je možné počuť skladbu "Deep Cover" a v nej taktiež na pár sekúnd hlas Snoop Dogga. Ten sa do skladby pridal až o niekoľko scén neskôr. (Real Tom Hardy)
Reklama