poster

Percival Galský

  • francouzský

    Perceval le Gallois

  • italský

    Il fuorilegge

  • italský

    Perceval

  • anglický

    Perceval

Drama / Hudební / Romantický / Válečný

Francie / Itálie / Západní Německo, 1978, 140 min

  • Dionysos
    ****

    Rohmer se pustil do oživení středověké knihy opravdu se vším všudy - kromě textu totiž ve velké míře reinkarnoval i vše ostatní, co patří ke středověkému kodexu, tedy iluminace. Vskutku jedna z nejvěrnějších filmových adaptací literární předlohy...(k níž je přidáno i typické dobové vypravěčství, jaké panovalo při tehdejších hostinách, kde se tyto příběhy reprodukovaly.) Ve věrnosti předloze tkví ohromná zásluha tohoto filmu, nicméně z něj možná paradoxně plyne i moje hlavní výtka filmu: myšlenková hloubka děje je zkrátka na úrovni epiky 12. století, je to zkrátka "jen" příběh o rytíři, místy plochý jako obrazy předrenesančního malířství, neznajícího perspektivu. V tom se film liší od jiného filmu na motivy Chrétiena de Troyes, který vznikl jen o čtyři roky dříve a natočil ho jiný francouzský velikán, tedy Bressonova "Lancelota od jezera" (1974).(21.8.2014)

  • nichts
    *****

    Pokud vás aspoň trochu oslovuje gotická malba nebudte zklamáni, což neni překvapivé. Co by ovšem málo kdo čekal, je, že film je plný skvělých hlášek - od popisu sobouje, kdy vypravěč naráz řekne, že vás tím nebude zdržovat, hop a už poražený rytíř prosí o milost. Či výborné prohlášení: "Gawain je jméno mé. Nikdy jsem jej nezatajil byl-li jsem dotázán ani jsem jej nikdy nevyslovil nejsa dotázán." (příbližný překlad z angličtiny) Komu by se snad nedařilo zachytit se v průběhu filmu, vypaltí se vidět alespoň konec, nádherné zpracování pašií z Vulgaty.(28.7.2016)

  • Lima
    ****

    Naprostý filmařský úlet, jehož formu někteří pravděpodobně nevydýchají, což jsem zažil na vlastní kůži při projekci na LFŠ. Rohmer totiž celý film pojal jako raně středověké obrazy a rezignoval na jakoukoliv proporčnost. Stromy jsou placaté, vyrobené z jednoho kusu překližky a stejně vysoké jako lidé, herci stojí před hradem, který je jen o málo vyšší, při dialozích vidíme tváře herců zásadně z profilu, zatímco jejich těla jsou natočená čelně k divákovi. U nepřipraveného diváka to může vzbudit úsměv, je to nezvyklé, ale je to pozoruhodné. Když k tomu připočtu dobové písně, je výsledný dojem takřka perfektní. Ale na Nově to pravděpodobně nikdy neuvidíte :o)(8.3.2004)

  • Merenre
    *****

    Bratru rozkošné dílko, které si v ničem nezadá s pohádkovými inscenacemi České televize, které běžívaly v neděli po obědě. Děj se zarputile drží Troyesovi předlohy, což je vskutku chvályhodnou a vůbec nejlepší stránkou celého představení. Děj prolínají (zejména zezačátku) prostřihy na roztomilou partičku trubadúrů, které však považuji za poněkud otravné. Obsazení je velmi příjemné a zdařilé. Musím říct, že pro mě to byla poměrně osvěžující šou sázející na příběh, věrnost předloze, myšlenku a další faktory které se - v dnešní době, kdy už se kinematografie řítí nezadržitelně do propastí tartaru - už prostě nevidí. Raději se budu dívat na dobrý příběh, byť opatřený papundeklovými hrady, než na počítačové hobity (nebo trpajzlíky či co to bylo) serfující ve 3D ze skalních srázů na održené části visutého mostu.(17.1.2014)

  • fNdEsIECLE
    *****

    (Když se mluví o francouzské nové vlny, by jména jako Godard a Truffaut být první, kdo se přijde na mysl. A přesto, zjistil jsem, že je to právě tato silně podceňovaný režisér, Eric Rohmer, který je asi nejlepší ze všech. Rohmer filmy jsou jedinečné.) [Jak pravil. A možná také ne. Překvapení, očekávaje za 2. Vtipné, originální a (rozkošně) ujeté.] Viděno na Nově ve 20 hodin na Boží hod vánoční v originále s anglickými titulky, tentokráte místo Mrazíka a Pricezny ze mlejna.(17.3.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace