Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
Thomas NewmanHrají:
Mark Rylance, Domenick Lombardozzi, Victor Verhaeghe, Brian Hutchison, Tom Hanks, Joshua Harto, Henny Russell, Alan Alda, John Rue, Billy Magnussen, Amy Ryan (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Svět po obou stranách železné opony se propadá do šílené paranoie. Uplynulo už více než deset let od porážky nacistického Německa a lidstvo teď ohrožuje studená válka, napětí mezi USA a SSSR je téměř hmatatelné. Když v roce 1957 FBI zatkne Rudolfa Abela (Mark Rylance), sovětského špióna žijícího v New Yorku, strach a mocenská nedůvěra se ještě více vystupňují. Abel se ve skutečnosti jmenuje Viljam Genrichovič Fišer, řídil síť agentů a do Moskvy důmyslným způsobem odesílal kódované zprávy, i proto vyšetřování do dějin vstoupilo jako „Případ dutého nikláku". Americká vláda osloví Jamese Donovana (Tom Hanks), uznávaného právníka z Brooklynu, aby se chopil Abelovy obhajoby. Přes počáteční obavy jeho i rodiny a odmítání tak nepopulární kauzy se Donovan nakonec rozhodne Abela zastupovat. Chce zajistit, aby byl podroben spravedlivému soudu. Během příprav na obhajobu se mezi oběma muži začne vytvářet pouto, které je založené na vzájemném respektu. Donovan obdivuje Abelovu sílu a loajálnost. Před soudem přednese vášnivou obhajobou, aby ho uchránil před trestem smrti. Abel je v říjnu 1957 odsouzen na čtyřicet pět let vězení. O tři roky později je nad sovětským vzdušným prostorem sestřelen americký průzkumný letoun U-2 a jeho pilot Francis Gary Powers (Austin Stowell) je zajat a odsouzen k deseti letům vězení. CIA se obává, že Powers bude krutými výslechy a tvrdými vězeňskými podmínkami přinucen k odhalení přísně tajných informací. CIA proto osloví Donovana a přesvědčí jej, aby se stal členem záchranné mise. Donovan se vydává do Berlína, kde má za úkol vyjednat výměnu Abela a Powerse. Nedlouho po svém příjezdu se dozví i o americkém studentovi, který byl zatčen ve východním Berlíně. Navzdory pokynům CIA soustředit se pouze na sestřeleného pilota, Donovan se rozhodne vyjednat propuštění obou – pilota i studenta, protože odmítá v této zemi kohokoliv opustit. Velká hra začíná ... (Cinemart)
(více)Videa (14)
Recenze (961)
Ve filmu mi velice překáží sci-fi scéna, kde se Gary snaží zapnout tlačítko se zpožďovačem na stíhačce U-2. To se prostě do životopisného filmu vůbec nehodí. Tom Hanks je zde navíc jen v roli obyčejného právníka, ale měl být majorem a přitom Hanksovi uniformy tolik sluší. Jak je vidno např. ve filmu Kapitán Phillips. No a hlavně mě taky ve filmu nenadchla zvolená Donovanova mise, točící se pouze kolem tří zajatců. Lepší by bylo, kdyby byl film rozdělený a další mise by byla vedena na Kubě v Castrově režimu, kde bylo třeba vyjednat výměnu daleko rozsáhlejší a tím pádem i těžší. ()
MOST ŠPIÓNŮ je na jednu stranu pozitivně přijímán jako pastiš, která je oceňována za napodobování vypravěčských a žánrových vzorů z dob klasického Hollywoodu, na druhou stranu je kritizován jako retro, které je archaické a za svůj dobový kabátek skrývající, že v podstatě nic relevantního nesděluje k současnosti. Ani s jedním ze dvou převládajících názorů nesouhlasím a v Blu-ray kritice rozebírám, proč je poslední Spielbergův počin pozoruhodným experimentem s konvencemi klasického Hollywoodu a jak díky onomu subtilnímu vymezení se vůči jistým kinematografickým normám něco "sděluje" o žité skutečnosti. ()
Mistr vypravěč a génius castingu tentokrát po hollywoodsku komprimuje téma Studené války. Neuvěřitelný příběh, úžasný film, ovšem jen průměrný thriller...kde ale chybí napětí, bere dech famózní forma, do posledního detailu zrestaurovaná filmová Potěmkinova vesnice 50. let, jak dobové USA, tak sovětská zóna německého hlavního města...takovou mizanscénu mohou Spielbergovi ostatní tvůrci opravdu jen závidět. Inteligentní a velmi elegantní ukázka populární zábavy ovoněná historickým pozadím... Popdějepis. ()
Vynikající film. Spielberg ukazuje to nejlepší ze svého umění a Most špionů je tak perfektně natočený a velmi jemně sestavený, jako by v něm všechno bylo na svém místě (a jinak by tomu ani být nemohlo). Od Hankse přes Rylance (na jehož trefnou odpověď na Hanksovy dotazy, zda se boj/dělá starosti, dlouho nezapomenu) až po skvělou práci kameramana Kaminskiho. Díky výše popsanému fungují obě části filmu, ta první "soud se špionem" i ta druhá "vyměníme ho?" velice dobře, i když stále tam cítím určitý pokles kvality (do atmosféry je lepší druhá polovina díky prostředí Západního/Východní Německa, co do intenzity zase ta první). Jediným slabým bodem filmu je tak pro mě nulová emoční vazba. I když mě film vtáhl a já si postavy oblíbil, nevyvoval ve mě film takový ten potřebný pocit prožití (až zažití). Jinak skvělé. PS: i díky návštěvě zbytků berlínské zdi, se mi líbilo, jak decetně autoři celé to šílenství vykreslili... ()
Stefan stále umí a přijde mi, že (padesátkový) áčkový retrofilm by v dnešní době už nikdo jiný nenatočil (snad ještě Marty a Clint). Je poměrně zřetelně vidět jemné přechody mezi rukopisem Spielbergovým a rukopisem bratří Coenů. Přesto považuji Most špionů s ohledem na jeho nesporné kvality a tematické zaměření za Spielbergův nejméně zábavný a napínavý film od Terminálu (když nepočítám Mnichov, se kterým jsem ještě neměl tu čest). Would it help? ()
Galerie (61)
Zajímavosti (76)
- Pre postavu Mary Donovan (Amy Ryan) sa kostýmová výtvarníčka Kasia Walicka Maimone inšpirovala Jacqueline Kennedy a vzhľad herečky zvýraznila retiazkou z perál a okuliarmi podobnými tým, aké nosila skutočná Mary Donovan. Maimone povedala: "Mali sme veľa dobrých informácií o skutočnej Mary Donovan, ktoré nám poskytla Amy Ryan, vrátane niekoľkých úžasných fotografií z osobnej zbierky rodiny. Pohľad na tieto fotografie nám pomohol pochopiť podstatu toho, kto je táto žena. Vytvorili sme pre ňu veľa kúskov, napríklad zelený kabát, ktorý nosí v súdnej sieni a ktorý akoby reprezentoval éru a podprahovo poskytoval publiku lepší pocit tej doby.“ Ryan povedala: "Vytvorila tieto nádherné outfity na dané obdobie, a aj keď moje kostýmy boli viac neformálne, každý z nich bol krajší ako ten druhý. Ale spodné prádlo bolo oveľa viac sťahujúce ako to, čo som zvyknutá nosiť. Verte alebo nie, pomohli mi dostať sa do postavy, pretože som sa musel hýbať inak." (Pat.Ko)
- V záberoch z východného Berlínu vidno plynomer upevnený tmelom. V čase socializmu sa však plynomery pripevňovali skrutkami. (Palo27)
- Podľa Kristie Macosko Krieger bola táto snímka z väčšej časti natočená v chronologickom poradí. (Pat.Ko)
Reklama