Režie:
Oliver StoneKamera:
Anthony Dod MantleHrají:
Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley, Melissa Leo, Zachary Quinto, Tom Wilkinson, Logan Marshall-Green, Scott Eastwood, Nicolas Cage, Timothy Olyphant (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Jeho jméno zná každý. Edward Snowden za sebou nechal pokojný rodinný život a vzornou kariéru v tajných službách a stal se psancem na útěku. Je muž, který odhalil šokující praktiky amerických výzvědných služeb, hrdinný whistleblower, nebo zrádce, který zaslouží nejtvrdší trest? Klasik americké angažované kinematografie Oliver Stone zkoumá profesní i rodinné zázemí člověka, který ukázal světu, že jsme stále sledováni. A že válka proti teroru posloužila jako záminka k bezprecedentnímu vpádu moci do soukromí. Jde tu vážně ještě o zachování demokracie? Snowdenova odpověď je mrazivě jasná. (Film Europe)
(více)Videa (11)
Recenze (327)
Neskutečně Levitt předvedl Snowdena, i to jak změnil hlas - smekám. Film jde ruku v ruce v odkazu Snowdena, a to nejen dějepisně přesně fakticky, ale hlavně politicky a filosoficky. Morální hodnoty převyšují vše. To je to, co Snowden chtěl, ale mně osobně to film posunulo příliš do politického pozadí celé té sledovací mašinerie a chvílemi nudilo. ()
V pátek 25. 11. 2016 ve věku devadesáti let zemřel Fidel Castro, o kterém Putin řekl, že "ztělesňuje vysoké ideály politika, občana a patriota upřímně přesvědčeného o správnosti toho, čemu zasvětil život". Před třinácti lety o Commandantem natočil dokumentární portrét Oliver Stone, který to tehdy schytal zleva i zprava. Nyní je tvůrce, označovaný za černé svědomí Ameriky, kritizován za fikční biografii SNOWDEN o whistleblowerovi, o kterém Putin řekl, že je to "podivný, idealistický chlápek, který je v Rusku v bezpečí"._____ Časté výtky ohledně toho, že SNOWDEN na rozdíl od většiny Stoneových filmů není relevantním komentářem k dnešku, potažmo je překvapivě krotký, a že navzdory stylistické excesivnosti jde o nezvykle přehledné a umírněné vyprávění, jsou mimo. Stone vždy s postavami pracoval spíše jako s typy než s psychologicky definovanými jedinci, protože mu slouží k demonstrování určité teze o společnosti. SNOWDEN je o zklamání z víry v demokratický systém (představovaný jak bushovskou jestřábí politikou, tak obamovskou lživou nadějí v lepší zítřky), a tak ani nevypráví o přerodu patriotického republikána v liberálního "extremistu" díky aktivistické ženě, ale o muži mezi dvěma ideologiemi představovanými dvěma vedlejšími postavami (viz stejné schéma používající WALL STREET, WALL STREET: PENÍZE NIKDY NESPÍ, ČETA, DIVOŠI)._____ Jinak Stoneovi šlo vždy o jasnost, srozumitelnost a přehlednost vyprávění (snad až na U-TURN a do jisté míry DIVOCHY, kde ale v obou případech aktualizoval noirovou poetiku), zatímco blbnul se stylem. Převážně umělecky motivované stylistické postupy (různé typy kamer a filtrů, kombinace hraných a dokumentárních pasáží, střídání makrodetailů a větších celků, významotvorné montáže...) ozvláštňují stoneovsky typické nechronologické a místy nespolehlivé, zato dlouholeté hollywoodské tradice ctící vyprávění. Kdo od Stonea čekal něco jiného? A kdo vůbec věděl, že Castro byl včera ještě naživu? ()
Sněhonorník si za profláknutí Velkého bratra dozajista respekt zaslouží, nicméně na nějaký zábavný film ty jeho trampoty fuckt nejsou. A nehnul s tím ani samotný Kámen, proto dostanete dvě a půl hodiny sice angažovaného, avšak ukrutně nezáživného kopírování na flešku a unylého žvanění s hyenami. I samotná závažnost tématu je řekněme poněkud vyčpělá v době, kdy už nikdo nemusí nikoho odposlouchávat či sledovat, protože každý retard cpe rád a dobrovolně Gůglu do mraků a džímejlů svá soukromá data, bezhlavě odsouhlasuje Chrómu přímé šmírování, nechává se s radostí sledovat Androidem a sdílí s ním kontakty a fotky svého obnaženého pohlaví, pravidelně zasílaného nezletilým figurantkám a figurantům. NSA jen prostě po skandálku změnila záhlaví a korporát je ústavně z obliga, tak se pak nedivte, až na vás jednou, když to budete nejmíň potřebovat, vytasí vaši osobní složku i s fotkou toho obřího čuráka na titulní straně. ()
Oliver Stone už není, co býval. Říkám to furt. Válka ve Vietnamu je už dávno passé, Woody Harrelson v lenonkách taky zestárl a známý hollywoodský buřič si od té doby vybírá stále méně zajímavá témata. Což se v případě biografie Eda Snowdena mohlo obrátit, kdyby si jen ta stylizace tolik nehrála na moderní klipový techno thriller 21. století a předložila nám spíše hutné civilní drama s důrazem na postavy a argumentační dialogy. Protože to téma vládní špionáže je opravdu nosné a dala by se okolo něj z fleku vystavět tříhodinová konverzačka jako ze staré školy. Ale kdepak, Stone raději namíchal další liberální limonádu pro nenáročného diváka. A do toho ten podivný Gordon-Levittův přednes. Už v Muži na laně jsem z toho jeho francouzského přízvuku rostl, ale tady to dotáhl do čirého absurdna. Což bije do uší o to více, když ve finále slyšíme samotného Snowdena a ne loutku se stroječkem v krku. Někdo by tomu mladíkovi měl říct, že zhostit se role vycházející ze skutečného předobrazu lze obstojně i bez nepřirozené modulace hlasu. Tak snad příště. ()
Pořád stejně kritický, lehce hryzavý a zajimavý Stone. Trochu mám obavu, že už nic dalšího než pitvačky v kousavých problémech USA apod. tenhle patriot točit nebude a to je trochu škoda (boží a "jinak" pojatý Alexander). Na druhou stranu je Snowden zajímavé téma, slušně zpracované a pro obyčejného diváka neznalého věci dobře uchopitelné. Tedy i úplný negramot pochopí co se ve filmu děje a co má s čím souvislost. Pro skalní politology a rádoby vědátory to však asi nebude to pravé ořechové, Není to čistý dokumentaristický styl, tvůrci chtěli, aby se na to dobře chodilo i do kina a účel splněn. ()
Galerie (70)
Zajímavosti (14)
- Hned první natáčecí den čekalo na představitele hlavního hrdiny Snowdena, Josepha Gordona-Levita, překvapení. Bez jakýchkoliv příprav se podrobil vojenskému tréninku, který také původně absolvoval Snowden. (ČSFD)
- Oliver Stone dlho váhal s natáčaním filmu kvôli jeho kontroverznosti až sa napokon plne pustil do natáčania. Myšlienku natočiť Snowdena uprednostnil pred projektom o Martinovi Lutherovi Kingovi Jr. s Jamiem Foxxom v hlavnej úlohe. (MikO_NR_1909)
- Celosvětová premiéra proběhla 21. července 2017 v San Diegu. (ČSFD)
Reklama