Režie:
Greta GerwigScénář:
Greta GerwigKamera:
Sam LevyHudba:
Jon BrionHrají:
Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Beanie Feldstein, Lucas Hedges, Timothée Chalamet, Odeya Rush, Jake McDorman, Laura Marano, Lois Smith (více)Obsahy(2)
Kdybyste si chtěli Christine (Saoirse Ronan) jednoduše zaškatulkovat, zařadili byste ji mezi rebelky. Není nijak zvlášť hezká a obličej plný akné maskuje růžovými vlasy. Není nijak zvlášť chytrá a tenhle deficit vyrovnává tvrzením, že má umělecké sklony. Asi nejzajímavější je na ní to, že coby symbol vzdoru odmítá své křestní jméno, sama si říká Lady Bird a chce, aby ji tak oslovovali i všichni ostatní. Když se s ní setkáme poprvé, absolvujeme její brutální hádku s matkou, po které naštvaně vystoupí z auta. Jedoucího. A přitom je tahle věčně nabručená holka se zlomenou rukou (následek výše uvedeného incidentu) ve skutečnosti citlivá duše, která by se jen chtěla správně zamilovat a najít smysl života, a je jen nervózní z toho, že se jí ani jedno zatím příliš nedaří. (Cinemart)
(více)Videa (3)
Recenze (335)
Stačí mít za matku hysterickou sobeckou kravku a vznikne drama jak vínko. Nutno dodat, že je k tomu potřeba ještě velká nálož režijního mistrovství, kterým Greta Gerwing naštěstí oplývá stejně jako Saoirse Ronan hereckým nadáním. Nic kultovně převratného (hlavně pro jistou repetitivnost v konfliktech s vedlejšími postavami), ale přesto dost možná nejlepší a rozhodně nejlépe natočený film o útrapách středoškolského dospívání vůbec. Takhle originální hru se střihem, zvukem a proměnlivým tempem jsem minimálně letos jinde neviděl, nemluvě o chytrém scénáři a uvěřitelně dávkovaných emocích. Malý velký film. 85% ()
Pro někoho možná nepříliš zajímavé, pro mě naopak civilním způsobem krásný film, který přesně vystihuje náladu dospívání a vztahy s vrstevníky a rodinou (především vztah matka-dcera). Něco na filmech Grety Gerwig zkrátka dokáže okouzlit. Začínám si říkat, že tato mladá scénáristka a režisérka má pro tento typ tvorby cit. Stejně silný dojem na mě totiž udělaly její Malé ženy. A z filmu o filmu jde navíc vidět, že umí citlivě pracovat s herci a to také udělá hodně. Nepochybně má smysl i pro vhodné herecké obsazení, protože hercům tyto role padnou jako ulité a působí v nich velmi přirozeně. Právě přirozenost a delikátnost, s jakými jsou ve filmu vyobrazeny vztahy a emoce, mi je osobně velmi blízká, a věřím, že empatičtěji zaměření diváci si rozhodně přijdou na své. Za mě by si film rozhodně zasloužil vyšší hodnocení, a tak se neváhám přičinit svým vlastním hodnocením. ~(4,7★)~ ()
V porovnaní s ostatnými snímkami iných žánrov možno vznášať námietky, ktoré môžete mať k nezávislým filmom tohto typu všeobecne - že sú de facto o ničom, nemajú veľmi dej a viacmenej pozostávajú len zo všedných scénok, ktorých variácie ste už mnohokrát videli v iných podobných nezávislých filmoch, nasledujúcich identické mustry. Lady Bird v tomto prípade ešte akcentuje problematiku dievčenského dospievania, prvých lások a vzťahu medzi matkou a dcérou, čo sú však tiež dosť okukané témy. Celá snímka tak pozostáva z toho, že sledujeme trochu svojskú, v niečom sympatickú, v niečom naopak otravnú, ale inak v podstate úplne obyčajnú babu na prahu dospelosti, ako prežíva úplne prosté radosti i strasti svojho života, od prvého bozku po maturitný ples, sem tam sa s niekým poháda, potom sa s ním zase zmieri, občas má prúser v škole alebo doma, ale v podstate nič zásadné neprežije. ()
Další typický americký nezávislý film o dospívání, o hledání identity, křehkém a složitém období puberty, o tom složitém přechodu do dospělosti, při kterém jsem si ale nejvíc uvědomil, jak jsem rád, že nežiju ve vysněných USA, ale tady v Česku, kde ještě tak nezáleží, v jaké části města bydlíte, jakou práci a auto máte vy, nebo vaši rodiče... Malý film, říkající ovšem mnohé o odvrácené straně kapitalismu, stejně jako o složitosti dospívání kdekoliv, v jakékoliv kultuře... ()
Vcelku reálně pojatý coming-of-age film s příjemnými hereckými výkony, především co se Saoirse Ronan týče. Ta je totiž správně pubertálně náladová a protivná, aniž by lezla na nervy. Jinak je to ale vcelku tuctovka, kde těm oslavným řečičkám ze strany akademiků moc nerozumím. Existuje mnoho lepších nezávisláren s daleko větším emocionálním dopadem. ()
Galerie (36)
Zajímavosti (18)
- Prvá verzia scenára mala 350 strán, čo by sa rovnalo 6-hodinovému filmu. (dwdb)
- Pri príprave obsadenia a producentov, im režisérka Greta Gerwig dala svoje staré stredoškolské ročenky, fotografie a časopisy, ako aj pasáže napísané Joanou Didion a vzala ich na prehliadku svojho rodného mesta. (Scraffy)
- Režisérka zakázala nosiť mobilné telefóny na pľac. Túto metódu si požičala od Noaha Baumbacha. (Scraffy)
Reklama