Reklama

Reklama

První člověk

  • USA First Man (více)
Trailer 4

Obsahy(1)

Před padesáti lety se půl miliardy lidí mačkalo u televizí, aby v přímém přenosu sledovali přistání posádky Apolla 11 na Měsíci. Krátce nato pronesl astronaut Neil Armstrong slavnou větu „Je to malý krok pro člověka, obrovský skok pro lidstvo,“ a počin, který se stal možná nejodvážnější výpravou od plavby Kryštofa Kolumba, byl tímto úspěšně završen. Stejně fascinující ale byla éra, která tomuto letu předcházela, a životní příběh člověka, jenž dostal to privilegium udělat na Měsíci první „lidský“ krok. Příběh Prvního člověka začíná v roce 1962, kdy začal pracovat jako pilot pro NASA a kdy se musel vyrovnat s osobní tragédií, smrtí dvouleté dcery na nevyléčitelnou nemoc. Pro práci, která představovala permanentní koketování se smrtí si těžko mohli v NASA vybrat vhodnějšího aspiranta. Armstrong (Ryan Gosling) není vesmírný kovboj, který by riziko podstupoval dobrovolně a s frajerským nadhledem, na druhou stranu ani nepanikaří v situacích, kdy mu jde o život. Jeho základním charakterovým rysem je klid. Klid ve chvíli, kdy se ve zkušebním modulu řítí k zemi volným pádem, klid, když odpovídá synovi na otázku, zda se z mise vrátí, klid ve chvíli, kdy dělá onen historický první krok. Protiváhou tomuto klidu je pak absolutní neklid jeho ženy (Claire Foy) a její vnitřní drama, s jakou prožívá jeho každý úspěch, a možnost, že se už nikdy nevrátí. (CinemArt)

(více)

Recenze (805)

herr_carter 

všechny recenze uživatele

Ze současných herců mladší nastupující generace si myslím, že Gosling je jednoznačně nejvyspělejší, nejtalentovanější. To asi bez debat. A film je to skvělý - nebudu se s nikým dohadovat, zda opravdu Američani byli první, nebo nebyli na Měsíci: tady hodnotím film jako celek, který je takřka perfektní.....................moje hodnocení = 8 z 10. ()

klukluka 

všechny recenze uživatele

Tenhle film byl pro mě zábavnej asi jako matematika. Pro jistotu dodávám, že ji za zábavnou nepovažuju. A tentokrát jsem si dal kolik..? Tři vyučovací hodiny bez přestávek na jeden zátah? Označil bych ho přívlastkem bezkrevný. Nevyvolalo to ve mně jedinou emoci. Armstrong suchoprd a Aldrin idiot. Na Měsíc doletěli z dnešního pohledu v popelnici. Podezírám filmaře z toho, že natáčeli v nějakém autentickém šrotu ze šedesátek- třeba joystick v prvním Armstrongově modulu na oběžné dráze byl totálně zkorodovaný. To i v době, kdy měl sloužit svému účelu? Všechno tady bylo strojový- lidi, děti, vztahy- nelíbilo se mi to. ()

velkyvezir 

všechny recenze uživatele

Jsem na rozpacích. Byl to film o letu na Měsíc, nebo psychologická sonda do soužití páru, kterému zemřela dcera. Autoři se pokusili dát do filmu obojí a pro mne z toho nakonec vznikl jistě k sedadlu poutající film, který však pluje jen po povrchu obou motivů. Každopádně se mi líbila filmová patina imitující kvalitu filmu v 60. letech. ()

M.Niccals 

všechny recenze uživatele

Míra authenticity a pocitovosti, kterou ve mně film vyvolal byla příjemně vysoká. Armstrong sedí v pokusném letounu a vůbec nemáte pocit elegantního vesmírného letu (až na pár okamžiků ve stavu beztíže), jako se nám snaží ukázat většina filmů z vesmíru. Všechno vrže, skřípe a div se to nerozsype až si říkáte, že do takové rachotiny musí vlézt jenom blázen. Ne úplně nepodobné je to i v ostatních lodích. Samotná cesta na měsíc mě místy až skličovala pocitem, že se dívám na tři lidi v jedné lodi kteří jsou nejdál od jakékoliv pomoci, než kdokoliv jiný před nimi a musí si s tím poradit sami. A že je toho k řešení dost. Při samotném přistání (jedna z nejvypjatějších scén tohoto roku) se ozývá jeden alarm za druhým. Padá na mě pocit, jakoby ani tehdy pořádně nevěděli co dělají, jen následovali hodiny simulací kdesi na zemi, ale nikdo je nemohl připravit na opravdové přistání. Hláška "Nemáte nic pod kontrolou, jste jenom banda kluků" tady obzvláště uhodí hřebíček na hlavu. Přesně tak film vyzní - v době kdy byly počítače v plenkách lidstvo dokázalo dělat velké věci, ale do jisté míry to bylo stylem pokus omyl. A stálo to mnoho životů, což je (vedle Armstrogovy osobní tragédie - ztráty dítěte) jeden z hlavních nosných prvků celého filmu - Neil neustále musí řešit vnitřní rozpor mezi touhou létat a faktem, že mnoho jeho nejbližších přátel za stejnou touhu zaplatilo životem. Film tak podstatnou měrou vzdává hold těm, kteří vesmírný program posouvali dále, ale jeho absolutního vrcholu se nedožili. Musím ocenit skvělý Hurwitzův soundtrack, který dělá přesně to, co má, a je tu platným třetím rozměrem filmu. Že scény přistání na Měsíci (a nejen z ní) dělá nezapomenutelnou podívanou. Práce štábu s lokacemi a celkově se zasazením děje do šedesátých let je opravdu bravurní - skoro se mi chtělo věřit, že snad cestovali časem, aby to mohli natočit. Kamera se při záběrech letu ne vždy věnuje celkům (respektive spíše vůbec) a z lodi jdou často vidět jen fragmenty a různé omezené pohledy z kokpitu nebo z venku lodi. Další prvek který jenom posiluje autenticitu filmu. Velmi podobně takto pracoval s kamerou i Nolan v Dunkerku. Úsporné herectví Ryana Goslinga, které mi normálně vadí tady vlastně bylo celkem žádoucí k vykreslení Armstrongovy postavy. Claire Foy hraje její (zatím) životní roli. Celkově se ve filmu nevyskytuje příliš mnoho trapného amerického patosu, na kterém si někteří vlastenci rádi potrpí, a snad až na jednu či dvě scény se tu jede absolutně bez nějakého umělého přepínání emocí. Pocit absolutního osamění a lehké úzkosti a naprosté nejistoty, když se na oběžné dráze Měsíce oddělují Armstrong s Buzzem od Collinse přijde naprosto přirozeně a není potřeba kvůli němu pronášet patetické hlášky. Stačí si uvědomit, do jak vrtkavého podniku se pouští a že výsledkem může být absolutní katastrofa. Film si zkrátka nepotrpí na zbytečná slova, když nejsou potřeba. Za mě, výše popsané rozhodně stačí na titul film roku. ()

iXtr3m3 

všechny recenze uživatele

Nie je to "akčná" a "dramatická" cesta Apollo 13. Je to neakčné, je to pomalé, ale je to hĺbavé, je tam vidieť kus umenia, kus citu, kus práce, kus hereckého koncertu. Odporúčam, aj keď sa priznám, že kvôli špeciálnemu prístupu pri tvorbe, zrovna toto nebude snímok, ktorý by som si kedykoľvek opakoval, čo je prípad Apolla 13, jednej z mojich srdcoviek. Ale inak skvelá práca, skvelé obsadenie, skvelé a originálne podanie myšlienky okorenené odvážnou hudbou (na dnešnú dobu sa takéto motívy bežne nevyberajú). ()

Benedygtus 

všechny recenze uživatele

Urcite by si tento snimek zaslouzil vice pozornosti. Moc se mi libilo zpracovani a predevsim asi kamera, ktera tak nejak svym trochu "amaterskym" ci snad roztresenym okem dala filmu jeste vetsi autenticnost. Dale bych vyzdvihl vykon hlavni postavy (Rayn Gosling), ktery by za tuto roli mohl dostat klidne i nejakeho toho Oscara, jenze to by prave nesmel tento film byt tak trochu prehlizen. Zpusob jakym je pribeh vypraven, pro nekoho mozna pomalu, ale me stopaz utekla jako voda. Zamereni se na pocity, tak trochu i sonda do Armstrongovic rodiny. Myslim, ze to cele bylo velmi tezke uchopit a zpusob jaky byl zvolen je dokonaly, jako cely film. Snimek doporucenihodny vsem. ()

bari68 

všechny recenze uživatele

Skorej než o vesmíre je tento príbeh založený na rodinnej dráme. Ústrednou postavou a dôležitým hybateľom je tu teda okrem samotného Armstronga jeho žena. Vesmírne scenérie sú tu natočené dobre, nemám čo vytknúť, no možno by som skrátil stopáž, niektoré dejové složky sú tu naviac, resp. príbeh by sa bez nich obešiel. Apollo 13 bolo viac do štýlu Armagedonu, ona prítomná posádka Apollo 11 viacej mieri do hĺbky, do jadra príbehu. ()

wooozie 

všechny recenze uživatele

Jestli mám pro nějakou filmovou tématiku opravdu slabost, tak to je téma vesmírných závodů a dobývání vesmíru obecně. Když se k tomu ještě přidá buďto takový ten čistý patriotismus, nebo mírná naivita o nezdolnosti lidského ducha, letí moje hodnocení ještě výš. Film o misi Apolla 11 šlo natočit různými způsoby a vůbec neprotestuju proti stylu, který použil Chazelle pro ztvárnění doposud největšího úspěchu v historii NASA, nicméně má to určitá ale. Technicky je to brilantní, hudba skvělá a i reálnost a autentičnost je tady výborná, přesto jsem z toho všeho měl podobné pocity jako z Dunkerku, kdy to taky bylo tak vymakané, až mě to ve výsledku nezasáhlo tak, jak bych si nakonec přál. Mám takový pocit, že na podlaze střižny zůstalo z druhé poloviny filmu 20 minut materiálu, které by výsledný dojem ještě vylepšilo. ()

Autenticita 

všechny recenze uživatele

Nádhera, nemám slov. Všechny součásti filmu 100%, hudba podtržených 100%. Stopáž akorát, nic bych nevynechala, pomalejší tempo má své místo, ale pro nápor na emoce jsem si to musela rozdělit na 2 části. ()

Zagros 

všechny recenze uživatele

S podobným typem filmů (dle skutečné události) mám vždy problém, často mě nedokáží napnout, protože jednoduše je od začátku jasné, jak dopadnou. Konkrétní snímek musí být skvělý ve všech ostatních stránkách, když nemůže spoléhat na příběhovou složku. To První člověk jednoduše nebyl. Ryan Gosling na mě působil celou dobu jako leklá ryba. Ano, i to je umění zahrát a možná to splnil do puntíku, včetně co nejvěrnějšího ztvárnění pravého Amrstronga. Nicméně mně to nesedlo a v kombinaci s rozvláčným tempem vyprávění jsem se i přes silné momenty nudil. Časté pohledy úzkým okýnkem z rakety a roztřesená kamera možná vyvolávají reálnější dojem, ale jenom k tomu pocitu dopomohly. Film jsem dokonce rozdělil na dva večery a na druhou část jsem se ani nijak netěšil. Uvítal bych například větší zaměření na politický podtext a vesmírné závody mezi USA a Ruskem, silnější vizuál (s Gravitací se nemůže rovnat) a hudbu, která by mě více chytla. I přes její různá ocenění si ji sám už pár dnů po filmu vůbec nevybavím. Nedostal jsem zkrátka zábavný film o cestě na Měsíc, ale „jen“ příběh prvního člověka, jenž tam letěl a který mi bohužel nebyl sympatický. ()

Milan25 

všechny recenze uživatele

Chazelle naprosto ví co dělá a díky tomu film působí velice jistě a technicky bezchybně. Trošku mi vadila délka, kdy už ke konci to bylo takové utahané a pasáž na Měsíci bohužel nepřinesla velkolepý finiš, navzdory tomu mě film celou dobu bavil a (i když všichni víme, jak to dopadlo) chvílemi jsem byl napětím zařezaný v sedačce. ()

Junglista 

všechny recenze uživatele

Tohle si Neil teda nezasloužil. Nečekal jsem žádnou Bayovinu, ale takovou nudu taky ne. Největším problémem je asi Gosling, kterej má jeden výraz ve tváři celou dobu a to vypadá, jak když půl filmu čeká na kolonoskopii a ne na let na Měsíc. Spousta příliš nudnejch a zbytečnejch scén. A ty, který by naopak byly zajímavý, těch se scénář jen dotkne a o minutu dál zase zmizí a dalšímu utrápenýmu výrazu. Nějaký napětí jsem taky hledal marně. A to jsem se těšil, že komorní duch bude tomuhle filmu slušet - ale komorní se nemusí rovnat nuda, kterou předved pan Chazelle. Škoda, že Clint nechtěl... ()

Hanys_ 

všechny recenze uživatele

Docela závidím těm, kteří si to tak užili. Za mě těch 141 minut bylo až moc komorních, bez spousty dialogů bych se určitě obešel...na druhou stranu je to fakt parádní filmařina. Jen to na mě boužel jako celek moc nezafungovalo. ()

SpaceOdyseus 

všechny recenze uživatele

Paradni charakterova studie, kde se skoro az na pozadi a mimochodem dobiva vesmir. Za kameru a zvuk, doufam, posbiraji ceny. Do me topky se to ale nedostane, ja bych si pral vic kosmu. Sekvence na mesici v me topce ale bude urcite! ()

aquiver 

všechny recenze uživatele

Ve vysokorozpočtové kategorii současného amerického filmu je První člověk jediným v roce 2018, který cílí na inteligentního dospělého diváka a není to popcorn, prvenství je tedy u mě jasné - Chazelle natočil zčásti komorní citlivý film, zčásti výborné a fungující rodičovské drama v pozadí událostí přistání na Měsíci, kde především kamerový vizuál bere na obřím plátně dech. A krásná jemná hudba... Alespoň Oscarová nominace za režii i film roku mi chybí. 80 % ()

HonzysKISS 

všechny recenze uživatele

První člověk na měsíci. Takový film tu vždycky chyběl, konečně jsme se toho dočkali. Zajímavé je, že to není jako ostatní Nasa filmy. Tohle má pomalejší tempo, víc se to týká rodinných záležitostí, ve vesmíru se odehrává jen menší část snímku a radost lidí v tom taky vidět moc není. Ovšem koukalo se na to kupodivu naprosto krásně. Poslouchalo ještě líp. Hudbu si pouštím ihned znovu. Nejlepší a nejdůležitější na celém filmu je to, že je v tom hodně podstatných reálných věcí, o kterých se normálně moc nemluví. Celý se to především zaměřuje právě na život Amstronga. A to je vyprávěný dokonale. Ani chvíli jsem se nenudil. Přitom mi celou dobu přišlo, že je to takové bez nádechu, bez větších emocí. Jako kdyby to nebyla tak velká událost, jaká doopravdy byla. Což je docela škoda. Konec mohli o něco prodloužit, samotný let klidně taky. Protože to, na co jsme se všichni těšili, trvalo nakonec pár minut. Především si úplně nejsem jistý, jestli jsou na to ti správní herci. U Goslinga mi přišlo, že mohl zahrát klidně o něco víc. Claire Foy mi zase přišla nesympatická, ale spíš to tak vidím asi jenom já. A co Armstrong udělal ve scénce na měsíci, takovou blbost si mohli filmaři odpustit. ()

Stružák 

všechny recenze uživatele

Jmono Damien Chazelle si budu muset zapamatovat. Protože byť mi film přišel místy zbytečně dlouhej a natahovanej, je režijně pojatej s takovou lehkostí a samozřejmostí, že jsem to už dlouho nezažil. ()

Související novinky

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

TOP filmy a seriály roku 2019 dle TOP uživatelů

29.12.2019

S blížícím se Silvestrem vám tradičně přinášíme hlasování TOP uživatelů ČSFD.cz za nej filmy a seriály uplynulého roku. Jaké jsou jejich "topky" i s krátkým shrnutím názoru můžete vidět níže. Z filmů… (více)

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Nový film Aarona Sorkina narazil

Nový film Aarona Sorkina narazil

15.12.2018

Práce na The Trial of Chicago 7, novém snímku Aarona Sorkina (Velká hra), byly dočasně ukončeny. Dlouho chystané politické drama o událostech v Chicagu z let 1968 a 1969 muselo být odloženo, kvůli… (více)

Ryan Gosling to znovu zkusí za kamerou

Ryan Gosling to znovu zkusí za kamerou

19.09.2018

Ryan Gosling (Blade Runner 2049, La La Land) si momentálně užívá press tour ke snímku První člověk, u kterého si zopakoval spolupráci s režisérem Damienem Chazellem (Whiplash), a který podle kladných… (více)

Reklama

Reklama