poster

Spáč

  • anglický

    Sleeper

Komedie / Sci-Fi

USA, 1973, 89 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Popluh
    ****

    Výborný ústřední nápad roztažený do celovečerní grotesky. Allen výborně mixuje slovní i fyzický humor, přičemž u něj snad poprvé převažují groteskní pasáže beze slov. V celém filmu jde zaznamenat řada narážek na politické systémy, ale Allen se strefuje i do pseudo-intelektuálů a pro něj typicky i do sexu a vztahů, byť v omezené míře. Místy je to sice ujeté možná až moc, ale pořád zatraceně zábavné a nikdy trapné. Navíc jak Woody, tak i Diane Keaton předvádí výborný komediální výkon.(4.1.2010)

  • Tom_Lachtan
    ***

    Aneb když je film z části třeskutě vtipnou a lehce ironickou komedií zabalenou do science fiction hávu, ale stejně tak je plný velmi nevtipných pokusů o vytvoření grotesky, které působí spíš trapně a k nim se přidává i pár nezábavných humorů. Jasně, je to dobrej film a Allen rozhodně umí (i když jako režisér víc, než jako herec, tady mi v hlavní úloze přišel jako slabší článek řetězu), ale... Nevím, možná už do určité míry zastaral a dneska už není tohle tepání do všeho možného tak originální, jak by asi působit mělo. Dobrej film, nadprůměrnej, ale na víc než na tři to stejně nestačí.(3.7.2015)

  • gudaulin
    *****

    Jedna z těch ranných Woodyho komedií, které srší energií a obrovskou zásobou nejrůznějších hlášek a gagů. Z hlediska kompaktnosti všech filmových složek to sice není jeho nejlepší kousek, ale pro tu smršť humoru, ironie a nadsázky nemůžu jít pod 90 % celkového dojmu. Woody Allen sice sci-fi nerozumí, ale to vůbec není podstatné, protože kulisy budoucího světa pro něj představují pouze východisko k situačnímu a verbálnímu humoru. Je to jeden z filmů, kde řadu scén a slovních obratů nosím stále v paměti, a když se potřebuju naladit, tak si je vybavím.(26.4.2009)

  • Oskar
    ****

    Woody Allen a sci-fi? Absurdní, že? Přesto se mu podařilo do své parodie zařadit všechna základní témata: cestování v čase, klonování, roboty, orwellovský totalitní systém... A konečně taky našel dosud nepřekonanou partnerku a vlastní odraz v zrcadle: Diane Keatonovou. Poctivou komičku, které se dá svěřit hezká role a ne jen nahrávací part ozdobné krásky, jako to bylo dosud. Všimněte si, že třeba sekvence, v níž se neohrabaně pokoušejí realizovat plán na svržení diktátora, má svou jasnou variaci i v dalších společných komediích (od atentátu na Napoleona v Lásce a smrti po magnetofonovou léčku v Tajemné vraždě na Manhattanu). je mi moc líto, že toho nenatočili víc, protože roztomilejší komediální pár se na plátně neobjevil od dob Oldřicha Nového a Nataši Gollové. 80%(24.10.2005)

  • ScarPoul
    ****

    Allenov zárez do sci-fi žánru. Ťažko povedať či je jeho ranná, blázniva, sexuálne podfarbená ranná tvorba lepšia ako jeho neskoršie inteligentnejšie, vtipné a neurotické diela. Každopádne sa jedná o veľmi výrazného tvorcu. Už v Spáčovi sa objavujú prvky, ktoré budú pre jeho tvorbu typické - minimálne parodizácia diel - najvýraznejšia v podobe Električky do stanice Túžba. Veľmi príjemnou postavou sa stáva Diane Keaton, ktorá ma prvýkrát vo filme neiritovala a ktorá bola Allenovi veľmi rovnocennou dialógovou protivníčkou. Spáč má typickú výstavbu Allenového diela - začne niekde inde, končí niekde inde a pritom je stále o tom istom. Osobne mám radšej jeho neskoršiu tvorbu, aj keď musím priznať, že som sa na niektorých veciach naozaj skvelo bavil. Atentát na nos bol nezabudnuteľný. Ďalší môj zárez do tvorby tohto originálneho režiséra a scenáristu, ktorý sa stáva s každým svojim filmom lepším a dospelejším.(29.1.2012)

  • - Hymna vzbouřenců je stejná jako ve Woodyho předchozím filmu Banáni (1971). (Kulmon)

  • - Druhý Allenův film, ve kterém se objevila Diane Keaton. Jejich milostný vztah skončil dříve, než začala v jeho filmech hrát. (Kulmon)

  • - Kostýmy pre film navrhol Joel Schumacher, ktorý s Woodym úspešne spolupracoval ešte raz, a to v roku 1978, keď navrhol kostýmy pre Interiéry. Schumacher sa dostal do povedomia širšej verejnosti o niečo neskôr - ako filmový režisér (Voľný pád, 8 MM, Tábor tigrov, Telefónna búdka). (ZOUi)