Režie:
Clint EastwoodScénář:
Todd KomarnickiKamera:
Tom SternHudba:
Christian JacobHrají:
Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Mike O'Malley, Anna Gunn, Jamey Sheridan, Ann Cusack, Molly Hagan, Holt McCallany, Chris Bauer, Patch Darragh (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V lednu roku 2009 se svět stal svědkem „zázraku na řece Hudson", když kapitán „Sully" Sullenberger (Tom Hanks) nouzově přistál s poškozeným letadlem na ledových vodách řeky Hudson a zachránil tak život 155 pasažérů na palubě letadla. Přestože veřejnost a média mluvila o ojedinělém činu dokazujícím jeho letecké dovednosti, probíhající vyšetřování hrozilo zničit jeho pověst a kariéru. (Freeman Ent.)
(více)Videa (8)
Recenze (918)
Po střetu s hejnem ptáků mu odešly oba motory, dal na svou intuici a předešel pádu stroje do hustě zastavěné městské části. Jako správný kapitán letadlo opustil jako poslední. Kdo jiný by ho mohl hrát, než Tom Hanks. Podobně jako v Kapitánu Phillipsovi, rovněž skutečném případu lodi přepadené somálskými piráty, nese rysy antihrdiny, který prostě jen dělá svou práci. Spolehlivý matador Clint Eastwood to neměl snadné, protože všichni vědí, co se stalo, takže šlo o to, jak to celé podat. Téma zkrátka není úplně nosné. Víme, že Sully se musel střetnout s vyšetřovateli nehody i vlastním svědomím, zda nálepka hrdiny nebyla předčasná. Stěžejní scéna se ovšem na plátně neodehrává zbytečně, pokaždé má co nabídnout. Scénář se snaží být co nejprostší, zatímco u podobného Letu s Denzelem Washingtonem to má divák (i tvůrci) snazší, protože dramatičnost a atraktivitu zvyšuje pilotův problém s chlastem. Oslava obyčejných lidí se tak pánům povedla. Hanks dovede i na minimálním prostoru dokázat, že na špici prostě patří. Když ho objímá personál hotelu, když mu třese pravicí barman, když pochybuje sám o sobě, vždycky mu to věříme. Eastwood se tentokrát nevěnuje zbytečným kudrlinkám, kašle na vedlejší linie a je prostě znovu zatraceně suverénní. 86 let? Klobouk dolů. ()
Sully je dobrý film. Hodně dobrý film. Už jenom proto, že asi tak 70 procent filmu tvoří, to že si lidé povídají. A je to zajímavé. A když se konečně dočkáme pohledu na pád letadla dočkáme se ho z různých uhlů (kokpit, pasažéři, zachránci) pohledu. A když nehoda skončí vidíme cestující kteří jsou rádi že žijou a ihned volají svým rodinám, že jsou v pořádku. A je to dojemné. Sully si povídá se svojí ženou (Laura Linney) a je to dojemné. A to na filmu Sully funguje- Emoce. Clintu Eastwoodovi je 86 let a stále umí režírovat. Tom Hanks a Aaron Eckhart jsou skvělí (Protože i když jsem je viděl ve špatném filmu oni vždy hráli skvěle) a Eckhart tu má dokonce nejlepší roli od Temného rytíře. A Tom Hanks se opravdu do Sullyho promněnil. Jenomže co jiného byste chtěli od herce který hrál Forresta Gumpa než kvalitní herecký výkon. Sully tak pak jenom trochu chaotický zakopává a především flashbacky někdy trochu matou. Jinak je to ale v pořádku a největší překvapení za poslední dobu. ()
Přece jen jsem v poslední době viděl pár severských dramat, kde mi způsob vyjadřování a zobrazování emocí sedí více. To jest méně expresivně a syrověji. A to říkám přesto, že se Eastwood i herci drží a snaží se jakýkoli patos omezit na nejmenší možnou mez a já je za to chválím. I tak, trochu té uslzenosti navíc tam je, namísto rozjímání nad tím, co se asi tomu člověku honí/honilo v tu kterou chvíli hlavou. Jinak nemám prakticky výhrad, navzdory notoricky známému dobrému konci, který je i naprostému neznalci této události předestřen hned od začátku, je film vrcholně napínavý, dobře poskládaný a zahraný. Hanks v poslední době uvízl ve ztvárňování skutečných mužů (nemýlím-li se, je to za poslední dva roky už čtvrtý případ) a jde mu to k duhu. A Eastwood, kterého jsem jako herce nijak zvlášť nemusel? Za kamerou mu to jde dobře, i když ne vždy se s ním sejdu jako zde. ()
Pro někoho to může být hra na jistotu (je tu oscarový oblíbenec Clint Eastwood, oblíbenec americké vlády Tom Hanks, příběh podle skutečnosti) a nemýlí se. Přesto film zbytečně netlačí na emoce, patos tu není tak silný, jak by mohl, a hlavně způsob natočení perfektně rozvíjí hlavní motiv přistání a vnitřního boje kapitána letadla se svým svědomím. Tom Hanks tu zase po delší době podává výkon, který vtáhne civilním pojetím a současně je uvěřitelný (žádné jeho velké úsměvy a dětinský kukuč). V závěru filmu možná chybí vyvrcholení, ale divák si při závěrečných titulcích rychle uvědomí, že vyvrcholením byl samotný čin kapitána a záchranných jednotek. PS: velké plus za věrhodnost a důraz na detaily ()
Škoda pro tento film je v mém konkrétním případě fakt, že jsem víceméně to samé již viděl v epizodě skvělého seriálu Mayday (Air Crash Investigations). A je to jeden z nejlepších dílů toho seriálu, na který jsem se už dopředu velmi těšil (přeci jenom ne vždy někdo přežije a ještě méně často přežijí všichni a už vůbec nepřežijí všichni při nehodách těsně po startu). Tady je to samozřejmě "profesionálnější", ale jen o trochu, a onen wow efekt trochu opadá a stopáž dokumentárního seriálu tomu sluší víc. Jediné, co je tady navíc, jsou scény o tom, co Sully prožívá před a po nehodě. A to ospravedlní samostatný film přecijen poněkud omezeně. Letecké nehody jsou moje úchylka, žeru to strašně moc, ale Sully pro mě byla jen povinnost. Věděl jsem, co dostanu, a dostal jsem to, ale všechno už jsem viděl i věděl, no. A toho umělého záporáka v podobě vyšetřovatele NTSB jsem neuvěřil, možná proto, že tam v reálu takový nebyl. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (22)
- Vyšetřovatelé, kteří se případem v roce 2009 zabývali, si začali na film krátce po jeho uvedení stěžovat. Nelíbil se jim totiž způsob, jakým je režisér Clint Eastwood zobrazil. Konkrétně jim vadilo vyznění filmu, které působí tak, že se tehdy snažili kapitána Chesleyho Sullenbergera šikanovat a z celého neštěstí vinit. Podle jejich slov to není pravda. Šéf tehdejší komise Robert Benzon to glosoval slovy: "Ti pánové už byli dávno národními hrdiny, nesnažili jsme se nikoho ztrapnit. Nejsme KGB ani gestapo." (maseer2)
- Film sa nakrúcal na 65 mm digitálnu kameru ARRI ALEXA 65 IMAX, ktorú len nedávno vyvinula a upravila nemecká spoločnosť Arri Rental v spolupráci s korporáciou IMAX. (classic)
- Celosvětová premiéra proběhla 2. září 2016 na Telluridském FF. (Varan)
Reklama