Režie:
Michael BayKamera:
John SchwartzmanHrají:
Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris, John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, Vanessa Marcil, John C. McGinley, Gregory Sporleder (více)Obsahy(1)
Brigádní generál Francis X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje, jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se společně se svým komandem přepadnout sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz se stovkou rukojmích a patnácti raketami, namířenými na blízké San Francisco. Pak se spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností. Pokud ne, tak odpálí rakety. Pentagon se rozhodne vyslat na ostrov speciální jednotku. O bomby se má postarat odborník na chemické a biologické zbraně Stan Goodspeed, který ale nemá zkušenosti s akcemi v terénu. Dostat komando nepozorovaně do pevnosti je donucen John Patrick Mason, bývalý britský agent, kterému se před třiceti lety jako jedinému podařilo z Alcatrazu uprchnout. Výtečně připravení Hummelovi muži však komando odhalí a zlikvidují. Přežijí pouze Mason a Goodspeed... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 197)
Americká akční klasika devadesátých let, která splňuje všechny potřebné kvalitativní parametry na jedničku. Bayova perfektní režie, kde vyniká především práce s filtrováním obrazu a brilantně komponované akční scény. Hvězdné obsazení Connery, Harris, Cage, jednoduše nemůže zklamat. Atraktivní námět a scénář plný efektních výbuchů a akce a nesmíme zapomenout na výtečnou hudbu dvojice Smith, Zimmer. Skála má snad trochu slabší ozvučení a občas několik nešetrných střihů, avšak klady bez problémů přebijí několik málo nedostatků a divák se po čas filmu nemůže nudit ani na minutu. Jeden z těch skvělých akčňáků, které jsme v devadesátých letech tak milovali a nad kterými se v novém tisíciletí obvykle ofrňujeme. ()
Michael Bay je ve svém žánru nespochybnitelný talent, který dobře zná jak své přednsoti, tak své mantinely a neměl by se nechat hecovat uštěpačností kritiku k nátáčení závažněji laděných snímků, protože Bay prostě brousí výhradně styl a zbytek chřadne. V The Rock se ovšem povedlo do luxusního kabátku parádního vzhledu (dynamický střih, skvěle nasnímané scény, bruckhaimerovské filtry) navléknout obstojnou příběhovou kostru oplácanou nabušenou svalovinou v podobě dobře hrajících a výtečně obsazených herců. A když se to všechno hýbe v tónech bezchybně padnoucí hudby, není důvod se neradovat. Skála se od ostatních, ne tak povedených, Bayový děl liší svu sevřeností a kompaktností, má vyjasněná vlastní pravidla a nikde se nedrolí do vzájmeně nesedících epizod ani se neroztéká vlivem nesoudržnosti jednotlivých prvků. Podle vkusu je samozřejmě na místě vytknout Bayovi přílišnou vykalkulovanost či naleštěnost na úkor jednoduchého obsahu, ale nadávat Michaelovi za to, že netvoří psychologická dramata, nýbrž filmy, kde to boucha o sto šest, je snobská blbost. ()
Až opakované shlédnutí po téměř čtvrtstoletí mě přesvědčilo o téměř nedostižitelných kvalitách a nezaměnitelné atmosféře hrstky nejlepších akčních filmů 90. let, mezi které Skála nepochybně patří. Charismatičtí hrdinové, skvělé akční scény a lehounlinká a nikterak nedevalvující nadsázka. Přesto to není vše, v případě Skály, anebo třeba Smrtonosných pastí/zbraní, Uprchlíka, Nepřítele státu apod. jednoduše platí, že výsledek je víc než jen součet jeho částí. Nepochybně je v tom i špetka nostalgie na straně diváka "vhodného věku". Skála válí... 9/10 ()
Bezkonkurenčně nejlepší akční film. Dokonalé po vizuální stránce, skvěle obsazení herci. Záporák, který je spíše sympatický. Skála je zkrátka jiná, než její akční předchůdci a Michael Bay vnesl do tohoto žánru něco úplně nového a výjimečného - vizuálně nabušená akce, která vás strhne a kterou si budete chtít pouštět tak jako já každý měsíc znovu a znovu. ()
„Miláčku, se světem to de od desíti k pěti. Mít v týhle době dítě, to je trestnej čin. Ale melu nesmysly, promiň. Co se přihodilo tobě?“ - „Jsem těhotná.“ Tohle však není jediný problém agenta FBI Goodspeeda… Už úvod jednoznačně předznamená, kudy se bude film odvíjet, a co divákovi nabídne. Jenže k patosu, patriotismu, přepáleným akčním scénám na jedné straně, a parádnímu tempu, napětí, chytlavosti na druhé, se naštěstí časem přidá i humor a nějaké to odlehčení. O to se stará hlavně charismatický Connery který to zároveň herecky táhne vpřed, zdařile mu pak „přicmrndává“ ještě Cage. Technická stránka je opravdu bravurní, místy ovšem pan režisér neodhadne míru a přežene to. Některé scény tak nevyznívají zrovna uvěřitelně, ale pokud jste ochotní nad tím přivřít oči a vzít to s nadhledem, dostanete hodně povedenou žánrovku, a pro mě osobně i vůbec nejlepší film od Baye. „Jenom strojek, nůžky ne.“ - „Nůžky ne? Šílíte? Picassovi byste zakázal štětec?!“ - „Nůžkami by vás mohl zabít.“ - „A strojkem mu koule neuříznu, že?“ ()
Galerie (81)
Zajímavosti (91)
- Natáčalo sa od 19. oktébra 1995 do 19. januára 1996 prevažne v mestách San Fransicso, Los Angeles a Ventura a tiež na ostrove Alcatraz. (m.a.t.o.)
- John Mason (Sean Connery) se chce proplazit pod kotlem, aby otevřel dveře ostatním. Můžeme vidět nápis Bay Foundry San Francisco (Bayovy slévárny San Francisco), odkaz na režiséra filmu Michaela Baye. (ohinek)
Reklama