Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Vlastimil HálaHrají:
Lubomír Lipský st., Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová, Marie Rosůlková, František Filipovský, Jan Libíček, Josef Hlinomaz, Karel Effa, Lubomír Kostelka (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Učitel Georg Camel ze Springtownu marně usiluje nejen o pozornost žáků k veršům Shakespeara, ale také o pozornost šéfredaktora místního časopisu k básním, které píše. Rád by upoutal i redaktorku společenské rubriky Sabrinu. Vše se změní, když u dveří do bytu najde mrtvolu doktora Portera, otráveného lupiči kvůli šeku na milion dolarů. Nechápající učitel se nečekaně ocitá uprostřed bláznivého boje o peníze, který svádějí gangsterská banda ze San Boniga, v čele s Josém Antoniem a michiganská banda, kterou vede mladá Kate Draixová. Obě jsou přesvědčeny, že George má šek a snaží se ho získat. Obě za něj zaplatí kauci, když ho policejní komisař Brooks zatkne a obviní z vraždy. Muž je sice na svobodě, jeho trable však teprve začínají. V domě, ve kterém bydlí, se totiž ubytují členové obou gangů. Učitel si zatím užívá nečekanou popularitu vraha. Všichni ho znají, někteří se ho bojí, někteří si ho začali vážit a Sabrina, která ho dosud přehlížela, je jím okouzlena. Jenže praktiky padouchů jsou značně nevybíravé, a tak téměř kdykoli otevře dveře, vypadne z nich nějaká mrtvola. Do městečka se mezitím sjíždějí policejní posily a zabijáci. Ti se postarají o dostatek mrtvol, které mohou být připsány na vrub nic netušícího učitele. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (502)
Zase jsem viděl tuto nesmrtelnou komedii a znovu tvrdím, že je geniální. Už ta plejáda hereckých legend: osmělující se podezřelý masový vrah Lipský, tupý policajt Libíček, cholerický velitel Filipovský, starostlivá paní domácí Rosůlková, Janžurová coby šéfka gangu v převleku za pastora, šišlající gangster Kemr, nebo Hlinomaz alias Gogo. Klasické hlášky - dej sfem ten sfek sfem řek; fifty fifty; ručník končí, mýdlo končí... Svérázný jazz v podání gangsterů... Použití kreslených komiksů - že by se tady inspiroval Tarantino při točení Kill Billa? :)... Reklamní vsuvky coby nahrážky kapitalistických reklam v komerčních televizích... A hlavně - příběh má šmrnc a humor od A do Z. ()
Už jsem asi někde psal, že Oldřich Lipský je bez pochybností nejlepší československý režisér všech dob. Je to především tou nekonečnou studnicí invence, kterou do svých filmů dával, a tak mohly vzniknout takové bomby jako například "Čtyři vraždy stačí, drahoušku". Na dobu, ve které to vzniklo, to nemá chybu. 90% ()
Macourek a jeho krváky s povolenou dávkou čuňačinek. Po Vdově a Einsteinovi sestupuji ještě o patro níž, ke Čtyřem vraždám. Ukrutná třeskutost. V nějakých patnácti letech mě to ohromně bavilo („Dej fem ten fek!“), dnes mohu jen podepsat, co píše Amirgal. Patlanina i ve srovnání s jinými soudobými macourkovštinami. „Reálie“ jsou sice stejně čupr jako v nejlepších Lipského parodiích, komiksový Kája Saudek se k tomu snad tématicky hodí, ale dohromady to moc nešlo, o reklamních vsuvkách nemluvě. Dějová logika k pláči, parodičnost na úrovni Teletele (tedy taková, která si vystačí s ukazováním přehnaných typikálií), zuby spadnuté do polévky, hlasitě pérující nože v zádech, zoufalí školáci. Nutno srovnat se starším Kdo chce zabít Jessii (Macourek+Vorlíček): zatímco tam se v „reálném“ světě objevují zhmotnělé komiksové postavy, tady je zřetelný pokus o transformování reality do komiksu, tedy o zfilmovaný komiksový formát jako takový (čímž nemyslím saudkovské náhražky scén, které by byly moc drahé, ale bezprostřednost všech akcí a událostí – výjevů). Janžurová coby mistr převleků není vůbec špatná, bestie Bublina L.L. docela sedí, hoši z Michaga i ze San Boniga rovněž. Postavy jsou vůbec velmi dobře obsazeny (jen tu Bohdalku jsem tady nikdy moc nepochopil), krutými hláškami se nešetří a Zázvorková coby barová kurva je prostě unikát. Trvalou hodnotu má však jen písňová složka, totiž Eva Olmerová s Koptovým textem „městem táhne sex“, jakož i nová vlna z Newyorteku – to můžu. ()
Tento film mě celý život míjel a teď, když jsem ho konečně viděla, jsem v šoku, že jsme něco takového natočili. Navíc v roce 1970! Člověk by čekal, že po osmašedesátém takto odvážné filmy točit nebylo možné, ale zjevně ke skutečnému utahování šroubů došlo až o malinko později… Každopádně, tento snímek se svým stylem, inspirovaným světem komiksů, mafií a vůbec americkým prostředím, hodně vymyká všemu, co lze v rámci české kinematografie vidět. A co teprve ten trhlý parodický humor! Konečně vím, z čeho jsou všechny ty hlášky, co jsem tu a tam slýchala („Ručník končí!“, "My všichni jsme Gogo"…atd.) Nutno říct, že povedených hlodů je tu fakt hodně. A z kontrastu uťáplého učitele, kolem kterého se z jemu nepochopitelných důvodů objevují neustále mrtvoly, kdykoli otevře dveře, se světem drsných mafiánů, do kterého příliš jednoduše propluje, se dalo vytěžit opravdu mnoho. Výborné výkony, šílený humor, mladá a rozverná Bohdalová… no, bylo toho hodně, co jsem v českém filmu doteď neviděla a stálo to za to. Jedna z mála českých komedií, ke kterým se ráda vrátím. ~(4,3★)~ ()
Na začátku normalizačního období přichází mistr Lipský s komiksovým příběhem odněkud z Bonzanie ze Států. Už tento lehký paradox dává filmu jedinečnost, kterou nelze hledat nikde jinde. Pohled na "válku" gangů podle Lipského a Macourka, je s pomocí geniálního kreslíře Jana Saudka a s nutnou dávkou zamotanosti, dotažen do dokonalého konce. Nádech americké společnosti s bary, reklamami, neobvyklou školou, basketbalem, anglickými jmény a lehkými děvami. Přidáme do toho nezapomenutelné hlášky, pro tvůrce typickou nadsázku a dokonalou plejádu herců, kterým vévodí Iva Janžurová. Oldřich Lipský zobrazoval příběhy z cizích krajin, ovšem pěkně na český způsob, tohle je jeden z nich. ()
Galerie (17)
Zajímavosti (19)
- Jan Libíček (policejní komisař Brooks) celé natáčení doslova protrpěl. Měl velké zdravotní problémy, trpěl silnou cukrovkou, měl nemocné ledviny a denně spolykal několik prášků proti bolesti, které navíc zapíjel pivem. „Nevěděl už kudy kam. Strašně trpěl. Byl tak zoufalý, že si i občas dal toho panáčka. Myslel si, že tu bolest pak nebude tolik vnímat,“ prozradil scenárista. „Maruška Rosůlková s Františkem Filipovským mu marně domlouvali, ať jde okamžitě do nemocnice, že zdraví je přednější. On se ale lékařů bál, odmítal jejich pomoc,“ dodal Miloš Macourek. (alonsanfan)
-
Vo filme sa objavia časti z rôznych komiksov Káji Saudka: "Pepík Hipík", prerábky stránok z komiksu o Muriel, dokonca jemnejšia varianta z komiksu "Kdo by nezabil bestii". Nadšenie zo Saudkových kresieb bolo tak veľké, že počas premietania filmu niektorí z fanúšikov fotili jednotlivé kresby. Taký vzťah k tvorbe kresliara zdieľali aj premietači, ktorí vystrihovali jednotlivé okienka s kreslenými pasážami. Vo filme sa prvýkrát objavili fragmenty z druhého komiksu o Muriel, ktorý tiež nebol nikdy vydaný, "Muriel a oranžová smrť".
(Raccoon.city)
- Honorár pre juhoslovanského autora námetu Nenada Brixyho mohol byť vyplácaný len pod podmienkou, že peniaze bude míňať len v Československu. (Raccoon.city)
Reklama