Režie:
Todd PhillipsKamera:
Lawrence SherHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Marc Maron (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Zkrachovalý komediant Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) se dlouho pohybuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím. Jednoho dne se ve svém obleku klauna potuluje po ulicích Gotham City a dostává se do konfliktu s brutálními zloději. Pomalu se roztáčí spirála událostí dosahující hrozivých rozměrů. Všemi opuštěný Fleck se začne čím dál více propadat do hlubin šílenství a postupně se mění v ikonu zločinu, kterou svět brzy bude znát pod jménem Joker. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (3)
Recenze (1 901)
10/10. Jistě, v rámci kinematografie nelze mluvit o něčem novém, ale pokud se bavíme o komiksovém žánru, jde o vítanou a velmi živelnou injekci. Phoenix je démonický a právem se zařadí mezi elitu, která titulního padoucha mohla ztvárnit. Tahle one-man show stojí a padá na jeho umu a dává si to s přesvědčivým přehledem. Dramatická nota funguje na jedničku, spolu s dávkou emocí, s jedním fikaně vypointovaným zvratem a přerod zlomeného člověka v psychopatického "magora" je pod taktem Phillipse poutavá, v mnoha ohledech silná a především audiovizuálně opojná podívaná. Jo, sežral jsem jim to i s navijákem. A nestydím se. ()
Inu, máme tu dalšího Jokera. Poprvé s opravdu propracovaným originem a přestože často platí, že půlka kouzla je v tajemnu, zde se naopak drobnokresba s narůstajícími minutami sakra vyplácí. Celé je to natolik pečlivě promyšlené a poskládané, až si říkám, proč Todd Phillips (Pařba ve Vegas) tak dlouho váhal s přechodem na drama. New York 70. let vystihl přímo bravurně, kamera nabízí řadu opravdu fantastických (a přitom nepodbízivých) záběrů a celé je to zabalené do opravdu ukázkové ‚špinavé‘ atmosféry. To vše by nicméně vyšlo vniveč, kdyby hlavní roli nezískal Joaquin Phoenix. Právě jeho soustředěný výkon může za to, že Jokerovi divák zpočátku drží palce a později zažívá silný vnitřní morální boj, když je svědkem toho, kam až sahají důsledky jednoho šíleného klauna. V tom je podle mě největší vítězství filmu. Napřed si nás omotá (podobně jako Americká krása) vztyčeným prostředníčkem vůči společnosti, ale nadšení postupně střídá hrůza z toho, jak se celá situace vyvíjí. Nejsilnější je na Jokerovi syrově gradované finále. Na konci jsem se cítil hodně rozpačitě z otevřené oslavy anarchie, ale to nemyslím jako výtku. Jde o evidentní tvůrčí záměr a je MOC dobře, že dokáže nějaký mainstreamový (a dvakrát tolik komiksový) film způsobit, že se divák cítí v kině podobně rozpolceně a nekomfortně. Jen mám menší obavu, jestli tenhle snímek nepřichází v trochu nešťastné chvíli (přeci jen je podobných Jokerů v poslední době společnost plná). Nějaká negativa? Pokud vezmu v potaz pro inspiraci klíčového Taxikáře (čímž se ani sám Phillips netají), v jeho případě jsem měl pocit, že si za blbou realitu hlavní hrdina může sám, kdežto Arthuru Fleckovi život vyloženě (a tím pádem scenáristicky občas okatě chtěně) hází klacky pod nohy. Je to cílená one man show, pár minut navíc se ale mohlo věnovat příběhu dvou vyšetřujících detektivů (v současném dietním pojetí ani nemuseli mít jména a konkrétní tváře). A... to je asi vše. Pocitově je pro mě Joker v tuhle chvíli nejsilnějším filmovým zážitkem letošního roku. 90% ()
Todd Phillips je režisér, který se proslavil komediemi ( Pařba ve Vegas, Road Trip, Týpci a Zbraně), takže Joker byla jeho první výzva a uspěl na výbornou, byť bez menších výtek se neobejdu. DC má svůj první non mainstream film. Joker je především hutné psychologické Drama o proměně člověka v absolutního šílence, který se vydává na dráhu zločinu a trošku zamrzí, že na pravé Jokerovo řádění si budeme muset počkat na Sequel. Joaquin Phoenix je naprosto odzbrojující a vyšlapuje si cestičku k Oscarovi, víceméně film stojí pouze na jeho perfektním hereckém výkonu ( smích!). Skvělá je také atmosféra Gothamu, ale městu a tamnímu zločinu se nevěnuje tolik pozornosti kolik bych chtěl. Akce zde není takřka vůbec a vyloženě brutálním způsobem zde zabije jen jednoho člověka ( v tomhle směru jsem očekával film špinavější a brutálnější). Finále je poměrně šokující, ale taky krátké. Větší gradaci bych se nebránil. Tedy celkově vzato solidní film, který se oplatí vidět v kině, ale kvůli pomalejšímu tempu se na druhou projekci příliš nehrnu. 80% ()
Jako součást DC dobrý, vlastně velmi dobrý. Jako lidské drama o přeměně spíše průměrné. Film mě nedokázal nadchnout. Při sledování jsme měla pocit, že pořád na něco čekám a nakonec jsem to nedostala. Jako by mělo ještě něco přijít, nějaký vrchol, protože pro mě film vrchol prostě neměl. O co ve filmu šlo? O přerod v Jokera? O situaci ve městě, která pomohla v přeměně? Opravdu pomohla? Film mi prostě přijde neúplný. Jistě, Joaquin byl dobrý, hezky na to zhubl, skvěle si tancoval, když byl na scéně sám a hrabalo mu, takt o bylo fajn. Jakmile tam byl někdo další, skoro mi přišlo, jako by zapadal do pozadí. Pro mě naprosto obyčejný film, který vlastně nepřináší nic nového kromě toho, že nám chtěl ukázat, jak byl Joker zrozen, ale je to opravdu u této postavy nutné? Musíme ji „pochopit“? ()
Joker mi způsobil husí kůži už někdy v prvních minutách, a pak se u mě tento jev ještě několikrát zopakoval. Je možný, že to bylo jen dobře napsanou postavou, v jejimž ztvárnění by se vyřádil každý kvalitní herec, pro mě je však něco takhle skvěle zahraného malý zázrak. Joaquin Phoenix mě svým výkonem odrovnal a myslím, že na jeho bolestný úsměv a smích jen tak nezapomenu, vryl se mi hluboko pod kůži. 5*, jeden z nejlepších loňského roku. Velmi brzy to vidím na repete. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (87)
- Ve filmu Batman z roku 1989, kde hraje Jokera Jack Nicholson, při ničení v Gothamském muzeu mine Joker obraz „Chlapec v modrém“, což je obraz malíře Thomase Gainsborougha. Vznikl roku 1779 a jde o portrét Jonathana Buttalla, syna bohatého obchodníka – což je samo o sobě drobná paralela na Batmana – v životní velikosti. Ve skutečnosti tento obraz visí v Huntington Library v San Marinu v Kalifornii. Stejný obraz – vzhledem k sociální situaci pravděpodobně repliku – má Arthur Fleck (Joker hraný Joaquinem Phoenixem) ve svém obývacím pokoji ve filmu Joker z roku 2019. (Sidarius)
- Jokerův oblek je úplně ten stejný, který má na sobě Arthur (Joaquin Phoenix) na pódiu, když vypráví vtipy. Pouze barvy byly změněny. (TaNya_)
- Snímek neprovázely jenom nadšené ohlasy, ale i kontroverze, která údajně poukazuje na násilná témata, jež až moc připomínají masové střelecké útoky v USA. Režisér Todd Phillips hájí film slovy, že v žádném případě neoslavuje násilí. Snímek podle prohlášení Warnerů není potvrzením jakéhokoliv druhu násilí ve skutečném světě. Záměrem filmu a tvůrců prý rozhodně nebylo vylíčit Jokera (Joaquin Phoenix) jako hrdinu. (Kinofil)
Reklama