poster

Budiž světlo

  • Slovensko

    Nech je svetlo

  • angličtina

    Let There Be Light

Drama

Slovensko / Česko, 2019, 89 min

Komentáře uživatelů k filmu (105)

  • POMO
    ***

    Slušné komorní drama o sympatické, ale nábožensky naivní rodině na slovenské vsi. Pozoruhodně křehké a sociálně inteligentní v rodinných vztazích. Příběhem však ne moc výrazné, protože se zaobírá (na slovenské poměry) obvyklými a nijak šokujícími událostmi. Výborný Milan Ondrík v hlavní roli. [3Kino Fest](15.11.2020)

  • Enšpígl
    *****

    Absolutně nejlepší Slovenský film co jsem zatím viděl. Moc se mě líbilo líbilo postupné gradování atmosféry a i to nenápadný zlo, kolikrát schovaný za jeden záběr (např. : policajt řekne synovi ahoj - v kontextu té situace ). Slovensko jak já ho vidím je skvělá země, ale to nahnědlo tam v sobě bohužel má větší než u nás, protože jinak by se čistokrevný nácek Kotleba v životě nemohl dostat do parlamentu a tenhle film tepe do živýho a nešetří Slováky na jejich bolavém místě. Farář pod laskavým a ustaraným výrazem bestie největší. Dusno, hodně velký dusno jde z tohoto v zimě odehrávajícího se příběhu. Já opravdu smekám před Markem Škopem, jaké téma si vzal a jak skvěle ho zpracoval.(7.11.2020)

  • Malarkey
    ****

    Slováci v případě tohoto filmu předvedli absolutní, moderní evropské drama se vším všudy. S dobrým rodinným námětem, se správně ponurým zasněženým venkovem, s atmosférou, která by se dala krájet a s kamerou, která místy působí i světově. A není to náhoda, Marko Škop předvedl solidní filmové vedení už ve svém debutu Eva Nová. Navíc musím říct, že Milan Ondrík je top slovenský herec současnosti a všichni ostatní mu neméně skvěle sekundují. Budiž světlo pro mě byl zážitkem, kvalitním dramatem, které je možná více chladné, než by bylo třeba. Pořád ale dostačující k tomu, aby se mi vrylo pod kůži.(9.10.2020)

  • Marigold
    ***

    Ambice spojit intimní drama o chladné rodině se společenským komentářem dojel právě na příliš široký rozptyl a malý důraz na detaily. Za všechno mluví třeba absentující sound design nebo hodně rozkolísané herectví. Je to nicméně důležitý film, který dokáže slušně skončit v okamžiku, kdy katarzi nechává víceméně na divákovi. Škoda, že Škop začíná být víc režisérem dramatizujícím než dokumentaristicky pozorujícím. Eva Nová byla díky tomu dál a výš.(3.8.2019)

  • tron
    ****

    „Môžete sa tu hrať na schovávačku. Ale nie so mnou.“ Desivý a „hnusný“ film, ktorý je oveľa hororovejší, než väčšina regulárnych hororov. Skvelý Milan Ondrík. Myslím, že ešte nikdy v ničom nebol taký fantastický. Ku koncu to trochu čudne šumí do prázdna (divným spôsobom využitá, či skôr nevyužitá postava otca, prehnane hmlistý záver typický pre slovenské drámy), ale inak parádna záležitosť o jednej normálnej rodine a bande zajeba*ých náckov, ktorí sa po večeroch nabiflovali pár prázdnych, nelogických a dementných floskúl, ktorým vôbec nerozumejú, sú obrovskí vlastenci, ale naspamäť nevedia ani len hymnu a odvážni sú len keď sú pokope, inak sa pri prvej príležitosti poserú. Američania (napríklad) by podľa takej zápletky postavili slasherový psychotriler. My toto. Pripájam sa k tým, ktorí volajú po zrozumiteľnejšej artikulácii hercov; tu som niektorým dialógom nerozumel. A ako policajtofilovi sa mi nepáči zjednodušovanie, keď sa úmrtie stredoškoláka zametie pod koberec len preto, lebo o prípade prestali informovať médiá (?!) alebo že sa iný prípad nevyrieši preto, že nejaký priblblý nácek pozná radového policajta.(29.10.2020)

  • Gilmour93
    ****

    „Zdraví sme, pekní sme, už len toho rozumu..“ Kde schází vzájemný respekt, jde všechno do prdele na úrovni vztahové, rodinné i společenské. Na takové místo asi nemá smysl světlo donquijotsky přinášet, lépe se mu vydat vstříc.. V roli kritického komentáře to honí po oravském poli až příliš mnoho zajacov, nicméně vše je zasazeno do prostředí, kde jde obyčejnost ruku v ruce s uvěřitelností a záběry jsou akorát tak dlouhé, aby vnesly intimitu. Škoda jen, že úroveň hereckých výkonů není konzistentní, z té opravdovosti to něco ukrajuje..(6.10.2020)

  • Radko
    ****

    Slovenský vidiek nie je tak jednoznačne napojený na militaristickú omladinu, krytú pláštikom nostalgie za farskou republikou, ako naznačuje film. Upozornenie na rozdiely medzi mestom a dedinami, na ktorých má cirkev dodnes veľký vplyv je však potrebné. Spoločenské debaty sa totiž v sk mediálnom priestore točia prevažne len okolo hlavného mesta. Zvyšok krajiny akoby neexistoval. Časť farárov dodnes nosí fotku Jožka Tisa v Biblii. Neonaci spolky - Slovenskí branci, Akčná skupina Vzdor Kysuce či Slovenská pospolitosť, lákajú medovými motúzmi dobrovoľnej pomoci pri ťažkostiach tam, kde štát zlyháva. Helfnú po povodniach, zosuvoch, obdarujú sociálne slabých i chorých, postavia hliadky pred cigánskymi zlodejmi. Film síce hyperbolizuje, ale to je ok. Poukázanie na hroziace nebezpečenstvo sa účinne nedá totiž spraviť realistickým opisom situácie. Príbeh zobrazuje pobožnú rodinu, ktorá sa ocitá v bludnom kruhu potreby vymanenia sa z novodobých móresov naviazaných na ustálené dedinské zvyklostí. Psychicky to devastuje ich deti. Komunita obce, cirkev, ani polícia pri snahe o normálny život však nápomocné nie sú. Ich lídri sú často myšlienkovo naklonení smerom, na ktorý varovne ukazuje film.(7.10.2020)

  • gogo76
    ****

    Marko Škop je borec, obidva jeho filmy sú skvelé, ale to najlepšie na nich je Milan Ondrík. Ukameňujte ma, ale v súčasnosti je to podľa mňa najlepší herec v celom Česko- Slovensku...Je charizmatický, sympatický a max. presvedčivý. Je to herec , ktorý dokáže potiahnuť film a takých na Slovensku veľa nemáme. Vytknúť mu môžem akurát občasné mumlanie, slabú artikuláciu, občas som sa pristihol, že mu nerozumiem. Film v pohode obstojí aj na medzinárodnom poli. Je to presne ten malý veľký film, o akých nemusíme snívať, dokážeme ich urobiť, ale mali by sme mať viac odvahy sa do nich púšťať. Fajn príbeh, atmosféra sa buduje pomaly, ale v niektorých momentoch sa dá krájať, pochválim scénu stratenej pištole, to bolo presvedčivé a práve táto presvedčivosť nám doteraz vo filmoch chýbala. Jednoducho sa oprieť do scény a zahrať to na maximum. Presne toto Milan Ondrík dokáže a svojou profesionalitou dokáže strhnúť i hercov okolo seba. Keď veríte tomu, čo vidíte, je to úplne iný pocit zo sledovania. Ja len dúfam, že sa režisér Marko Škop a Milan Ondrík stretnú ešte mnohokrát a pozdvihnú slovenský film. Tento rozhodne stojí za váš čas. Film 80%. Milan Ondrík 100%.(16.9.2020)

  • pepo
    ****

    Silny, dolezity a vynikajuco zahrany (Ondrik je bombovy) slovensky film. A nemyslim to tentoraz vobec zo srandy. Jedina skoda, ze to pokojne mohlo byt este vyhrotenejsie a filmovejsie bez hry na art (najma koniec). Ale inak velka spokojnost. 8/10 tentoeaz bez tradicneho "na slovenske pomery".(18.2.2020)

  • mchnk
    ****

    Eva Nová mě nevzala, ale tady už to bylo ono, i když to lehce brzdili dětští herci a katarze u mě zcela nedozněla, s tímhle mohou bratia do sveta. Velice nepříjemné prozření jednoho veselého, pracovitého optimisty, který by za rodinu i duši vypustil, přestože jí zaslíbil Bohu. Po dlouhé době očekává hřejivě domovské prostředí, ale přijíždí do ledové a temné místnosti, která bývala jeho domovem a jejíž zdi se postupně svírají, je potřeba se všemu přizpůsobit. Nejsnadnější je jít s davem, na dětský i dospělácký způsob, náš skvěle zahraný hrdina má ovšem svůj rozum a vydá se vlastní cestou...tou lidsky správnou. Na téma slovenský nacionalismus si netroufám moc psát, to náleží jiným, já žiji v odlišném prostředí, u nás se fašouni tak nějak stáhli, bejvávalo to vážně mnohem horší. Ale v našem bratrském národě je a bude tato otázka stále otevřená, naštěstí tam žijí tvůrci, kteří se tomu dokáží postavit formou sobě vlastní, formou umění...na Slovensku jsou po stránce filmové zase o kousek před námi.(30.10.2020)

  • Kothy
    ****

    Dost zajímavý slovenský film. Otec se vrací na Vánoce z Německa, kde pracuje. Postupně zjišťuje, že doma není něco v pořádku. Jeho syn je totiž členem polovojenské mládežnické organizace a chová se jinak. Vše se mění ve chvíli, kdy jeden ze členů spáchá sebevraždu. Ve vesnici se to začne řešit a otec začne mít pochyby. Začíná pátrání po tom, co je vlastně tato skupina zač a jak funguje. Nakonec se vše komplikuje a místní se začínají proti rodině obracet. Je to natočené dost věrohodně a vůbec bych se nedivil, kdyby se něco takového na Slovensku skutečně dělo... "Si ako tvoj otec!"(26.10.2020)

  • Slarque
    ****

    Milan Ondrík zanechal velmi dobrý dojem už v předchozím Škopově filmu Eva Nová, takže nepřekvapuje, že tento snímek stojí pro změnu skoro celý na něm. Ale opět na to není sám, a naprosto přesvědčivě působí i zbytek hlavní filmové rodiny. Režisér je stále velmi dobrý pozorovatel, i když film už působí méně „dokumentárně“ než Eva Nová. Skutečné problémy (nejen) slovenského venkova tu rozvedl do podoby bezvýchodného psychologického dramatu. Možná ne tak skvělé jako Eva Nová, ale za vidění a zamyšlení rozhodně stojí.(16.10.2019)

  • Dzeyna
    ***

    Nápad super, nicméně ztvárnění pokulhává. A Zuzana Konečná je tady vážně na pěst.(15.10.2020)

  • Flego
    *****

    Vianočné sviatosti v rodine, či s veriacimi v kostole predznamenávajú pokoj a čistotu v dušiach. Opak je pravdou. Na tento vianočný čas Milanova rodina nikdy nezabudne... Marko Škop už pri svojom debute Eva Nová naznačil, že z dokumentaristu sa stáva vyzretý scenárista a režisér. V tomto prípade zameral svoj záujem na tradičnú rodinu kdesi zo zapadnutej dedinky, kde sa všetci obracajú k Bohu resp. k miestnemu farárovi. Ten je však na čele polovojenskej skupina mladých "násťročných". Je toho veľa, čomu musí Milan vzdorovať a taktiež aj každý normálne kriticky zmýšľajúci divák. Tu je istý kameň úrazu... tento film mnohí nepochopia, budú ho brať ako útok na cirkev, na ukrývaný nacizmus v nás, na útok voči všetkému slovenskému. Škopov snímok je silný vo výpovedi, využíva intímnosť scén, každá je azda o dve-tri sekundy dlhšia ako býva obvykle a tým znásobuje divácky zážitok. Hudba neexistuje, aby ticho dramatických scén a prepojenie diváka na hlavných protagonistov bola silnejšie. Milan Ondrík ( Milan ) podáva vynikajúci sústredený výkon, ocenenie na MFF v Karlovych Varoch nebude posledné. Potešil debutujúci František Beleš v úlohe jeho syna Adama. Nech je svetlo je prepotrebný film, intímny, drsný a pravdivý.(27.9.2019)

  • Anderton
    ***

    Síce jeden z najlepších tunajších filmov posledných rokov, v porovnaní s konkurenciou, ale úprimne, Eva Nová je trochu vyššie. Dôvod vidím v tom, že išlo o čistú psychologickú drámu, keďže Nech je svetlo naháňa veľa zajacov naraz a snaží sa byť okrem dôveryhodnej psychologickej drámy aj vyjadrením ku všetkým možným problémom súčasnej slovenskej, ale aj európskej spoločnosti. No a v konečnom dôsledku sa film pomaly rozbieha a príliš rýchlo končí. Akoby šlo len o druhé dejstvo trojaktovej štruktúry, kde expozícia a vyvrcholenie ostali na strihačskom stole. Čo nie je vôbec zlý nápad, ale asi by ho bolo treba ešte lepšie dopracovať.(26.9.2019)

  • dopitak
    *****

    Mrazivé, perfektní. Krásně vypozorované chování lidí, už v tom Německu při studování samolepky kterak močit. Postupně tlačíme atmosféru a kterak Milan mění názor, divákovi začíná docházet, že toto nie je žádná prdel. Obrovská role Milana Ondríka, který utáhne celý film. Farář (Daniel Fischer) je slušnej nácek :-) Doporučuji film konzumovat s lahví silného červeného vína, v blízkosti zapáleného krbu. A venku musí být sníh.(13.11.2020)

  • Filmmaniak
    ***

    Marko Škop dobře pracuje s postavami i s prostředím vesnice, kde se všichni znají a nenechají si líbit, když s nimi někdo nedrží basu. Drama o nutnosti svěřovat se a o rodině řešící morální dilema související s tragédií, jenž vesnici narušila vánoční pohodu, a s činností mládežnické skupiny zakládající domobranu, se zaměřuje i na motivy homofobie, synovsko-otcovských vztahů a nečestných církevních hodnostářů. S rozjezdem zápletky se nicméně dost otálí a film končí ve stádiu nadhozu, kdy se udělá ta správná věc, díky níž se konečně dají věci do pohybu, leč ty už snímek nezachycuje.(2.7.2019)

  • Pierre
    ****

    Slováci se teda rozjeli. Tento film vám místy nedovolí ani dýchat. Takové je v něm napětí.Atmosféra by se dala krájet. Navíc se snímek věnuje velmi současnému tématu. Akorát s tou kritikou církve to tvůrci trochu přehnali a konec nemusel být tolik otevřený.(2.8.2019)

  • hygienik
    *****

    V prvej polovici sa film zdal byť iba priemerný, no následne sa stal veľmi silným, pre mňa nepríjemne presvedčivým. Len sa bojím, aby sa Nech je svetlo nestalo neférovo emotívnym protikatolíckym argumentom v celospoločenskej diskusii na Slovensku. V zmysle, vidíte, cirkev je stále klerofašistická, my sme vám to hovorili a podobne. Podľa môjho názoru je situácia na slovenskom vidieku v tomto filme značne zveličená.(22.9.2019)

  • blackrain
    ****

    Přiznám se, že slovenským filmům zrovna moc nedůvěřuji a tak nějak se jim vyhýbám. Občas ale udělám výjimku jako to bylo v tomto případě. Velmi poctivě budovaný příběh. Pomalé tempo vyprávění mi dělalo problém. Vleklo se to a chvilkami to vypadalo, že vůbec nic neděje. Ovšem, zdání klame. Dělo se toho příliš mnoho. příliš závažných věcí. Výborný studijní materiál. To bylo pořádná nálož.Evidentně mají na Slovensku pořádný problém. Je moc dobře, že se taková témata dostavají na plátna kin i do tv. Pan režisér pích do vosího hnízda. Chválím.(9.10.2020)

<< předchozí 1 2 3 4 5 6