Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jmenoval se William Bonney a slávu získal pod přezdívkou Billy Kid. Západ nikdy předtím nepoznal pistolníka jako byl tento problémový levák z Brooklynu, který své jméno zapsal do historie krví. Stejně pozoruhodný je výkon Paula Newmana, který skvěle zachytil složitou povahu a náladovost mladistvého vraha. Režisér Arthur Penn (Bonnie a Clyde, Malý velký muž) zde poprvé rozebírá téma, ke kterému se ve své pozdější tvorbě znovu a znovu vracel: Společenský odpadlík versus nepřátelská a zaujatá veřejnost. Newmanův a Pennův společný projekt byl v roce 1958 rozpačitě přijat jako alarmující a provokativní. Dnes je vyzdvihován jako významný a unikátní western v dějinách kinematografie. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (30)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Solídna billykidovka, hoci Newman aj Penn sa ešte iba hľadali a v scénach, ktoré sa točia okolo ženských, je to srandovne melodramatické. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $700,000║ Miestami dosť rozpačité, doslova až bláznivé, či zbrklé, chce to byť aj surové ale nie je všetko vychádza, Paul Newman to ako tak dáva. /60%/ ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Filmová prvotina Arthura Penna (Bonnie a Clyde, Malý velký muž) s výtečným Paulem Newmanem v titulní roli pistolníka Billyho Kida. Stejný příběh se stal inspirací i pro slavný Peckinpahův western Pat Garrett a Billy Kid. Zatímco o 15 let pozdější Pat Garrett a Billy Kid je filmovou oslavou svobody v souznění s Dylanovou krásnou hudbou (a mám ten film moc rád), je černobílý Kolt pro leváka drsným psychologickým portrétem mladého zabijáka a psance a hlavním klenotem filmu je Newmanovo herectví. Trailer: http://www.jinni.com/movies/the-left-handed-gun/videos?type=c&idx=0 ()

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

Tohle je spíš charakterová studie než plnokrevný western - navíc černobílá. Skvělý Newman je bez diskuze hlavní atrakcí, zatímco Arthur Penn is teprve pumpuje režijní bicepsy na svoje pozdější majstrštiky. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Tento film stojí a padá pouze a jen na herectví Paula Newmana. Mladý herec již tehdy měl dostek charismatu a uměl bez diskusí výborně hrát. Ostatní ne moc známé herecké osazenstvo hraje více méně standartně pro B produkci té doby. Arthur Penn režíroval svoji prvotinu zatím bez nadsázky, bez lehkosti, jak jsme zvyklí v jeho známých dílech. Příjemný a dobrý western, dnes již potěšící spíše velké fandy žánru nebo fanoušky Paula Newmana. 3 a půl. ()

ClintEastwood 

všechny recenze uživatele

Western s tehdy ještě hodně mladým Paulem Newmanem. Celý film je velmi zajímavý, ale skvělá je především scéna v koupelně, kdy Billy Kid (Newman) maluje na zapářené okno plán přepadení vrahů svého šéfa. A právě za oknem, po kterém Kid kreslí, se skutečné přepadení odehrává. Tato sekvence mi utkvěla v paměti ze všeho nejvíc a dokazuje zručnost a nápaditost slavného režiséra Arthura Penna. Závěr je jako ve většině Newmanových filmů - tragický. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Paul Newman je coby Billy the Kid skvělý. S rolí mladého nafoukaného floutka, který disponuje po čertech rychlou levačkou, si poradil bez jediné chyby a mladý pan Bonney je v jeho podání rozhodně nezapomenutelný. Horší už to je s Johnem Dehnerem, představitelem Pata Garretta. Je vidět, že Pennův film chtěl vykreslit přátelství a rozkmotření těch dvou co nejpřirozeněji, ale zároveň co nejdramatičtěji, jenže Dehner v tomhle ohledu selhal. Buď jen nevýrazně mručí, nebo se zničehonic uchýlí k ohavně přehrávajícímu výkonu, jaký předvedl především ve scéně po svatbě, kdy poskakoval ve stylu šíleného čertíka z krabičky a já jen čekal, jestli dostane infarkt. Co se týče zbytku filmu – je v něm řada originálních a na tu dobu určitě i odvážných scén (reakce malé holčičky a její matky poté, co Billy na ulici zastřelí jednoho ze zástupců zákona), ale jinak je dost černobílý, a to nejen obrazem. Tři a půl. S Peckinpahovým počinem samozřejmě raději nesrovnávat. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

The Left Handed Gun by si podle mého zasloužilo hodnocení v červených číslech, jelikož tohle zpracování příběhu nejznámějšího pistolníka divokého západu, které (jak známo) čerpá ze skutečného příběhu a postav, je bravurně natočeno, přičemž bych vyzdvihnul herecký výkon mladého Paula Newmana, jenž se tu předvádí opravdu v nejzářivějším světle, ale také aranžmá některých scén, z nichž ta poslední je vskutku dokonalou tečkou. Jako divák jsem pořádně ani nevěděl, zda mám Billu Kidovi fandit nebo ne, ovšem s přibývajícími minutami začíná být nad slunce jasnější, že tento příběh směřuje k jednomu jedinému možnému konci. ()

LiVentura 

všechny recenze uživatele

S jakou lehkostí tasí, veříte mu jeho kovbojství do posledního dechu. Skvělý Newman v jedné ze svých prvních westernových rolí... :-) ()

ladynka 

všechny recenze uživatele

Spíš než klasický western vypadá film jako studie osobnosti Billyho Kida (skoro jsem měla chuť udělat sociální analýzu :-), ale působí příliš nevyrovnaně, hlavně díky přehnaně patetickým scénám. Paul Newman je ovšem skvělý. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Z filmu mám rozpačitý dojem, od tak ako je zmienené v obsahu "unikátneho" a "významného" westernu v dejinách kinematografie, som čakal podstatne viac. Dejová linka ma vôbec nebavila, prišla mi jednoduchá a povrchná - väčšina situácií okolo postáv bolo nezáživných a takých nemastných-neslaných. Teda keď si v tomto smere odmyslím úvod snímku, ktorý nebol vôbec zlý, paradoxne však od tej vraždy išlo všetko z kopca. No a koniec filmu mi zase prišiel hodne naivný a postavou P. Newmana dosť prehrávaný (mám na mysli smrť). Tá teatrálnosť bola na smiech. Zato na druhú stranu ma bavili herci, všetci do jedného boli výrazní a svojim postavám dokázali dať charizmu, predovšetkým Billy Kid v podaní Newmana bol výborný (až na ten zmienený koniec). Vidím to na čistý priemer. 60/100 ()

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Arthur Penn sice mnohokrát zazářil na své režijní trati, avšak tento start se mu příliš nevydařil. Z mého pohledu se jedná o neokázalou a naškrobenou biografii Billyho Kida, jehož fantastické ztvárnění Paulem Newmanem je asi tak vše, co lze vyzdvihnout. Penn se spíše zaměřil na charakter hlavní postavy a typické westernové prvky, včetně řádné zápletky, vypustil. Finále, ač je historicky přesné, působí směšně, místo aby vyvolalo v divákovi nějaké emoce. Ovace zmíněné v obsahu jsou pro mě záhadou. Zřejmě mi opět něco uniklo. 50% ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Spíš než western, jedná se o drama ve westernových kulisách, které vypráví o životě legendárního pistolníka Billyho Kida. Newman skvělý, ale celkové vyprávění nudné a nevýrazné. ()

špaček421 

všechny recenze uživatele

Předlohou byla divadelní hra Gore Vidala, takže namísto životopisného westernu dostaneme psychologické drama, v němž všichni okázale předvádí, jak jsou skvělí herci. I Paul Newman silně přehrává. Historické nepřesnosti bych tomu samozřejmě opustil, ale že Billyho bandu tvoří tři lidi včetně Billyho a lincolnská dobytkářská válka probíhá prakticky jenom tak, že šerif zastřelí rančera a Billy střílí vrahy, to je zarážející. Film se navíc neumí rozhodnout, jestli je Billy celou dobu antihrdina, nebo jestli se z antihrdiny stane čistým padouchem. Snad jen scéna vraždy Boba Ollingera je skvělá a možná i lepší než pozdější v podání Sama Peckinpaha. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Paul Newman už na začátku své kariéry ukazoval, že bude velkým hercem a že pro něj nebude problém zahrát charaktery, které jsou sice profláklé, ale pořád zajímavé. Dal svému Billy Kidovi ten správný punc a díky němu je tenhle snímek správně dramatický. Trochu zapomenutý western, ale rozhodně neprávem. ()

YURAyura 

všechny recenze uživatele

5/10 Po Simpsonovskem specialu o problematice strenlych zbrani a Peckinpahove Pat Geretovi a Billy Kidovi je toto me treti setkani s Williamem Bonneyem. Nazev je sice pomerne zavadejici, ale nastesti to zachranuje tentokrat "sedoocko" Noumen v jedne ze svych prvnich roli, protoze ostatni postavy jsou opravdu jalove. Pribeh WB me ale nejak nevzal a ani nehodlam patrat po tom, jak to bylo doopravdy, protoze stejne je to zase z vetsi casti nafouknuta bublina - legenda. Kazdopadne pro nas priznivce sirokych klobouku povinnost videt. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Mám obavy, že na tomhle filmu se zub času podepsal víc, než by bylo zdrávo. Pro dnešního nenáročného diváka, zajímajícího se o film jen velmi povrchně, je to téměř nekoukatelné. Nic moc se tam neděje a přestřelek pomálu. Je to fakt spíš takovej portrét legendárního psance. Měl jsem problém s jeho motivací, celou dobu jsem nějak nevěděl, proč chtěl pomstít toho pána, když ho v podstatě vůbec neznal. Ale budiž. První půlka filmu je dost pomalá a táhne se a nic moc se v ní neděje. Ta druhá už je akčnější a lepší. Přestřelky jsou natočený dobře a na tu dobu si myslim, že i neobvykle. Newman dokazuje, že hrát prostě vždy uměl. Billyho Kida ztvárnil velmi dobře a nakonec i věrohodně. Podruhý už se na to teda nepodívám, ale o špatnej western se rozhodně nejedná. Jak řikám, jen už trošku zastaral. 60% ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Když jsem tento film viděl poprvé - někdy před 50 lety, soutežil u mě v popularitě s westernem "Muž, který zastřelil Libertyho Valance". Dnes bych dal rozhodně přednost tomu druhému, a John Wayne by vyhrál duel s Paulem Newmanem. Když se podíváme na ferrotypii Billyho the Kida s ručnicí, pořízenou kolem roku 1880 (ve filmu též reflektováno) a jednu z nejdražších fotografií vůbec (nyní na 7 místě), vidíme na ní jiného Kida; vůbec ne toho krasavce a žertéře newmanovského typu, ale celkem tupého a neúprosného zabijáka. O tom, jak si získal přátelství Pata Garretta nebo čím se skutečně proslavil v Lincolské dobytkářské válce, film moc nehovoří - a si to také není příliš zajímavé. ()

Mol 

všechny recenze uživatele

Takhle hloupě natočenej film jsem dlouho neviděl.SPOILER Jediný dobrý na tom je, že se Kid nechá na konci odprásknout. Závěrečnej dialog "Neměl v pouzdře zbraň já netušil. Půjdeme domů." to fakt zabilo. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Když mladý charismatický negramotný sociopat začne uskutečňovat svou přímočarou představu o spravedlnosti a cti, je z toho hlavně hromada zbytečného utrpení. Na rozdíl od opěvované cynické krvavé jízdy do pekel jménem Bonnie a Clyde se tady Penn ještě zatěžuje kladením otázek (ne už tak předkládáním hotových odpovědí) souvisejících s morálkou a odpovědností a je mi v téhle poloze stokrát sympatičtější. Netypický, neromantizující, „nedůstojný“ western s příběhem a přestřelkami až v druhém plánu a řadou zajímavě řešených scén, bližší takovému Kurosawovi nebo Jarmuschovi než Peckinpahovi nebo Leonemu. ()

Reklama

Reklama