Režie:
Robert ZemeckisHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Leslie Zemeckis, Debbie Lee Carrington, Michael Jeter, Eddie Deezen, Peter Scolari, Chris Coppola, Steven Tyler, Nona Gaye, Josh Hutcherson (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Otevři oči a naskoč! Čeká tě jízda tvého života. Je Štědrý večer, pravý čas na dobrodružství. A tebe čeká v podobě cesty, která se kroutí nahoru a dolů horami, klouže po ledových pláních a šplhá přes závratně vysoké mosty. Vítej na palubě polárního expresu, kde je během cesty podávána horká čokoláda rozvernými číšníky a dobrodružství čeká v každém vagónu. Režisér Robert Zemeckis vytvořil s pomocí hlasu Toma Hankse opravdovou vánoční klasiku. Společně vás zavedou do světa kouzelné animace. "Vidět, znamená uvěřit", tvrdí záhadný tulák, který tě doprovází na této fantastické cestě. Uvidíš skutečné zázraky" Vlak je připraven, tak neváhej a nastup! (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (610)
Nemôžem si pomôcť, ale mne sa to páčilo. Ma to skvelé "dobrodružné akcie" s prekvapivou hravou kamerou a príjemnou Vianočnou atmosférou. Stopáž je krátka a takže to moc nenudí. Scény kde poletuje lístok medzi vlkmi, orlami, horami, vodopádmi alebo ako vlak jazdí hore a dolu po koľajniciach sú scény, ktoré sa fakt vydarili a na ktoré je radosť pozerať (Odporúčam vidieť v 3D). Rovnako tak aj na animáciu, ktorá v roku uvedenia bola prelomová. Soundtrack od Alana Silvestriho je už len ako stužka na darčeku. Obľúbený soundtrack: Suite From The Polar Express. 90% - 5* ()
První polovinou filmu prosvištěl Polární expres s dynamickou lehkostí, přehledem a po velice atraktivní dráze. Technicky perfektní, sledování trajektorie třepotajícího se zlatého lístku, se kterým si pohrává příroda a náhoda, je úžasné, stejně tak vystoupení číšníků v jídelním voze nebo jízda po zamrzlém jezeře. To byly momenty, kdy jsem na obrazovce očima visel. Jakmile vláček dosupí k severnímu pólu a caparti vystoupí, z Polárního expresu (filmu) se prostě něco vytratí. Už to na mě nepůsobí tak kouzelně. Jinak samozřejmě plné mravních poselství, vánoční atmosféry a barev. A teď rychle do postele a nastavit budíka na 23:55... ajó, dneska není Štědrý den:( 70%165 miliónů dolarů(rozpočet)/302,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
americká pohádka o vánocích, S. Clausovi a hlavně o dětech, určená těm, kteří umějí snít. závidím všem, kteří měli možnost zhlédnout toto výtvarné dílo v IMAXu, protože to musí být fantastická jízda. i pro dospěláka. přesto musím poznamenat, že dětem se film líbil i takhle. a oni by možná dali hvězdy čtyři. a tak já je dám, vždyť je to film pro ně! ()
Není to zlé, ale postavené pouze na technologii a příběh jde do pozadí a je zjednodušen na maximum. Některé scény jsou zde záměrně, aby se ukázala "dokonalost" motion capture technologie, která pro mě osobně není ničím tak úžasným. Tom Hanks je fajn herec, ale v každém filmu mi stačí jednou a ohánět se "My máme 8krát Toma Hankse nemusí být zrovna výhra. Robert Zemeckis měl dlouhou režisérskou pauzu a trochu se bojím, že stejně jako on dopadne i James Cameron. Škoda, že za každou cenu musel být Polární express trailer na technologii, která by (tvůrci se v to jistě modlí) jednou mohla být prohlášena za stavební kámen digitálního herectví. Digitální pohádka, nad kterou i malé děti budou možná ohrnovat nos. ()
Robert Zemeckis vždy vedl pomyslný souboj s jiným hollywoodským velikánem – Jamesem Cameronem. Oba natočili oscarové srdceryvné drama (Forrest Gump/Titanic), sérii tematizující cestování časem (Návrat do budoucnosti I,II,III/Terminátor, Terminátor 2) a oba vždy posouvali možnosti filmové techniky a efektů. Jejich souboj pak vyvrcholil na poli motion-capture animovaných filmů a zatímco Cameron hned se svým prvním pokusem jménem Avatar slavil v roce 2010 triumf, Zemeckis, který si technologii osahával už od roku 2004 a natočil v ní rovnou tři filmy, spíše zpochybnil své schopnosti poutavého vypravěče a donutil fanoušky žadonit o to, aby se vrátil ke klasické filmařině. Polární expres představuje velký milník ve filmografii jednoho z hollywoodských velikánů, bohužel už ne samotný milník filmový, jak by si sám autor díla nepochybně přál. Robert Zemeckis se vždy projevoval jakožto inovátor na poli filmové tvorby, a to především na poli technologickém. Většina jeho filmů oplývala těmi nemodernějšími efekty a technickými vymoženostmi a Zemeckis si vždy pochvaloval, jak se mu každým dalším filmem podařilo nastavit novou laťku, kterou bude pro následovníky nelehké zdolat. Téměř každý jeho film je považován za klasiku a když už si Zemeckis ve své tvorbě vybral slabší chvilku, vznikla z toho přinejhorším poctivá žánrová podívaná. Roku 2000 natočil dva doposud poslední hrané filmy – skvělou „robinsonku“ Trosečník a nedoceněný „hitchcockovský“ thriller Pod povrchem. Poté se na čtyři roky odmlčel. ______ Roku 2004 se stala zásadní událost, která udala nový směr tvorby režiséra oslavovaného Forresta Gumpa a kultovní série Návrat do budoucnosti – do kin byl vpuštěn Polární expres – kompletně animovaný film s užitím techniky motion-capture, který měl být zároveň jednou z prvních vlajkových lodí hollywoodských 3D filmů. Bohužel musím konstatovat, že Zemeckis „opilý“ možnostmi nových technologiíí zcela rezignoval na poutavé vyprávění složitějších příběhů a vše zjednodušil ve prospěch pouhé vizuální atrakce a technologické události. Skrze tento rodinný film vypráví příběh natolik triviální, že by běžnému vypravěči vystačil na slabou půlhodinu, avšak Zemeckis fabuli uměle natahuje všemožnými atrakcemi, které jsou povrchně efektní (zaměření na 3D efekt a neúměrné využití možností „odpoutané“ kamery v digitálním prostoru), bez trojrozměrné projekce ztrácejí polovinu svého kouzla a jejich repetetivnost začne velmi záhy nudit. Film je to neskutečně naivní a povrchně líbivý a ambiciózní pouze ve směru technologickém (z hlediska vyprávění je archaický), dětem velmi nízkého věku by se zajisté mohl zalíbit, avšak od režiséra Zemeckisova formátu bych očekával něco hodnotnějšího a z hlediska uměleckého trvanlivějšího. Na jeho starší filmy se vždy rád podívám znovu, avšak Polární expres byl již ve své druhé polovině úmornou podívanou, která je dnes vizuálně již zastaralá, což například o takové Falečné hře s králíkem Foyerem nelze říct ani po dvaceti letech. Dle dalších dvou následujících motion-capture animáků Beowulf (skvělý scénář zabitý nedokonalým zpracováním a Vánoční koleda (opět povrchní atrakce) lze nyní již s klidným vědomím říct, že rok 2004 byl pro Zemeckisovu tvorbu fatální. () (méně) (více)
Galerie (58)
Photo © 2004 Warner Bros.
Zajímavosti (31)
- V scéne, keď si hlavný hrdina dáva do vrecka rolničku, je možné počuť, ako mu z vrecka vypadla. (Raketoplan)
- Na konci snímky sa po záverečných titulkoch objaví fotografia a nápis: "Venované pamiatke Michaela Jetera". (MikaelSVK)
- I když se Polární express od začátku označuje jako vysněný projekt dua Hanks/Zemeckis, původně se měl objevit v roce 2002 pod režijním vedením Roba Reinera. (imro)
Reklama