Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Samuel7
    *****

    Nádherný film o životě jednoho Švéda, který měl obrovské srdce (i doslova), byť by se tak nemuselo zdát. Upřímný příběh s tragikomickým nádechem, kterému nemám vůbec co vytknout. Postavy skvěle napsané i zahrané, a Sonja byla naprosto úžasná. Spolu s Ovem nám dokázali, že za dobro se i v dnešní absurdní době dá a vyplatí bojovat.(4.2.2017)

  • Katarine
    ****

    Skvělé. Trochu jsem se filmové adaptace obávala (především po zfilmované hrůze jménem Stoletý stařík ...), ale dočkala jsem se téměř věrné kopie knihy, za což jsem opravdu vděčná. Snad jen v knize byl mnohem delší a propracovanější posun od zapšklého a bezcitného Oveho, kterého nenávidíte, k citlivému a hodnému Ovemu, kterého zbožňujete. Tady už mi jej bylo líto vlastně od začátku a rozhodně to nebylo tím, že jsem věděla, kam bude děj směřovat. Málokdy se člověk dostane k severskému filmu v původním znění, i to je velké plus. No, jdu usušit slzy a pustit se do další Backmanovy knihy.(20.10.2016)

  • easaque
    ***

    +3* film o zatvrzelém a pořádkumilovném staroušovi, kterého už nic v životě netěší, brání k sebevraždě nově přistěhovaná rodina a tak mu nezbývá než hledat jeho nový smysl. Jemně nadprůměrný film se sociálním tématem a multikulti podprahovým podnětem. Na skandinávské poměry nic vyjímečného, takže jen lepší 3 hvězdy. [ PŘÍBĚH: 2 /// SMYSL: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1+ /// ART: 0 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ](21.3.2017)

  • Othello
    **

    Skandinávské mainstream filmy mají vděčného českého difáka, protože mluví jejich jazykem, nebojí se černého humoru, nepotrpí si na velká gesta a poslední dobou i svými zápletkami s přivřením obou očí mohou budit dojem, že sledujeme konečně produkčně ošetřenou tuzemskou tvorbu. Jinými slovy mám dojem, že za úspěchem filmové Skandinávie v našich humnech je aktivování módu sebelži diváka, kde je nahrazený obvyklý altruismus "na český film slušné" za osobní pýchu "byl jsem na dobrém severském filmu", přičemž ještě přihrají dotyčnému punc filmového fanjšmekra a objevitele. Nicméně cílová skupina je u obou variant stejná. Jasně, oproti malému slizkému dog-eat-dog názorovému rybníčku českého hlavního proudu je filmový sever názorově progresivnější, přičemž se nebojí otřít o veškerá "kontroverzní" témata, jako přistěhovalectví, homosexualita a zkrátka celá proměna světa očima starého konzervativního pragmatika, každopádně stále akorát zpracovává do úmoru těženou empatii k postavě na čisté úctě ke staří. Jinak totiž není u protagonisty jediný důvod napojit se na jeho vlnu, protože je to skutečně nesnesitelný hajzl, který nemá jediný charakterový rys, který je schopný zaujmout. Právě proto je budována empatie na základě neskutečně parareálných flashbacků o jeho lásce ke své ženě, která zřejmě musí trpět něčím jako hypertrofovaným altruismem, protože jinak fakt nedává smysl, jak se může sympatická, vzdělaná, mladá žena zahodit s autistickým morousem, který se permanentně tváří jak Albert Fish. Dojetí je pak mačkáno z diváka kontrastem současné starcovy osamělosti ve srovnání s oněmi flashbacky, které jsou tak přepjaté, že například hrdinova žena se v každé scéně, při každé situaci směje, div se mi neprokousala skrze monitor. Čte si a směje se, jde na autobus, směje se, jí polívku a směje se. Uff. Dohozené řešení celého příběhu, které apeluje na silnou sousedskou soudržnost v satelitních předměstských domcích mě též dohání k sebevraždě a jasně naznačuje, pro koho je tohle dobrodružství určeno.(15.3.2017)

  • classic
    ****

    Povedal by som, že sa jedná o veľmi dobrý švédsky film, s vynikajúcim hercom v hlavnej úlohe - Rolfom Lassgårdom, ktorého postava, zhruba šesťdesiatnika Oveho, mrzutého, nepríjemného dedka, s akousi doživotnou traumou na pleciach, snažiaci sa niekoľkokrát, pokúšať sa o dobrovoľný odchod z tohoto sveta. Tento pánko rezignoval na životný optimizmus, elán, ktorý sa mu z tváre vytratil, ako ranná hmla. Plánuje sa obesiť, v tejto polohe, je niečo medzi svedomím, zhodou okolností, šťastím, a nejakým druhom, ktorý by som pripísal : "in flagranti" , načapaný, ako chce uskutočniť tento skutok, ale z pozície nových susedov, ktorí netušia, čo sa práve deje, tí mu omylom narazia do poštovej schránky, a dá sa povedať, že tým pádom, mu zachránila sympatická, pôvodom z Iránu, teraz švédska občianka, s dvomi deťmi, ďalším na ceste, po boku „kutila” , manžela, rodáka, ale z tejto severskej krajiny, drahocenný život, ktorý si treba vážiť, aj popri udalostiam, ktoré sa mu v minulosti odohrali. Film skvelo funguje najmä vo flashbackoch, s učiteľkou, ktorú si vzal za ženu, a ich spoločné chvíľky pohody, ale aj nepríjemné okamihy, cez ktoré sa nemohol preniesť, a preto je z neho, dnes, veľmi zvláštny človek, ktorý si zasadol na ľudské plemeno, ako také, to viní zo všetkého... , čo sa jemu stalo. Od tohoto okamihu, keď mu Ona Parvaneh, nepriamym spôsobom zachránila kožu, začne sa v ňom miesiť postupná dobrota, ochota, láskavosť, ale pár filmových minút, to ešte potrvá, popri tom, bude vyvíjať veľký záujem o vykonanie vlastnej samovraždy, ktorá sa nie a nie uskutočniť. Je to film dojemný, ktorý extrémne hrá na city diváka, čo mi v tomto prípade, nijako zvlášť nevadí. Vychutnával som si najmä brilantnú retrospektívu, kde vystupovala, už zosnulá, Oveho manželka, Sonja, v podaní sympatickej herečky Idy Engvoll. Z môjho uceleného pohľadu, sa jedná o veľmi pôsobivý švédsky film, so sympatickými hercami, réžiou, scenárom, ktorý je síce plný pokusov o zlikvidovanie sa, ale ak sa človek nad tým hlbšie zamyslí, obsahuje skrytý význam, prečo sa tak deje, spamätal sa, pokiaľ mal ešte čas, aspoň teraz pociťuje v sebe čosi, čo už dávno nie. Výborná záležitosť, ktorá zachveje pri srdci.(28.12.2016)

  • - Švédský knižní bestseller „Muž jménem Ove“ z roku 2012 je románovou prvotinou stockholmského spisovatele Fredrika Backmana, který se popularitě těší i jako blogger a sloupkař švédského deníku Metro. Jeho román o popudlivém starém muži se ve Švédsku prodal ve více než sedmi stech tisících výtiscích a práva na něj byla prodána do více než třiceti zemí. V českém překladu vyšel v roce 2014 v nakladatelství Host. (Zdroj: AČFK)

  • - Oficiální vyslanec švédské kinematografie na 89th Academy Awards. Film byl nakonec nominován na ceny Nejlepší cizojazyčný film a Nejlepší masky. (Hal_Moore)

  • - Student ze Sonjiny třídy v závěru přednáší úryvek ze Shakespearova "Hamleta": "A přeci, čím je pro mne tato nejvyšší umocnina prachu?" (orkadimenza)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace