poster

Konformista

  • Itálie

    Il conformista

  • Francie

    Le Conformiste

  • Slovensko

    Konformista

  • Velká Británie

    The Conformist

Drama

Itálie / Francie / Západní Německo, 1970, 115 min

  • hanakonochi
    ****

    Skvost talianskeho neorealizmu. Oko náročného diváka si zaiste všimne množstvo inovatívnych postupov použitia kamery, ako sú napríklad diagonálne zábery, horizont nula, vertikálny pohyb so strihom a prechodom do nasledujúcej scény. Trintignant sa blysol v úlohe schizofrenického konformistu. Na ktorú stranu sa vlastne prikláňa, už režisér ponecháva na divákovi.(13.3.2016)

  • Martin741
    *****

    Reziser Bernardo Bertolucci natocil krasny, nadherny a hodne nadcasovy film. Trintignant je vyborny a namet o Italii 30. rokov plnej fasizmu zaujme. Mlady intelektual sa chce zaradit do spolocnosti hoci ma komplexy, mindraky a fobie. Sranda, ze po pade fasistickeho rezimu sa snazi byt opat konformistom a zapadnut do vacsinovej spolocnosti. Nie vzdy sa mu to ale dari, a o tom film hlavne je. A najsympatickejsie na filme je to, ze tato tema nadcasova : platila vo filmom opisovanych 30. rokoch a plati aj teraz. Celemu filmu vladne zrucna rezia Bertolucciho, ktory proste vie filmovat. Nadhera tento Il Conformista a dalsi krasny dokaz kvalitnej europskej vyzretej mimohollywoodskej tvorby. Skoda, ze obe pokracovania sa uz kultovej jednotke nedokazali priblizit. 100 %(28.10.2014)

  • kagemush
    ****

    Konformismus:přispůsobivost,bezzásadová schopnost se přispůsobit.--Co dodat,-výborný film o bezpáteřnosti,zbabělosti a až animální snaze přežít za každou cenu,-zasazeno do fašistické itálie.Samozřejmě by to šlo natočit i v jakékoli jiné zemi s režimem jedné strany.Takových příběhů by bylo! Ale Trintignant je jen jeden.(24.6.2009)

  • sportovec
    *****

    Problémy se sedlinami totalitních režimů nejsou domovem jen ve střední a východní Evropě. I Západ si v tomto ohledu prožil své a je naší velkou chybou, že o tom víme tak málo. Téma fracouzské kolaborace zůstává jednou z nejpalčivějších forem špatného svědomí "civilizovaného" Evropana. Mandarinovitos hlavní postavy, prokazovaná Trintignanem, směle snese čecháčkovské dimenze jak nacistické, tak komunistické éry. Odpornou měkýššovitost, kterou Trintignantova postava páchne, si umím bez větších nesnází představit i v našich poměrech. Chorobopis zrady - zejména té vnitřní - je v tomto filmovém ztvárnění zachycen dokonale. Není co dodat, neboť kochat se dokonale ztvárněným hnusem je strašné samo o sobě. Smysl a směřování filmu nejlépe vystihuje jeho název. K této pregnantnosti není co dodat.(1.3.2008)

  • xxmartinxx
    ****

    Sebejisté v každém záběru. Dějově možná trochu roztříštěné, ale vzhledem k tak extrémně odosobněnému filmu, který je záměrně ve všem chladný a nelidský, to neberu jako jasnou výtku. Bertolucci si mě opět získává, i když ne tak bezvýhradně jako v případě Posledního císaře. Hodně za to může především geniální kamera.(9.3.2013)

  • - Po premiéře filmu čekal Bertolucci před kinem na svého přítele režiséra Godarda a na jeho reakci na svůj film. Godard mu podal kus papíru a beze slova odešel. Na papíru byla kresba Mao Ce-tunga a pod ní věta: „Bojuj proti individualismu a kapitalismu.“ (raininface)

  • - Poézia, ktorú recituje Marcello (Jean-Louis Trintignant) v scéne z vlaku je od Gabriele D'Annunzio a má názov "La pioggia nel pineto" (1903). (jaklee)

  • - Když hlavní postava filmu, kterou hraje Jean-Louis Trintignant, dostane za úkol zabít v Paříži svého bývalého profesora, obdrží stejnou adresu a telefon, jaké měl ve skutečnosti Bertolucciho přítel a vzor francouzský režisér Jean-Luc Godard. (raininface)