poster

Plechový bubínek

  • německý

    Die Blechtrommel

  • Francie

    Le Tambour

    (Francie)
  • Polsko

    Blaszany bebenek

    (Polsko)
  • slovenský

    Plechový bubienok

  • anglický

    The Tin Drum

Drama / Válečný

Západní Německo / Francie / Polsko / Jugoslávie, 1979, 142 min (Director's cut: 164 min)

  • Djkoma
    ****

    Film podle předlohy Günthera Grasse. Syrový, trochu drsný, nepříjemný, občas nechutný, ale také zajímavý. Film, který se točí okolo jedné osoby, chlapce Oskara, který se rozhodne, že přestane růst na protest proti všem dospělým, jejich povinnostem, odpovědnosti, touhám, lásce a možná i tomu, aby mu nevzali jeho milovaný bubínek, který mu při narození byl slíben a on kvůli němu zůstal na světe. Oskar zažívá smutné i štastné chvíle. Před smrt jeho matky, jejího milence a možného otce v jedné osobě až po příchod nové slušky a jeho erotickým hrátkám nejen s ní. Jeho život je spjat s jeho bubínkem, jeho křik zabranuje, aby mu ho kdokoliv vzal. Miluje svojí matku, ale také ji nenávidí stejně jako jejího milence. Jeho erotické hrátky se sluškou jsou chvílemi nehorázně nechutné, osobně mě tam velmi vadili z důvodu odpornosti a možnosti jinak vyjádřit takovouto perverzi a hnusotu. Vylovení konské hlavy na kterou se chytali úhoři je silně zvláštní moment. Někomu (třeba jako vedle mě sedící slečny :))se tato scéna bude zdát nechutná, je to fakt, ale je to prostě způsob vyjádření a možná i menší výraz obětování. Celkově vztah Oskara k ženám je dost zvláštní. Jeho tělo odmítne růst, ale mozek a jeho "já" se dost mění. Dospívá uvnitř mladého těla. Jeho názory a to co udělá silně mění ideologie lidí okolo a jeho postupná silná nenávist k mnoha lidem. Jeho útěk za liliputány, kde objeví svou (asi)druhou ženu svého srdce je krátkodobou záležitostí, při které hledá kdo vlastně je a čím má být. Hledání sebe sama , je pro něj velmi těžké. Neni takový jako všichni okolo. Naštěstí potkává svého mentora(docela mě zarazila jak s ním mluví při jeho mládí). Hodně silný snímek s nejspíš životními výkony minimálně hlavní role Davida Benneta. Hraje postavu Oskara s neuvěřitelným vtělením a porozuměním. Běhá mi mráz po zádech, když si vzpomenu na jeho velké oči, jeho křik a bubnování. Pokaždé když vidím postavu chlapce s bubínkem, na půl červeným a napůl bílým, mám zvláštní pocit. Tento film ve vás nenechá žádné příjemné pocity, protože prostě žádné mít nemůžete. Ukáže vám hrůzu, nenávist, odpor, ideologii a myšlení jiných lidí. Ukáže vám trochu drsný, syrový humor připomínající anglické vtípky. Nemohl jsme se rozhodnout kolik dát, ale dám 4*, ikdyž je to někde mezi 4* a 5*. opravdu silný zážitek, který se někomu bude líbíit a někomu hodně znechutí.(16.2.2005)

  • Crocuta
    *****

    Kongeniální převedení prvních dvou třetin Grassova románu na plátno (Zatímco film končí Oskárkovým odjezdem z Gdaňska, kniha pokračuje líčením jeho osudů v poválečném Západním Německu). Schlöndorffova režije je jako vždy suverénní, Lutherova kamera působivá, scénář vynikající (jak jinak, u J. C. Carriéra). Podstatnou měrou se ale na výsledné podobě filmu podílejí zejména představitelé celé řady hlavních i vedlejších postav příběhu. O Davidu Bennentovi je zbytečné mluvit, právem je tu chválen v každém druhém komentáři. Vedle něj tu ovšem ztvárnila jedny ze svých nejlepších rolí také trojice (!) jeho filmových rodičů - A. Winklerová, D. Olbrychski a M. Adorf, z nichž toho posledně jmenovaného jsem nikdy neviděl v lepší formě, než právě v "Plechovém bubínku".(24.8.2008)

  • Carlossss
    ****

    Tento snímek stojí za to vidět. Už pro nadlidský výkon Davida Benneta. Co ten zde provádí... to si zaslouží opravdu smeknout klobouk. Stejně jako kniha, i film je prošpikován řadou pikantních a silných scén. Nebojím se použít slovo kontroverzní, protože Plechový bubínek kontroverzní je a ne každý jej rozdýchá... nicméně vynikající podívaná.(30.5.2008)

  • nithiel
    ****

    Přestože jsem sledoval v originálu a s německými titulky, tenhle snímek mě pohltil. Rozhodně musím smeknout před tím klukem, co hrál hlavní roli, jeho herectví bylo excelentní. Všechny linie příběhu byly také výborné a silný závěr jen dokreslil výborný filmový zážitek. Na druhou stranu, kvůli některým scénám bych bubínek znovu vidět nechtěl, ať už kvůli těm trochu nechutným, nebo scénám, které se měly bez rozpaků vystřihnout, protože místy je děj dost utahaný a rozkouskovaný, to mu ubírá tu jednu hvězdičku dokonalosti.(25.12.2008)

  • suicide
    ***

    Říká se, že méně je někdy více. Tohle heslo by si režiséři a scénáristi měli vzít obzvláště k srdci, pokud nechtějí doílit toho, že diváci budou chodit z kina s pocitem úlevy, že už to mají za sebou. Nějak tak jsem se totiž cítil u Plechového bubínku. Asi do polovinu filmu jsem měl pocit nějaké výjimečné záležitosti, pár věcem jsem se zasmál, pár věcmi jsem byl znechucen, ale pak jsem se vyloženě poslední třetinu fillmu nudil. Zvláště posledních 20 minut bylo hodně nadbytečných a prostříhání by přineslo minimálně tu pulhvězdičku navíc. Oscar Matzerath byl velmi zvláštní človíček - také tomu odpovídal i jeho původ, když sama jeho matka byla zplozena na poli a on sám byl spíše synem bratrance své matky než starého veterána. Rozhodně je ale jisté, že spíše než nevinným dítětem byl spratkem, noční můrou všech a zasloužil by pořádným tělesným trestem usměrnit hned na začátku. A navíc právě z jeho pohledu je divák nucen sledovat všechny události a sledovat jeho kritiku lidského chování, chování, kterému se sám není schopen vyhnout a skutečně upadá do role gnoma, do role skřeta, kterému je podobný a jedná naprosto bezohledně vůči druhým. Skutečně spíše než kritikou totalitních režimů je film kritikou samotného lidského chování. Rozhodně to byl film výjimečný, ten pocit mám, nicméně jsem z něj pořád více než rozpačitý. Bylo mnoho věcí, co mi vadily - počínaje jenom jakýmsi neurčitým pocitem a konče konkrétními věcmi jako je nehutnost děje. Ani ryba ani rak a moje hodnocení tedy bude také takové.(21.12.2008)

  • - Film byl v některých částech Kanady zakázán kvůli zobrazení sexuality nezletilých. (Listeroman)

  • - Tvorca knižnej predlohy Günter Grass bol členom SS. (andykovac)

  • - David Bennent, představitel Oskara, je synem Heinze Bennenta, který ve filmu hrál obchodníka se zeleninou Greffa. (Marounek)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace