poster

Plechový bubínek

  • Západní Německo

    Die Blechtrommel

  • Francie

    Le Tambour

  • Polsko

    Blaszany bębenek

  • Slovensko

    Plechový bubienok

  • Velká Británie

    The Tin Drum

  • USA

    The Tin Drum

Drama / Válečný

Západní Německo / Francie / Polsko / Jugoslávie, 1979, 142 min (Director's cut: 164 min)

  • maxi6
    *****

    ..........Plechový bubínek svým kontroverzním ztvárněním, silnou myšlenkou a hlavně podáním mladého Bennenta v hlavní roli, zapadl do klasiky naprosto ze dne na den. To se stává málokdy. Toto velice zajímavé a impozantní dílo šokovalo svou otevřeností a bezohledností. Naprosto zdařilý výběr mladého herce byl asi velkým a hlavním plusem k úspěchu. Nemluvě o Schondorffově režii a slovenské barvité kameře. Nemalou zásluhu na převedení románu do knižní podoby měl Jean-Clade Carriere, jehož propracovaný scénář udával hlavní osnovu a zároveň neopakovatelnou podobu snímku. Světový poválečný grassův román byl po dohodě s autorem zkrácen, ubyly některé postavy a epizody. Přesto je filmová verze prošpikována figurkami, které se liší svým charakterem a dávají celému ději hudebnost a barvitost. Malý Oskar je v Léčebném a zaopatřovacím ústavu a tam odtud vypráví část ze svého života, stráveného v Gdaňsku. Jeho další životní osudy po vystěhování do německé zóny však již ve filmu nejsou. PB považuji za jeden z nejlepších filmů 80 let a určitě patří mezi ty, které se vám na dlouho vryjí do paměti...........(10.12.2006)

  • Disk
    *****

    Mnohovrstevnatý film natočený podle nejslavnější knihy spisovatele Günthera Grasse. Sledujeme fiktivní životopis Oskara Matzeratha, který se ve třech letech rozhodl nevyrůst kvůli nevydařené narozeninové oslavě a odmítnutí vstupu do světa dospělých. Svůj úmysl provede tak, že ve sklepě spadne ze schodů, a tímto aktem ztrácí tuto schopnost, ztráta je však pouze fyzická, nikoliv mentální. Oskar proto dospívá a navzdory svému dětskému vzhledu se (nejen) sexuálně sblíží se dvěma ženami, se služebnou Marií a liliputkou Roswithou. Snímek obsahuje čtyři "erotické" scény s Oskarem, kvůli kterým byli tvůrci občas žalováni pro dětskou pornografii, divákům (hlavně boyloverům) však přijdou velmi příjemné (kromě jedné, kdy je Marie znásilněná Oskarovým otcem) a v žádném případě nejsou pornografické. Spousta scén je zábavných, tedy zábavných v tom smyslu, že jsou natočeny jako němé grotesky, které vzbuzující sice úsměv, nikoli však smích. Mezi nejlepší sekvence patří naprosto geniální rozehnání nacistického sjezdu (navíc výborně sestříháno) a efektní rozbíjení skla, které Oskar ničí svým hláskem. Je ale fakt, že Oskarovo ječení bude některým divákům trhat uši. Některé scény můžou někomu připadat nechutné (například chytání úhořů na koňskou hlavu), diváky však nenechají chladnými. Film samotný má nádhernou výpravu, naprosto překrásný hudební motiv (hlavně na začátku a na konci), scénář taktéž výborný (bohužel nemůžu srovnávat s Grassovou předlohou, nečetl jsem ji), kamera Igora Luthera je excelentní, Schlöndorffova režie se netáhne a snímek díky tomu plyne tak rychle, že než se nadějete, je tady konec. Zbývá si jen povzdechnout nad smutným faktem, že snímek dodnes není u nás uveden na DVD.(6.10.2007)

  • MikO_NR_1909
    ****

    Plechový bubienok možno zrádza fakt o akomsi prozreteľnom revizionistickom diele, ktorý reflektuje dejiny historického výkladu epochálnych rozmerov a zo sebareflexívnej kritiky schádza k humanoidnej poetičnosti. Je natočený zrozumiteľným jazykom, cítiť z neho dych predlohy (od toho závisí jeho rozvláčne a schematizované tempo plného vývinu jednotlivých detailov) a uľahčuje si formálne sprostredkovanie s emocionálne vnímavým divákom. Na kompozičné ladenie však nie je natoľko odvážne a pesimistické dielo, pretože využíva detský afekt a viditeľné lexikálne prvky, ktorými sa ho snaží zaujať. Okrem toho mu ide o emočné odbremenenie namiesto toho, aby ho dokázal aktívne naladiť na neutrálnu vlnovú dĺžku, z ktorej by neskôr dokázal vyhodnocovať kódex dobrého a zlého úmyslu, ktoré mu dané postavy prinášajú. Biela stuha síce tiež šla vo svojom sémantickom akte za hranu (z opačného súdka samozrejme), ale javila sa konsolidovane a bez najmenších zaváhaní. No ale predsa ma v milom prekvapili "dospelé pasáže", prípadne tie temné a nekompromisné, ktorými Bennentova postava musela nekompromisne čeliť. Je to ako so starými klasickými filmami. Je v nich poznačený zub času, ale práve ich nenásilný sentiment vedeli tí najväčší z najväčších aplikovať na protichodeň odhliadnuc od tých smrteľne vážnych a dojemných sekvencií, ktoré vo vyhrotenej scéne zavážia ďaleko väčšmi, než tzv. cynický realizmus. A veľkú rolu vedia ovplyvniť detské pohľady rozprávača. Teda ich vnímanie onoho sveta, bez adekvátne vyhodnocovacích zmyslových prostriedkov.(5.9.2016)

  • F.man
    ****

    Je to snad poprvé kdy absolutně nevím co k filmu napsat (tak proč sem něco píšu co?). Děsně zvláštní snímek. Ani ne těžký, jen pořád nevím jak jej pořádně uchopit. Dílo je to ale opravdu vynikající a docela se těším až si najdu čas a pustím si jej znovu (a třeba napíšu trochu více). You know, Mr. Bebra... to tell the truth, I prefer to be a member of the audience, and let my little art flower in secret.(4.1.2010)

  • Fr
    ****

    ,,AŽ OSKÁRKOVI BUDOU TŘI ROKY, DOSTANE PLECHOVÝ BUBÍNEK...“… /// Nejdřív jde o vyprávění s nadhledem a lehkým sympatickým ftipem. Postupně… i když nadhled zůstává… ubejvá ftipu a příběhově přituhuje. Na rukávech se totiž začínaj objevovat pásky s hákrklajzem a městem se šíří ideový zvěrstva. Pak je tady začátek války, útok na Polskou poštu a zakrslík Oskárek je u všeho. Přál bych tomu parchantovi smrt, ale jdeme dál, takže se dozvídáme o dalších velkých okamžicích jeho života. Zajímavej příběh z historie Gdaňsku, zvláštní postavy a odvážnej nápad s obsazením Davida Bennenta… Kus historie. Nejen světový, ale i filmový. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennou knihu, kterou v roce 1959 napsal Günter Grass, číst nebudu. 2.) Chci koupit parchantovi bubínek. 3.) Sousedka chce koupit (nebo už koupila? Ty vole…) parchantovi bubínek. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ *(18.2.2019)

  • - Jedním z mnoha problémů realizace filmu bylo obsazení hlavní role. Po dohodě s autorem bylo rozhodnuto, že Oskar musí být chlapec, nikoli lilipután. Šťastná volba padla na Davida Bennenta. (suicide)

  • - Film byl v některých částech Kanady zakázán kvůli zobrazení sexuality nezletilých. (Listeroman)

  • - Davidu Bennentovi, představiteli Oscara, který se vývojem zasekl v těle tříletého chlapce, bylo v době natáčení již 13 let. (suicide)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace