Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Vladimír NovotnýHudba:
Angelo MichajlovHrají:
Petra Černocká, Jan Hrušínský, Jan Kraus, Vlastimil Zavřel, Michal Hejný, Jaromír Spal, Vlastimil Hašek, Vladimír Menšík, František Filipovský, Zdeněk Dítě (více)Obsahy(1)
Komu by se chtělo být tři sta let po škole. Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. A tak není divu, že využije první příležitosti a uteče do světa lidí. Ředitel školy za ní vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět. Jenže Saxana po návratu nijak netouží a jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž lok odvaru a cesta zpět mezi pohádkové bytosti je navždy uzavřena. Protože však byla vždycky nepozorná, netuší, že nejde o opravdové babské ucho, ale o bylinkový vývar z šalvěje přeslenité. Mladá čarodějnice se dostane do řady potíží. Nejprve s partou Mikiho Rouska a nakonec i na psychiatrii. Její pobyt mezi lidmi je poznamenán řadou zdařilých i nepovedených kouzel, ale také poznáváním zcela nového citu - lásky, zejména díky sympatickému Honzovi. (TV Nova)
(více)Recenze (494)
V svojej dobe mimoriadne populárny, divácky vďačný film s výbornou ústrednou pesničkou, množstvom nápadov a známych hercov. Tiež som mu podľa spomienok pridelil štyri hviezdičky. Lenže po štyridsiatich rokoch dokážu vyprchať nielen filmové kúzla, ale aj kúzlo tohto filmu. Naďalej síce vyčnieva medzi svojimi žánrovými i dobovými rovesníkmi, ale tri silné hviezdičky budú preň spravodlivejším ohodnotením. ()
Václav Vorlíček v Dívce na koštěti předvedl neskonale výborný cit pro umné načasování obrazu a hudby, čemuž i vydatně pomohla titulní píseň od Petry Černocké. To, že Vorlíčkovým trademarkem je jistá dávka bláznivost, jsem si již zvykl, ale zde jí bylo přesně o něco víc, než bylo vhodné. Jinak herci včetně filmového světa byly doslova kouzelní... ()
Petra Černocká byla sakra pěkná ženská a role rošťandy Saxany se zhostila velmi dobře. Příběh má své osobité kouzlo, především díky bláznivému dobrodružství mladé čarodějky ve světě lidí a ani po tolika letech neztratil nic ze svého půvabu. Všichni zúčastnění podali velmi slušné herecké výkony, Růžičková v blázinci je nezapomenutelná, stejně jako mladý grázlík Kraus. I zde se urodilo množství trefných hlášek, kterých tu skutečně bylo požehnaně. ()
Jeden z mojej TOP 5 českých filmov. Václav Vorlíček v 70. rokoch dokazoval, že patrí k špičke českej režisérskej elity. Podobne ako Tri Oriešky pre Popolušku aj tento film sa vyznačuje pompéznou výpravou, skvelými kostýmami, nezabudnuteľnou hudbou, nenásilným a príjemným humorom, sympatickými hereckými výkonmi, svižnou réžiou, krásnym záverom a dokonca aj skvelými trikmi. U mňa jednoznačne 100%, film môjho detstva vďaka ktorému tak veľmi v súčasnosti milujem Harryho Pottera. Skrátka magický čarodejnícky svet ma fascinoval už od detstva a tento film tomu výrazne dopomohol. ()
VIDĚNO PO DLOUHÉ DOBĚ ZNOVU. Vorlíčkovi a Macourkovi se opět v socialistickém Československu podařilo vytvořit zdařilou novátorskou zápletku, která mohla být ve své době neotřelá nejen v naší domovině, ale možná i světové. Novátorský mi přijde už jenom dílčí nápad s rozdělením těla, ale jak již tady bylo několikrát zmíněno přede mnou, hlavní je, že, v Dívce na koštěti se objevují kouzla, čáry a kouzelnická škola ještě dávno před vynálezem Harryho Pottera...A oproti Potterovi to je sranda! Vorlíček a Macourckem samozřejmě byli tehdy mistři na rozvinutí pohádkové zápletky na bláznivou podívanou s dobrým komediálním tempem. Tady se mi navíc líbilo i to školácké-mladistvé prostředí (je poznat, že to ve své době bylo zamýšleno primárně jako teenagerský film) s partičkou nezdárných výrostků v čele s mladým Krausem. Nejgeniálnější mi ale příjde pasáž v blázinci s BRILANTNÍM vedlejšákem Heleny Růžickové coby Švágrové Děda Všebeda, která to tady neuvěřitelně zandala. V obsazení trochu trčí Jan Hrušínským, jehož projev (minimálně za mlada) mi vždycky přišel takový dřevěný. Zatímco u Petry Černocké jsem se po čase nestačil divit, jak tato v dnešní době okrajová celebrita přispívající příspěvky do bulvárního plátku, byla (minimálně tady) zajímavá a sympatická dívka. Řekl bych, že je tady stejnou ozdobou filmu jako Libuše Šafránková v pozdějším Mráčkovi, a i známý úvodní song, který pro film nazpívala, se mi líbí. To jsem blázen. To abych už šel čekat na příchod Kryštofa Kolumba... Ale za mě společně se snovou černobílou Jessi snad nejvetší Vorlíčkova-Macourkova jízda se spoustou skvělých momentů a hlášek, jejíchž opáčko mi krásně zpříjemnilo vánoční svátky. TAK SE MI ZDÁ, ŽE VŠICHNI DOSTANEME SVĚRACÍ KAZAJKU.❤ ()
Galerie (32)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (68)
- Film byl v roce 2021 nově digitalizován. (sator)
- Trik, ako si Honza Bláha (Jan Hrušínský) dá dole z tela prútený kôš a na chvíľu sa ocitne telo bez hlavy, sa natáčal pomocou triku tak, že za hercom bola v pozadí knihovňa s knižkami a priestor bol schválne tak členený, aby nebolo vidieť, že sa v určitý moment vyrezal štvorec. (Raccoon.city)
- Všetky triky s premenou ľudí na zvieratá (na kravu, sliepku, zajace) sa robili klasickou starou metódou nazvanou "prelínačka". To, že jedna postava začne miznúť a miesto nej sa začne objavovať iná. Čo znamenalo vracať materiál v kamere, presne to mať poznamenané, aby sa tie dve premeny zišli a prekryli sa. Film v kamere sa vracal takmer na filmové okienko presne. (Raccoon.city)
Reklama