Režie:
Josef RusnakKamera:
Wedigo von SchultzendorffHudba:
Harald KloserHrají:
Craig Bierko, Gretchen Mol, Vincent D'Onofrio, Armin Mueller-Stahl, Dennis Haysbert, Jeremy Roberts, Leon Rippy, Janet MacLachlan, Shiri Appleby (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Je poklidná noc v Los Angeles roku 1937. Starší seriózní pán odchází z hotelového pokoje, nechává uvnitř spící mladé dívce nějaké peníze a u barmana písemný vzkaz. Poté se vrací domů ke své ženě. Pak se mu náhle podivně blýskne v očích a probere se v zajímavě vybavené laboratoři v roce 1999. Zmiňovaná možnost skoků mezi dvěma světy nevyplývá z vynálezu stroje času, jedná se pouze o velmi dokonale zhotovenou virtuální realitu, na jejíž realizaci se Hannon Fuller rozhodující měrou podílel. Jenže Fullera v jeho virtuálním světě někdo bez jediné stopy zavraždí. Z Fullerovy smrti je obviněn jeho mladý partner Douglas Hall, který musí přijít na to, co se stalo, dřív, než ho nepříjemně vlezlý detektiv McBain usvědčí a nechá zavřít. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (307)
Myšlenka, že svět je pouze představou (a v moderním pojetí pouze virtuální realitou), je velice stará a rozpracovali ji například George Berkeley a David Hume. To, co se zdravému rozumu jeví jako naprosto absurdní závěr, se ale vyvrací velice těžko. Na rozdíl od efekty přeplácaného Matrixu je Třinácté patro docela střízlivým pohledem na tuhle lákavou sci-fi myšlenku. A vůbec nevadí, že člověk tuší, kam celý film směřuje. (1 109.) ()
Říkají, že nevědomost je blaho. Poprvé v životě s tím souhlasím. Přeji si abych nikdy neodhalil tu hroznou pravdu.…. Kriminálka (?) s výbornou atmosférou, záhadné postavy, charismatický detektiv a tajemství, kterým je zahalena Fullerova smrt. Svět bez logických chyb a zajímavá virtuální realita přímo navádí k myšlenkám na Matrix či eXistenZ. Ale také mi dává odpovědi na občasné výpadky paměti. NECHTE MĚ UŽ TADY NA POKOJI! PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ *** Co uvidíme (možná) příště? Nevím, ale ke ztrátám paměti se přidali i ztráty věcí… ()
Je zajímavé, že v letech 1998-99 vznikly nejmíň tři filmy s podobným námětem - Třinácté patro, Matrix a Dark City - btw, líbily se mi všechny tři. Třinácté patro funguje dost dobře, je napínavé, zajímalo mě, jak se to celé bude vyvíjet dál a to i přes to, že se mi ten zvrat povedlo odhadnout docela rychle. Každopádně to celé není až tak silné, jak by to mohlo být, proto tomu dávám jenom 4*, ale i tak je to dost dobrá scifárna, která za zhlédnutí rozhodně stojí. 4* ()
Škoda toho nuceného, předvídatelného a trochu překombinovaného závěru. Jinak se totiž jedná o slušnou variaci na téma, které během krátké doby spolu s patrem varioval jak Matrix, tak Smrtihlav. Pokud vám ovšem nevadí lacinější look a trochu méně přesvědčivé zpracování, čeká vás chytrá sci-fi která nabízí dostatek prostoru pro zaujetí diváka a bohužel i celkem značnou část promarněného potenciálu. ()
Pomalejší (nikoliv však uspávající) tempo, ponurá atmosféra, jeden silný charakter tápající po pravdě a žena, která drasticky změní jeho život... Ano, toto zkloubení filmu noir a moderního sci-fi zde funguje velice dobře. Nebýt spoileroidního plakátu nebyla by ani pointa předvídatelná, naopak jistá míra šoku se dostaví tak jako tak... Problém vidím v nedostatečném expandování děje do "šířky", centrem zůstane vždy jen úzká detektivní zápletka namísto prozkoumávání možností konceptu "svět uvnitr světa" a ještě k tomu závěr je naplněn tak povrchním klišé, až je to pro zbytek filmu nedůstojné. 7/10 ()
Galerie (16)
Zajímavosti (8)
- V roku 1937 Grierson spomína, že bojoval v prvej svetovej vojne, avšak toto označenie vzniklo až po vypuknutí druhej svetovej vojny. Do roku 1939 bola známa ako veľká vojna alebo svetová vojna. (muti)
- Film je natočen na motivy románu "Simulacron-3", který napsal Daniel F. Galouye. (Terva)
Reklama