Reklama

Reklama

Inženýrská odysea

(seriál)
Československo, 1979, 11 h 42 min (Minutáž: 45–65 min)

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý (více)
(další profese)

Epizody(13)

Obsahy(1)

Třináctidílný televizní seriál zobrazuje osudy tří mladých inženýrů, kteří hledají své uplatnění v různých odvětvích strojírenského průmyslu. Příběh se odehrává v prostředí tkalcovských stavů, ve sférách vyspělé moderní techniky i v zákulisí zahraničního obchodu a ukazuje i palčivé problémy naší ekonomiky v tehdejších dobách. (woody)

(více)

Recenze (158)

Payushka 

všechny recenze uživatele

Zacinam zjistovat, ze nejhorsi reziser neni ani zdaleka Uwe Boll, ale Evzen Sokolovsky. Jasne, je to serial plny soudruhovani, Dietlovych oblibenych idiot plotu... Ale stejne to ve vysledku nejvic zabiji ta odporna kamera, priserny strih (nejlip je to videt v casty neschopnosti zakoncit jednotlive dily) a zoomy s brinknutim do strun a la dramatic chipmunk. Vidim tam ale dve celkem zajimave veci, at uz chtene nebo omylem. Zaprvy postavu Evy Jakoubkove (libi se mi jeji snaha prosadit se nekde, kde jsou sami chlapi + vyvoj jejich vztahu). A zadruhy obcasny naznaky, jak minuly rezim nebyl ani zdaleka dokonaly - predevsim v neschopnosti prosadit skvely napad, protoze se vsichni boji o svoje teply mistecka. ()

insurgentes 

všechny recenze uživatele

Okres na severu a Muž na radnici si porodily sestřičku. Stropnický jako chovanec pasťáku, už tenkrát mu koukalo z očí, jaký je to lotr. P.S. Po dokoukání musím zvýšit na čtyři, protože posledních pár dílů je doslova nabitých silnými momenty, a vůbec jsem získal dojem, že se tady podařilo kouzlem nechtěného dosti zevrubným způsobem rozkrýt chorobu komunistického systému, kde absentuje motivace ziskem a místo toho nastupují různé jiné zástupné motivace, a díky tomu, že jsou to motivace zástupné, bývají mnohdy i protichůdné, takže se vlastně za socíku mohlo protlačit jen pár nových dobrých věcí, a to ještě jen díky tomu, že nám obětavě pomohli soudruzi imperialisti se svou motivací nezástupnou. Hezké, a poučné. Budu na to myslet, až bude referendum o setrvání ve svazu evropských socialistických republik, protože té všudypřítomné eurobolševické regulaci chybí k plánovanému hospodářství už jen krůček. ()

Reklama

Haniczka 

všechny recenze uživatele

Zase tak strašné to není a přeci jen se tam občas něco děje. Vzít to pěkně po soudružsku, přátelé a přimhouřit oko nad chybami, to je myslím lidské a takové obtížné téma jako je strojírenský průmysl si to plným právem zaslouží. Není to muž na radnici, není to žena pod pultem tedy za pultem, a Petr Kostka to vzal za ten nejsprávnější konec, za který to mohl vzít. Čest jeho zde památce! ()

Untentrauer 

všechny recenze uživatele

Už úvodní znělka mi dala poznat (za předpokladu, že jsme přehlédli kdo v tom má prsty), že toto je taková předzvěst Okresu na severu. Takže ano - propagandistická věc, která v dnešní době již neplní svůj původní účel, ale dává nám nahlédnout pod pokličku mentality, zápalu a zvyklostí tehdejší socialistické doby. Jako rozumný člověk tento seriál nevnímám s žádnou záští, protože vím, že časy socialismu jsou dávno pryč. Pozitivita s jakou to je točené a hlavně ten zápal hlavních hrdinů se mi prostě líbí. Může to být možná pro někoho vtipné, ale podle mě je to velmi důležitý aspekt úspěšnosti, který se v dnešní době naprosto vytratil. Prostě je dobré těšit se do práce a radovat se z ní ať už žijete v jakékoliv zemi a pod jakýmkoliv zřízením. A hlavně je dobré vědět co chcete dělat a být v tom ten nejlepší - a to přátelé není propaganda režimu. To je holý fakt úspěšnosti. A zde to režisér a herci krásně ztvárnili. Je to celkem napínavý výsek ze života 3 lidí, absolventů a kamarádů, který se rozděluje, proplétá a opět spojuje v pěkně uceleném dokončeném závěru. I přes velikou politickou angažovanost a i přes politické rozdělení tehdejší doby se tento příběh dá stále aplikovat na současnost a proto je poučný a hodnotný. ()

keoma26 

všechny recenze uživatele

Já jsem si tu šeď 70. let užil (nemyslím osobně), odsoudit tenhle typ seriálů je to nejjednodušší, ale stačí se na ně zaměřit jako na nazáměrný dokument oficiálního myšlení té doby, jde v podstatě o názornou a téměř úplnou učebnici ideologie reálného socialismu tak, jak si ho političtí a kulturní exponenti představovali v jeho dokonalé podobě ... A tady nastává ten největší paradox. On ten systém totiž není ani v této filmové dokonalé podobě nijak bezchybný, a to ani ve svých základech, protože nemluvím o komunální (sebe)kritice, která upozorňovala na lidské a tedy odstranitelné nedostatky systému a která byla běžná a dokonce i žádaná jako jeden z raison d'etre takovýchto snímků. Pokud se nejedná o nějakou tajnou diverzní akci Dietla, pak např. právě zde zmiňovaná věta o tom, že kapitalisté konstruktéry zaplatí a ti pak skutečně pracují, zcela naivně a přímočaře odkrývá jedno ze slepých míst celé komunistické ekonomické teorie. Takových míst není v seriálu málo, a dají se najít i v dalších podobných seriálech (Muž na radnici, Major Zeman)... Takže doporučuji jen změnit úhel pohledu a brát seriál jako výpověď o dané době ne ve smyslu realistického zobrazení skutečných poměrů, ale ve smyslu "latentní exemplifikace" komunistických názorů...a to včetně té nudy. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (34)

  • Když přijede Jano (Michal Dočolomanský) na schvalování nové „čtyřstovky“, navštíví v konstrukci Ivanu (Eva Jakoubková). Rozhovor začíná její totální pasivitou, kdy na Janovu otázku, jestli ona v Hlubočanech zůstane, Ivana odpovídá: „A kam bych měla jít?“ Jano se zeptá, jestli by taky nechtěla do výzkumného ústavu do Hradce. A najednou se situace, zcela nelogicky, obrací a Ivana odpovídá, že jasně že ano. Jano namítá, že by ale nedělala na Perpetisu a ona na to, že zatím ne, ale později určitě atd. Nakonec to není Ivana, která odpovídá pasivně a pochybovačně, ale Jano. Celá situace je naprosto nelogická, jako by scenárista zapomněl, co bylo na začátku scénky a co na konci. Jako by musel Jano přijet, nakopnout Ivanu, přestože pasivní Ivana je najednou šíleně aktivní. Že by ji sami nenapadlo jít za Zbyňkem do Hradce a jako by čekala, až jí to někdo poradí. Prostě totální nelogičnost v jedno scéně. (pjotri)
  • Na autech jsou státní poznávací značky HL, přitom žádná SPZ s těmito písmeny v té době neexistovala. (M.B)
  • Když přivážejí „spiklenci“ Kořínek (Jaroslav Satoranský) a Tomášek (Martin Stropnický) složený Perpetis z Hlubočan do Výzkumného ústavu v Hradci, ve skutečnosti přijíždějí k provozní rampě České televize na Kavčích horách v Praze. (Robbi)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno