Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvoudílný televizní scénář Lucie a Josefa Konášových je působivým a dramatickým příběhem lásky, hrdinství i slabosti. Odehrává se ve dnech, kdy šlo našemu národu opravdu o vše, v období protektorátu. Ačkoliv příběh začíná téměř idylicky, na sklonku roku 1941, předčasnou oslavou Silvestra, s falešným zdáním, že vše je stále v pořádku, a dvě krásné mladé ženy, přítelkyně a obdivovatelky tehdejších filmových hvězd, jako byly Adina Mandlová i Nataša Gollová, jsou středem společnosti, právě v tuto chvíli nedaleko odtud, v zasněženém lese, seskočili padákem tři mladí muži: Bartoš, Potůček a Valčík....
Příchod parašutistů, vyslaných z Anglie, kteří se v Pardubicích objeví, znamená zásadní zlom v dosavadním životě obou žen i v životě jejich manželů. Do nebezpečných akcí, které mají parašutistům pomoci splnit zadaný úkol se zapojí nejen ony, jejich manželé, ale i řada dalších osob kolem nich. Přes to všechno však Hana ani Táňa nezapomínají na svou touhu uplatnit se u filmu, touží po krásných šatech a nemohou přehlédnout mužský šarm a svádění Alfréda Bartoše, jednoho z parašutistů. Přátelství obou dívek začne dostávat povážlivé trhliny. Spolu s tím se přiostřuje i nebezpečí odhalení celé této pardubické skupiny. Němcům se podařilo zachytit několik stop, a jedna z nich vede k Valčíkovi, který se skrývá pod falešným jménem coby vrchní v pardubickém hotelu Veselka. Všichni si začnou uvědomovat vážnost situace. Mistrné propojení ryze soukromých, intimních vztahů jednajících postav s historickými událostmi, které, ať zúčastnění chtěli nebo ne, zasáhly do všech lidských osudů, je nesporným kladem obou autorů.
Příběh se sice odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale je v něm jakoby v kostce postižena široká škála proměn lidských charakterů, od zcela malých selhání až po ta nejzávažnější. Ale jde v něm současně i o obdivuhodné a mnohdy nečekané důkazy odvahy, statečnosti a obětavosti. Je to i příběh o zkoušce, které je vystaveno přátelství, dosud považované za nejpevnější...
Díky tomu, že se autoři zamýšlejí nad touto dobou právě z tohoto hlediska, přes komplikované a nejednoznačné vztahy a postoje vylíčených postav, vznikl text, který se stal skvělým podkladem pro silný a divácky atraktivní televizní film, jehož působivost a dramatičnost ještě zvýraznila režie Jiřího Stracha a obsazení obou hlavních postav Tatianou Vilhelmovou a Klárou Issovou. V neméně důležitých a skvěle zahraných rolích se setkáte i s Jiřím Dvořákem, Davidem Švehlíkem, Ivanem Trojanem, Miroslavem Táborským, Alešem Hámou, Matějem Hádkem, Viktorem Preissem a dalšími. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (222)

argenson 

všechny recenze uživatele

Tak takhle ne. Námět výborný, podání povrchní. Docela slušné herecké obsazení, dobrá Tatiana Vilhelmová jako rozmazlená panička s heslem „chci víc, nemám nic“ nebo rozkošnický seladon Jiřího Dvořáka. O to víc mě mrzí nikam nevedoucí epizodky Jany Hlaváčové a Taťány Medvecké. Ovšem pokus o zlidštění příběhu řadových občanů v těžké době mě tady nepřesvědčil (na rozdíl od Habermannova mlýnu nebo s přimhouřením oka Protektora). Nemůžu se prostě ztotožnit s tím, že parašutisti z Anglie si tady do celkem pohodového protektorátu přilítli zachlastat a zasouložit (jen s minimálním náznakem, že jsme okupovaní nebo že nedejbože někde je válka). Nemluvě o celkem volném pojetí stanného práva (v jedné scéně hysterie z nezakrytých oken, v jiné scéně pohodově hlučná manželská hádka na noční ulici). Asi by mě na kolena měl dostat emocema naflákanej závěr, ale ani to neproběhlo. Gestapácké razie a výslechy na mě působily dojmem parodie. Takže znovu a nikoli poprvé píšu, že skutečnou atmosféru a napětí mi poskytnou o půl století starší filmy Vyšší princip nebo Romeo, Julie a tma. Což možná bude tím, že to dělali lidi, co protektorát skutečně zažili. Pro mě Operace Silver A bohužel na jedno podívání. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Fiktívne príbehy na pozadí skutočných historických udalostí ma vždy zaujímali. Tento prekvapil svojou kvalitou, zaujímavosťou a kvalitnými hereckými výkonmi. Strach nemal strach ísť aj do citlivejších tém a zobraziť hrdinov ako obyčajných ľudí, ktorými aj boli. Nevadil mi ani miestami inscenačný štýl, ktorý vzhľadom na udalosti a formu TV filmu má aj opodstatnenie. Niektorí vyčítajú filmu historickú nepresnosť v správaní sa ľudí počas vojny, že si chodili na prechádzky, na večierky, do krčiem. Ja v tom nevidím nič neobyčajného. Aj počas nemeckej komunikácie žili ľudia ako mohli. Život za protektorátu predsa nebol o dennodennom útlaku na českom národe, bežní ľudia robili, čo mohli. Tých, ktorí naozaj vzdorovali bolo len málo. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nejdřív bych chtěl říct, že každý umělec má svobodné právo na své umělecké pojetí příběhu. Ten kdo zná dění kolem Silver A asi ví, že pan Bartoš byl především hrdina a co byl či nebyl dál není podstatný resp. dokáže se přenést přes vyobrazení svýho hrdiny, který mu nemusí zrovna dvakrát vonět. No a ten kdo to nezná, tomu to je asi stejně u prdele. Čili s tímhle jsem problém neměl, ale trošku mě vadila první část příběhu, kde totálně převážil ženský prvek a tudíž různé milostné propletence dominovali nad tísnivou atmosférou strachu v protektorátu, takže jsem si chvíli připadal jak v telenovele. Ještě bych měl výhradu k závěrečně přestřelce v první části, ta scéna tam působila, že spadla z višně. Druhá půlka ta je už celá v totálním nasazení, žánrové linie se skvěle vyrovnali, všechno má dokonale vzestupný napětí a při některých pasažích jsem ani nedejchal. Ocenil jsem, že Jirka nechal Němce mluvit německy. Skvělé herecké výkony jsou tady v mání snad ve všech postavách asi nemá cenu se bavit o hvězdě z ďolíčku, Ivan neumím zklamat. Kdo mě tady vysloveně dostal a ještě trošku ční nad ostatníma je Klárka nejen, že je fakt nádherná, ale opravdu umí hrát a jak panečku. Cením si i toho, že Silver A dělá hrdiny i z obyčejných lidí, protože na to se právě v souvilosti s atentátem na H. dost zapomíná. Samozřejmě paragáni si náš obdiv zaslouží a příjmení hrdina jim náleží po právu, ale zapomínat na obyčejný obyvatele, který i přes riziko smrti svojí i svý rodiny neváhali a pomohli by se nemělo a mám pocit, že právě jim Jirka tady vzdal hold a proto nakonec zahraju čtyřtkakt. ()

kOCOUR 

všechny recenze uživatele

V prvním plánu praští do očí kamera a výprava (tolik historických rekvizit asi v TV filmu nikdy nebylo), ve druhém plánu skvělí herci (jen Dvořák s Vilhelmovou přehrávají), v tom třetím scénář a úhel pohledu na uplynulé události. Dneska už naprosto chápu kontroverzi, kterou film vyvolal. Udělat si z historické osobnosti hrdinu na piedestalu je náramně snadné, ale koukat na to, jak se snaží dostat do kalhotek ženám odbojářů, může vyvolat fyzickou bolest. Jako bych slyšel tamější obyvatele: Nešlapte nám po mýtech a nechte nás na pokoji! Bravo scenáristům za odvahu, bravo Strachovi tuplem, že se toho ujal a tak dobře to zrežíroval. Mám drobné problémy s jednotlivostmi (scéna s fotografií v ruce, obecně všechny přestřelky působily prostorově zcela neurovnaně, chybělo pár vysvětlení k dotvoření obrazu o hrdinech. A česko-německý „stylizovaný“ dabing Roberta Jaškówa mi malém přivodil smrt :-), ale jako celek je tahle past na tradicionalisty výborná a mohla by směle konkurovat všem těm Hlídačům č. 47, kteří tu šanci v kinech bohužel dostanou. Skvělý zvuk a hudba! ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dvoudílný televizní film Jiřího Stracha zažil v době svého oddělení spousty kladných reakcí, zároveň se ovšem též stal terčem výrazné kritiky. Na té se podíleli především historici, kteří měli problém s historickou nepřesností a též účastníci bývalého protinacistického odboje, kteří měli se Strachovou Operací Silver A ten problém, že se dle nich zpracování skutečných událostí chopil až příliš věrně a parašutisty Bartoše, Potůčka či Valčíka ve filmu zpracovali tak trochu urážlivě. Někteří kritici dokonce zašli tak daleko a přirovnali Strachovu Operaci Silver A k nacistické či komunistické propagandě. Se zpracováním těchto témat to ovšem ostatně vždy bylo tak trochu složité a žádné vyobrazení známé historické postavy nikdy nepotěší každého a především každý se může látky ujmout po svém, ať už přitom nepotěší moc lidí. Vysoká kvalita se ovšem Strachovu dvoudílnému televiznímu filmu ovšem rozhodně upřít nedá.   Strach je osvědčený režisér (nejen) televizních filmů. Jak dokázali i jeho pozdější televizní filmy jako Osmy nebo Klec, většina Strachových televizních filmů se bez problémů vyrovná většině aktuální české kinotvorbě. Jeho Operace Silver A je toho též důkazem a jedná se rozhodně o jedno z nejlepších historických českých dramat posledních 15 let. A i přes fakt, že jde o televizní film ten film vypadá neskutečně rozmáchle. Skvělá výprava, kostýmy a celkově výrazné production values. Povedená kamera Martina Šece, která nestojí na místě a přesně ví, kdy by se měla pohnout, zachytit emoce ve tváři či udělat nějaký jiný zběsilý pohyb. Tomuhle filmu by kino vlastně slušelo. Už i kvůli tomu, že by ten výtečný zvuk v kině působil ještě o poznání silněji.   Především je ovšem poznat, že se filmu chopil velmi dobrý režisér, který se toho navíc nebál. Nebál se toho hrdiny nezobrazit jako čisté Mirky Dušíny a díky tomu ty postavy působí o poznání realističtěji. Scénář dvojice Lucie a Josefa Konášových má v sobě tu pravou sílu, skutečně se podaří plnokrevně odvyprávět důležitou událost v naší historii a přitom se na to nejde v rukavičkách. Film se sice dočkal kritiky z toho důvodu, že takový Bartoš zde není 100% zdrojem ctnosti, v alternativní verzi by ovšem stejně tak mohlo dojít ke kritice, že je Bartoš až moc idealistický hrdina. Kompromis je vždycky náročné objevit a ani při jeho nálezu nemá vždy zaručenou funkčnost. Dokonalý film pro všechny by ovšem stejně v žádném případě vzniknout nemohl.   Film je navíc plných velmi dobrých herců. Jiří Dvořák, Klára Issová, Ivan Trojan, Tatiana Vilhelmová, Matěj Hádek, Viktor Preiss, Miroslav Táborský, Marek Taclík, Aleš Háma, David Švehlík, Jana Hlaváčová..... Strach by mohl chtít lepší casting těžko. Ať už se bavíme o větší či menší roli, casting Operace Silver A je vyloženě super a těžko by se do libovolné role hledal někdo lepší.   Je vlastně Operaci Silver A co vyčítat? Něco by se možná přeci jen našlo. Pár postav by dost možná určitě šlo více rozkreslit a tyto scény by mohli snadno nahradit scény, které jsou dost možná v samotné Operaci Silver A tak trochu navíc a při lehkém střihu by nic zásadního nepozměnili. Je tam pár motivů, které ve finále vlastně kdovíjak zásadní dohru nemají a skutečně působí na víc. Jsou to vše pouze ovšem lehké výtky, které kvalitu Operace Silver A kdovíjak neshazují. Naopak skutečně platí, že jde o jeden z nejlepších českých filmů za posledních 15-20 let. Celkově.   Operace Silver A se toho od začátku nebála a tuhle výsadkovou operaci zpracovala způsobem, která dle očekávání spousta lidem nesedla. Přesto i kvůli tomu se musí Strachovi smeknout. Žádné přísné idealizování, především ovšem skutečně velmi dobře natočená televizní záležitost, která by se v kinech rozhodně neztratila........ () (méně) (více)

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

Reklama

Reklama