Komentáře uživatelů k filmu (255)

  • golfista
    ****

    Velmi dobrý film o atentátu na Heydricha. Jiří Sequens se snažil co nejvíc přiblížit tehdy známým okolnostem a natočil téměř rekonstrukci celé akce. Výborná atmosféra a herecké výkony. Ještě dnes mi při závěrečné scéně "vzdejte se - nic se vam nestane" běhá mráz po zádech.(20.3.2003)

  • Lima
    ****

    Přesná, působivě zfilmovaná rekonstrukce atentátu na Heydricha. Atmosféra protektorátního Česka je správně tíživa, herci jsou znamenití. Závěrečný tragický boj parašutistů v obklíčeném kostele (to z mé strany není spoiler, tuhle historickou událost zná snad každý školák) je takovou třešničkou na dortu. Scéna, kdy čekají na jistou smrt v zatopených katakombách, je fakt nářez. Vzhledem k situaci absurdně působící hláška s německým přízvukem "Vzdejte se, nic se vám nestane" mezi mými kamarády zkultovněla.(3.5.2003)

  • Gemini
    *****

    Klasika českého válečného filmu, filmařsky výborně zvládnutá a pro širokou veřejnost stravitelnější než Nebeští Jezdci. Pečlivě vybraní herci, (podle mého názoru) vysoká historická věrnost, skvostná výprava, prostě není co řešit. Když dáte 90%, nyc se fam nestane.(6.7.2008)

  • Tosim
    ****

    Napínavý, autentický film, Sequensův nejlepší.(1.8.2003)

  • Matty
    ***

    Již od prvních minut byl mi tento film nesympatický. Přitom šlo v podstatě o prkotiny, jako absence křestních jmen herců a tvůrců během úvodních titulků, nulový výskyt českého jazyka během první čtvrthodiny, mizerné ozvučení, co mi jej ve vlastních očích znepřátelilo. Jenže, když se podobné prkotiny nastřádají a nadto jsou vyšperkovány množstvím hlavních hrdinů příliš velkým na to, abyste si mezi nimi našli jednoho oblíbence, brzy ztratíte chuť podobný film sledovat. A je to škoda, protože rozhodně nejde o film špatný. Režie se možná příliš snaží podobat vzorům ze západů (těm několika, které bylo u nás v té době možné vidět), nicméně se snaží a snaha by se měla cenit. Dále si cením hereckých výkonů – samí chlapi (což je škoda), samá známá jména (což není škoda). Čeho si však cenit nemohu je celkové pojetí snímku. Když už se Sequens rozhodl zfilmovat atentát včetně příprav, včetně pohledu z druhé strany, bylo by žádoucí „zaneřádit“ příběh větším množstvím dramatických situací. Takhle zde máme expozici, výcvik, seskok, nudu, nudu, nudu, atentát, ukrytí, nudu, nudu, zabití. Příliš mnoho slov na jednu akci. Atentátníci posledních třicet čtyřicet minut vlastně jenom čekají na popravu, resp. na okamžik, kdy si budou moci prohnat hlavu kulkou. Z filmu příliš číší beznaděj, také smysl atentátu je několikrát zpochybněn, což by si dle mého názoru režisér válečného filmu dovolovat neměl. Z podobného bruslení na tenkém ledě zpravidla nevzejde nic dobrého, což ani zde nevzešlo. Snadno můžete začít pochybovat, která strana něco takového natočila a zda-li to opravdu byla ta správná strana. Alespoň nějaký záblesk, jiskřičku naděje v samém závěru, bych přijal s otevřenou náručí. Něco podobného mnohým filmům ublíží, domnívám se však, že zrovna tomuto by to jedině prospělo. 60% Zajímavé komentáře: Karlos80, Krysa SPK(25.9.2007)

  • Djkoma
    ****

    Československá klasika z období, kdy naše filmy patřili nejen v Evropě k tomu nejlepšímu, co se točilo. Opět se hodně známých tváří setkalo na jednom filmu, který ukazoval důležitý okamžik naší historie, který se nám na jednu stranu vymstil, ale byl nutný. Celou dobu se nebudete nudit a vše je vám předkládáno s klidem a rozvahou. Povinná lekce dějepisu pro neznalé a skvělá podívaná pro milovníka filmu.(5.5.2007)

  • gouryella
    *****

    Realisticka rekonstrukce jedne ze stezejnich udalosti dejin naseho statu - atentatu na Heydricha koncici bravurni scenou pri oblehani kostela.(31.7.2002)

  • Enšpígl
    ****

    Do dneška je mě tak trošku záhadou, že komoušové, kteří se rozhodně nedali považovat za fans západního odboje umožnili vznik tohoto filmu. Hodně jsem patrál po bližších faktech o natáčení Atentátu, ale nic jsem nezjistil. Škoda, ale tak hlavně že se natočil. Měl bych jen pár malých výhrad k první části. Trošku mě tam chybělo exilové váhání Benešovo zda nakonec atentát uskutečnit a na koho, protože domácí odboj až tak moc tu naci mrdku sejmout nechtěl spíše to tlačil směrem k Moravcovi. Navíc z mnoha zdrojů je známo, že paragáni neletěli z Londýna s pevně daným jménem - Reinhard Heydrich, ale to je ve finále buřt. Daleko víc ve filmu postrádám dvě velmi dramatické okolnosti. Pokurvený výsadek Operace Anthropoid, to bych měl nervy na pochodu, sledovat jak se v protektorátu přemisťuje Gabčík s Kubišem na místo určení. A pak filmu vyčítám ještě odfláklou událost těsně po atentátu, přesněji řečeno útěk paragánů z místa činu. Pět až deset minut navíc by filmu vůbec nevadilo a divák by během téhle utíkací scény, když by se dobře udělala přišel o nervy zřejmě definitivně, je totiž známo, že až tak lehce se totiž kluci do "bezpečí" bohužel nedostali. Nicméně samotný atentát je udělán špičkově a větší nervák u TV už dlouho nepamatuju. Druhá čás filmu je naprosto bezchybná a závěrečný finále v kostele sv. Cyrila a Metoděje mě emotivně natolik pohltilo, že jsem vyhrabal pistolku z kapslíkama a začal po SSácích střílet, abych klukům pomohl. Bohužel dějiny se mě ze svýho pokoje změnit nepodařilo, zato smradu z kapslíků jsem vytvořil v pokoji nějak moc. Zkrátka maximálně prožité, skvěle natočené a kvalitně zahráné filmové dílo.(25.3.2010)

  • Radek99
    *****

    Natočit v roce 1964, tedy v době, kdy o ,,pražském jaru" ještě nikdo ani neslyšel, film o tom, že na našem území za Protektorátu existoval i jiný než komunistický odboj, ba dokonce že atentát na Heydricha (a tedy největší a nejdůležitější akci českého protifašistického odboje) nařídila exilová (komunistickou propagandou tolik ostouzená) Benešova vláda, je věc téměř nepochopitelná, hraničící se zázrakem. Ano, jistě, v roce 1964 již bylo znát jisté politicko-společenské tání, ale tady doslova praskly arktické ledy a Jiří Sequens proplul úžinou doby jako hotový ledoborec. Atentát je až překvapivě přesnou rekonstrukcí dobových událostí (samozřejmě s jistou uměleckou licencí - změněná jména parašutistů, Gabčíkova pozice při samotném atentátu atd.) a s náhledem na ně můžeme i z dnešního pohledu víceméně souhlasit, o kolika jiných filmech prošlých systémem schvalování, tedy komunistickou cenzurou, to dnes můžeme říci?(4.10.2012)

  • Karlos80
    ****

    "Vzdejte se, nic se vam nestane!" "Vzdejte se, nic se vam nestane!" Kamarádi, vzdejte se, boj je marn !? Kluci to byl Karel Čurda, ta krysa! Nikdy! Tak po této odporující a obranyschopné větě jsem měl ještě dlouho po tomto filmu, který se mi mimochodem nesmazatelně vryl do mojí mysli, velice tíživé a utiskujicí pocity. Kdo neviděl, tak neví o co opravdu přichází, mrazivá atmosféra hrůzy strachu, represí a já nevím čeho všeho v tomto výborném "černobílém" dramatickém filmu z období protektorátu Čecha a Morava. Opravdu pečlivá realizace, a snaha o věrnost dobových reálií pojatá v širších politických a historických souvislostech. To byla známá operace Anthropoid. A všichni víme jak se to stalo, kde a kdy se to stalo, kdo to všechno schvaloval, co nato prezident Beneš, co Anglie a Amerika, odkud byli naši výsadkáři i jaké neblahé následky to mělo na náš národ jako takový? Pravá jména, atentátníku-výsadkářů tu tedy nenajdete jelikož byla pozměněna a uvedena pod jakýmsi mi krycími jmény,které jim byli určeny už už ve VB a na něž jim byly vystaveny jejich osobní doklady nutné k přežití v protektorátu Čechy a Morava. Takže žádného Kubiše, Gabčík nebo Valčíka tu nenajdete. Místo těchto jmen se nám tu představí nadporučík Král, rotmistr Strnad zvaný Ota, rotmistr Vyskočil zvaný Zdeněk, nadporučík Sedlák, a rotný Karel Vrbas (Čurda). Velice dobrý film (povedená rekonstrukce), s období Heydrichiády podobně jako třeba Vyšší princip a asi nejlepší v celé Sequensovi režijní filmografii, který byl ve své době navíc ověnčený hned několika významnými cenami. Určitě za 4*, a to nejen za silnou scénu odporu v podobě jedinečného hrdinství a vlastenectví v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje.(3.3.2007)

  • Boss321
    ****

    Povedený film o rekonstrukci atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Skvělé obsazení a povedený scénář. Podle mého nejlepší film Jiřího Sequense st.(10.11.2007)

  • Kulmon
    ****

    Atentát na Heydricha byl asi nejvýznamnějším činem československého zahraničního odboje za druhé světové války. Je věcí sporu, zda to něčemu prospělo, vždyť co obětí kvůli tomuto činu padlo. Tento film je velmi dobrou rekonstrukcí onoho atentátu. Zejména bych ocenil podobnost Siegfrieda Loyda s Reinhardem Heydrichem, i když v tomto podání působí Heydrich celkem staře. Zemřel v 38 letech, zatímco Loydovi je 43, ale vrásky jej činí starším. Ale husarským kouskem je K.H.Frank, kterého hrál Richard Záhorský, naprosto věrná kopie! Herecké obsazení atentátníků je také velmi dobré. Mám jen pár detailů, které jsou z historického hlediska ve filmu zřejmě nepřesné. Domnívám se, že plán atentátu na Heydricha v době seskoku ještě parašutisté Anthropidu neznali. Mluvilo se o tom, že atentát bude spáchán buď na Emila Háchu, Emanuela Moravce či K.H. Franka, ale také právě Heydricha. Dále jsem ve filmu postrádal scénu, kdy krátce před půl jedenáctou projela zatáčkou v autě žena bez klobouku, a tím atentátníkům signalizovala, že Heydrich přijíždí bez doprovodného vozidla. Z filmu se dále zdá, že atentátni byli stále ukryti v kostele, ale v kapse jednoho z nich se našla tramvajenka z předchozího dne, kdy došlo k jejich smrti, což napovídá tomu, že svůj úkryt opouštěli. Minusem tohoto filmu je, že se zde nevyskytuje ani Gabčík (jeho "náhradník" mluví dokonce česky, ač byl Slovák!), Kubiš či zrádce Karel Čurda, po válce popraven za vlastizradu. Nicméně film hodnotím velmi kladně.(8.5.2009)

  • Brouk
    ****

    Nádherně udělaná rekonstrukce Atentátu na říšského protektora R.Heydricha.(11.10.2004)

  • flanker.27
    *****

    Film, který nemá (téměř) chybu po stránce scénáře (a jeho značné věrnosti skutečným událostem), kamery (při závěrečné scéně v kryptě tak nádherně prosvítá světlo skze stropní okno), výpravy a režie (přestřelka v kostele nemá v našem filmu obdoby a ani mnoho současných triky napěchovaných filmů se jí neblíží co do dynamiky a realističnosti). Musím také říct, že Beethovenova pátá symfonie se mi nikdy tak nezarývala pod kůži jako v tomto filmu. Malou muškou je drobná nedotaženost dějové linie s Cannarisem, ale to je jen drobnost. Takových 90%.(29.10.2005)

  • RHK
    ****

    Mrazivý, výborně natočený černobílý film, trochu méně akční, s výbornou kamerou. Pro Čechy skoro povinnost ho znát, ostatně "Fstejte se, nyc se fám néstané!" dostatečně zlidovělo a jako kluci jsme to používali při hraní na vojáky. Vidět přední české herecké bardy jako mladíky taky nebylo k zahození. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=of8EI7RFVKY(15.1.2009)

  • Gilmour93
    *****

    Lehce pozměněnými slovy Neila Armstronga: „Je to malý úlomek žebra ve slezině říšského protektora, ale velký kus práce k osvobození Československa.“ Nelze však opomenout bolestnou skutečnost, že Brity přinutil vzít do ruky gumu a Mnichovskou dohodu až následný nacistický teror.. Takřka dokumentárně laděný snímek s důrazem na historickou věrnost (i když Gabčík promluvil slovensky až na konci), brilantně nasnímanou přestřelkou v kostele, pochybnostmi výsadkářů při vědomí důsledků akce a vskutku osudovým koncem s plovoucími trámy, čtyřmi výstřely a jedním Ludwigem Van. Jediná možná výtka směrem k Sequensovi je ta, že některé události zcela vynechal, či se jim věnoval pouze okrajově (důvody zamítnutí akce v Panenských Břežanech, útěk bezprostředně po atentátu), nicméně spolu s přeci jen "umělečtějšími" Nebeskými jezdci se bezesporu jedná o zlatý fond československého válečného filmu. Jinak zlidovělá věta: „Fzdejte se, nyc se vam nestane!“ by se svou upřímností k adresátům dala přirovnat k současným heslům na předvolebních billboardech: „Volte změnu, volte stranu xy…“(28.5.2012)

  • viperblade
    *****

    Před několika lety jsem se vcelku intenzivně zajímal o dějiny, speciálně o období druhé světové války. Když jsem si procházel její milníky, tak mě zaujal především atentát na Heydricha (nejen proto, že to bylo vlastně poprvé, co se Češi nějak "oficiálně" vzepřeli protektorátu, ale taky proto, jaké to mělo následky) a tak jsem si sehnal knížku Atentát na Reinharda Heydricha od Miroslava Ivanova, kterou doporučuju všem, kteří se o toto období zajímají. Protože v té knížce je opravdu vše - od svědectví různých lidí, kteří popisovali, co zrovna dělali, když se to stalo a hlavně co se poté dělo, až po přípravy na atentát a smutný konec v kostele. Tento film mi právě tu knížku připomněl v tom, jak byl opravdu skvěle natočen s citlivostí pro detaily a hlavně s pány herci jako Brzobohatý či Vinklář. Plný počet dávám bez váhání, protože film je opravdu temný a nic nepřikresluje.(16.1.2013)

  • sportovec
    *****

    Spor o to, zda ATENTÁT měl být víc pojat dokumentárně nebo naopak hraně-umělecky, je tak trochu samoúčelný. Uvědomíme-li si, že film byl jako námět i jako scénář pojat a ještě v době natáčení vytvářen v době plné síly komunistické cenzury, vlády myšlenek o údajné reakčnosti, zradě a zbabělosti londýnské exilové vlády i Edvarda Beneše osobně a studujeme-li pozorně údaje o tvůrcích filmu (mj. o proslulé produkční skupině Bohumil Šmída-Ladislav Fikar), výsledný obraz, který takto vzniká, je působivější a značně odlišný od prvoplánových pocitů vzniklých ze zhlédnutí filmu. Nesporné gesto občanské odvahy v měřítcích této doby snad poprvé z blízka přiblížilo skutečnou tvář demokratického druhého odboje a tím spolukorigovalo stále převládající názor o rozhodném rezistentním druhooodbojovém příspěvku z východu a jeho podstatně méně závažném doplňku ze západu. Syrová, jakoby reportážní tvář snímku je pochopitelná i jako snaha nezkreslovat a vůle nepodléhat cenzuře tehdejší Hlavní správy tiskového dohledu víc, než bylo nezbytně nutné. Díky tomu i dnes tehdejší současnost filmu - tu dějovou i tu natáčecí a prvotně diváckou - můžeme plně prožívat a cítit jako také náš dnešek. A víc rozumět době, která je dnes již jen historickým faktem.(17.9.2007)

  • sud
    *****

    Opět se potvrdil fakt, že nejlepší thrillery píše sám život. Navíc černobílá kamera působí opravdu autenticky, hudba byla rovněž skvěle vybrána (při každém tónu Beethovenovy Osudové mrazí v zádech) a proti hereckým výkonům se rovněž nedá říct ani popel (především Josef Vinklář coby Karel Čurda). Závěrečná přestřelka má v sobě tolik napětí a dynamiky, že jí leckterý Hollywoodský akčňák může závidět. 90%.(23.9.2009)

  • gudaulin
    *****

    Bezpochyby nejlepší Sequensův film, nicméně těch pět hvězdiček je přece jen za námět, protože atentát na říšského protektora je nesmírně atraktivní, silná umělecká látka. Scénář tentokrát psaly dějiny...Sequens přes veškerou snahu mezi naši režijní špičku nepatřil, ale vzhledem k tomu, že pracoval s hereckou špičkou, snažil se o realistickou rekonstrukci a vyhnul se lacinému patosu, vznikl velký film. Celkový dojem 90%.(5.5.2007)

<< předchozí 1 2 3 4 7 10 13