• tron
    ****

    „Ty nosíš kabelku po Židovce?!“ – „Je to blbý, že jo?“ Nie je to dokonalé, ale až pri záverečných titulkoch pochopíme, že tvorcovia potrebovali začínať pomalšie, pretože inak by zrejme príliš nefungovala strhujúca druhá polovička, ktorá niektorými obzvlášť krutými výjavmi (pád z okna) berie dych a vháňa slzy do očí. Čechom by schopnosť monitorovať vlastnú históriu mohol závidieť nejeden svetový národ. OPERÁCIA SILVER A je výborná už kvôli hercom; predsa len, vidieť okolo jedného stola Ivana Trojana (videl som ho skoro vo všetkom, ale až tu som si ho začal vážiť), Táňu Vilhelmovú (naopak, tú som tiež videl skoro vo všetkom, ale tentoraz mi nesedela... ale to sa stáva každému hercovi raz za čas), Kláru Issovú (ktorá by ROZHODNE mala prijímať viacej ponúk) a Tomáša Táborského (ruku na srdce, skutočne sa v celej republike nenájde režisér, ktorý je tohto výborného herca schopný doceniť?) je pohľad na nezaplatenie. Ak ma niečo nenadchlo, bol to výkon Jiřího Dvořáka, či skôr spôsob, akým bola jeho postava (veliteľ komanda) napísaná; je príjemne drzé poňať učebnicového hrdinu negatívnejšie (počas 99% filmu sa jedná o sexom posadnutého, nechutného chlapa, z nudy ničiaceho život každému, kto mu podáva pomocnú ruku), ale tvorcovia v tomto „sňatí hrdinskej masky“ predsa len dosť prestrelili. Inak ale dole klobúk za ostatných hercov, za poctivú réžiu, kvalitnú výpravu a vydarený scenár, nebojaci sa narábať s ošemetnými témami (kolaboranti, gestapo, Heydrich, Lidice).(22.6.2009)

  • Gemini
    *****

    Jiří Strach dává každým svým dalším počinem více a více vědět, že máme co do činění s velkým talentem. Tentokrát převedl do filmové podoby příběh z války, který není ani tak o válce jako o lidech, kteří se jí prakticky náhodou zúčastnili a také o tom, co takové hraní si na odbojáře stojí. A vlastně ani ten fakt, že se tu bojovalo za svobodu národa, není pro tento film tím stěžejním tématem - tím je nespoutaná svoboda skrytá uvnitř mysli a toužící proniknout do světa pevně sevřeného v kleštích strachu a nouze a to jak snadné je nechat se zaslepit tím, že ten smutný svět vytěsníme ven a vytvoříme si vlastní, který je jen a jen o nás. Výtečně napsané a ztvárněné charaktery (obzvlášť kontrast Kláry Issové s Táňou Vilhelmovou a postavy tří výsadkářů jsou libové) zasazené do pořádné výpravy a k tomu ještě skvělá dobová hudba, co víc si přát? Snad jen, aby se podařilo natočit podobný film nejen pro televizi, zdravíme Tmavomodrý Svět a nehezky se na něj šklebíme;) 90%(30.4.2007)

  • Hunt
    **

    50% Moc pěkná výprava, za kterou by se nemusel stydět ani film do kin. Obsazení též velice povedené, někteří herci skutečně výborní, avšak scénář (a dramaturgie) mě zklamala. Na stopáži 150 minut se kromě finále ( do atentátu na Heydricha) řeší téměř stále jen milostný vztah k postavě Alfréda Bartoše a postavy se chovají jako by válka vůbec nebyla. Chodí si v noci venčit psa, chodí si užívat do kaváren, scházejí se v klidu, nechávají u sebe přespávat kdekoho a co chtějí dělat, v čem spočívá jejich odboj- nic se divák nedozví. Že se lidem život změnil poznáváme jen z toho, že jídlo a cigarety jsou na lístky, že není káva, limonáda z náhražek a venku jsou německé nápisy. Žádné větší obavy, že by je někdo mohl udat, že jim hrozí nějaké větší nebezpeční od němců či čechů, kteří s němci spolupracují, klidně si v Praze projíždí na loďce....pro osoby, které nemají o této době žádné či zcela mizivé povědomí film přibližuje atmosféru a skutečnosti, které se v tu dobu děly pouze minimálně a vzdáleně. Proč byl povolán Heydrich do Čech, jaké bylo jeho postavení, co bylo jeho úkolem, proč ho exilová vláda chtěla odstranit..... o tématu řešení židovské otázky se dozvíme pouze to, že jim byly zabavovány auta a kabelky.....místo toho jen řešíme postavu Alfréda, který zkouší sbalit nejdřív Hanu (K. Issová) a pak Táňu (T. Villhemová) a že i když jsou obě vdané a jedna dělá zpočátku drahoty - tak ho ve výsledku chtějí obě......přibližení této velice náročné doby (kromě pěkné výpravy a mučení ve finále) je skutečně promarněné. Bohužel.(17.10.2016)

  • S.Quentin QUALE
    ***

    Jirka Strach umí natočit super filmy a toto téma je vlastenecky vděčné, přičemž rozumím tomu, že na úkor faktů, které nejsou známé, je nutné jednotlivým postavám vtisknout nějaké charakterové rysy. Rozumím i pohnutce vykreslit "budoucí hrdiny" jako obyčejné lidské bytosti v těžké době. Bohužel ve vztahu k tématu nemám pochopení pro žádné milostné pletichy, natož pro proutnické extempore, které předvedl s postavou Alfréda Bartoše. Tohle se opravdu nepovedlo, takže další historická přesnost celého snímku je tímto dost pošlapána. Škoda. 60%(9.10.2016)

  • Hejtmy
    ****

    Jiří Strach evidentně neměl strach pustit se do trochu zajímavějšího kontreverzního tématu a natočil nejen na český poměry velmi dobrej film. Scénář sice místy pokulhává a občas jsem si říkal, že je těžký některejm situacím uvěřit, ale kdoví jak bych se v podobnejch situacích choval já. Nejvíc plusově hodnotím skvěle vystiženou atmosféru doby, ať už co se týče hudby, oblečení herců, interiérů nebo exteriérů. Herci bohužel z velké většiny až moc profláklý český stálice (Trojan, Vilhelmová, Táborský,...), ale špatně určitě nikdo z nich nezahrál. 80%(23.6.2009)

  • - Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)

  • - Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

  • - Hrají zde matka s dcerou, Jana Hlaváčová a Barbora Munzarová, a také otec se synem, Alois Švehlík a David Švehlík, kteří postavy otce a syna dokonce ztvárnili i ve filmu. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace