Režie:
Brian De PalmaKamera:
John A. AlonzoHudba:
Giorgio MoroderHrají:
Al Pacino, Steven Bauer, Michelle Pfeiffer, Mary Elizabeth Mastrantonio, Robert Loggia, Miriam Colon, F. Murray Abraham, Paul Shenar, Harris Yulin (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na mrtvolách svých konkurentů chtěl vybudovat americký sen... Klasické drama Howarda Hawkse Zjizvená tvář (1932), inspirované osudem proslulého chicagského gangstera Ala Caponea, se po více než padesáti letech dočkalo nového zpracování. Scenárista Oliver Stone a režisér Brian De Palma ovšem děj posunuli do současnosti, italského zločince nahradili kubánským emigrantem a pašování alkoholu distribucí drog. V létě roku 1980 emigrovalo z kubánského přístavu Mariel se souhlasem Fidela Castra 125 000 lidí. Zhruba pětina z nich měla kriminální záznam, neboť Castro se potřeboval zbavit „nežádoucích" osob. Asi polovina utečenců se usídlila v Miami a jeho okolí. Tato událost tvoří prolog nové verze Zjizvené tváře. Jeden z emigrantů Tony Montana (Al Pacino) se velmi rychle adaptuje v nových podmínkách svobodného světa. Se svým přítelem Mannym (Steven Bauer, jediný rodilý Kubánec mezi hlavními herci) vykonávají příležitostné práce v místním podsvětí a při jedné předávce drog skončí v jejich rukou ukradené peníze, za něž Montana vybuduje vlastní drogové impérium. S mocí a bohatstvím ovšem roste i jeho ego a především paranoia, že jej o jeho výdobytky připraví někdo stejným způsobem, jako to udělal on... Režisér De Palma svůj snímek natočil efektním, rozmáchlým stylem, v němž se opřel o téměř maniakální výkon Ala Pacina. Spíš než u původní Zjizvené tváře hledal inspiraci u Coppolova Kmotra, což je zřejmé už z Pacinova obsazení. Mezi dalšími herci zaujmou tehdy ještě málo známé Michelle Pfeifferová (Montanova žena Elvira) a Mary Elizabeth Mastrantoniová (Montanova sestra Gina). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 228)
Snímek Zjizvená tvář z roku 1983 představuje v dějinách moderní americké gangsterky víceméně ojedinělý experiment – a to navzdory tomu, že vlastně obměňuje docela klasické vzorce. Nabízí vzestup a pád gangstera, přičemž příběhu o zločineckých praktikách rozvíjí v paralele k soudobé politické situace. Tato je navíc vedena z levicové perspektivy… je kritikou americké hamižnosti, obrazem sebe požírání kapitalistického systému. Dvojí tendence filmu směřujícího (a) od jedince k systému společensko-zločinecko-politických vztahů a (b) od systému těchto vztahů k jedinci dosud představuje jeden z nejagresivnějších, nejošklivějších a nejpodmanivějších filmů osmdesátých let, a to zdaleka nejen těch gangsterských. Z hlediska výstavby scénáře i výsledného filmu je příznačné už to, že Zjizvená tvář nikdy nedovolí divákovi cítit se s postavami dobře, a to už kvůli tomu, že všechny postavy jsou od samého začátku v jistých ohledech odpudivé. Na filmu je přitom výrazně vidět kooperace dvou velmi odlišných tvůrčích osobností: otevřeně politického přístupu scenáristy Olivera Stonea a otevřeně cinefilního přístupu režiséra Briana De Palmy. Více jsem o filmu napsal na Poznámkách. ()
Je tam spoustu hluchých míst a právě tam se měly zapojit nůžky střihače a nekompromisně zkracovat. De Palma udělat atmosféru umí, ale tempo neudrží. Velké plus mají určitě na svědomí herci. Al Pacino je nezapomenutelný a celý film táhne prakticky on. Se svým španělským přízvukem a šklebícím ksichtem na sebe strhává pozornost celých 170 minut. ()
Dorostl jsem k tomu. Najednou vidím plastickou kroniku násilí, dokonale vtahující báchorku o vzestupu a pádu, navlečenou na živé kulisy tvořené americkým snem a zuřivým uchvacováním moci v zemi zaslíbené. Pacino nabíjí neodolatelným charismatem i absolutního hajzla, jakým Tony Montana nepochybně je, díky tomu nejen ty drastické scény z hlavy nedostanete. ()
Při pohledu na stopáž se kdekomu rozklepou kolena, ale v tomto případě úplně zbytečně. Film má skvělé tempo, občas sice zpomalí, ale rozhodně nenudí. Tvrdit, že Zjizvená tvář patří mezi špičku mafiánských filmu, je zbytečné, protože ta špička už je zatraceně široká. Zkusím De Palmův nejlepší kousek vyzdvihnout jinak. Dal jsem mu vyšší hodnocení než legendárním Mafiánům a kultovnímu Kmotrovi, to podle mě mluví samo za sebe. ()
„I always tell the truth. Even when I lie.“ Kubánský balík, vzdělán ulicí a kriminálem, sní svůj vlastní americký sen na hromadě mrtvol. Stačí mu k tomu jen vůle udělat to, co ostatní neudělají, ale všechno jednou skončí, obzvláště pokud neznáte míru.. Na rozdíl od Carlito´s Way kašle De Palma na psychologii postav a nabízí od emocí víceméně odproštěnou přímočarou jízdu drogového bosse začínající vystoupením z Banánové lodi na Floridě a končící nevyhnutelnou krvavou lázní v bazénku (The World is Yours). A ono to díky Al Pacinovi báječně funguje. Toužím si vybavit šatník Tonyho modelem tmavého saka s jemnou linkou a decentně rozmístěnými šmouhami od koksu.. ()
Galerie (242)
Zajímavosti (110)
- Aby Tony Montana (Al Pacino) zapůsobil na Elviru (Michelle Pfeiffer), zakoupí Porsche 928. Prodejce dokonce uvede cenu vozu - 45 000 dolarů. (lskala)
- Všechny násilné scény, ať už to jsou lidské hlavy rozprsklé na dveřích auta či rozřezávání rukojmí motorovou pilou, jsou založeny na rekonstrukcích skutečných zločinů. Režisér Sidney Lumet také vůbec nebyl ze scénáře nadšený, připadal mu až příliš krvavý. Protože producent Martin Bregman nemínil učinit žádné změny, Lumet projekt opustil a ke slovu se dostal o generaci mladší Brian De Palma, kterému krev žádné problémy nedělala. Využil původní Lumetovy myšlenky, aby hlavní postavy pocházely z Kuby a vylodění proběhlo v roce 1980. (duklak2)
- Postava Tonyho (Al Pacino) byla v roce 2016 přidána do hry „Payday 2“. Spolu s ním byla vložena i mise přímo v Tonyho sídle, vytvořeném přesně podle filmu. Můžeme zde vidět i legendární žlutý Cadillac Eldorado. (Brebto)
Reklama