poster

První republika (TV seriál)

Drama / Rodinný / Historický

Česko, 2014, 22x52 min

Hudba:

David Solař

Hrají:

Ján Koleník, Markéta Plánková, Jiří Vyorálek, Jan Vlasák, Veronika Arichteva, Radek Holub, Viktor Dvořák, Robert Urban, Tomáš Töpfer, Zdena Studenková, Pavel Kříž, Taťjana Medvecká, Michaela Maurerová, Michaela Procházková, Kristýna Hocková, Svatopluk Skopal, Milan Němec, Matěj Anděl, Gabriela Míčová, Luboš Veselý, Marika Šoposká, Veronika Freimanová, Jan Hrušínský, Martin Sitta, Filip Antonio, Jana Štěpánková, Vladimíra Havlíčková, Petr Vondráček, Vlastina Svátková, Adrian Jastraban, Jan Novotný, Martin Kubačák, Pavel Batěk, Zdeněk Maryška, Otmar Brancuzský, Vladislav Beneš, Zdeněk Dušek, Igor Bareš, Jaroslav Šmíd, Vlasta Chramostová, Barbora Mottlová, Jitka Sedláčková, Gabriela Csinová, Jana Třísková, Radek Valenta, Radka Stupková, Markéta Procházková, Irena Kristeková, Zdeněk Eska, Mikuláš Křen, Ladislav Kolář, Patrik Štěpán, Michal Petlach, Simona Šeligová, Petra Navrátilová, Ondřej Černý, Jakub Koudela, Tomáš Havlínek, Karolína Hlaváčková, Petr Cemper, Tomáš Jákl, Michal Kolínek

Producenti:

Filip Bobinski

Scénografie:

Marcel Hána
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • UncleG

    Přiznávám, že jsem první republiku nevydržel déle než čtvrt hodiny. Obsazení mimo, účesy mimo, kostýmy mimo, mluva a celkové chování postav NAPROSTO MIMO. Napadlo někdy někoho z tvůrčího tandemu přečíst si třeba pár knížek z období první republiky? Zjistit, jak se tehdy mluvilo, co patřilo k běžným vyjadřovacím prostředkům a normálním zvyklostem? Evidentně ne. První republika totiž působí jako současná telenovela omylem zasazená do jakéhosi pseudohistorického bezčasí prodchuntého sentimentem starých dobrých časů - laciné, falešné, předstírající, zkrátka a dobře kýč.(27.5.2014)

  • xxmartinxx
    **

    (Viděny první dvě epizody.) Z úvodních epizod i přes přítomnost války, vražd a dávných křivd čiší především snaha vygenerovat příjemné pokoukání pro diváka toužícího odpočinout si a nemuset přitom přepínat na přiznané telenovely komerční konkurence. Solidní herecké obsazení doplácí především na lajdácký scénář. Ten selhává na úrovni škrobených dialogů i celých dějových souvislostí. První republika trpí především syndromem „velký třesk", kdy se zdá, že před pilotním dílem postavy nežily a nekomunikovaly, pouze poslušně a nehnutě čekaly na první klapku a vznik svého vesmíru. Mladá služka se od starší dozvídá o dráždivé minulosti rodiny až před zraky diváka, jako by šlo uvěřit, že by upovídaná drbna kolegyni nezasvětila už dávno. Marnotratný syn se náhodou po letech vrací zrovna pár hodin poté, co jeho matka poprvé našla odvahu jít se vyzpovídat o svém podezření, že je vrah. Postavy se velmi náhodně a příhodně potkávají na důležitých místech, aby mohlo docházet k jejich konfrontacím. Tak by šlo pokračovat dál a dál. Jde o chyby tak klasické a začátečnické, až se dá uvažovat o tom, nakolik jsou důsledkem omylu a nakolik bylo scenáristovi Janu Gardnerovi zkrátka jedno, jestli jím vedené situace dávají smysl. Vyberte sami, která varianta by byla smutnější.(17.1.2014)

  • dopitak
    **

    Sakra, co to v tom hraje za herce? Většinu z nich vůbec neznám, rozhodně s nimi nemám společné projekty. Začátek pilota hrozivě rozpačitý, pak se to trochu zlepšilo, ale mrzí mě hlavně neschopnost tvůrců vyprávět jinak než pitomě, všechno jde ve flashbacích případně trapných replikách a situacích (za všechny hospoda), a o vtipy by se fakt pokoušet neměli, nebo to dopadne jako s tou kadibudkou. Čekal jsem seriál plný historických reálií, a rozhodně důstojnější projekt, a dostal jsem (zatím, další šance asi nebude) telenovelku po česku, která se ohání mapováním vzniku republiky. Ta válečná scéna víc než yperitem smrděla nízkým rozpočtem, byla vyloženě k smíchu, a ležérní příchod bratra četaře tomu vyloženě ještě pomohl. Něco se povedlo, úmysl byl snad dobrý, ale většina je bída._______Edit po druhém dílu: Koho proboha napadlo udělat hlavní postavy z lidí, kteří řeší, jestli si k snídani namažou lívance marmeládou z borůvek nebo třešní, a jestli pan A miluje paní C, přestože ona je provdána za pana B, když ve stejné době lidi chcípali hlady, protože kapitulace v Compiégne se chudáci nenajedli a prvorepublikový aparát se ještě dlouho rozjížděl pomalu. Jediný historicky zajímavý prvek je ten motiv dluhu vzniklého v neprospěch českého továrníka u c.k. armády, který zcela pochopitelně odmítla republika zaplatit. A opakovat už ve druhém díle scény z první části (zasnoubení) je vychcanost.(17.1.2014)

  • Gwaihir
    ***

    Bohužel, místo vyprávění, jež by líčilo osudy lidí, ať už bohatých, anebo naopak chudých, jsme se prakticky dočkali "pouze" detektivního příběhu, i když ne špatného, na pozadí hlavních událostí a náznaků atmosféry první poloviny meziválečného období. Doba samotná však naneštětí zůstala úplně stranou dění a její ovzduší bylo do převážné míry nahrazeno notnou dávkou tajemna spojenou s hledáním strůjce zločinu, která je však na druhou stranu místy poměrně zdařilá. 55 %(14.6.2014)

  • honajz
    *

    Zatím nemá cenu hodnotit, ale z prvního dílu se dá leccos odpozorovat. Je chvályhodné, že ČT se pokusila natočit seriál na evropské úrovni, se slušnou kamerou, filtry, triky, výbuchy a střelbou na jedné straně, a intrikami na panství ...ehm... konče. Ale hodně herců hraje docela prkenně, a to překvapivě i těch starších a zkušenějších, režie je na úrovni Vyprávěj, a scénář velmi těžkopádný a nesrozumitelný. Měl jsem možnost sledovat první díl s manželkou a tchyní, což bývá u podobných typů seriálů nejlepší lakmusový papírek. Celou dobu přemýšlely, kdo je kdo, kdo ke komu patří, čí rodiče měli odjet, a proč by neodjeli, kdyby si vzala toho druhého - prostě ten dramatický prvek není podán divákovi jasně a srozumitelně. Nutnost si sám dešifrovat vztahy znamená spíše neschopnost scenáristů jít s divákem. Hodně dialogů je podobně strojených, nepřirozených, a všechny působí, že si je lidé neříkají z logiky věci, ale aby se jako pimprle na divadle představily: já jsem vnitřně silná žena, která miluje své rodiče a jiného muže, já jsem statečný muž, já jsem kašpárek... Drama vzniká, když dokážete sestavit příběh s jasnou zápletkou a logicky v ní postupovat dál. Tady to působí spíše hodně zmateně. Holky se po skončení na sebe podívaly stylem, jako co to bylo? Chápeš to? Ne. ---- EDIT: Tak po dalších dílech je to stále blbé. Ono to dokonce ani neví, čím to chce být. Romantikou, detektivkou, duchařinou, nebo čím? Je to vše, ale celkově nic. Nejhorší pak je fakt, že to vůbec nemá s historií nic společného. Jakákoliv nevěra byla za první republiky významným přečinem, aférou. Firmy nemívaly anglická jména. Zkrátka to je spíše moderní vztahový seriál, jakých je spousta, jen navlečený do historických kulis a kostýmů, aby to bylo zajímavější. Ale tenkrát žili jinak. Tenkrát věci, které dnes bereme jako samozřejmé, oni jako samozřejmé nebrali. Zvláště co se vztahů a sexu týče. Prostě je to vymyšlený blábol bez nápadu, bez invence, bez jasného vedení příběhu a postav, prostě taková českotelevizní Ulice, s historizujícími prvky, kde se může stát kdykoliv cokoliv. Jakýkoliv dík Četnických humoresek nebo Dobrodružství kriminalistiky tohle poráží na hlavu.(18.1.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace