Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

VOD (1)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Peabody k tomuto seriálu (5)

Zločiny Velké Prahy (2021) 

škoda ušlé příležitosti. Pánové by si měli něco přečíst o zákonech dramatu, případně angažovat dramaturga. Za zásadní a naprostou vadu beru to, že postavy se jen posunují jako figurky na šachovnici, velice zajímavé téma sporu mezi rakušáky a legionáři se celých deset dílů ani nepohne, Ondřej Malý a Jaroslav Plesl se sice občas potkají, ale nic. Ani náznak spolupráce, nebo rozvoje sporů, Miroslav Táborský občas pohovoří, ale nic víc a Bartoškova figura je jen trapná. Skutečnost, že aposlední díl vrcholí souložením manželské dvojice hlavního hrdiny mi přijde symptomatická, autorům to asi přišlo cool, ale není. Nestojí to prostě za nic. Nechci řešit detaily jako jsou sice efektní, ale nevalně a místy zcela špatně užité rekvizity, zejména vybavení místností sloužících, historický jazyk nehudbu a pseudodramatyzující kameru. Celý karetní klub je jen dekorace, milá, ale nic víc, nic se tu nikdy nestane, důležioté informace se tu nevyměnují, podstatná setkání taky ne, občas se objeví nekdo nový a .... zase nic. Akorát v posledním díle osvítí Budíka duch svatý a dojde mu ta tříska. Myslím, že se to dost nepovedlo a místy je to prostě odfláknuté. Herci jsou tím lepším, pokud mají co hrát, což místy není, ale v tom problém nespočívá. ()

Dáma v studni (2021) (E01) 

Nechci dělat soudy po prvním dílu, tedy jen poznámky. Docela slušné, oceňuji velmi výpravu, rekvizity, filmové natáčení, tady se Tv plácla přes kapsu a je to dobré, i krávy tam jsou a nedělá je strýček Jedlička. Sice nechápu, proč svítí jak elektrikou, tak svíčkama, ale to je nepodstatné a taky chápu, že když mají hezké rekvizity, tak dají pěkné věci i děvečce od chlíva (lampa). Mohl by se pan scénárista někde podívat, že březové koště má proutky nebo větvičky, ale fakt nemá štětiny, to je jiné koště. Skutečnost, že jediný humorný prvek je čokl pana policejního prezidenta, kterého hraje pan Bartoška jako pánaboha z Anděla je skoro škoda, ne že by se musel dělat humor furt, ale když není nic, chybí, zejména pokud je to podtrhováno hudbou jak z italského horroru z 80 let za pár šupů, klávesa, 5sec klávesa jiná, 4 sec. cinky linky rolnička pauza. Melodie - zakázáno, inu drámo. Herecky docela slušné, Plesl lepší, Langmajer takový slušný standard bez zbytečných šklebů, Táborský neměl moc co ukázat, dámské role se vyvinou - snad, Jenom ten policejní asistent Hlaváček je moc půjčenej od Cimrmanů, prohledávat místnost a vynechat skříň jen proto, že nemám klíč, aby se později dramaticky odhalila pachatelice, to je scénáristický majstrštyk. Líbí se mi problematika legie x bývalí mocnářští policajti, v armádě legie vyhrály jasně, tady se to asi mlelo, to je fajn ukázat, že to zase taková idylka nebyla. Co se mi nelíbí vůbec je kamera, která se neustále z roviny naklání, svislice jsou šikmice, nevidím v tom žádný smysl, i koleje jsou chvíli dolů, chvil nahoru a zejména ve scéně, kdy zfetovaný syn naklání debilně hlavu napravo nalevo a kamera dělá totéž ale asynchronně - to bylo docela únavné. A najmout jako kameramana žábu, aby byly samé podhledy je kreativně odvážný prvek. Logika toho, proč musí být vše vyřešeno do příjezdu pana poslance mi unikla, jasně jako že aby byl tlak na Budíka, ale jinak - důvod. Rytmizace prostřihy vlaku - no nic moc. Ale podívám se i na další, těch dobrých prvků je taky dost. ()

Loutkohra (2021) (E02) 

pořád se mi moc líbí výběr lokací a záběrů, to si asi pan Brabec hlídal, ale jakmile se šel věnovat něčemu jinému, pokračují z mého hlediska naprosto idiotské nakláněčky kamery. fskutku avantgardní. Neméně avantgardní je zvukový doprovod (tomu se nedá říkat hudba), sestávající z několika tónů opakovaných a varírovaných ad libitum, občas dramatizují funkčně, zhusta nefunkčně, třeba když se prohledává místnost, zabere se v detailu něco co nemá žádný význam a hudba nám k tomu chystá nálet na vietnamskou vesnici. Herci pořád velmi dobří, jen tedy karikaturní komické prchání kominíka s nohama od kraje ke kraji jsem nepochopil, asi to je reakce na poukazy na chybějící aspoň trochu humor (chyběla hláška Mazánku, takhle se prchá?). Taky by si pan scénárista, když dobově správně chce zařadit mariáš, měl nechat poradit, že hráči ve zjevně elitním klubu, na které se kouká (v jednom záběru) asi 15 kibiců, nemohou být tak blbí, aby tři štychy před koncem nevěděli (tedy dva z nich, Predrag to vědět nemohl, ale rád jsem ho zase viděl), že jsou dvě sedmy prohrané, protože dva trumfy zbývají v jedné ruce protihráče. Taky jsem měl o chvíli později pocit, že sedí u stolu najednou 4 (pauzír?), ačkoli předtím byli tři. Jasně, úlitba dobovému sebemrskačství že my Češi jsme byli ti zlí a hodní byli Němci (pro mladší - fakt to nebyla většinově pravda, právě naopak) - zlaté Humoresky, kde je to ukázáno pravdivě, ale ono Moskalyka na rozdíl od pana srdce Němci léta neživili. Rovněž se mi zdá nesmysl, aby jim manželka předpokládaného pachatele řekla, že pod uhlím jsou hadry zabitého, oni vědí, že podezřelého pustili domů a že to není kretén, který neví, že je to důkaz proti němu, takže by tam rada Vacátko už hnal lidi, aby důkaz zajistili, než pan řídící rozdělá v kotli a spálí to, ale oni sedí kolem stolu jako puci?? Leda by to byla vtipná metafora na zcela nevyužité loutky v názvu, to jo. A nemám rád uhoněné a ukřičené filmy, ale přece jen tempo je i na mne trochu moc p  o  m  a  l  é. Ovšem pro mne je to pořád lepší než Plzeň, Ostrava. Luhačovice a zcela děsivý humourný Max ()

U zdi (2021) (E03) 

tak tento díl mi přišel o něco lepší, myslím, že Hlaváček byl trochu lépe zapojen (nemyslím počáteční zapojení), dokonce i na něco pčišel a bylo mu to uznáno, buď si zvykám, nebo se méně často nakláněla kamera. Na rozdíl od mnoha místních diskutérů mi hlavní zápletka nepřijde nemožná, myslím, že 80 letou paní, hluboce věřící, pyšnou a soustředěnou na čest rodu, to není zcela nemožné. Navíc předpokládám, že scénárista vycházel z nějakých dobových případů. a necucal si všechno z palce. Ano, trvají nedobové dialogy mezi hlavními postavami, i když žid se docela snažil (jako v Humoreskách), trvá nehudba (abych to řekl klausovsky), ale třeba tubera netubera se mi docela líbila. ()

Tajemství (2021) (E09) 

nějak nechápu, jak se tento díl líbí - zcela zásadní problém je podle mne to, že nejprve Budík jde s půlpytlem hledat revolver do šuplete, kde jsou jen hadry a zbraň tam není. Po nějaké době tam revolver najdou a ihned zatknou půlpytla. WTF??? to jako že po vraždě ho tam neuklidil a pak po několika dnech ano? Velmi rafinovaný notor. Mně to přijde jako scénáristická bota erste klasse. Problém druhý, ono se to opakuje už několik dílů, hlavní pátrací metoda je, že prvního, kdo to technicky mohl udělat a mohl mít nějaký sebemenší důvod, sebereme, vyslechneme a obviníme z vraždy, přičemž mu Langoš otcovsky vysvětlí že přiznání je polehčující okolnost. No a v tomto dílu se takto postupovalo sekvenčně dokud zbýval někdo, kdo ještě mohl být podezřelý a koho nám někdo jiný rozmluvil (tu policista, tu kněz). Ceterem autem že mi hudba přijde strašná, přetékání přes střihy do zcela jiné atmosféry mi vadí a patologické kývání kamerou mi přijde taky špatné. A jen technicky ad honajz, vystoupit z církve myslím šlo a jde to dodnes, udělá se poznámka do matriky. Ve 20 letech se to dělo, lidé přecházeli do československé církve, nebo demonstrativně zůstávali bezvěrci. Nejsem ale historik. ()

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama