Režie:
Tony ScottScénář:
Michael SchifferKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Hans ZimmerHrají:
Denzel Washington, Gene Hackman, Matt Craven, George Dzundza, Viggo Mortensen, James Gandolfini, Jaime Gomez, Danny Nucci, Lillo Brancato, Ricky Schroder (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Ruský ultranacionalista Vladimir Radčenko se po vypuknutí občanské války v Rusku zmocnil vojenské základny ve Vladivostoku a vyhrožuje světu odpálením jaderných střel. Korvetní kapitán Ron Hunter je odvolán z oslavy narozenin své dcery, aby nahradil nemocného prvního důstojníka na ponorce Alabama. Ta pod velením kapitána Franka Ramseye vyplouvá, aby v případě nouze zničila protivníkovy rakety. Už třetí den cesty však dojde mezi oběma muži k prvnímu konfliktu. O tři dny později přijde zpráva, že se Radčenko zmocnil kódů potřebných k odpálení raket. Sonar zachytí přítomnost ruské ponorky a vzápětí přijde zpráva nařizující odpálení raket. Alabama se ukryje v hloubce a unikne útoku Rusů. Kvůli tomu však radisté nedokáží zachytit další zprávu určenou kapitánovi Alabamy. Ramsey je odhodlán splnit první rozkaz a pohádá se kvůli tomu s Hunterem, který trvá na tom, že útok provedou až poté, co obdrží celou zprávu. (TV Nova)
(více)Recenze (286)
Je ukrutně nezáviděníhodnou prací zfilmovat „ponorkový“ thriller, kdy veškerá akce pramení z nervózního čekání na neviditelná torpéda blížící se mílovými kroky ke zdánlivě nedotknutelnému kolosu. Tony Scott nicméně převedl um vymáčknout adrenalin i ze záběru na růst mechorostu a tudíž si hravě poradil i s "ponorkou". Samozřejmě by nebylo tak dobrého filmu bez nepřetržitě hrajícího superakčního Zimmerova soundtracku, Tarantinových dialogů (-„Vy jste byl první na seznamu“, -„To jsem rád pane“, -„Nebyl moc dlouhej“), plného hereckého nasazení Hackmana, Washingtona i Mortensena a Gandolfiniho a množství proslovů o válce a politice. Není to film hluboký svou myšlenkou, ale spíš ponorem. Vyznačuje se výbornou gradací od pošťuchujících dialogů k přímé konfrontaci hlavní v hlaveň. Nedoporučil bych jej akčním maniakům, jedná se spíš o takový „akční film pro odrostlejší“, což tentokrát překvapivě znamená pravý opak slov „nuda k zbláznění“. Apendix: Film, po jehož zhlédnutí jsem o Scottovi definitivně přestal přemýšlet jako o režisérovi neinvenčních akčních béček. 80% ()
Schyľuje sa k VZBURE, nie na klasickej plachetnici BOUNTY, ale v americkej nukleárnej ponorke ALABAMA, v ktorej nebude núdze o poriadnu klaustrofóbiu, určite aj to, najskôr si treba našponovať nervy, pretože kapitán Ramsey, je strašne akosi iniciatívny, najradšej by vypálil na Rusov jadrové strely, čím by automaticky rozpútal 3. svetovú vojnu, pričom výkonný dôstojník Hunter, je toho názoru, že je potreba všetko vopred preskúmať a zvážiť, lebo následky by boli extrémne deštruktívne ! A keď si takto budú brnkať po nervoch, skôr, či neskôr sa situácia začne vyhrocovať, aby im nestačilo, že sa nachádzajú v uzavretom priestore pod hladinou mora, tak si skáču do vlasov, ako malí chlapci ! Špičkový, na tú dobu, polovica 90. rokov, THRILLER, režiséra Tonyho Scotta, pod záštitou absolútne renomovaných producentov Jerryho Bruckheimera a Dona Simpsona, ktorý sa predčasne predávkoval liekmi, a tak mohol ešte spolupracovať na ďalších veľkých kino - hitov. Hans Zimmer, ako hudobný skladateľ, už patrí k uznávaným profesionálom, obdržal nedávno Oscara za najlepšiu prácu na Leví kráľ, aj vďaka jeho pričineniu, je snímok stále pomerne dosť stráviteľný, lebo má aj chytľavú réžiu, produkciu a scenár, ešte doplním kameru varšavského kameramana Dariusza Wolskiho, ktorý de - facto v Hollywoode iba začínal. K celkovému filmovému dianiu sa taktiež hodí poznamenať, že počujem parádny zvuk + šikovný strih pre oko, i mám k dispozícii kvalifikovaných hercov : Genea Hackmana a Denzela Washingtona, ktorý sa stáva dvorným hercom režiséra Scotta, presnejšie Tonyho. Pôvodne som chcel ponechať štyri hviezdičky, ale smrdí to typickým americkým pátosom, scottovsko - bruckheimerovským, vlastne všetky Jerryho produkcie, v deväťdesiatych rokoch, pôsobia práve týmto dojmom, niekedy viac ( M. Bay ), niekedy zase menej ( Brest, občas i T. Scott ). Nakoniec nie som až tak filmovo ochudobnený, ako sa môže zdať. ()
Osud planéty závisí na dvoch hašteriacich sa bossoch atómovej ponorky a jednom námorníkovi letujúcom drôtiky na vysielačke. To predsa nemohli myslieť vážne. Ale ak sa divák nezaoberá takýmito detailami, môže si film s dobrými hercami a heroickou hudbou vychutnať. Aj keď mu bude pripadať čudné, že na palube atómovej ponorky jeden z tých dobrých hercov dáva po hube druhému dobrému hercovi. Asi to má navodiť dojem, že Američania sa správajú ako kovboji od ponoriek až po kozmos. ()
Asi největší problém je, že je od začátku konfliktu jasné, jak jsou karty rozdané. Scott vlastně nedává šanci divákovi zapochybovat o tom, který z důstojníků má pravdu, což je škoda, protože předpokládaná nejistota měla být největší devízou filmu. Není to zrežírované špatně a pokud nepočítám poněkud úmornou první třetinu, bylo se pořád na co dívat, ale v konečném důsledku to nemělo ten správný efekt. 60% ()
Dobrý film, ale pro mě o hodně slabší než je Hon na ponorku. Výborní herci, ale nedostatek možností dokázat kvalitu jejich i scénáře. Tony Scott před svým začátkem svého vizuálního šílenství točil vcelku obyčejné snímky, ale měl štěstí na vojenská tématiku, která mu nejen sedla, ale dokázal do ní sehnat i adekvátní herecké osobnosti. ()
Galerie (38)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (33)
- V partitúre Hansa Zimmera je zakomponovaný známy námornícky hymnus "Eternal Father, Strong to Save". (Arsenal83)
- Existuje ještě jedna válečná ponorka USS Alabama z období druhé světové války. Ta je však natrvalo zakotvena v docích Mobile Bay a slouží jako muzeum. (becki_tu)
- Říká se, že Tony Scott používal při některých scénách až čtyři kamery najednou. (becki_tu)
Reklama