Režie:
Ladislav SmoljakKamera:
Andrej BarlaHudba:
Petr SkoumalHrají:
Jiří Zahajský, Marek Brodský, Rudolf Hrušínský, Blažena Holišová, Josef Abrhám, Veronika Jeníková, Jaroslava Adamová, Vlastimil Brodský, Petr Čepek (více)Obsahy(1)
Policejní inspektor Trachta je známý nezvyklými vyšetřovacími metodami. Se svým mladým praktikantem Hlaváčkem se chystá rozlousknout záhadu zmizelého továrníka Bierhanzla. Avšak jeho nadřízený svěří případ čerstvě povýšenému vrchnímu inspektorovi Klečkovi. Ten je hned na začátku vyšetřování v Bierhanzlově vile přepaden. Vyjde najevo, že onoho osudného dne se pan továrník vrátil domů s ovázanou tváří a zamkl se v koupelně. Tam pak byl, jak se policisté záhy přesvědčí, ve vaně rozpuštěný a vypuštěný. U vany stojí prázdný demižon kyseliny sírové a na jejím dně uspořádaně leží nerozpustné součásti Bierhanzlova oděvu… Komediální detektivní příběh Ladislava Smoljaka a Zdeňka Svěráka vychází z jejich starší cimrmanovské divadelní hry Vražda v salónním coupé, tentokrát však bez účasti „génia“. Ladislav Smoljak, který se chopil režie, si pro hlavní role vybral Jiřího Zahajského a Marka Brodského, kteří si s nepředstíranou chutí zahráli v této parodii zašlých detektivních příběhů, plné nečekaných zvratů, přemetů a neuvěřitelných rozuzlení. (Česká televize)
(více)Recenze (468)
Vzhledem k ucházející kombinaci nadsázky a trefného vyobrazení tehdejší práce u policie jsem schopen jít na průměrné hodnocení, jinak mi ale film z dnešního pohledu nepřišel vůbec vtipný. Divadlo Járy Cimrmana dle mě oplývá trošku jiným druhem nadsázky, možná je to tím, že je vytrženo více z kontextu - jde více do absurdna... Zde jsem se zkrátka nebavil. 5/10 ()
Přemíra absurdního humoru má na svědomí jistou rozpuštěnost a vypuštěnost tohoto filmu. Když by se ubralo na absurdním pojetí a více se pracovalo se serioznějším pohledem na vyšetřovací metody pánů kriminalistů Trachty a Hlaváčka, nebylo by co řešit. Film na to v mnoha ohledech měl zaděláno. Skvělá výprava, kamera, režijní přístup a v neposlední řadě maximální Zahajský s mladým Brodským, to vše se postaralo o dokonalé vykreslení doby v půvabném stylu Hříšní lidé města pražského. Jenže nedílnou součástí filmu je také scénář, a tam už bych viděl přepálenost největšího kalibru. Film se totiž chtěl přiblížit současnému divákovi a potřeboval se s ním skrze specifický Svěrákův a Smoljakův humor konfrontovat. Nevychází to úplně podle mých představ. Dějová linie se prodírá absurdnem a ad absurdum je jeho vyvrcholením. Humorně absurdní pojetí převládá, ale stejně tak z toho mohl být skvělý detektivní film. Nevyšlo z toho ani jedno. Tedy ne tak, aby byl s výsledkem max spokojený. Vzájemně si totiž ve filmu obojí překáží. Zvláště, když jen 80. minutový film se vlivem natahovaných humorných scének jeví o hodně delší, a to zajímavější je odsunuto do pozadí. Rozpuštěný a vypuštěný však své místo v české kinematografii má, ale pro mě až v druhé linii. 60% ()
Některým podezřelým se uleví jen proto, aby se jim mohlo zase přitížit a věřte, že když inspektor Trachta rozhýbá malé šedé buňky, bude všem anton malý.. Musím se těch dvou zastat. Zahajský tomu slušel, představitel praktikanta hledající chvílemi kromě tužky i sebe, nikterak nepřekážel. Vzhledem k stylu a pnutí mezi dvojicí Smoljak, Svěrák se to mohlo jmenovat Rozpustilý a napučený.. ()
Klasickou českou komedii mám rád, stejně jako Zdeňka Svěráka a částečně i mytologii okolo Járy Cimrmana (kupříkladu hra Dlouhý, Široký a Krátkozraký). Je tedy pro mě nemilým překvapením, že tento film moji osobu nějak minul, zasmál jsem jen třikrát, což je v kontextu se zmíněnými oblíbenými prvky dost malé číslo. Jednu hvězdu dávám za dobře napsaný scénář, druhou za vtipnost filmu jako takového. ()
Policejní praktik a policejní praktikant pracují na vyřešení až nečekaně temného případu. Zatímco mi Jiří Zahajský v roli životem a inspektorem Klečkou těžce zkoušeného inspektora Trachty naprosto vyhovoval, s praktikantem Hlaváčkem jsem měl docela problém. Marek Brodský ho totiž zahrál tak mdle a nezáživně, jak to jen bylo možné. Ve srovnání s výkonem Miloně Čepelky ve Vraždě v salónním coupé to byla opravdu těžká bída. I přes tento výrazný nedostatek ponechávám hodnocení v plné palbě, protože jde o film vtipný, inteligentní a podle předlohy skutečného Mistra. ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (35)
- Zdeněk Svěrák (Jelínek) a Ladislav Smoljak kvôli sporom pri natáčaní následne tri dlhé roky neprehovorili medzi sebou ani slovo. K zmiereniu došlo až pred natáčaním filmu Nejistá sezóna (1987). (Raccoon.city)
- Při druhé návštěvě Hlaváčka (Marek Brodský) v nevěstinci, při rozhovoru s majitelkou nevěstince (Jaroslava Adamová), lze vidět, že „eskymák“ sestupující po schodišti má pod kožešinovou parkou oblečen mundúr vojáka. Se vší pravděpodobností se tedy jedná o jednoho z dvojice vojáků, kteří při příchodu Hlaváčka k nevěstinci z něho odchází. (jollyroger)
- Filmovalo se v Praze. Filmové nádraží je vlakové nádraží Praha-Dejvice, kde "služební bouda" dodnes stojí, a to naproti hlavní nádražní budově. (rakovnik)
Reklama