Režie:
František FilipKamera:
Andrej BarlaHudba:
Karel SvobodaHrají:
Jaromír Hanzlík, Petr Haničinec, Kathy Kriegel, Josef Kemr, Martin Růžek, Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý, Claudine Coster, Josef Dvořák (více)Epizody(12)
-
Návrat (E01)
-
Nabídka k sňatku (E02)
-
Carlo se loučí (E03)
-
Nový domov (E04)
-
Maringotka číslo osm (E05)
-
Natrvalo (E06)
-
Konkurence (E07)
-
Láska (E08)
-
Rozhodnutí (E09)
-
Varieté (E10)
-
Útěk (E11)
-
Slavné jméno (E12)
Obsahy(3)
Jeden z nejvýpravnějších seriálů České televize podle slavného románu Eduarda Basse, k němuž složil hudbu Karel Svoboda a ústřední melodii nazpíval Karel Gott. Životní příběhy šesti generací rodu Humberto zobrazují pohnuté osudy lidí, kterým se cirkusová manéž stala osudem. (Česká televize)
Videa (12)
Recenze (294)
Právoplatná součást našeho televizního rodinného stříbra, ale stejně si neodpustím pár výtek. Obsazení některých herců nepovažuji za příliš šťastné (jak mohli do role Heleny obsadit tak nevzhlednou a nesympatickou ženskou !? - na druhou stranu z Němců zahrál pořádně snad jen Werner Possardt) a některé dějové skoky mi přijdou příliš násilné (postavu Vaška měl IMHO hrát mezi Pavlem Mangem a Jaromírem Hanzlíkem ještě někdo). I tak je to ale nezapomenutelný seriál s nádhernou výpravou, výtečnými hereckými výkony (Haničinec, Kemr, Postránecký) a nadpozemsky krásnou melodií Karla Svobody, u které se mi vždy derou slzy do očí (stejně jako v závěru poslední epizody). 85%. ()
Jeden z nejlepších československých seriálů - a za to může více faktorů. Samozřejmě se projevily finance "kapitalistických" zemí, které projekt podpořily (Německo, Francie), je to znát především na skvělých kulisách a kostýmech. Dále vévodí ta nejlepší herecká smetánka, a to nejen ta česká, ale je zde hodně dobrých herců právě z Německa a Francie. Mistrnou Poláčkovu předlohu není třeba komentovat, scénář se psál sám. Ovšem jedna věc, která je zde opravdu dokonalá, je úvodní melodie skladatele Karla Svobody, to je přímo balzám pro uši, kde se mísí kejklířská divokost i nostalgický smutek, protože každé cirkusácké putování přináší nejen výhry, ale i prohry. Přináší nové lidí, ti staří však často chtíc či nechtíc cirkus opouštějí. Jediné maličké smítko na kráse je pro mě právě fakt, že každý díl se věnuje novým příběhům, novým lidem, na úkor toho, že někdy předchozí příběhy často nejsou dořešeny či nejsou využity tak, jak by si bezpochyby zasloužily. Dle mého mínění nejvyšší laťka byla nasazena již v první díle, kde cirkusu vévodil naprosto výtečný Martin Růžek se svou půvabnou manželkou Claudine Coster - ztráta těchto dvou osob ve třetím díle seriálu dle mého skromného názoru uškodila. Stejně tak rychle se vytratila i druhá generace (Havlová a Brzobohatý) a i ty následující. Ale tak to asi mělo být, prostě ukázat, že cirkusácký život plyne rychle, o to více je krásnější a smutnější. Bohužel nevyřešena zůstala i postava klauna z prvního dílu (jmenoval se tuším Hans), který zřejmě z nešťastné lásky odešel od cirkusu. Škoda, tato postava mi padla hned v úvodu do noty, a těšil jsem se na její další počínání, ovšem byl ji věnován pouhý jediný díl. Ovšem to už je pouhý můj problém. ()
Seriál jsem viděl jako dítě před revolucí a reprízu z DVD jsem považoval jako tutovku (navzdory faktu, že cirkusy nesnáším a považuju je jen zástěrku k teroru zvířat :-) . Bohužel, ani "epičnost" příběhu nezakryje řemeslnou splácanost díla - většina zahraničních herců je symbolem špatného obsazení i přes výborné dabující herce - např. opravdu nevěřím, že Hanzlíkova postava byla schopná provozovat sex s herečkou v roli Heleny po romanci s půvabnou Šafránkovu - tu prostě nafoukaný transvetita s vepřovým ksichtem porazit nemůže. Pár klíčových postav zmizí jen tak, další se objevují jen pro nějaký laciný účel (cikán-baleťák-kuplíř Laufer), epizody často končí nějakou nevýraznou scénou, která moc napětí nešponuje a místy laciná hudba Karla Svobody vzbuzuje spíš úsměv. Tohle fakt není můj oblíbený nadstandart českých seriálů. ()
„Pojďte a poslyšte“ - když pan Lukavský začal, seděla jsem přikovaná k obrazovce a odmítala pracovat. Jeden z mála mých fakt oblíbených. Na 5* mu chybí jen fous. Jenomže - když je nosné téma, to se to natáčí. Tedy s dobrým scénáristou. Bass poskytl kvalitní ověřený text, herecká plejáda také zaslouží obdiv. Hanzlík se předvedl tak, jak to umí jen on, vím, že některé kousky se ani nenechal zastupovat a to je obdivuhodné. Mou oblíbenou figurkou je tady Josef Kemr – a tou figurkou – to míním jako poklonu. Bartoška v nejlepších letech. No a kupodivu i Breburda Větrovec. Kazila to jen ta otřesná Francouzka, fakt krasojezdkyně jako z těžké atletiky. Ale za to Filip nemohl. Svobodova hudba byla a je tady jedinečná. A lipicáni… ()
Cirkus Humberto není nejlepší český seriál, ale rozhodně se mezi ně řadí. Výborná adaptace románu Eduarda Basse s vynikajícími hereckými výkony. Jeden z posledních seriálů doby totalitní ale taky jeden z posledních filmařsky poctivých seriálů, stavějících na kvalitním scénáři, výborné režii a výtečných hereckých výkonech herecké elity, která se na seriálu zůčastňuje. ()
Galerie (392)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (60)
- Pavel Vondruška zde hraje dirigenta hudebního tělesa. Tento nadaný člověk kromě znalostí mnoha jazyků vystudoval i tento obor a 30 let byl dirigentem činohry Národního divadla. (sator)
- Když se cirkus nachází v nejmenované islámské zemi, ve skutečnosti jsou v Turecku v Istanbulu. Vybudovali si stan v pozadí Hagia Sofije, byzantského chrámu z let 532–537. (sator)
- Hamburský kamenný „cirkus“ se ve skutečnosti nachází v Gdaňsku v Polsku, jedná se o Tržnici dominikánských kupců. (sator)
Reklama