Reklama

Reklama

Ochránce

(seriál)
  • angličtina The Defender (festivalový název) (více)
Česko, 2021, 10 h 40 min (Minutáž: 60–68 min)

Hudba:

Jiří Hájek

Hrají:

Lukáš Vaculík, Iveta Dušková, Jaroslav Plesl, Pavel Řezníček, Agáta Kryštůfková, Barbora Kodetová, Lucie Ducháčková, Petra Hřebíčková, Jakub Ludvík (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Aleš Pelán (L. Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. (Česká televize)

(více)

Recenze (168)

verbal 

všechny recenze uživatele

Musím s pot(d)ěšením konstatovat, že jsem právě viděl asi nejlepší a sociologicky nejkomplexnější seriálový tuzemák od dob, co Jardu Dietla jeblo při tenisu. Tuzemák, po kterém se teď nepochybně ozývá ze sboroven a kabinetů napříč základním a středním školstvím orgasmické funění všech těch dlouholetých profesních afektů, doprovázené nadšeně hlasitým poplácáváním busty Ámose, protože někdo KONEČNĚ!!! upozornil na ty jejich zemí točící problémy a léta brutálního strádání při mentorování mravně i intelektuálně degenerujících rozmazlených fracků, retardérů, čmoudů, socek a ostatních asociálů. Tuzemák, který na vytýčeném mikroprostoru s lapidární genialitou dokonale vykresluje jakoukoliv zahrnutou figurku, parádně nastavuje zrcadlo na všechny strany, přičemž neřeší, nepřepíná a zůstává famózně nestranný, a který je dozajista schopen nasrat kompletní stádové spektrum od neomarxistů po nacisty, od dementů až po trojité magistry s postgraduálem z FFUK. Standardně kožený cukrouš děda Lukáš, jemuž patrně v krizi středního věku kapku zprasili to chirurgické zvedání očních víček, a tak místy dost děsivě kulí, až máte pocit, že každou chvíli zahouká, otočí hlavu o stoosmdesát a vrhne se po nějakém hrabošovi, v podstatě jen zestárnul a povýšil ze Třetího patra, ovšem role jen relativně morálně ukotveného slušňáka a správňáka s precizní sametovou dickcí a strojově artikulovanou palackého češtinou mu tentokrát sedla jako Sagvan do ghetta. Ono celé to staroškolské obsazení je téměř až luxusní, od nádherně slizkého ministerského loutkaře Neužila (To byl vtip, Jardo, plesal jsem!) až po ostříleného soudruha Vladyku, ale všem jim z lehkostí nasral na hlavu a ukradl reflektory naprosto fantastický Řezníček v životní roli maloměstského lidového mudrce ze superbu. Prostě scénáristický i exekuční sqost, jímž veřejnobezprávní bandita zase na chvíli ospravedlnil vybírání výpalného od každého, kdo zvládne vyslabikovat slovo TE-LE-VI-ZE, i když vlastní jen ustřiženou anténu. ()

JohnCZ 

všechny recenze uživatele

Český seriál roku? Minimálně! Naprostá pecka, která se na tíživě aktuální témata dívá komplexním a nezaujatým okem, ohromuje parádními hereckými výkony a překvapuje humorem na místech, kde bych ho nečekal. Hlavně ale dominuje silnou režií a chytrým scénářem, který je až na pár zaškobrtnutí (komínolezectví) hezky civilní, uvěřitelný a parádně vypointovaný nejen v jednotlivých epizodách, ale i napříč celou sérií a to hned v několika vrstvách - ať už profesních či rovnou osobních. Jinak tomu není ani v té jediné modré epizodě, jejíž hodnocení vypovídá o všem možném, ale rozhodně ne o její (ne)kvalitě. ()

Reklama

Trajektt 

všechny recenze uživatele

Už jsem si říkal, co se asi stalo s idolem dívčích srdcí Lukášem Culíkem Vaculíkem, jehož plakáty visely v nejedné komůrce pubertálních dívek tehdejší Československé socialistické republiky? Tento pohledný, modrooký chlapec, co se zapsal do podvědomí jako puberťák, co si honí svůj Vítr v kapse, aby se později naučil mýt výlohy se svou Láskou z pasáže a za nedlouho poté pranýřoval učně ve Třetím patře, aby se nato mohl znovu sejít se svým věrným druhem Sagvanem Tofu se kterým si honily své větry v kapsách, jakožto dvojnásobní přátelé organizovaného zločinu, kteří dělaly bejkoviny v nezapomenutelných komediích , které známe pod názvem Kamarád do deště. Po revoluci to sním šlo trošku z kopce a to asi proto, že asi nasedl do jednoho špatného tanku v nesprávném Tankovém praporu, ale spíš asi proto, že chtěl vyšetřovat porevoluční škandál s přízviskem Nahoty na prodej a to asi neměl dělat, protože pak už jsem o něm skoro neslyšel a to až do té doby než jsem zhlédnul tento seriál. V tomto seriálu už nehraje žádného potrhrlého puberťáka, ale ani studenta, to už by v jeho věku ani nešlo. Místo studenta se stal elegantní, prošedivělý učitel, který dokonce získá titul„Zlatý Amos", což je pocta, která je každoročně udělována nejoblíbenějšímu učiteli v České republice. Po udělení této ceny dostane nabídku od Ministerstva školství, kde by měl eventuelně zastávat nově vytvořenou funkci, tzv. ombudsmana, který by měl řešit problémy, jak učitelů, ale i žáků a celkově všechny problémy, které se týkají školského oboru. Tuto nabídku přijímá a tak začíná koloběh problémů a šetření v různých mediálních kauzách, které jsme mohli zaregistrovat v denním tisku, jak bulvárním, tak i v tom normálním, jestli nějaký takový vůbec existuje ??? Lukáš Vaculík, který zde hraje postavu Aleše se fakt snaží, aby vyhověl všem zúčastněným stranám, aby bylo učiněno spravedlnosti zadost, ale vypatlaní scénáristé z něj, ale i z nás diváků v některých dílech dělají Hurvínky a to nechci urážet tuto loutkovou postavičku, ale chci tím říci, že přepisování faktů, aby jim to sedělo do konceptu jejich trapné propagandy by jim nesežral ani ožralý Bulhar v rýžovém poli, který hledá svojí ztracenou manželku. Jednotlivé případy nebudu rozepisovat, ať si každý udělá obrázek sám, ale musím říct, že s kvalitou jednotlivých dílů to bylo jako na horské dráze. No prostě jeden díl byl lepší a druhej zase horší. Některé špatné díly drželo nad vodou jen to, že byl vybrán překvapivě kvalitní casting, což normálně o českých snímcích poslední doby nepíšu, ale bylo to tak. Samozřejmě zde byli herci a herečky, kteří hrát neumí a své role doslova přežvejkávají jako dobytek na poli a se svým hraním by mohli tak maximálně prodávat párky v rohlíku na nějakým tom rockovým koncertě, kde by je naštěstí nikdo neslyšel. Nebudu psát, kteří to jsou, ale spíš napíši, že Lukáš Vaculík neztratil skoro nic, co měl v těch osmdesátkách, teda asi kromě toho mládí, to samý Jenda Čenský, který si zde své dělání, dělání přebral do novodobého skoro až mafiánského hávu. To samé jsme zde viděli skvělého Miroslava Vladyku, kterého si pamatuji z role učitele Karfíka, tuto roli si zde zopakoval i když tady povýšil a zahraje si zde ředitele školy a také nesmím zapomenout na učitelku jedné školy, kterou si zde zahrála Veronika Žilková. Oba dva posledně jmenovaní se již v osmdesátkách setkali v kultovním seriálu na nedělní dopoledne nazvaném My všichni školou povinní. Dál to nemá cenu rozepisovat, ale jako celek to fungovalo i když tato bonboniéra měla mnoho druhů příchutí, tak po ochutnání všech bonbonů musím říct, že se mi to líbilo a proto dávám zasloužených 75%. () (méně) (více)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dojem po prvních dílech už jsem si až do konce neopravila. Jde o polopatické ilustrování autory zbádaného hořkého stavu věcí ve školství, o epizodické demonstrace žalostného statu quo, znázorňované na přehledných exemplech, podložené statistikami a zakončované melodramatickými věnováními. Propojené chabou a stejně schematickou linkou osobního života hlavního hrdiny antihrdiny. *** Záměr asi záslužný, provedení nicméně chabé. I jako vzdělávací materiál pro středoškoláky k rozborům v hodinách občanky by mi to připadlo příliš... účelově strojené. Raději než tohle bych s nimi rozebírala skutečné, nesimplifikované případy - anebo pravá umělecká díla, protože obojí v sobě má nezjednodušitelnou komplexitu, hloubku a šíři kontextu, kterou tenhle divný seriál - panoptikální sled schematizovaných problémů ve školství a výchově - neskrývaně postrádá. Co je to za formát a žánr? Krimi ani drama rozhodně ne. To už dramaturgové diváky a jejich schopnost rozumění a vnímání tolik podceňují, že si troufají předkládat jim takovéhle hybridní bezduché formáty na půli cesty mezi nejapnou edukací a bezkrevnou zábavou, na hony daleko od nervního umění, kterým to klidně mohlo být? Nechává mě to upřímně na velkých rozpacích... *~ ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Venované všetkým, ktorí sa stali obeťami.“ Pútavý výkon kamaráta do dažďa Lukáša Vaculíka. Aleš Pelán nepredstavuje dokonalého muža. Je to chlap, ktorý síce JE profesionál a snaží sa k problémom pristupovať čo najobjektívnejšie a s chladnou hlavou. Ale i on čiastočne trpí predsudkami a skostnatenými názormi. Okrem toho je občas falošný: ak chce dosiahnuť svoje (dostať sa k zásadnej informácií od človeka, ktorý je mu nesympatický, alebo ktorého považuje za vyložene vinného), bez problémov sa pretvaruje. Ani jeho správanie v manželstve nepatrí k najukážkovejším, to fakt nie. Avšak i práve rozporuplnosť z Pelána robí uveriteľnú postavu. Zvyšok kastingu je takisto výborný. Vrátane šoféra, ktorý bol do seriálu dopísaný z dôvodu, aby nahlas hovoril veci, ktoré si myslí významná časť českej populácie a robí to perfektne, ale bez toho, aby skĺzol do stereotypu trápnej komickej postavičky. Akonáhle sa zohrajú, tvoria brutálnu buddy dvojku. Preto ma zamrzel predposledný diel, ktorý mnohé z toho poprel, čo je škoda. Na druhej strane je to realistické; aj v živote nejeden raz príde útok z najmenej pravdepodobného miesta. Poteší absencia cenzúry, takže deti nadávajú tak šťavnato a majú k nevinnej sladkosti tak ďaleko, až sa budú niektorí dospelí diváci červenať. Okolo tém, ako je sexuálne zneužívanie alebo rasizmus, tvorcovia určite nechodia po špičkách, ale ich otvorene pomenúvajú a pracujú s nimi. V každej časti strhnú koncovky, ktorým dominuje dlhý monológ resp. dialóg viacerých osobností, z nich každá má na daný problém iný názor. Tieto okamihy sú plné trefných myšlienok, slovných prestreliek a skvelých vystihnutí pointy. Problém je, že sa venujú tak náročným a komplikovaným témam, že sú neriešiteľné. Takže postavy de facto iba nahlas pomenujú najpálčivejšie problémy. Ak aj má niektorá časť happyend, je to Pyrrhovo víťazstvo. To samozrejme nevypovedá nič o tom, že by boli scenáre zlé. Naopak: práve vďaka tomu sú vynikajúce. Samozrejme, ako to už chodí, veci zvyknú bývať zamotané a pravda je nejeden raz (hoci nie vždy) úplne inde, než by sa mohlo zdať na začiatku. Nudila ma azda len časť Džungľa pred tabuľou (a trochu Hidžáb), kde sa namiesto zásadného problému onej „džungle“ nepochopiteľne vyšetrovalo to, kto video poslal, kedy a prečo. Našli by sa nezrovnalosti (vo Vrabčiakovi zbytočná vedľajšia dejová linka s prepúšťaním zamestnancov počas letných prázdnin), nelogickostí (skutočne tragédiu so žiakom v ČR neoznamuje polícia, ale „nejaká“ učiteľka vo svojom voľnom čase?) a divných kompetencií (v Ahoj oci zamestnanec ministerstva supluje vyšetrovateľskú prácu polície). Ale nie je to nič strašné, dá sa to akceptovať. Niekomu bude vadiť nepotrestanie osôb, ktoré si to teoreticky zaslúžili (štamgasti vo Verejnom nepriateľovi, riaditeľka vo Vrabčiakovi), ale zas možno je to lepšie, než ako keby mal vo finále nabehnúť Vaculík so samopalom. ()

Galerie (195)

Zajímavosti (37)

  • Objekt zahradnické školy je ve skutečnosti Socioterapeutická farma v Psychiatrické léčebně Bohnice. (Brain)
  • Premiéru epizody sledovalo 1,2 milionu diváků starších 15 let. Byl to nejlepší výsledek po 20:00. (rublik05)

Související novinky

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

05.02.2022

Sdružení českých filmových kritiků dnes v pražském Divadle Archa předalo výroční Ceny české filmové kritiky v rámci svého 12. ročníku a ocenilo tak výjimečné české filmové počiny roku 2021 i jejich… (více)

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

04.01.2022

Dnes byly Sdružením české filmové kritiky zveřejněny nominace na výroční Ceny české filmové kritiky za uplynulý rok 2021. Celkem bylo nominováno 16 děl, z nichž nejvíc nominací (celkem 6) získalo… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

30.12.2021

Rok 2021 proběhl z hlediska kinematografie v o něco menší nejistotě než rok 2020, kdy byly v důsledku virové epidemie zavírány kinosály a filmové premiéry se houfně odsouvaly, což trvalo až do… (více)

Reklama

Reklama