Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Život s Felixem Ungarem (Jack Lemmon) není vůbec jednoduchý. Felix je totiž hyperalergický neurotický muž - vysavač, posedlý uklízením, oprašováním a čištěním všeho, co je po ruce. Není proto divu, že jeho žena jednoho dne ztratí nervy a Felixe vyhodí z domu. Zoufalý hrdina najde útočiště v prostorném bytě Oscara Madisona (Walter Matthau), svého stoicky klidného přítele z pokeru. Oscar je zapřísáhlý starý mládenec, takže si může dovolit bezstarostnou nepořádnost. Jenže ve Felixovi se zakrátko probudí jeho přirozenost a začne uklízet a moralizovat. (Oskar)

(více)

Recenze (78)

Martrix 

všechny recenze uživatele

Filmy podle divadelních scénářů mám rád a zpravidla se mi trefují do vkusu. Jenže tady vůbec netuším, čeho se autoři snažili dosáhnout. Lemmon i Matthau dělali co mohli, ale rozesmáli mě snad jen dvakrát. Možná to ilustruje docela zásadní změny ohledně mužské role ve společnosti. Za těch padesát let, došlo k naboření mnoha stereotypů, takže dnes už není k popukání, když se chlap chová jako hospodyňka posedlá starostí o domácnost a navíc jako stíhačka. Postava Felixe působí protivně. Postava Oscara, bohémské, nezodpovědné prase, tak vedle něj působí jako správný chlap. S tím se ale identifikovat nelze. Z jejich interakce se nejspíš dalo vytěžit mnoho humorných scén a na divadle by jejich herectví mohlo fungovat. Ale v tomto podání? Vtipná byla scéna s Angličankami (nepochybuji o tom, že z ní feministkám nabíhají vztekem žíly). To je ale na tak dlouhou komedii, hodně málo. Verbální přestřelky postrádaly rafinovanost, takže mě to časté špičkování často míjelo. Samotného mě to překvapuje, ale tři hvězdy jsou maximum a to jen kvůli skvělým hercům. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Chlapík, ktorý má niečo po štyridsiatke, čo sa volá Félix, a k tomu pomýšľa na samovraždu, lebo mu krachlo manželstvo. To je hlavná línia divadelného scenára, ktorá ho podsúva smerom ku kamarátovi, u ktorého nachádza trvalý/dočasný pobyt, pokiaľ sa nespamätá zo situácie, ktorá mu tak trochu skomplikovala existenciu. Hlavu si bude môcť zložiť vo vysoko položenom „apartmáne” u Oscara, ktorý čochvíľa oľutuje moment, keď si myslel, že koná dobro. Totiž, neurotický a chorobne poriadku, večne oddaný Ungar začne liezť majiteľovi bytu Madisonovi poriadne na nervy. A konfrontácia dvoch ľudí visí na vlásku, je na spadnutie, klope predo dvermi... Lemmon a Matthau sú očividne skvelo zohraní, a je radosť sa na nich oboch pozerať, lebo nikdy neviete, čo zase vyvedú, pretože jeden neznáša poriadok, a riadi sa heslom : „Poriadok je pre blbcov, inteligent zvládne chaos” , a druhý pre zmenu nenávidí neporiadok, že by aj ruku do ohňa položil, aby sa tak nikdy nestalo. Na návštevu prídu sestry - Angličanky, z vrchu, a Félix opäť popustí city a naplno sa rozplače, ako malé dieťa. Zo začiatku som si prišiel na svoje v takej melancholickej nálade, keď už hlavnú postavu nebaví žiť, našťastie chytá „druhý dych” a postaví sa na nohy, len sa prejavuje jeho negatívna povahová stránka, ktorá taktiež nie je cudzia Madisonovi. Je vidieť a poznať, že sa čerpalo od klasického “teáter“ , čo síce nie je úplne na škodu, ale scenáristicky, štruktúrne som nemal veľkého zdania, že sa niekde posúvam, všetko, skrátka, sa dalo tak nejak už dopredu očakávať, že sa rozpoloženie, podmienky vyhrotia. Film dobre funguje po celý čas, a to vďaka hereckému koncertu dvoch hlavných predstaviteľov, ale čo viem na isto, že by som si reprízu asi znovu nezopakoval. ()

Reklama

bloom 

všechny recenze uživatele

S Podivným párem se to má podobně jako s filmem (ne seriálem!) MASH. Je kultovní, podle skvělé předlohy, ale velkému podílu své popularity vděčí úspěšnšjšímu seriálu, který vznikl podle filmu. Každopádně bez tohoto filmu by to nikdy nevzniklo a můžeme být rádi, že když ne seriál, tak aspoň film se k nám dostal. Je totiž naprosto skvělý. Tak například scéna, když Felix volá Oscarovi, aby nejedl párky... Neil Simon hru prý napsal podle zkušeností, když bydlel se svým bratrem, rovněž dramatikem, Dannym. V roce 1998 se Simon, Lemmon a Matthau rozhodli staré postavy oprášit ve Správné dvojce a nedopadlo to vůbec špatně. Ale na první díl to stejně nemá. U nás se v Podivném páru na jevišti objevili i Vlastimil Brodský s Josefem Bláhou. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Ano, ano, tenhle pár je rozhodně podivný. Jack Lemmon je chorobně pořádkumilovný alergik se spoustou různých diagnóz a Walter Matthau je nepořádný, nezodpovědný chlap, stále nad věcí, ovšem se šarmem a vtipem. Ti dva rozehrají úžasnou konverzační komedii, lehce říznutou dramatem, ve skloubení vzájemně nenásilném. Jejich střety, výměny a grimasy jsou luxusním filmovým zážitkem. Bylo mi potěšením. P.S. Uvolňování ucpaných dutin, scéna se šňůrou od vysavače, špagety vs. makaróny, společné rande + sekaná, 11. nebo 12. patro (?) a v neposlední řadě závěr s nedopalky cigaret. P.P.S. Felix je bez diskuze na zabití! U mě by nepřežil ani 48 hodin. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Odmyslíme-li si účinkování v televizních seriálech, jedná se o druhé setkání populárních herců Lemmona a Matthaua. Je zvláštní, že spolu natočili osm filmů, přesto nejsou vnímáni jako komické duo. Zřejmě proto, že oba byli výbornými herci a především charismatickými osobnostmi. Obé předvedli i v tomto filmu, u kterého bych těžko určovala, který z nich byl lepší. Byť přiznávám, že Matthauovy glosy mne pobavily více, té o tom, že došly lupínky jsem se řehtala jako kretén hodně dlouho. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (10)

  • Během jedné scény je v pozadí slyšet ve sportovním zpravodajství zpráva o baseballovém hráči Hanku Moonjeanovi, který byl ve skutečnosti asistent režie. (facojurka)
  • Když v čase 00:43:29 zvoní telefon, Oscar (Walter Matthau) drží v ruce bagetu a chystá se do ní zakousnout, ale v okamžiku, kdy kolega telefon zvedá, Matthau píše oběma rukama na stroji a bageta nikde vidět není. V dalším okamžiku už bagetu zase drží a na stroji vůbec nepíše, ale sleduje zápas. (Stefi_836)
  • Natáčanie filmu prebiehalo v meste New York. (dyfur)

Reklama

Reklama