Režie:
Tony GilroyScénář:
Tony GilroyKamera:
Robert ElswitHudba:
James Newton HowardHrají:
George Clooney, Tom Wilkinson, Tilda Swinton, Sydney Pollack, Michael O'Keefe, Ken Howard, Denis O'Hare, Sean Cullen, Merritt Wever, David Lansbury (více)Obsahy(1)
Michael Clayton je "vyjednavačem" jedné z největších právnických firem v New Yorku. Tento bývalý státní zástupce má na starosti tu nejšpinavější práci ve firmě Kenner, Bach & Ledeen. Ačkoliv se již několikrát spálil a se svojí prací není spokojen, rozvod, špatná obchodní spekulace a narůstající dluh ho pevně drží připoutaného k firmě. Mezitím ve společnosti U/North závisí kariéra advokátky Karen Crowderové na urovnání multimilionového návrhu žaloby, kterou Claytonova firma vede proti nim do zdánlivě úspěšného konce. Když však prvotřídní advokát firmy Kenner Bach, Arthur Edens, sabotuje případ U/North, čelí Clayton největší výzvě své kariéry i svého života. (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (556)
Když se dnes řekne "brilantní lékařský thriller", navíc s výraznou příchutí dramatu, měl by se všem zákonitě vybavit George Clooney pod režijním dohledem Tonyho Gilroye. Právě ten si později střihnul zatím poslední (ne)Bourneovo dobrodružství, ve svém omračujícím debutu z roku 2007 ale světu poprvé dokázal, že si své místečko v Hollywoodu více než zaslouží. Je to šokující, je to drsné, syrové a bez příkras (záměrně nepíši pravdivé), a zanechá to ve vás nepříjemný pocit, po nemž si v už nemoci nebudete chtít vzít ani paralen. Dejte tomuhle právníkovi, bojujícímu za lepší farmacii, šanci i vy! ()
Michael Clayton je sekáč. Když se dostanete do nějakého průseru, zaručeně vás z něj vyseká. Coby sekera mu poslouží vlídné slovo podložené nějakým tím úplatečkem. Jeho práce by mu asi nezajistila doživotní členství v klubu neposkvrněných duší, ví, jakým svinstvem si špiní ruce, ale zároveň ví, že musí uživit svého syna a vykoupit bratra z dluhů, do nichž se namočil. Michael Clayton usiluje o realistický pohled do zákulisí „vysokých her“, dalece přesahujících horizont, kam dohlédne běžný smrtelník. S věrohodností jsem až na „morálně líbivější“ závěr problém neměl, s tempem vyprávění ano. Hned na začátku dojde k určitým nemilým událostem, pročež se děj přesune o čtyři dny vzad, aby bylo jasnější, proč k oněm nemilým událostem došlo. Jenže ono to jasnější není, z filmu jakoby někdo vystřihnul dvacet minut zevrubněji vykreslujících psychologický „rozklad“ některých postav. Chovají se takhle, „blik!“, jsme zpátky na začátku, chovají se jinak. U thrilleru, jenž si nárokuje přídomek „psychologický“ něco podobného překvapí, každopádně mě to vede k podezírání režiséra z toho, že si tímhle „trikem“ chtěl zajistit pozornost všech diváků až do konce. V mém případě mu to vyšlo, takže jsem ochotně sledoval těžkopádnou první polovinu plnou postav a slov, abych byl následně odměněn druhou těžkopádnou polovinou plnou postav a slov. Clooney má úžasné charisma a stejně jako Tilda Swintonová předvádí kus vyzrálého herectví, jejich postavy by svou nejasností, svými neostře řezanými rysy, abych použil honosnější obrat, lépe pasovaly do nějakého „meta“ podobenství. Ale na rozdíl od Ďáblova advokáta nejsou přítomny žádné indicie, jež by tomu nasvědčovaly. Jestli má přesto jít o snímek podobného myšlenkového rozpětí, poníženě smekám svůj imaginární klobouk – neprozíravě jsem podlehnul dojmu, že sleduji „pouze“chytrou komerci, čnící nad jiné chytré komerce pravdou, která nepůjde každému k duhu. 75% Zajímavé komentáře: imf, Jhershaw, anais, Torrance ()
CLAYTON je taková ta pomalu se nabalující koule sněhu, která roste každou další minutou. Ze začátku nuda (propracovaná a realistická o tom žádná), kterou podbarvuje precizní hudba Jamese Newtona Howarda. GC je tradičně skvělý a Gilroy je moc dobrý na to, aby jste to prostě vypli a je to dobře... všechno do sebe v závěru krásně zapadne. Chlapa jako já nemáte zabíjet! Máte ho koupit. Jste tak slepá, že ani nevidíte, co jsem zač? Představuju pro vás ten nejmenší problém a vy mě dáte zabít? ()
Debut jako řemen. Tony Gilroy natočil Michaela Claytona s takovou bravurou, kterou mu může závidět kdejaký ostřílený matador. Tony prostě vzal lopatu a bez jakýchkoliv okolků vyhrabal zakopaného psa právnické praxe. To vše, ač nesmírně efektně, prodchnul civilním tónem, kdy naši hrdinové musí řešit obyčejné problémy se svojí rodinou. Přesně ty nesnáze s kterými se potkáváme denodeně bez toho aniž bychom byli skutečnými hrdiny. Nikdy neuvidíte Jamese Bonda, jak se hádá se svým bráchou, který je nezodpovědný ochlasta. Za to Michael Clayton ano. Uvěřitelné, citlivé a přitom natolik dravé, že tak silný debut si pamatuji jen u Coenů, a to je co říct. ()
Tváří v tvář přesvědčivému výrazu bojovníka Clooneyho a Howardovým tklivým tónům se se svým hodnocením možná cítím i provinile, ale jakákoli spásná idea, varovný prst nebo dusivá výpověď se topí v nedořečené a přesto zbytečně propletené nudě, která minutu od minuty stále jasněji plyne k nepřekvapujícímu závěru. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (13)
- Denzel Washington odmítl hlavní roli. Stejně tak původně učinil George Clooney, protože nechtěl účinkovat v režijním debutu. (HellFire)
- Do některých kin byl snímek poslán pod názvem „State's Attorneys“. (HellFire)
- Během natáčení tohoto svého režijního debutu se Tony Gilroy navrátil do míst kde vyrůstal - Orange Country v New Yorku. Pro natáčení tak využil mnoho lokací v bezprostředním okolí této lokace, kde to dobře zná (ve filmu se tedy objevuje např. jeho škola, viadukt, letiště, atd.). (DaViD´82)
Reklama